Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-01-14, 23:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
Installerad effekt vattenkraft. Jag har aldrig sett att vattenkraften levererat mer än 85% av installerad effekt. Vattenkraften är reglerad. Max och min nivå dammar. Max och min flöde. Sedan är den beroende av nederbörd. Vindkraften levererar under 10% av installerad effekt under ungefär 10% av tiden.
Solelen levererar inte alls för närvarnde.

Vätgasen och electrometanol har förluster i storleksordningen 70 till 80% om den ska användas till fordon. Sådant som fartyg och lastbilar.

Vi behöver bygga ny kärnkraft och gräva ner fjärrvärme till Stockholm.

Att vätgasen inte är bättre än bensin eller diesel i förbränningsmotorer är kanske inte överraksande.

Vet du hur det är med verkningsgraden i bränsleceller?

Personligen tror jag på en kombination av batterier och strömupptag längs stora vägar, för fordon.

Att vattenkraften sällan levererar 100% beror på ett det inte behövs. Vi har så pass mycket mer effekt än vad som behövs.

Hur det kommer att se ut med tillgång och efterfrågan om 10, 20 och 30 år kan vara svårt att göra säkra prognoser om. Jag hade hoppats på betydligt mer ansträngningar för att öka energieffektiviteten, vid t.ex. uppvärmning och transporter. Nu etablerar vi t.ex. en elbilskultur där 0-100 på mindre än 4 sekunder är viktigare än att kunna komma fram utan att stanna på vägen för att ladda. Handen på hjärtat, hur ofta behöver en normalbilist 0-100 på mindre än 4 sekunder? Kanske är elbilstillverkarna rädda för att det ska börja säljas billiga elbilar som kommer 400-500 km på en laddning och som knappt kräver underhåll?

Turbiner för toppbelastning
Det är i sin linda ännu, även om det börjar ta form i t.ex. Tyskland och i Finnspång. Vätgasdrivna turbiner som kan leverera 500 MW eller mer och vars spillvärme kan värma fjärrvärmenät. Vätgasen kan man producera när det finns överskott på el, från vind eller sol.

Om vi ska vara oberoende av kärnkraft 2045 så kräver det att vi har en plan. Visst finns det planer, men kommer dom att hålla? Om befolkningen fortsätter att öka med 1 miljon per årtionde, om alla ska ha bilar som gör 0-100 på fyra sekunder, om uppvärmning får förbruka lika mycket som nu, om utländska företag som behöver mycket el lockas till Sverige och om vi ska gå från fossila bränslen till el inom järn och stålindustrin så kanske vi måste tänka igen?

Citera
2021-01-15, 00:13
Medlem
lasternassummas avatar
NOAA har presenterat den globala medeltemperaturen för december 2020
I sammanställningen finns också med en del om vad som händer med energiinnehållet i oceanerna.

https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/202012

Därmed är också helåret 2020 klart.

https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/202013

Den globala medeltemperaturen 2020 var 0,98°C över 1900-talets medeltemperatur. Det är två hundradelar lägre än rekordåret 2016.

Lägg till ca 0,3°C till temperaturerna ovan för att relatera till andra halvan av 1800-talet, som är närmare "förindustriell tid" än 1900-talets medeltemperatur.

Det innebär att det är svårt att se hur vi ska kunna undvika att gå förbi 1,5°C-målet inom 10 år. Kanske tar det lite mer än 10 år att passera 1,5°C-målet om vi verkligen halverar utsläppen av växthusgaser inom tio år? Kommer vi att kunna göra det? I Sverige? I hela EU? Globalt?

Citera
2021-01-15, 08:20
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Installerad effekt vattenkraft. Jag har aldrig sett att vattenkraften levererat mer än 85% av installerad effekt. Vattenkraften är reglerad. Max och min nivå dammar. Max och min flöde. Sedan är den beroende av nederbörd. Vindkraften levererar under 10% av installerad effekt under ungefär 10% av tiden.
Solelen levererar inte alls för närvarnde.

Vätgasen och electrometanol har förluster i storleksordningen 70 till 80% om den ska användas till fordon. Sådant som fartyg och lastbilar.

Vi behöver bygga ny kärnkraft och gräva ner fjärrvärme till Stockholm.

Varför är vätgas och bränsleceller intressanta?
Vätgas är intressant eftersom överskottsel, från t.ex. vind eller sol, kan tas tillvara i "vätgasfabriker". Det görs i liten skala t.ex. i Mariestad, där vätgasen sedan används till kommunens bilar.

Jag var nyfiken på verkningsgraden för bränsleceller, så jag letade lite.

Bränsleceller är fortfarande dyra, men det finns förhoppningar om att det ska gå att göra billigare bränsleceller utan t.ex. platina, som är en dyr ädelmetall.

Enligt Wikipedia är typisk verkningsgrad för en bränslecell 40-60%, men det kan gå att komma upp i 85% verkningsgrad. Låt oss räkna med 50%. Elmotorn har drygt 90% verkningsgrad, så då kan det bli 45% i fordonet. Framställningen av vätgas har ju inte 100% verkningsgrad, så även där är det förluster. I slutändan är verkningsgraden ändå överlägsen fossildrivna fordon, som kanske har 15-20% verkningsgrad vid normal användning. Troligen ännu sämre vid körning i storstäder.

Citera
2021-01-15, 08:24
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
NOAA har presenterat den globala medeltemperaturen för december 2020
I sammanställningen finns också med en del om vad som händer med energiinnehållet i oceanerna.

https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/202012

Därmed är också helåret 2020 klart.

https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/202013

Den globala medeltemperaturen 2020 var 0,98°C över 1900-talets medeltemperatur. Det är två hundradelar lägre än rekordåret 2016.

Lägg till ca 0,3°C till temperaturerna ovan för att relatera till andra halvan av 1800-talet, som är närmare "förindustriell tid" än 1900-talets medeltemperatur.

Det innebär att det är svårt att se hur vi ska kunna undvika att gå förbi 1,5°C-målet inom 10 år. Kanske tar det lite mer än 10 år att passera 1,5°C-målet om vi verkligen halverar utsläppen av växthusgaser inom tio år? Kommer vi att kunna göra det? I Sverige? I hela EU? Globalt?

Det var bra att 2020 inte slog rekordåret 2016, som var ett el nino år. Det hade varit förskräckligt om vi hade överträffat det rekordet så snart.

Forskare har sagt att vi troligen kommer att se 1,5C inom de närmaste 5 åren.
Citera
2021-01-15, 08:52
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det var bra att 2020 inte slog rekordåret 2016, som var ett el nino år. Det hade varit förskräckligt om vi hade överträffat det rekordet så snart.

Forskare har sagt att vi troligen kommer att se 1,5C inom de närmaste 5 åren.

Jag tror också att vi kommer att se 1,5°C inom 5 år, men som något eller några enstaka år. Jag tror att trenden, att den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,2°C/10 år, kanske lite mer, kommer att hålla i sig att tag. Några årtionden om vi får ner utsläppen av växthusgaser snart, t.ex. med en halvering på 10 år. Annars kommer uppvärmningen att fortsätta längre tid.

Jag önskar att jag kunde se hur utsläppen av växthusgaser skulle kunna halveras globalt till 2030. Jag har tyvärr lite svårt att se hur det ska gå till. Vi är så inlåsta i nuvarande system för transporter, energiframställning och energianvändning att jag tror att det kommer att ta längre tid.

Om det blir som jag befarar så är risken stor att den globala medeltemperaturen har ökat med 2,0°C över förindustriell nivå ca 2050-2055. Fortsätter utsläppen längre än till ca 2050 så är risken att vi nått 2,5°C över förindustriell nivå 2100.

Jag hoppas att jag har fel och är alltför pessimistisk.

Här är ett IPCC-dokument som tar upp konsekvenserna, beroende på hur mycket varmare det blir.

https://www.ipcc.ch/2018/10/08/summary-for-policymakers-of-ipcc-special-report-on-global-warming-of-1-5c-approved-by-governments/

Jag tror att IPCC är väl optimistiska i vissa avseenden, t.ex. när det gäller smältande isar och stigande havsnivåer. Vi kommer att veta mer om detta om 10-20 år...

Citera
2021-01-16, 16:13
Medlem
Jag har tittat lite på vätgas. Väldig mycket mellan tummen och pekfingret.

Först åker 20-30% el bort i tillverkning. Sedan åker 10% till bort i komprimering. Allt detta kostar pengar också. Sedan kommer bränslecellen med kanske 50% verkningsgrad.

Vätgasbilens tank. Ungefär 2 liter /mil vid 700 bars tryck, Närmare det dubbla vid 350 bar.
350 bar är ungefärliga hydraultrycket i en grävmaskin men oftast lägre.

Att hantera vätgas med 700 bars tryck och ha det i en bil är nog problematiskt.
Volymerna är också ett problem. Macken och transporter blir dyrt och besvärligt.
Den tankbil som ska frakta gas med 700 bars tryck och en volym där 2 liter motsvarar mindre än 1 liter bensin blir dyrt.

Ägaren av ST1, en mycken förmögen finländare har uttryckt, att det vettigaste är nog att förbjuda personbilar med mer än 120 hk. Utifrån miljön är det en vettig synpunkt. Jag delar helt hans synsätt.

Det finns ju också ett annat problem. Var liter bensin ger närmare 10 kr i skatt.
Varifrån ska pengarna komma med hårdsubventionerad solel och subventionerade Teslor som gör 0-100 på 4 sekunder?

Sedan finns ju annat fjanteri som eldrivna flygplan. Ett flygplan behöver reservbränsle om vädret eller annat hindrar landning. Så elplanet ska flyga omkring med 2 tunga batteripack. 1 för driften och 1 i reserv.

Det är så mycket bidragsfjanterier och lite realism runt energin,växthuseffekten,befolkningstillväxten och allt runt miljön. Det kan ju bero på att Sveriges unikt lågutbildade politiker låter en sekt hålla i rodret för att få sitta vid makten.
Citera
2021-01-16, 17:03
Medlem
Jag glömde ta upp de stora subventionerna av elstolpar. Varifrån ska pengarna komma?
Citera
2021-01-16, 17:07
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Det är så mycket bidragsfjanterier och lite realism runt energin,växthuseffekten,befolkningstillväxten och allt runt miljön. Det kan ju bero på att Sveriges unikt lågutbildade politiker låter en sekt hålla i rodret för att få sitta vid makten.

Det ligger 10 cm snö i Paris just nu.
Det brukar räcka för att släcka den värsta klimathysterin i denna tråd, men även i etablerade medier.
Citera
2021-01-17, 05:00
Medlem
lasternassummas avatar
Vintern 1985 på Franska Rivieran – 40 cm snö!
Det är trist för fransmännen i södra Frankrike att det blivit så mycket varmare att skidåkning där nu är ovanligt.

Vintern 1985 var t.ex. Nice vitt och man kunde se skidåkare längs strandpromenaden.

https://www.euronews.com/2021/01/11/in-pictures-these-vintage-shots-from-the-snow-will-get-you-in-the-mood-for-some-winter-fun

Längre norrut i Frankrike förekommer fortfarande snö.

1914 var Plaça de Catalunya i Barcelona täckt av snö.
https://www.reddit.com/r/Barcelona/comments/40lwzw/this_is_plaça_catalunya_on_january_1914_when/

Vintern 1962 var La Rambla i Barcelona täckt med snö.
https://www.reddit.com/r/Barcelona/comments/2uyxb6/la_rambla_covered_in_snow_in_1962/

Även vintern 1985, då det var snö i Nice, täcktes Barcelona av ett snötäcke.

Den globala uppvärmningen har gjort sådana här extrema väderhändelser ovanliga vid Medelhavet, men dom förekommer.

Vintrarna 1966 och 1985 var rekordkalla i Europa, men vintern 2009-2010 var också kall. Periodvis var i stort sett hela UK snötäckt och det kom snö på Sardinien, vilket är mycket ovanligt.

Huvuddelen av detta är dock väderhändelser.

Klimat
Ur klimatsynpunkt har Europa blivit betydligt varmare under de senaste 40 åren.

Medeltemperaturen i Europa har mellan 1980 och nu ökat med ca 2°C. Trenden är ca 0,46°C/årtionde.

https://climate.copernicus.eu/sites/default/files/2021-01/ts_1month_anomaly_Global_ERA5_2T_202012_v01.pdf

Notera dom kalla inledningarna på 1985 och 2010.

Här är 12-månaders medelvärden. Där är det lite lättare att se trender.

https://climate.copernicus.eu/sites/default/files/inline-images/ts_12month_anomaly_Global_ERA5_2T_202005_v01.png

Här finns årsmedelvärden, 5-årsmedelvärden och 11-årsmedelvärden för Europa.

https://ibb.co/LSVsr3P

Citera
2021-01-17, 17:05
Medlem
Min bensindrivna bil med skinnklädsel,elstolar,9 högtalare och automatlåda har förvånandsvärt hög verkningsgrad bara det är tillräckligt kallt ute.

Samtidigt har elbilarna en sjunkande verkningsgrad när det är kallt.

Bränslecellers verkningsgrad beror ju väldigt mycket på om man kan använda spillvärmen.

Man får alla möjliga påståenden serverade där man inte specifierar verkliga förhållanden.

Entydigt är dock att förtida nerstängning av kärnkraft ger upphov till miljontals ton utsläpp av växthusgaser i onödan.

Dessutom producerar kärnkraften för 25 öre kwh medans elpriset ligger på 60 öre kwh just nu i mellansverige. Fy vad statliga vattenfall lurar svenska elkonsumenter.
Citera
2021-01-17, 17:10
Medlem
Citat:
Min bensindrivna bil med skinnklädsel,elstolar,9 högtalare och automatlåda har förvånandsvärt hög verkningsgrad bara det är tillräckligt kallt ute.

Samtidigt har elbilarna en sjunkande verkningsgrad när det är kallt.

Bränslecellers verkningsgrad beror ju väldigt mycket på om man kan använda spillvärmen.

Man får alla möjliga påståenden serverade där man inte specifierar verkliga förhållanden.

Entydigt är dock att förtida nerstängning av kärnkraft ger upphov till miljontals ton utsläpp av växthusgaser i onödan.

Dessutom producerar kärnkraften för 25 öre kwh medans elpriset ligger på 60 öre kwh just nu i mellansverige. Fy vad statliga vattenfall lurar svenska elkonsumenter.

Varför skulle din bensinare ha bättre verkningsgrad när det är kallt?? Underdimensionerat kylsystem eller??

Sedan vet jag inte om elbilen har sämre "verkningsgrad". Den kan bara inte utnyttja den energi som finns i batterierna... du har säkert varit med om dåliga batterier typ i en ficklampa utomhus... bara man värmer den so går de ett tag till. Energin försvinner inte.

Jag tror inte på vätgasen i fordonsflottan på samma sätt som Toyota-killen. Jag tror ju mer på att göra syntetbränsle, t ex metanol eller varför inte oktan.

Med rejält med kärnkraft kunde det backa upp elbilar och biobränsle.
Citera
2021-01-18, 17:27
Medlem
De flesta vill ju ha 22 grader i bilen när de kör. Alla motorer har spillvärme. Man kanske inte ska säga att bilmotorn har högre verkningsgtad vid kyla, men anlägget har högre verkningsgrad.

Anlägget med elmotor har definitivt lägre verkningsgrad vid kyla om du inte vill sitta kallt med igenimmade rutor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in