2021-01-19, 00:41
Medlem
DURN80s avatar
Hade ett original på lekis när man var barn, alla var rädda för honom då han lätt exploderade i någon form av ilska. Han var äldre, runt 16 till 20 skulle jag gissa, alla vi andra var runt 8 och 10.

Minns att han ofta gick ut från toaletten med brallorna nere vid knäna och med stort mongo leende.
Jävla massa könshår minns vi och staken i full jävla salut nästan varenda gång.

Flera år senare fick vi veta (av en yngre fröken från lekis som senare jobbade på ett gym) att han tyckte om att "ha roligt" med golvmoppen inne på lekis toaletten.
Citera
2021-01-19, 00:57
Medlem
-Andreas-s avatar
Jadå det har jag varit med om.
Finns en lokal downs person som brukar hänga där betydligt yngre barn vistas, men istället för att skate'a i rampen gör han ngn variant av klättersport typ parkour o ränner omkring där bland skate-barnen som ett (potentiellt) mänskligt bowlingklot.
Citera
2021-01-19, 03:03
Medlem
Realisten73s avatar
Tycker dessa människor är helt underbara. Oftast godhjärtade och gör inte en fluga förnär.
Men visst är dom festliga att följa på avstånd.

Vi hade ett original i vår stad som gick till videobutiken varje lördag. Han gick in när de öppnade vid 09.00 och gick där ifrån runt 15.00. Det han gjorde var att läsa högt på baksidan på varenda VHS film som fanns i butiken. De enda han hoppade över var erotiken. Varje gång han närmade sig den hyllan så höjde han rösten och skrek " Fy bubblan"

Att det var folk som skrattade och glodde på han brydde han sig inte om. Men nu kommer vi till det roliga.

Vet ej hur CP skadades minne fungerar, men denna killen hade ett sjätte sinne. Han lyckades nog memorera över 3000 filmer i skallen. För i slutet så frågade kunderna alltid honom om den filmen är bra och vad den handlade om. Han studerade alltså in nästan samtliga filmer under de åren han besökte videoaffärren. Tyvärr dog han i början av 2000 talet. Men det var en underbar människa.

Annars har det bara hänt en sak, en CP skadad fick nån slags krampanfall under färden med sin permobil och körde rakt ner i hamnkanalen och höll på att drunkna. Dock var det fullt med folk på uteserveringen så hjälpen var snabbt på plats, dessutom var det lågt vattenstånd i kanalen. Men såg onekligen kul ut när han började skaka och tappade hela styrförmågan över sin permobil. Han klarade sig även oskadd.
Citera
2021-01-19, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byproxy
Låter som ett klassiskt ”downie-skämt” Jobbade som vårdare några år på ett ställe för vuxna utvecklingsstörda som bodde i egna lägenheter. Flera av dem hade skön humor och spelade ofta dummare än vad de var.

En kille hade en leksakshund med hjul som han brukade ”rasta”. Han plockade upp ”skiten” (kottar) i hundskitpåsar och tyckte det var omåttligt roligt att räcka över påsen till förbipasserande främlingar 😂 Han var fullt medveten om att han hade downs och brukade säga ”folk tror att jag är mongo när jag gör så... OCH DET ÄR JAG JUU hahaha”

En annan boende, en äldre dam, gillade inte journalister (oklart varför men säkert motiverat). Hon kunde knappt läsa men prenumererade på tidningen och satt och svor åt rubrikerna. Hon hade som hobby en period att klippa ut sidfoten som fanns längst ner på varje sida. Det stod något i stil med ”har du tips, skicka det till oss på [adress xx]”. Hon samlade mängder av urklippta sidfötter och postade till adressen hon klippt ut, dvs tidningen. Inget annat, bara adresslapparna 😄 Hon ville tipsa tidningen om tidningen. Efter varje postat brev med adresser skrattade hon i flera timmar. Vi hade mycket roligt åt att fundera kring vad de på tidningen tänkte när de fick tillbaka sin adress hela tiden 🤣

Samma dam ville köpa vin till freda’ ”för då ska jag, ’Pärra’ å ’Tommy’ ha rajtantajtan i sängen”. Hon fick köpa sitt vin 😁

Ja jäklar. Sköna typer! Ett av de bästa jobb jag haft!

Osäker på hans förmåga till humor, men, han tillhörde verkligen av de lägre begåvade av sitt slag, dock så klarade han ju ändå faktiskt att komma iväg till sin sysselsättning på morgnarna
Citera
2021-01-19, 05:04
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Vad har man för empatistörning om man går igång på att skämta om funktionshinder?

Lågt, så j-a lågt.

Väx upp.

Sök hjälp!

Vet ej, starta en tråd om det! Vet ej var du sett folk skämta om funktionshinder, det är taskigt. Sånt gör vi inte här, här berättas om roliga saker vi sett mongos göra!
Citera
2021-01-19, 05:19
Medlem
2006 var jag och min farfar på en möbelaffär. Farfar skulle prata med butiksägaren så från ingenstans kommer en dagcenter smitare och ställer sig emellan dom, framåtböjd å händerna rakt ut så lägger han av världens brakskit.
Han garva å sprang iväg. Farfar var måttligt road, jag och butiksägaren skratta så vi höll på å dö.
Citera
2021-01-19, 08:41
Medlem
Driftstopps avatar
Alla som tittar på anime eller liknande är CP mongos..bevisat.
Citera
2021-01-19, 08:45
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byproxy
Låter som ett klassiskt ”downie-skämt” Jobbade som vårdare några år på ett ställe för vuxna utvecklingsstörda som bodde i egna lägenheter. Flera av dem hade skön humor och spelade ofta dummare än vad de var.

En kille hade en leksakshund med hjul som han brukade ”rasta”. Han plockade upp ”skiten” (kottar) i hundskitpåsar och tyckte det var omåttligt roligt att räcka över påsen till förbipasserande främlingar 😂 Han var fullt medveten om att han hade downs och brukade säga ”folk tror att jag är mongo när jag gör så... OCH DET ÄR JAG JUU hahaha”

En annan boende, en äldre dam, gillade inte journalister (oklart varför men säkert motiverat). Hon kunde knappt läsa men prenumererade på tidningen och satt och svor åt rubrikerna. Hon hade som hobby en period att klippa ut sidfoten som fanns längst ner på varje sida. Det stod något i stil med ”har du tips, skicka det till oss på [adress xx]”. Hon samlade mängder av urklippta sidfötter och postade till adressen hon klippt ut, dvs tidningen. Inget annat, bara adresslapparna 😄 Hon ville tipsa tidningen om tidningen. Efter varje postat brev med adresser skrattade hon i flera timmar. Vi hade mycket roligt åt att fundera kring vad de på tidningen tänkte när de fick tillbaka sin adress hela tiden 🤣

Samma dam ville köpa vin till freda’ ”för då ska jag, ’Pärra’ å ’Tommy’ ha rajtantajtan i sängen”. Hon fick köpa sitt vin 😁

Ja jäklar. Sköna typer! Ett av de bästa jobb jag haft!

Följ kungen av edsbyn på tiktok. Så ska du få se en retard som lägger upp klipp 10st i timmen. Ja han bor på behandlingshem
Citera
2021-01-19, 10:04
Medlem
Åt ibland på ett lunchhak som låg granne till ett gruppboende.
Ofta stod en av grabbarna från gruppboendet i ingången till lunchhaket och läste på deras meny.
Han läste men sa bara ett enda ord om och om igen.
FLÄSK, FLÄSSSCHK FLÄÄÄÄÄÄSSSSCHK!
Pekade på menytavlan på väggen och sa det om och om igen: FLÄÄÄÄSCHK!

Han var så söt, log och sa det om och om igen
Citera
2021-01-19, 10:10
Medlem
En man med Downs syndrom satt och klippte ut bilder ur tidningarnas vigselannonser.
Sparade dom i kartonger och satt sen och bläddrade bland dom
och sa samma fråga om och om igen:
Tager du denna? Svarade själv med ett rungande: JAAAAAAA!
Citera
2021-01-19, 10:13
Medlem
En äldre man med synbar Down Syndrom gick ute på stan och gick fram till unga tjejer som ofta gick i grupp.
Han sa: du är min kusin! Sen så stal han en kram eller flera

Det syntes så tydligt att han hade DS så ingen blev arg på honom utan kramades tillbaka
Citera
2021-01-19, 11:28
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Som rubriken säger så delar vi med oss av vad vi sett mogos hitta på ute i samhället eller kanske på sina gruppboenden. Ni som jobbar inom LSS torde ju ha en guldgruva att ösa ur.

Så vad har dessa mongos ställt till med när ni varit ute och rastat dem eller hittat på på boendet?

Såg för rätt länge sedan när ett gruppboende var ute och handlade på COOP eller MAXI och hade ett antal boende med sig. De gick i alla fall förbi kak- och bulldisken och rätt vad det var så lunsade ett mongo fram dit där man kan ta wienerbröd och fullkomligt började möla in wienerbröd i matinkastet. Vilken fart det blev på skötarna, de fick vara två för att släpa bort mongot från brödavdelningen.

En annan gång såg jag ett mongo på en buss dra ner brallorna och på mongovis kasta iväg en duktigt full blöja genom bussen. Blöjan kom dock inte så långt då kastet var på klassiskt mongovis.

Så kära Flashbackare, dela med er av era historier.

Jag bor på våning 6, i samma hus på våning 3 finns ett LSS-boende för grava mongoloider som åker runt i permo-bilar, eller staplar sig fram med hjälp av brukare. Ungdomar allihop.

Jag noterade en vacker Tisdag-förmiddag i September ett märkligt ylande i allehanda toner som steg upp genom väggarna och fönstren. Samma sak skedde exakt samma tid dagen därpå, och dagen därpå, och dagen därpå. För att lokalisera detta hysteriska ljud så gick jag ut balkongen och såg en av mongoloiderna sitta i sin permobil på balkongen och waila så det hördes över hela kvarteret. Han älskar alltså att sjunga, och det är opera efter opera med total tondövhet som grund, alltid klockan 10.00 på vardagar. Han håller på i ca en timme.

Dessa retarderade ungdomar brukar även åka runt i hissen och i byggnaden med sina brukare/familjemedlemmar och det är ofta jag möter dem. En gång jag gick upptagen i mina tankar förbi en av dem som stod och tog det helt lugnt, så gjorde han ett utfall i någon form av hälsning mot mig precis när jag passerade honom. Detta var så oväntat att jag skrek till, och hans respons var förstås att skrika tillbaka ännu högre, längre och gällare. Jag började givetvis garva i nästa sekund, varpå han återgäldade med samma sak, men ännu högre, längre och mer hysteriskt.

Den stunden var väldigt rolig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in