2021-01-22, 18:52
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, och därför ska inte sån bs få fäste.
Det är gubbsnor och pseudomoral.

Jag är likaså fullt medveten om de klädkoder som försvarsadvokater åberopar för att lägga skuld på det kvinnliga offret i våldtäktsmål.

Kvinnojouren sa till LW att bryta all kontakt med SD. Det gjorde hon inte.

Polisen sa åt henne att blocka SD och bryta all kontakt med honom. Det gjorde hon inte.

Det var hennes val. Om hon följt de råd hon fick av professionella personer som visste hur det brukade se ut och vad BO själv kunde göra för att skydda sig så hade hon kanske levt idag.
Citera
2021-01-22, 19:04
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Kvinnojouren sa till LW att bryta all kontakt med SD. Det gjorde hon inte.

Polisen sa åt henne att blocka SD och bryta all kontakt med honom. Det gjorde hon inte.

Det var hennes val. Om hon följt de råd hon fick av professionella personer som visste hur det brukade se ut och vad BO själv kunde göra för att skydda sig så hade hon kanske levt idag.

Det finns väl ingen kvinna eller man som tänker att livet ska sluta med ett mord på sej själv.Bråk ja och skitsnack ja och det är väl där det brukar stanna. Det är väl bara om du lever på fel sida av lagen som du möjligtvis kan få sådana tankar att ditt liv är i fara.
Citera
2021-01-22, 19:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Om hon respekterat att han valde HD och lämnat dem ifred så hade han inte haft något motiv att mörda henne. Blixten slog inte ner från klar himmel.
Han valde inte HD, det är dock vad hon trodde.

Den ömkliga kåtbocken SD fortsatte otroheten och ljög H full.

Om SD respekterat H så hade han inte varit otrogen när hon var nybliven mamma, djupt deprimerad och behövde honom som mest.
.
Han hade inte fortsatt knulla L direkt då otrohet avslöjas.
Slemmet SD erkände inte ens för H och la all skuld på L när hon erkänner för H.

L hade all rätt i världen att ställa krav på fjanten som levde dubbelliv och gav falska löften.
Hon är redo att berätta för H (igen).
Det hade varit megasunt om hon helt vänt honom ryggen.

Tyvärr var hon förälskad och hon inbillade sig att hon hade en form av makt och ställde krav.
För han fortsatte sitt JÄD, sitt pippande och skickade dubbla signaler.
Han visste mycket väl att hon hade nån form av separationsångest och blev extrem ambivalent.

Mördas folk av den anledningen?
Givetvis inte. Normalt folk använder inte varken brutal misshandel eller mord som problemlösning.

Den enda som har skuld är mördaren och motivet har han skapat själv.
Han har tidigare övervägt att tysta ner besvärliga personer om det så är deprimerad fru eller bäbis med magont.

SD:
" - Det värsta jag har sagt är att jag önskade att hon skulle leva i ensamhet. Det tror jag är det värsta.
- Hon har sagt att du ville att hon skulle leva i evig ensamhet.
- Det är nog det värsta jag har sagt, ja.
- Varför det?
- Det var det värsta hon kunde tänka sig."

Det vittnar om att han vet precis hur han ska sänka henne och att hon är väldigt sårbar;
Hooked on a feeling.

Det är absolut inte det värsta han sagt, han har sagt mycket obehagligt:

19 februari:
"Det kommer att vara en plågsam död. Vet inte vem av er jag tar först. Det kommer göra ont att se blodet på Aron. Ja, det är ett dödshot."

Han hoppas att hennes död blir plågsam och
utdragen.

Han får ett komplett spel på L och förklarar i förhör att det berodde på följande:
" Ja ja, allt handlar ju om att hon inte riktigt kunde låta bli och skriva när jag hade sagt radiotystnad."

För att TG kommer hem tidigare.

"Om hon respekterat att han valde HD och lämnat dem ifred"

Really..
Din nivå på kunskap om psykologi i relationer med maktspel är ett rent skämt:

"Det var hennes val. Om hon följt de råd hon fick av professionella personer som visste hur det brukade se ut och vad BO själv kunde göra för att skydda sig så hade hon kanske levt idag."

Konstant blame the victim.
Trots att det var en man som var skuld till dubbelspel.
Trots att det högst troligt är samma man som tappat allt rim och reson och mördat en kvinna brutalt.
Senast redigerad av develi 2021-01-22 kl. 19:34.
Citera
2021-01-22, 19:14
Medlem
Citat:
Respekt för sig själv har allt med saken att göra. Om man har respekt för sig själv så är man inte som en igel på någon som inte vill ha en, någon som behandlar en som en bajstrasa.

Hon har också sagt att han gav henne värme. Så det var väl inte bara "bajstrasa". Det var ganska mycket velande hos den där SD. Bröt hon kontakten i 1-2 månader så blev han ännu mer på.
Citera
2021-01-22, 19:27
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Hon har också sagt att han gav henne värme. Så det var väl inte bara "bajstrasa". Det var ganska mycket velande hos den där SD. Bröt hon kontakten i 1-2 månader så blev han ännu mer på.

När bröt hon någonsin kontakten med honom?
Citera
2021-01-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ja, och därför ska inte sån bs få fäste.
Det är gubbsnor och pseudomoral.

Jag är likaså fullt medveten om de klädkoder som försvarsadvokater åberopar för att lägga skuld på det kvinnliga offret i våldtäktsmål.
Fast nu blir jag osäker på hur du menar.

Jag hänvisade till att försäkringsbolag, helt öppet, redovisar att kvinnor som väljer att välja fel sällskap inte med självklarhet kan påräkna ersättning då de frivilligt utsatt sig för risken att få stryk.
Menar du att svenska försäkringsbolag serverar 'bs' dvs snackar skit?

Detta kan tyckas vara lite offt, men eftersom vi diskuterar ett förhållningssätt/en attityd hos försäkringsbolag, så anser jag detta vara en viktig punkt.
Vet du om Lenas barn fått reduktion på ett post mortem-ersättningsbelopp?
Citera
2021-01-22, 19:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Fast nu blir jag osäker på hur du menar.

Jag hänvisade till att försäkringsbolag, helt öppet, redovisar att kvinnor som väljer att välja fel sällskap inte med självklarhet kan påräkna ersättning då de frivilligt utsatt sig för risken att få stryk.
Menar du att svenska försäkringsbolag serverar 'bs' dvs snackar skit?

Detta kan tyckas vara lite offt, men eftersom vi diskuterar ett förhållningssätt/en attityd hos försäkringsbolag, så anser jag detta vara en viktig punkt.
Vet du om Lenas barn fått reduktion på ett post mortem-ersättningsbelopp?
Oavsett svårigheter med försäkringsbolag, oavsett advokaters förlegade inställning om kvinnors klädsel - vilket är problematiskt - så anser jag att;

det förlegade, misogyna och pseudomoraliska skuldbeläggandet som sker på mordoffer, i det här fallet LW, är ren dynga.

Jag har en diskussion i tråden om den stereotypa klassikern blame the victim.
Senast redigerad av develi 2021-01-22 kl. 19:51.
Citera
2021-01-22, 19:56
Medlem
Citat:
Oavsett svårigheter med försäkringsbolag, oavsett advokaters förlegade inställning om klädsel - vilket är problematiskt - så anser jag att;

det förlegade, misogna och pseudomoraliska skuldbeläggandet som sker på mordoffer, i det här fallet LW, är ren dynga.

Jag har en diskussion i tråden om den stereotypa klassikern blame the victim.
Och jag försöker å min sida göra kvinnor mer uppmärksamma på risken med att göra felval i livet och vilka konsekvenser det kan få.
Både ekonomiskt och hälsomässigt.
Eller som i Lenas fall: Till priset av hennes liv.

Kan en enda kvinna ta intryck av hur farligt Lena valde att leva sitt liv och vilka ödesdigra konsekvenser det medförde och därför bryta sig ur en destruktiv och farlig relation -ja, då är jag nöjd.
Då har inte Lena dött helt förgäves.

Edit: Du diskuterar begreppet 'blame the victim'.
Jag försöker 'explain to the victim -so she doesn't become one'..
Senast redigerad av Carinah78 2021-01-22 kl. 20:18.
Citera
2021-01-22, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det finns väl ingen kvinna eller man som tänker att livet ska sluta med ett mord på sej själv.Bråk ja och skitsnack ja och det är väl där det brukar stanna. Det är väl bara om du lever på fel sida av lagen som du möjligtvis kan få sådana tankar att ditt liv är i fara.
Ledsen, men det verkar som du lever väldigt långt från den verkliga verkligheten.
Det finns massor av människor, främst kvinnor, som trots att de inte lever på fel sida om lagen, de ändå oroas för/räknar med att de förr eller senare skall bli dödade.

Om inte jag minns fel har det i tråden funnits uppgifter om att Lena skulle ha uttryckt precis den sortens farhåga.
Har jag fel?
Citera
2021-01-22, 20:16
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

Alla kvinnor som mördas av sin män då?

Om de förstod allvaret och riskerna med att leva med dessa män så kanske några av dem skulle kunna räddas.

Polisen och kvinnojourerna vet om riskerna och vad som kan göras för att skydda sig. Väljer man att skita i det så måste man väl ändå ha ett visst ansvar?
Citera
2021-01-22, 20:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Och jag försöker å min sida göra kvinnor mer uppmärksamma på risken med att göra felval i livet och vilka konsekvenser det kan få.
Både ekonomiskt och hälsomässigt.
Eller som i Lenas fall: Till priset av hennes liv.

Kan enda kvinna ta intryck av hur farligt Lena valde att leva sitt liv och vilka ödesdigra konsekvenser det medförde och därför bryta sig ur en destruktiv och farlig relation -ja, då är jag nöjd.
Då har inte Lena dött helt förgäves.
Gör du det.
Jag begriper vad du menar.

Kvinnor! Se hit! Tag lärdom av denna kvinnas dåliga val!

Kärleken går tyvärr dit den vill och inte där den borde.

Männen kommer tyvärr inte med varningstags bland sina fagra löften om att "det ska bli så bra nu.."

Hur vore det om män som SD tog mer ansvar för kuken?
Hur vore det om de inte betedde sig som testosteronstinna cave men vid problemlösning?

Ha inte för kort kjol.
Akta dig för fula gubbar som bjuder på karameller.
Sätt inte gränser, ställ inte krav. Du kan bli ihjälslagen.
Jag köper inte snacket om kvinnans ansvar när det berör en så allvarlig nivå som mord.

Kvinnorna bryter inte pga en destruktiv maktspiral ihop m blind förälskelse. Om de öht bryter och lämnar riskerar de bli ihjälslagna.

Själv skriver jag att det finns ingen anledning att skuldbelägga ett mordoffer.

Som högst troligt i god tro, går ut ur hemmet och blir brutalt ihjälslagen mitt i paketinslagning till sin son.

Jag tror nog att LW hade önskat sig en mer normal man och tillvaro - än det kaos hon hamnade i med falska löften om resor till Kilimanjaro etc.

Det är lätt att vara snusförnuftg och efterklok.
För oss som inte satt i helvetet och fortfarande lever.
Det är nog jävligt komplext och paradoxalt om det även finns nån rädsla för ensamhet.
Senast redigerad av develi 2021-01-22 kl. 20:40.
Citera
2021-01-22, 20:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Eller hur?
LW var medveten om att han var kontrollfreak, hon anmälde hans stalking och likaså händelsen i bilen.
Hon begriper att han har våldspotential, han uttrycker dödshot.

Efteråt lallar han med sånt här och skriver till LW:

förlåt, uppriktigt och ärligt förlåt, jag vet inte vad som flög i mig denna gång heller .. jag blir så desperat svartsjuk när du ska bort med annan tror jag".

Det betydde ingenting berättar den empatistörda jäveln:

MT: Nej ah det där .. det.. betyder nog absolut ingenting.
FL I: Ingenting?
MT: Nej det tror jag inte, det var nog mest standardfras för att hon inte skulle mejla till Hanna.
FL I: Ah .. hur då menar du?
MT: Ja hon tycker ju .. det.. det du läste innan att jag skulle be om ursäkt.. och då skrev jag
en .. överdriven ursäkt som hon förstod att jag kanske inte hjärtligt menade ..
FLI: Ja.
MT: Men formellt korrekt.."

Problemet är att hon tror att hon kan hantera det själv.

Hon begriper inte att mottagaren är störd; att ett skratt åt att han inte tror H har sex högst troligt blir en extrem kränkning (läs patologisk för hans del).
Hon förstår inte allvaret fullt ut, att hans kontrollbehov är letalt farligt. Speciellt när H är på glid och hon inte tror att SD och L har sex öht.
Ett ord fr L och hon stjälper hela lasset.
Som förra gången, nu är han på tunnare is med H.
Senast redigerad av develi 2021-01-22 kl. 21:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in