2021-01-21, 22:40
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tänker nästan att det måste stå fel?

Att HD skulle ha jobbat i tjugo år inom neuropsykiatrin (visserligen samma grundutbildning till sjuksköterska, men sedan specilalistutbildning inom psykiatri) vilket är en helt annan kompetens än det som krävs på en akut strokeavdelning, där det handlar om att övervaka medicinska problem som uppstår efter stroke. HD är ju runt 46-47 års ålder, vilket skulle innebära att hon sadlat om och bara arbetat inom medicin några år där hon gör ett fantastiskt jobb som även innebär att utveckla avdelningen, handleda nyanställda sjuksköterskor, föreläsa mm på den nya strokeavdelningen.

Men visst, jag kan ha fel.

Hon har ju hunnit med att vara sjukskriven också, Hur länge var hon sjukskriven??
Citera
2021-01-21, 23:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Hon har ju hunnit med att vara sjukskriven också, Hur länge var hon sjukskriven??
Hon har varit sjukskriven för tiden runt andra dotterns födelse 2006/07, sen en episod igen m depression och utmattning och rehab för återgång. Som sämst är hon trol 2011.
Avd 92 öppnar 2016.
Senast redigerad av develi 2021-01-21 kl. 23:11.
Citera
2021-01-22, 00:01
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon har varit sjukskriven för tiden runt andra dotterns födelse 2006/07, sen en episod igen m depression och utmattning och rehab för återgång. Som sämst är hon trol 2011.
Avd 92 öppnar 2016.

Ok då minns jag rätt. Tack för svar. Med tanke på hennes sjukdomsbild så är det ganska starkt att hon inte bröt ihop och klev in i en ny depression när hon först blev misstänkt för mord och SD blev häktad i 8 mån.
Citera
2021-01-22, 00:04
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Du skriver alltid inlägg som är insiktsfulla, sympatiska, förstående, balanserade, diplomatiska, empatiska, mogna, kloka och allmänt trovärdiga, så ock nu. Jag vill därför egentligen inte argumentera emot vad du skriver, men jag vill göra några tillägg, kommentera och utveckla några saker vidare.
Så varma, snälla ord - Tack Mimmirider.

Bra att du utvecklar, det behövdes.
Citat:
Varför skulle Hanna behöva vara misstänksam eller på sin vakt mot polisen, om hon inte har något att dölja? Hon sitter och försöker skydda och försvara en mördare, det är en moralisk defekt. Vad gäller skörhet och stresskänslighet, så är det väl inget problem under ett förhör, så länge du håller dig till sanningen. Hon får ökat stresspåslag, för att hon ljuger, tror jag. Det är oerhört stressande att sitta och ljuga för polisen. Det framstår inte vidare skört, utan snarare nonchalant, att sitta och ljuga polisen rakt i ansiktet. Inget som av nödvändighet behöver kopplas till effekter av en långvarig och djup depression.
Lögnerna tvingar henne till vaksamhet i tanken med alla förvarsmekanismer påkopplade. Håller med om att hon framstår som väldigt nonchalant under förhören, en osympatisk attityd som fortsätter ända in i tingsrättssalen.

Skörheten göms, antar jag under en bitvis självsäker och tuff mask. Hon vägrar visa upp sin sårbarhet, nästan som en känslig tonåring som drar sig inom sitt skal och tjurigt vägrar kommunicera med omgivningen? Efter förhör och USA-resa kraschar hon återigen och får uppsöka psyket. Så en psykisk obalans finns där, alltjämt närvarande.

Som du menar, uppvisar hon ett beteende som tyder på att hon undanhåller sanningar. Hur stor ska inte bördan vara som hon har ådragit sig senaste åren - idag ännu längre bort från sitt sanna jag.
Vännen och älskaren gjorde henne så gott, ändå så drogs hon fortfarande till SD med en önskan om återförening; "har man tagit fan i båten får man ro honom i land", lite åt det hållet.
Citat:
Det låter empatiskt att Stefan vill skydda Hanna från loggtjafs och Lenas obarmhärtiga sanningar, men sådan tolkar jag inte honom i Fup.Jag tror inte han gör speciellt mycket för andra människor, för andra människors egen skull. Snarare vill han dra nytta och vinning av sådant som gynnar hans eget ego. Jag tror främst han inte önskar framstå i dålig dager och att han är livrädd för att Hanna inte vill återförenas. Tidigare när H var sjuk och svag, så gjorde han precis som han önskade. Han ljög, bedrog, gaslightade, gick på kvällspromenader och låg med Lena. Ingen som frågade, la sig i, frihet att svika och dominera som han önskade.
Fetad text: ja, precis det jag menar med att han vill skydda HD; ska han dra nytta av henne framöver så får hon inte tillåtas dippa, åka in på psyket igen eller bli mera arg/besviken på honom: allt han gör, görs för egen vinnings skull, håller med i ditt resonemang. Här kommer de psykopatiska dragen in med en samvetsfunktion som är påfallande underaktiv. Något han också är medveten om. Fast han röner ingen större framgång i försöken att dölja sina brister, det blir mestadels tafatt och onaturligt. - De psykopatiska dragen motarbetar de autistiska med sin naturliga vilja till ärlighet?

Bestämt sig har han i alla fall för att lirka in sin före detta hustru i hemmafällan igen, fast nu gäller det att agera med list och tålamod. Fälla en tår då och då och verka förstående, tolerant och generös inför hennes val av både separation och ny partner (måste ha svidit rejält). Och han lyckas ju komma halvvägs åtminstone; hon spolar Fisken och han frestar med spännande skogsturer.
Citat:
Sedan håller jag med om att H har låg självkänsla, även om det inte är mätbart. Behöver en frigörelseprocess och försöka stå upp och lösa konflikter, kanske är hon också medberoende? Hon verkar ha grunda och ytliga familjereationer, som bygger på förnekelse. Det tycker jag är ohälsosamt, ytliga relationer, som undanhåller det som kokar under ytan. Inte bara till barn, utan lika gärna till barnbarn. Att själv vara ärlig och rak, med människor som saknar den inställningen brukar vara som att snacka med goddag yxskaft. De vet inte, förstår inte, minns inte, kan inte medge, ge ett sant erkännande. Är bara hotade och rädda. Där finns ingen upprättelse, för det brukar heta: Du har din sanning, och jag har min sanning, och nu behöver vi inte diskutera det vidare.
Insiktsfullt konstaterande. Kan vara oerhört frustrerande att söka alla tänkbara ingångar för en fruktbar kommunikation. För att till sist tvingas inse och acceptera att orden och önskan är otillräckliga. Kanhända HD har försökt ta upp brännbara ämnen och mötts av de sista distanserade orden (fetmarkerat). Inte alls omöjligt.
Hon har ändå möjlighet att dra ner på kontakten med föräldrarna för att slippa dras med och ner i sin barndoms återkommande och eventuellt destruktiva mönster.

Frågan är bara om den duktiga och högpresterande tjejen i henne, orkar ta konflikten med sig själv?

Och till sin terapeut kan hon ju inte gärna erkänna sina listigt serverade lögner inför ett helt rättsväsende...
Citera
2021-01-22, 00:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ok då minns jag rätt. Tack för svar. Med tanke på hennes sjukdomsbild så är det ganska starkt att hon inte bröt ihop och klev in i en ny depression när hon först blev misstänkt för mord och SD blev häktad i 8 mån.
Ja, det är väl en rejäl livskris om nåt.
Häktad och misstänkt för mord. Huh..

Chefen är ju förvånad över hur bra hon tar det.
Att hon inte ramlar ner i nån ny depression, den tidigare sjukbilden inkl rehab. Hon var illa däran.
Till viss del skyddar väl aktuell behandling (Quetiapin)- men att se pigg el glad, hur hon nu beskrevs, är ju smått fascinerande.
Senast redigerad av develi 2021-01-22 kl. 00:26.
Citera
2021-01-22, 03:28
Medlem
Det som händer i SD:s dator 23:34 är att exakt samma filer (med några undantag) laddas som vid 20:29. Gäller då docs.google.com.

Sker alltså strax innan han larmar på efter arbetsdagen.

Filerna laddar även i samma ordning. Iaf så det är redovisat i tidslinjen.

Samma filer betyder att de gör samma sak för Google Docs i webbläsaren Chrome. Filerna är små egna program kan man enkelt uttrycka det.

Kix som nämns i URL och filnamn är Googles textredigerare för Google Docs.

Kix kom 2010 tror jag och nåt år efter så var det nån dåre som gjorde en egen version av den så koden finns för hur den funkar. Alltså ska det gå att tolka filerna och vad de gör lite mer exakt. Och framför allt vad de triggas av. Återkommer om det.

i18n betyder internationalisation (18 tecken mellan i och n) och styr vad som ska översättas på webbsidan Google Docs och avslutar url/filen med _sv.js så är det översättning till svenska förhållanden.

Finns ett bra sätt att läsa/tolka innehållet i dessa javascriptfiler men lite svårt att läsa in dem från en pdf...

Har dock lyckats återskapa några av dem så några kan jag tolka vad de gör. Återkommer om det.

Hade ju behövt filerna och lite annan info från Chromes loggar och cache men ska nog gå att lösa utan dem vad som hände 20:29 och 23:34.
Har tolkat en del annat också som jag återkommer till. Forskar vidare. Ville bara uppdatera lite kort om läget.
Senast redigerad av Avel 2021-01-22 kl. 03:55.
Citera
2021-01-22, 07:45
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tänker nästan att det måste stå fel?

Att HD skulle ha jobbat i tjugo år inom neuropsykiatrin (visserligen samma grundutbildning till sjuksköterska, men sedan specilalistutbildning inom psykiatri) vilket är en helt annan kompetens än det som krävs på en akut strokeavdelning, där det handlar om att övervaka medicinska problem som uppstår efter stroke. HD är ju runt 46-47 års ålder, vilket skulle innebära att hon sadlat om och bara arbetat inom medicin några år där hon gör ett fantastiskt jobb som även innebär att utveckla avdelningen, handleda nyanställda sjuksköterskor, föreläsa mm på den nya strokeavdelningen.

Men visst, jag kan ha fel.

Jag har för mig att HD utbildade sig till ssk "på äldre dar" Hon kan ha arbetat som undersköterska på psykiatrisk avdelning i 20 år innan ssk-utbildningen.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-01-22 kl. 07:57.
Citera
2021-01-22, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Näe, Hanna verkar inte vidare kuvad, passiv eller underordnad. Däremot kan hon till viss del vara lurad och manipulerad. Man påverkas av sina närmsta. Vi vet inte graden av all skit, lögn och dynga, Stefan fyllt henne med sammantaget under deras gemensamma resa.

Det finns många sätt att säga samma sak på. En del människor är så skadligt att de bör undvika att interagera med omvärlden. Men eftersom det är föga troligt att de axlar ansvaret, kan man lika gärna hävda: En del slags människor ska man helt enkelt undvika, för att de är skadliga. Det är en enkel, men viktig insikt. Ur skyddssynpunkt.

Lätt att säga. Svårt att uppnå, speciellt om du känner värdelöshetskänslor och ogillar dig själv. En del människor är rädda för ensamhet, trivs inte i sig själv, eller i eget sällskap. Där finns alltid en ingång, att lättare kunna påverka den gruppen.

Det bästa tipset Hanna kan få är som du säger: Öppna dina ögon, Hanna!

Att HD är lurad och manipulerad råder det inga tvivel om. Hon har ju blivit bedragen i 6 år!
Detta av en "man" som dessutom tar älskarinnan till hjälp för att det ska verka trovärdigt (bad LW skicka födelsedagsgrattis).

Efter att HD nu fått till sig FUP så är det obegripligt att hon överhuvudtaget umgås med denne "man"!

Som Du säger, en del klarar inte av att trivas i sitt eget sällskap och har svårt med att vara ensam. Men... inte ens det var det frågan om, hon hade hittat sin fisk som verkar vara en just kille. Kanske var det praktiska frågor vad gäller honom och ett ev framtida samboförhållande. Båda barn på varsitt håll?

Snart blir barnen vuxna och kommer ställa frågan till sin mamma... hur kunde du fortsätta vara tillsammans med någon som behandlad dig som skit. Vad ska hon svara då?

Hanna... ta Dig samman om Du vågar! Hoppas att hon inte känner sig hotad... vem vet?
Citera
2021-01-22, 08:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Finns många som byter internt fr psykiatri till medicin med många års erfarenhet i en viss nisch.
Ligger väl inte helt åtskilt heller, neuro, hjärnfunktioner.

Jag tror nog en väninna och tillika kollega vet vad hon pratar om.

Har du problem med att H kan ha en bakgrund inom neuropsykiatri eller vad?

Edit. Lämmeltåget internt kan gå mellan vilken klinik som helst, fr psykiatri till akutsjukvård likaväl. Extern fr hemsjukvård, så det är inte ett bärande argument för sköterskor.

Det handlar om en reflektion över om det stämde. Det viktiga är att försöka förstå utifrån de rätta och riktiga förutsättningarna, och att ta diskussionen och tankarna därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag har för mig att HD utbildade sig till ssk "på äldre dar" Hon kan ha arbetat som undersköterska på psykiatrisk avdelning i 20 år innan ssk-utbildningen.

Så kan det naturligtvis ha varit.
Jag minns nu att det kommit upp i tråden tidigare när HD tog examen, men minns inte om det var så att någon rotade fram information när hon tog legitimationen eller om det var från tråden.
Minnet är lurigt, men tycker mig minnas att du har rätt om att hon pluggade till sjuksköterska rätt sent.
Citera
2021-01-22, 09:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ja, det är väl en rejäl livskris om nåt.
Häktad och misstänkt för mord. Huh..

Chefen är ju förvånad över hur bra hon tar det.
Att hon inte ramlar ner i nån ny depression, den tidigare sjukbilden inkl rehab. Hon var illa däran.
Till viss del skyddar väl aktuell behandling (Quetiapin)- men att se pigg el glad, hur hon nu beskrevs, är ju smått fascinerande.

Varför är det svårt att förstå att HD mår bra nu? En människa som verkligen gjorde henne illa är borta ur hennes liv. Det är ganska naturligt att hon börjar må bättre nu. Det bevisar bara hur ofantligt hon måste ha lidit av Lenas beteende.
Citera
2021-01-22, 10:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Att HD är lurad och manipulerad råder det inga tvivel om. Hon har ju blivit bedragen i 6 år!
Detta av en "man" som dessutom tar älskarinnan till hjälp för att det ska verka trovärdigt (bad LW skicka födelsedagsgrattis).

Efter att HD nu fått till sig FUP så är det obegripligt att hon överhuvudtaget umgås med denne "man"!

Som Du säger, en del klarar inte av att trivas i sitt eget sällskap och har svårt med att vara ensam. Men... inte ens det var det frågan om, hon hade hittat sin fisk som verkar vara en just kille. Kanske var det praktiska frågor vad gäller honom och ett ev framtida samboförhållande. Båda barn på varsitt håll?

Snart blir barnen vuxna och kommer ställa frågan till sin mamma... hur kunde du fortsätta vara tillsammans med någon som behandlad dig som skit. Vad ska hon svara då?

Hanna... ta Dig samman om Du vågar! Hoppas att hon inte känner sig hotad... vem vet?

För mig är det här (fetade nedan) en nyckelmening.
Med tanke på att SD inte alls avslutade relationen, gör ju att jag misstänker vad SD säger till Hanna om Lena. Och som sagt, han hade ju lätt bara kunnat lägga upp korten på bordet och rida ut stormen tillsammans med HD om han hade haft den intentionen. Men det valde han alltså inte att göra...

A 149/519
Förhör MT

"Trots att de hade det jobbigt mynnade det ut i att Hanna och Stefan skulle försöka ta nya tag
och fortsätta tillsammans. En förutsättning för det var att Stefan avslutade relationen med
Lena. Hon nämnde aldrig hur hon skulle veta att relationen avslutats. Det var som att de gick
från att Hanna varit en misstänksam fru mot en otrogen man till att de blev ett team som
skulle klara av att värja sig mot Lena.
"

Ytterligare ett exempel på hur SD uppmanar Lena att skriva till HD.
Och här ser man hans svartsjuka också.

A 164B/604
"2017-04-22 10:53 - Lena Wessström: Jag gör mig i ordning för L-M
2017-04-22 10:53 - Lena Wessström: M följer med, på väg
2017-04-22 10:53 - Lena Wessström: Hörde av sig på förmiddagen
2017-04-22 10:54 - Lena Wessström: Jag hör som vanligt av mig under tiden
2017-04-22 10:54 - Lena Wessström: Hoppas kunna pricka några av dina öppettider
under dagen
2017-04-22 10:55 - Lena Wessström: Sannolikt inte övernattning. Men går det väldigt
bra så kanske. Meddelar. Önskar inga knuffar år det hållet tack. Bara trevlig och vaim.
Som jag vet att du kan. Och som jag älskar
2017-04-22 10:57 - Stefan Davidsson: Jag har vetat några dagar att ni skulle åka
2017-04-22 10:57 - Stefan Davidsson: Försökte få dig att säga det
2017-04-22 I 0:57 - Lena Wessström: Bra att du vet
2017-04-22 10:58 - Stefan Davidsson: Stänger strax
2017-04-22 10:58 - Lena Wessström: Det har inte varit på tal ens
2017-04-22 10:58 - Lena Wessström: Det jag sa gäller
2017-04-22 10:58 - Lena Wessström: Vi hörs under dagen
2017-04-22 I 0:58 - Stefan Davidsson: Kanske så. Men vi har vetat om det båda två
2017-04-22 10:58 -Stefan Davidsson: Hörs
2017-04-22 10:58 -Stefan Davidsson: Rt efter ditt nästa
2017-04-22 10:58 -Lena Wessström: Precis som att tg skriver offentligt att ni är ett par
om flera år?
"
//
"2017-04-22 12: 13 -Stefan Davidsson: Vore kul om du erkände för både dig och mig att
du "visste" att ni skulle åka ihop idag. Även om ni inte pratat om det.
2017-04-22 12: 13 -Stefan Davidsson: Stänger snart
"
//
"2017-04-22 12:14 -Lena Wessström: Visste inte
2017-04-22 12:14 -StefanDavidsson: Skriv kkart
2017-04-22 12:14-Lena Wessström: Läckö
2017-04-22 12: 14 -Lena Wessström: Cc frågar mig för länge sen
2017-04-22 12:14 -Lena Wessström: Hj frågade i tisdags
2017-04-22 12: 15 -Lena Wessström: Fanns inget att medge
2017-04-22 12:15 -Lena Wessström: Hej
2017-04-22 12: 15 -Stefan Davidsson: Hörs
2017-04-22 12:15-StefanDavidsson: Rt
2017-04-22 15:10-Stefan Davidsson: Öppet
2017-04-22 15: 11 -Stefan Davidsson: Vi vet ju båda att du tänker sova med M ikväll.
Men om det redan nu hänt något som gör att det inte blir så, så kan du göra enligt
följande:
2017-04-22 15:13 -Stefan Davidsson: Skriv till tg: är uppe vid lm. Får nog till det med
takpappen. Blir bra. Tack för hjälpen. Är förresten så fint här att vi sover kvar. Touren
är verkligen bra på att ta en till bortglömda pärlor.
2017-04-22 15:45 - Stefan Davidsson: Och du behöver inte säga att jag inte ska knuffa
dig år det hållet. Du VET att jag inte knuffar alls. Du VET att jag önskar dig välgång.
Gratulerar dig den dag du säkert dig ha pojkvän. Oavsett om det är M, eller någon
efterföljare. Du borde bli glad för mina tankar
"

Och jag minns när Lena skrev till någon om hur SD lurade HD. Han hade smitit ut, eller något liknande och HD frågade var han varit. Han sa att hon somnat, medan HD sa att hon inte alls sovit, utan varit vaken. Och SD hävdade bestämt att han såg att hon sov, och till sist trodde hon på honom. Snacka om att hjärntvätta någon.
Senast redigerad av notknapparen 2021-01-22 kl. 10:05.
Citera
2021-01-22, 10:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

HD lär aldrig lämna SD nu. Han verkar vara den enda som bryr sig om henne ur HD:s perspektiv. Det är bara att läsa i denna tråd hur majoriteten skriver om HD vilket trycker ner hennes självkänsla och självförtroende ännu mer. SD blir den enda hon kan ty sig till. Den enda som höjer henne.

Varför många här måste skriva om HD på ett nedvärderande sätt förstår inte jag. Vad har hennes liv och leverne och psykiska hälsa med mordet att göra. HD har friskrivits från alla misstankar om inblandning i mordet. Ni vill inte att man ska skriva om Lenas liv och leverne då det inte är relevant för mordet och hon är ändå mordoffret och viktimologi är viktigt. Men att skriva om HD dag in och dag ut är okej?
Senast redigerad av Rosamund 2021-01-22 kl. 10:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in