Citat:
Installerad effekt vattenkraft. Jag har aldrig sett att vattenkraften levererat mer än 85% av installerad effekt. Vattenkraften är reglerad. Max och min nivå dammar. Max och min flöde. Sedan är den beroende av nederbörd. Vindkraften levererar under 10% av installerad effekt under ungefär 10% av tiden.
Solelen levererar inte alls för närvarnde.
Vätgasen och electrometanol har förluster i storleksordningen 70 till 80% om den ska användas till fordon. Sådant som fartyg och lastbilar.
Vi behöver bygga ny kärnkraft och gräva ner fjärrvärme till Stockholm.
Solelen levererar inte alls för närvarnde.
Vätgasen och electrometanol har förluster i storleksordningen 70 till 80% om den ska användas till fordon. Sådant som fartyg och lastbilar.
Vi behöver bygga ny kärnkraft och gräva ner fjärrvärme till Stockholm.
Att vätgasen inte är bättre än bensin eller diesel i förbränningsmotorer är kanske inte överraksande.
Vet du hur det är med verkningsgraden i bränsleceller?
Personligen tror jag på en kombination av batterier och strömupptag längs stora vägar, för fordon.
Att vattenkraften sällan levererar 100% beror på ett det inte behövs. Vi har så pass mycket mer effekt än vad som behövs.
Hur det kommer att se ut med tillgång och efterfrågan om 10, 20 och 30 år kan vara svårt att göra säkra prognoser om. Jag hade hoppats på betydligt mer ansträngningar för att öka energieffektiviteten, vid t.ex. uppvärmning och transporter. Nu etablerar vi t.ex. en elbilskultur där 0-100 på mindre än 4 sekunder är viktigare än att kunna komma fram utan att stanna på vägen för att ladda. Handen på hjärtat, hur ofta behöver en normalbilist 0-100 på mindre än 4 sekunder? Kanske är elbilstillverkarna rädda för att det ska börja säljas billiga elbilar som kommer 400-500 km på en laddning och som knappt kräver underhåll?
Turbiner för toppbelastning
Det är i sin linda ännu, även om det börjar ta form i t.ex. Tyskland och i Finnspång. Vätgasdrivna turbiner som kan leverera 500 MW eller mer och vars spillvärme kan värma fjärrvärmenät. Vätgasen kan man producera när det finns överskott på el, från vind eller sol.
Om vi ska vara oberoende av kärnkraft 2045 så kräver det att vi har en plan. Visst finns det planer, men kommer dom att hålla? Om befolkningen fortsätter att öka med 1 miljon per årtionde, om alla ska ha bilar som gör 0-100 på fyra sekunder, om uppvärmning får förbruka lika mycket som nu, om utländska företag som behöver mycket el lockas till Sverige och om vi ska gå från fossila bränslen till el inom järn och stålindustrin så kanske vi måste tänka igen?
–