2021-01-23, 01:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Någon undrade för några dagar sedan om vem som rapporterade att LWs cach My Real Six-String var trashad. Hittade detta när jag sökte annat i AB 162. Vittnet L*if E.

LE informeras om att han loggat den cachen den 5 mars 2018 och ombeds att berätta lite
omkring det? LE förklarar att den 5 mars så hade LW den liggande vid planket där hon blev hittad, sen
blev den sönderslagen så han tog kontakt med henne så då flyttade hon den så småningom.
När LE loggade cachen så var den trasig, taket var sönderbrutet, så då tog han kontakt med
henne och sen plockade hon in den under dagen, han tror det var under förmiddagen han var
där. När LW tog cachen så fanns den bakom planket.
LE tillfrågas med anledning av att LW flyttade den här cachen senare till Varbergaskogen,
men hade den en stund vid sin ytterdörr, är det vanligt att man har en cache så nära sitt hem?
LE förklarar att den blev flyttad tack vare att den vart sönderslagen, han vet inte om det var
mycket barn där och den satt ju lite synligt till. LE har ingen vart hon hade den, hon skulle
väl laga den. Däremot är det nog inte vanligt att man har en cache så nära sitt hem, han
hittade den ju dock vid bullerplanket. Man brukar ha cachar en bit bort, det är väl
undantagsfall man har en cache så nära sitt hem.
Vilka cachar var det som H loggade om efter hennes död?
Är de namngivna?

Vart tänkte hon placera "katt åt klocka" ?
Citera
2021-01-23, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilka cachar var det som H loggade om efter hennes död?
Är de namngivna?

Vart tänkte hon placera "katt åt klocka" ?

Enligt fub 162 Geocaching Media

Analyze this!
Koossera – Calling the cows
Katt åt golfboll
Skomakarhagen
Katt åt kattsand
Katt åt lampa
Katt åt fisk
Katt åt gris
Katt åt basketboll
Lisselängen
Skrikarboda
Efter almarna
Katt åt elcentral
Utsikt från Svampen
Rörigt västerut
Nötknäckarkalendern 2017-03 Absolute X-mas
Örebro Hockey

Vet ej, det enda jag hittar i fup är att reviewern HÅ nämner att LW hade reserverat koordinater, men jag hittar ingen anteckning om koordinaterna. Det kanske finns någonstans i fup, men inget jag har koll på.
Citera
2021-01-23, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ska försöka reda ut lite mer kring 23:34 i SD:s dator.

Google Docs är igång i Google Drive och filerna från fupen 163/604 ff hämtas från cacheminnet.

De vanligaste statiska filerna i en webbapplikation som Google Docs är CSS-filer för styling av applikationen, samt JavaScript-filer som ger sidan ett dynamiskt beteende.

Här är ett exempel på en CSS-fil som hittas i cache för 23:34

docs.google.com/static/document/client/css/3420820782-KixCss_ltr.css

Vi ser att den är just statisk för den är ursprungligen hämtad från serverns root-folder som heter ”static/”.

Sen ser vi att det står ”Kix” och det är Googles egna ”ordbehandlare” för deras motsvarighet till t.ex Word.

Sen innehåller filnamnet ”ltr”. Det står för ”left to right”. Alltså att vi skriver vänster till höger.
Hade det varit Google Docs på hebreiska eller Arabiska så hade det stått ”rtl”.

Numret är ett id-nr för filen.

Här är en liknande CSS-fil:

docs.google.com/static/document/client/css/854007844—homescreen_css_ltr.css

Den hanterar stilen/utseendet på Google Docs hemskärm typ.

Sen har vi nästa typ av fil som laddas från Cache 23:34. En Javascriptfil.

docs.google.com/static/document/ client/js/1516628838- homescreen_binary_i18n_core_sv.js

Den hanterar också hemskärmen för Google Docs och ”i18n” som är återkommande i Javascriptfilerna (.js) kl 20:29 och 23:34 betyder ”internationalisation”.

i och n med 18 tecken mellan alltså.
Datafolk gillar att förkorta.

”sv” är regionen som styrs av denna ”i18n” för att anpassa allt som finns i applikationen till svenska förhållanden. Översättning och sen lite allt möjligt. Motsatsen är localisation.

Här är en annan .js fil:

docs.google.com/static/comments/client/js/3065859418-docos_binary_i18n_sv.js

”Docos” styr lite allt möjligt vad gäller uppbyggnaden av Kix/Google Docs.
T.ex:

docos-input-buttons

textarea.docos-input-textarea

Docos-enable-docs-header

Redan nu är vi lite klokare än både NFC och IT i Örebro:

Så menade man alltså i utredningen och nöjde sig med det.

Vad kan man mer säga om dessa filer då.
Filerna är små program. Vad de innehåller kan man t.ex se i ett program som heter ChromeCacheView.
Här ser man från utvecklarens bild hur man kan kolla på de olika filerna och filtyperna (.js, .css, .gif, .html osv)

https://www.bildtagg.se/bild/rvncv1jlttiuih1xfjx1gxi

Jag kan göra ett särskilt inlägg senare nån gång där jag visar hur innehållet i 23:34 filerna ser ut. Inte det viktiga för fallet. Men minns att det var lite det NFC ”skyllde” på:

Det bedöms inte att kodanalys av återfunnen kod i data från Google Chrome Cache kan ge ett tillräckligt underlag för att kunna besvara frågeställningen, då koden delvis är obfuskerad och dess funktionalitet till stor del beror på annan, okänd, kod”

Så funktionaliteten då?

Ja vi har ju varit inne på en del av den ovan men dessa applikationer som Kix/Google Docs är uppbyggda av moduler.

Filerna som laddas kl 20:29 och 23:34 är såna moduler. Små program som bygger upp Google Docs då typ.

Applikationen/browsern laddar och initialiserar de här modulerna från servern eller från cache.

De bygger upp menyer, verktygsfält osv. Själva navigeringsstrukturen i Google Docs.

Så här ser modulerna ut i koden:

(”Kix_jstex” styr t.ex typsättning i ordbehandlaren.)

Ja ni känner igen alla moduler där från fupen 163/604 ff.

Då vet vi vad det är för filer och att det är nån sorts moduler och att de kan laddas från cache-minnet. Flera samtidigt med samma tidsstämpel i Cache-loggen. Precis så som sker 20:29 och 23:34. Och det är precis samma filer med något undantag.

Det är alltså inga dokument som öppnas, skapas eller ändras i Google Docs. Då skapas andra filer.

De här modulerna kan laddas automatiskt från cache när browsern/Google Docs behöver dem.

Vissa moduler kan laddas när applikationen startar och andra kan förladdas och hämtas när webbläsaren tycker det är dags.

Väldigt enkelt förklarat så skiljer man på

eager loading = ladda allt för applikationen på samma gång.

lazy loading = viktiga först och sen vissa filer/moduler först när applikationen behöver dem.

Detta är långt mer avancerat såklart än beskrivet ovan. Jag har försökt förklara lite enkelt så att så många som möjligt förstår.

En liten koll till i SD:s dator (tömningen) kan ge stöd för att ”automatisk” hämtning från cache skett alltså.

Jag är nog svaret på spåret men saknar den inblick utredarna har i den tömda datorn. Vågar nog ändå påstå att SD inte hanterat datorn 23:34. Ska försöka hitta ett sätt att bekräfta iaf vad gäller datoraktiviteten.

Den här gången hängde jag faktiskt med - nästan. Intressant att följa...
Citera
2021-01-23, 02:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Enligt fub 162 Geocaching Media

Analyze this!
Koossera – Calling the cows
Katt åt golfboll
Skomakarhagen
Katt åt kattsand
Katt åt lampa
Katt åt fisk
Katt åt gris
Katt åt basketboll
Lisselängen
Skrikarboda
Efter almarna
Katt åt elcentral
Utsikt från Svampen
Rörigt västerut
Nötknäckarkalendern 2017-03 Absolute X-mas
Örebro Hockey

Vet ej, det enda jag hittar i fup är att reviewern HÅ nämner att LW hade reserverat koordinater, men jag hittar ingen anteckning om koordinaterna. Det kanske finns någonstans i fup, men inget jag har koll på.
Ok, tack iaf.
Såg koordinat på två av de tre sista hon
sysslade med och reserverat (men inte den jag nämnde).
Citera
2021-01-23, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok, tack iaf.
Såg koordinat på två av de tre sista hon
sysslade med och reserverat (men inte den jag nämnde).

Det spåret som finns i tråden efter Katt åt Klocka är i det här inlägget.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Hon hade f.ö. också den 13 maj reserverat koordinater till en planerad cache: "Katt åt klocka", c:a 500 m från X-mas (eller närmare, beroende på vilka genvägar som finns). ”

Alltså cachen Nötknäckarkalendern 2017-03 - Absolute X-mas

https://www.geocaching.com/geocache/GC7E9EX_notknackarkalendern-2017-03-absolute-x-mas

Den utgår från Mikaelskyrkan men var mystens finalkoordinat är vet jag inte.

Inte så mycket att gå på m a o.
Citera
2021-01-23, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hittade äntligen förhöret med JF där hon berättar om hur SD lurar HD att tro att hon har sovit:

A 150/209

"J uppfattade det som att Stefan hade full kontroll på både Lena och Hanna. Lena
berättade om exempel där Stefan ljög på ett sätt så att Hanna till slut trodde, eller ville tro, på
det han sa. Vid något tillfälle fick han Hanna att tro att hon sovit på kvällen när hon
egentligen varit vaken, vilket hon först hävdat.
"

Ja vad ska man säga!

Två kvinnor i sin bästa ålder väljer att umgås, tro, ha förhoppningar om att denne "man" är den de ska ha en framtid med. Båda är lika blåögda under så lång tid.

Vilket jobb SD måste ha haft för att de två inte skulle få möjlighet att prata ihop sig. Det gällde nog att se till att de var som katt och råtta gentemot varandra.

I dagsläget finns bara en av dessa kvinnor kvar som dessutom nu har allt på pränt via FUP hur han ljuger och bedrar.

Hanna, öppna dina ögon och gör allt för dina döttrar så de inte tycker att förhållandet mellan en man och kvinna ska se ut på detta sätt. SD har inte bara gjort dig illa... hur han uppför sig i sin barnuppfostran är inte heller OK!
Citera
2021-01-23, 10:23
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Varför är det svårt att förstå att HD mår bra nu? En människa som verkligen gjorde henne illa är borta ur hennes liv. Det är ganska naturligt att hon börjar må bättre nu. Det bevisar bara hur ofantligt hon måste ha lidit av Lenas beteende.

Jag tror inte att HD är lättad öht.
Nu är LW mer närvarande än någonsin iform av FUP, häktning, mordmisstankar, rättegång och inte minst i form av tusentals inlägg på Flashback.

HD har nu detaljerad information kring LW-SD-relationen, allt hon velat veta men även förtränga står nu svart på vitt i ett massivt förundersökningsprotokoll. Svårt att värja sig emot.
Hon blir dessutom konfronterad med frågor och misstankar från rättsväsendet och övriga världen om det hela.

Jag är övertygad om att det är en fasad hon upprätthåller. Hon litar inte en sekund på SD och är livrädd för honom. Hon klarar inte av att lämna honom på egen hand.

Med SD bakom lås och bom kommer hon få en rimlig chans att börja leva på riktigt.
Jag hoppas verkligen att han får sitt välförtjänta straff och att HD och döttrarna får sin lika välförtjänta frihet.
Citera
2021-01-23, 10:26
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ja vad ska man säga!

Två kvinnor i sin bästa ålder väljer att umgås, tro, ha förhoppningar om att denne "man" är den de ska ha en framtid med. Båda är lika blåögda under så lång tid.

Vilket jobb SD måste ha haft för att de två inte skulle få möjlighet att prata ihop sig. Det gällde nog att se till att de var som katt och råtta gentemot varandra.

I dagsläget finns bara en av dessa kvinnor kvar som dessutom nu har allt på pränt via FUP hur han ljuger och bedrar.

Hanna, öppna dina ögon och gör allt för dina döttrar så de inte tycker att förhållandet mellan en man och kvinna ska se ut på detta sätt. SD har inte bara gjort dig illa... hur han uppför sig i sin barnuppfostran är inte heller OK!

Förhoppningsvis så slipper HD och döttrarna att ha honom i sina liv snart. Då kommer det att bli som i Knutby. När hjärntvätten upphör så kommer HD att avprogrammeras successivt och så småningom kommer hon nog att berätta sanningen.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-01-23 kl. 10:30.
Citera
2021-01-23, 10:39
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Och jag försöker å min sida göra kvinnor mer uppmärksamma på risken med att göra felval i livet och vilka konsekvenser det kan få.
Både ekonomiskt och hälsomässigt.
Eller som i Lenas fall: Till priset av hennes liv.

Kan en enda kvinna ta intryck av hur farligt Lena valde att leva sitt liv och vilka ödesdigra konsekvenser det medförde och därför bryta sig ur en destruktiv och farlig relation -ja, då är jag nöjd.
Då har inte Lena dött helt förgäves.

Edit: Du diskuterar begreppet 'blame the victim'.
Jag försöker 'explain to the victim -so she doesn't become one'..

Det fungerar uppenbarligen inte, vilket du borde räknat ut vid det här laget.

Du har nämligen det absolut starkaste beviset på det rakt framför näsan: HD lever inte bara sitt liv med en "sådan man" -hon lever sitt liv med exakt just DEN mannen.
Citera
2021-01-23, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Förhoppningsvis så slipper HD och döttrarna att ha honom i sina liv snart. Då kommer det att bli som i Knutby. När hjärntvätten upphör så kommer HD att avprogrammeras successivt och så småningom kommer hon nog att berätta sanningen.

Kanske kan vi hoppas på att JG blir avprogrammerad och berättar vad han vet/misstankar inför nästa instans. (Har svårt att glömma att JG ringer till polisen och tipsar om sina vänner...!)
Citera
2021-01-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det som händer i SD:s dator 23:34 är att exakt samma filer (med några undantag) laddas som vid 20:29. Gäller då docs.google.com.

Sker alltså strax innan han larmar på efter arbetsdagen.

Filerna laddar även i samma ordning. Iaf så det är redovisat i tidslinjen.

Samma filer betyder att de gör samma sak för Google Docs i webbläsaren Chrome. Filerna är små egna program kan man enkelt uttrycka det.

Kix som nämns i URL och filnamn är Googles textredigerare för Google Docs.

Kix kom 2010 tror jag och nåt år efter så var det nån dåre som gjorde en egen version av den så koden finns för hur den funkar. Alltså ska det gå att tolka filerna och vad de gör lite mer exakt. Och framför allt vad de triggas av. Återkommer om det.

i18n betyder internationalisation (18 tecken mellan i och n) och styr vad som ska översättas på webbsidan Google Docs och avslutar url/filen med _sv.js så är det översättning till svenska förhållanden.

Finns ett bra sätt att läsa/tolka innehållet i dessa javascriptfiler men lite svårt att läsa in dem från en pdf...

Har dock lyckats återskapa några av dem så några kan jag tolka vad de gör. Återkommer om det.

Hade ju behövt filerna och lite annan info från Chromes loggar och cache men ska nog gå att lösa utan dem vad som hände 20:29 och 23:34.
Har tolkat en del annat också som jag återkommer till. Forskar vidare. Ville bara uppdatera lite kort om läget.

En tanke som slog mig nu när du pratar SDs jobb-
Var det inte någon här som sa att SD hade hand om jobbets larm etc på kontoret?

Tänker om det är aktiviteter i dörren el dyl på jobbet som registreras i hans dator bör det finnas aktivitetslistor som in/ut passeringar från Thyréns som kan avstämmas med dessa tider.
Citera
2021-01-23, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
En tanke som slog mig nu när du pratar SDs jobb-
Var det inte någon här som sa att SD hade hand om jobbets larm etc på kontoret?

Tänker om det är aktiviteter i dörren el dyl på jobbet som registreras i hans dator bör det finnas aktivitetslistor som in/ut passeringar från Thyréns som kan avstämmas med dessa tider.

I de tidslinjer som finns i huvudprotokollet 145 så är både larm och dörrar med tillsammans med de spår i dator och mobil som utredarna tyckte var intressanta. Utifrån de tidslinjerna finns det lite olika hypoteser i tråden.

Med i tankarna kan man ha att det fanns en bakväg ut som inte registrerade dörröppning.
SD och LW brukade ses i trappan mellan våningarna och även på ”femman”, alltså våning fem i samma hus där Folkuniversitetet har sina lokaler. Så all in- och utpassering behöver inte ha loggats alltså.
Man har inte hittat några spår efter att någon skulle ha manipulerat loggarna för dörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in