Citat:
Ursprungligen postat av
godboy
Som rubriken säger så delar vi med oss av vad vi sett mogos hitta på ute i samhället eller kanske på sina gruppboenden. Ni som jobbar inom LSS torde ju ha en guldgruva att ösa ur.
Så vad har dessa mongos ställt till med när ni varit ute och rastat dem eller hittat på på boendet?
Såg för rätt länge sedan när ett gruppboende var ute och handlade på COOP eller MAXI och hade ett antal boende med sig. De gick i alla fall förbi kak- och bulldisken och rätt vad det var så lunsade ett mongo fram dit där man kan ta wienerbröd och fullkomligt började möla in wienerbröd i matinkastet. Vilken fart det blev på skötarna, de fick vara två för att släpa bort mongot från brödavdelningen.
En annan gång såg jag ett mongo på en buss dra ner brallorna och på mongovis kasta iväg en duktigt full blöja genom bussen. Blöjan kom dock inte så långt då kastet var på klassiskt mongovis.
Så kära Flashbackare, dela med er av era historier.
Jag bor på våning 6, i samma hus på våning 3 finns ett LSS-boende för grava mongoloider som åker runt i permo-bilar, eller staplar sig fram med hjälp av brukare. Ungdomar allihop.
Jag noterade en vacker Tisdag-förmiddag i September ett märkligt ylande i allehanda toner som steg upp genom väggarna och fönstren. Samma sak skedde exakt samma tid dagen därpå, och dagen därpå, och dagen därpå. För att lokalisera detta hysteriska ljud så gick jag ut balkongen och såg en av mongoloiderna sitta i sin permobil på balkongen och waila så det hördes över hela kvarteret. Han älskar alltså att sjunga, och det är opera efter opera med total tondövhet som grund, alltid klockan 10.00 på vardagar. Han håller på i ca en timme.
Dessa retarderade ungdomar brukar även åka runt i hissen och i byggnaden med sina brukare/familjemedlemmar och det är ofta jag möter dem. En gång jag gick upptagen i mina tankar förbi en av dem som stod och tog det helt lugnt, så gjorde han ett utfall i någon form av hälsning mot mig precis när jag passerade honom. Detta var så oväntat att jag skrek till, och hans respons var förstås att skrika tillbaka ännu högre, längre och gällare. Jag började givetvis garva i nästa sekund, varpå han återgäldade med samma sak, men ännu högre, längre och mer hysteriskt.
Den stunden var väldigt rolig.