Citat:
Ursprungligen postat av
lifedontlivehere
Brukade hamna på samma morgonbuss som en downie som blivit ett bekant ansikte för många i trakten.
Iaf, en morgon hade vi (bussen) blivit försenade, minns inte varför, detta var ändå ca 15år sedan

) när han plötsligt tar fram en lite grövre pinne/brädstump ur innerfickan, börjar "knappa" på den och samtidigt låta typ "bep beep bep bip biip" (tänk telefonljud när man knappar in telnr) och lyfter sedan pinnen upp mot örat som en mobil.
Utifrån hans talsvårigheter kunde jag ändå utröna typ "ja, hallå? Jag är sen, bussen blev sen, jag är försenad, jag kommer! Ja. Ja. Okej. Okej. Hejdå!". Avslutade "samtalet" och lade mycket nöjd tillbaka pinnen i fickan.
Fick kämpa med att knipa igen för att inte bryta ihop i gapskratt där och då

Låter som ett klassiskt ”downie-skämt”

Jobbade som vårdare några år på ett ställe för vuxna utvecklingsstörda som bodde i egna lägenheter. Flera av dem hade skön humor och spelade ofta dummare än vad de var.
En kille hade en leksakshund med hjul som han brukade ”rasta”. Han plockade upp ”skiten” (kottar) i hundskitpåsar och tyckte det var omåttligt roligt att räcka över påsen till förbipasserande främlingar 😂 Han var fullt medveten om att han hade downs och brukade säga ”folk tror att jag är mongo när jag gör så... OCH DET ÄR JAG JUU hahaha”
En annan boende, en äldre dam, gillade inte journalister (oklart varför men säkert motiverat). Hon kunde knappt läsa men prenumererade på tidningen och satt och svor åt rubrikerna. Hon hade som hobby en period att klippa ut sidfoten som fanns längst ner på varje sida. Det stod något i stil med ”har du tips, skicka det till oss på [adress xx]”. Hon samlade mängder av urklippta sidfötter och postade till adressen hon klippt ut, dvs tidningen. Inget annat, bara adresslapparna 😄 Hon ville tipsa tidningen om tidningen. Efter varje postat brev med adresser skrattade hon i flera timmar. Vi hade mycket roligt åt att fundera kring vad de på tidningen tänkte när de fick tillbaka sin adress hela tiden 🤣
Samma dam ville köpa vin till freda’ ”för då ska jag, ’Pärra’ å ’Tommy’ ha rajtantajtan i sängen”. Hon fick köpa sitt vin 😁
Ja jäklar. Sköna typer! Ett av de bästa jobb jag haft!