Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-01-18, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
De flesta vill ju ha 22 grader i bilen när de kör. Alla motorer har spillvärme. Man kanske inte ska säga att bilmotorn har högre verkningsgtad vid kyla, men anlägget har högre verkningsgrad.

Anlägget med elmotor har definitivt lägre verkningsgrad vid kyla om du inte vill sitta kallt med igenimmade rutor.

Nu förstår jag hur du menar.

Dieseln har dock högre verkningsgrad än Otton då man kan klämma mer komp ur motorn.

Diesel is da shit... ja lite för mycket shit kanske, men ändå.
Citera
2021-01-18, 18:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
De flesta vill ju ha 22 grader i bilen när de kör. Alla motorer har spillvärme. Man kanske inte ska säga att bilmotorn har högre verkningsgtad vid kyla, men anlägget har högre verkningsgrad.

Anlägget med elmotor har definitivt lägre verkningsgrad vid kyla om du inte vill sitta kallt med igenimmade rutor.

Att på ett effektivt sätt hålla en elbil varm får väl ses som ett problem som måste lösas bättre.

Eftersom bilar med förbränningsmotorer har värmts med överskottsvärme har det inte funnits anledning att fundera på isolering. Nu gör det det.

Vissa elbilar har värmepumpar, vilket minskar energiförbrukningen för uppvärmning med ca 70%. Med skaplig isolering kan den troligen halveras en gång till. Sedan ska man nog räkna med att värma upp en elbil innan man åker och inte med batteriet. Så att batteriet "bara" behöver behålla värmen.

Citera
2021-01-19, 15:08
Medlem
Det finns inga lätta lösningar, däremot massor av dyra och korkade lösningar.

Att lägga ner fungerande kärnkraft är korkat. Att sedan ersätta elen från den nerlagda kärnkraften med dubbelt så dyr vindkraft är korkat. Att tro att svensk solel ska vara bra och subventionera kraftigt är väldigt dyrt och direkt korkat. Solelen hör hemma söderut där solen skiner och man har fossil el.

De politiker som tar sådana beslut har nog små möjligheter att få till något vettigt.

Förbjud bilar med mer än 120 hk, straffbeskatta flygresor typ weekendresor, etc. och veckoresor till Kanarieöarna och Thailand etc.

Med vårt klimat behöver vi åka bort ibland. Men det måste bli färre resor och längre tid på resmålet.
Det finns massor att göra, men jag tror inte våra politiker klarar av något vettigt.
Citera
2021-01-22, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Det är ju rena slakten av det gamla rekordet på -32 °C.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_extreme_temperatures_in_Spain#Coldest_Temp eratures_Ever_Recorded_in_Spain

Media fick fnatt när det franska värmerekordet slogs 2019. Nu tystnad.

Första 3 veckorna 2021 har varit de kallaste i Spanien generellt sedan 1800-talet. Dussintals väderstationer har haft dygnsmedeltemperaturer under 5 minusgrader nästan 2 veckor i streck och uppemot ett 30-tal stationer runt om i Spanien med uppmätta temperaturer på mellan 20 och 30 minusgrader, en station hade 4 nätter i streck med temperaturer på mellan 22 och 26 minusgrader. Endast vintern 1954 hade lägre dygnsmedeltemperaturer under en så pass lång period och då handlar det om ett mindre utbrett område än nuvarande köldperiod som omfattar nästan halva iberiska halvön.

Dock är det en bit kvar till de riktigt kalla vintrarna under 17 och 1800-talet när det gick att åka skridsko i Sevilla på floden som flyter genom staden.

Man anar en viss panik bland meteorologerna när de börjar twittra bilder på tavlor som föreställer Zaragoza under 1820-talet med folk som åker skridsko på Ebro floden, de har inte tagit ledigt en enda dag med att pusha global uppvärmning. Det måste vara guds straff för att Spanien stängt alla kolkraftverk och hoppat på vindsnurrevansinnet.
Senast redigerad av Gincan 2021-01-22 kl. 16:08.
Citera
2021-01-22, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Första 3 veckorna 2021 har varit de kallaste i Spanien generellt sedan 1800-talet. Dussintals väderstationer har haft dygnsmedeltemperaturer under 5 minusgrader nästan 2 veckor i streck och uppemot ett 30-tal stationer runt om i Spanien med uppmätta temperaturer på mellan 20 och 30 minusgrader, en station hade 4 nätter i streck med temperaturer på mellan 22 och 26 minusgrader. Endast vintern 1954 hade lägre dygnsmedeltemperaturer under en så pass lång period och då handlar det om ett mindre utbrett område än nuvarande köldperiod som omfattar nästan halva iberiska halvön.

Dock är det en bit kvar till de riktigt kalla vintrarna under 17 och 1800-talet när det gick att åka skridsko i Sevilla på floden som flyter genom staden.

Man anar en viss panik bland meteorologerna när de börjar twittra bilder på tavlor som föreställer Zaragoza under 1820-talet med folk som åker skridsko på Ebro floden, de har inte tagit ledigt en enda dag med att pusha global uppvärmning. Det måste vara guds straff för att Spanien stängt alla kolkraftverk och hoppat på vindsnurrevansinnet.

Du måste vara seklets största cherrypicker. Välja 3 veckor av tiotusentals.
Jag ska ringa din arbetsgivare och föreslå att du får sparken.
Hoppas polisen tar dig på Arlanda med 6 beväpnade konstaplar som gör kroppskontroll och genomsöker ditt hem. Tar dina datorer i beslag och förnedrar dig fillständigt.
Vad annat kan du vänta dig när du ifrågasätter den största sanningen av alla?
Klimatförnekare borde kölhalas.
Citera
2021-01-23, 16:38
Medlem
Jag har hittad en sida som väl beskriver verkligheten på energiområdet.

Omvandlingen till vätgas-electrometanol är ett dött spår -iallafall som energilagring när det blåser ordentligt.

Problemen är: I bästa fall med bränsleceller etc. kommer 30 % av energin att komma tillbaka.

Utrustningen som behövs är dyr. Så den behöver gå hela tiden. Sådant som att bara köra när vindelen överproducerar blir väldigt dyrt.

Så kontentan är: Batterier för bilar. Lastbilar/flyg kommer att gå på fossilt länge än.
Vi behöver kärnkraft för en stabil eltillförsel till vätgas/electrometanol.
Vindkraften behöver vattenkraften som ballansenergi. Vattenkraften räcker inte till att täcka upp för lågpresterande vindkraft när det inte blåser. Kan vara 10-15 % av tiden.

Vi kunde bygga Oskarshamn 3 för 47 miljarder och start 7 månader i förtid.

Även om utbildningsväsendet numera mest fokuserar på volym och inte kvalitet så borde vi väl fortfarande kunna bygga bra saker till vettigt pris?

Annars anser jag att svenska politiker är en fara för ekonomin och miljön.
Ni sossar sluta fjanta runt dårarna i MP. Börja stå upp för skattebetalarna och svensk industri.
Citera
2021-01-23, 20:04
Medlem
Booiis avatar
Jag är lite för lat för att söka igenom tråden så ber om ursäkt om frågan redan är ställd. Hur mäter man koldioxidnivåerna från förr i tiden? exempelvis 1000 år sedan. Som jag har förstått det har det någonting att göra med is men hur exakt går det till? Uppskattar svar väldigt mycket.
Ps: Jag vet att google finns men men.
MVH
Citera
2021-01-23, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Booii
Jag är lite för lat för att söka igenom tråden så ber om ursäkt om frågan redan är ställd. Hur mäter man koldioxidnivåerna från förr i tiden? exempelvis 1000 år sedan. Som jag har förstått det har det någonting att göra med is men hur exakt går det till? Uppskattar svar väldigt mycket.
MVH

Om du vill ha en killgissning är det luftbubblorna i isen, kanske isvattnet självt (som ju regnade/snöade för 1000 år sedan).

Man borrar borrkärnor i isen och får fatt i 1000 år gammal is.
Citera
2021-01-23, 21:30
Medlem
Citat:
MVH
Som redan nämnts så borrar man i is och plockar ut borrkärnor.
Man använder luften som fångats i isen för att fastställa CO2-nivåerna (luftbubblor), medan man använder själva isen för att ta reda på temperaturen.
Senast redigerad av awesome5 2021-01-23 kl. 21:33.
Citera
2021-01-24, 06:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
MVH

Borrkärnor, ålder, CO₂, metan, temperatur och stofthalt
Jag upprepar lite och vidareutvecklar en del.

Dom tjocka islager som borras i finns på Antarktis och på Grönland.

Det snöar och snö packas. En del luft packas in i snön. Snötäcket växer uppifrån och efter en tid, när trycket är tillräckligt stort blir det till is.

Borrkärnor plockas upp med borrar som ser ut som rör. Man kan borra sig så långt ner att man kommer flera 100000 år tillbaka i tiden, ända upp till 800000 år.

Från en viss del av borrkärnan vill man bestämma bl.a. detta:
– Åldern.
– CO₂-halten i luften vid tiden.
– Metanhalten i luften vid tiden.
– Temperaturen i luften vid tiden.
– Partikelhalten i luften vid tiden.

Åldern för "ung" is, inte så långt ner, kan bestämmas via "årsringar" som speglar årstider. Djupare blir åldersbestämningen mer komplicerad. För att uppnå bra mått på åldern, med så lite fel som möjligt, så används flera metoder, som sammanvägs. Elektriska metoder och isotopmetoder som Kol-14 är exempel.

CO₂-halten mäts med kromatografi. CO₂ fördelas snabbt över Jorden, så det som mäts speglar det globala medelvärdet. Metanhalten bestäms på samma sätt.

Temperaturen kan bestämmas från sambandet mellan två syreisotoper, O-16 och O-18. Skillnaden i massa mellan vattenmolekyler med O-16 och O-18 påverkar förångnings- och kondensationshastighet. På hög höjd är skillnaden större och andelen O-18 i nederbörden varierar beroende på temperaturen.
Deuteriumhalten, deuterium är en väteisotop med en neutron i kärnan, kan också användas för temperaturbestämning. Deuterium i stället för "vanligt väte" i vattenmolekyler gör dessa tyngre.
En av svårigheterna med temperaturen är att den varierar på ett annat sätt på hög höjd och nära polerna. Det ska man väga in när man tolkar temperaturvariationer beräknade från iskärnor.

Se upp med grafer. Både ålder och tid används som x-axel.

Så här kan resultatet se ut. Här från Vostok på Antarktis.
http://cdn.antarcticglaciers.org/wp-content/uploads/2012/07/Vostok_420ky_4curves_insolation_to_2004.jpg

Det görs också bestämningar med andra metoder, baserade på t.ex. sediment på havsbottnar.

Några källor.

Allt om borrkärnor sammanfattat på en sida.
https://i0.wp.com/www.compoundchem.com/wp-content/uploads/2017/08/Ice-Cores-and-Atmospheric-History.png?resize=1024%2C724&ssl=1

About Ice Cores
https://icecores.org/about-ice-cores

Climate at the core: how scientists study ice cores to reveal Earth’s climate history
https://www.climate.gov/news-features/climate-tech/climate-core-how-scientists-study-ice-cores-reveal-earth’s-climate

Paleoclimatology: the Oxygen Balance
https://earthobservatory.nasa.gov/features/Paleoclimatology_OxygenBalance

Citera
2021-01-25, 11:57
Medlem
lasternassummas avatar
Hastigheten som isen smälter med ökar
Prognoser om hur havsnivån kommer att öka baseras ofta på extrapolation av den smältning som vi har sett. Kanske det är dags att börja räkna med att smälthastigheten ökar?
Global ice loss increases at record rate
«Scientists led by the University found that the rate of ice loss from the Earth has increased markedly within the past three decades, from 0.8 trillion tonnes per year in the 1990s to 1.3 trillion tonnes per year by 2017.»

«Funded by the UK Natural Environment Research Council, the research shows that overall, there has been a 65% increase in the rate of ice loss over the 23-year survey. This has been mainly driven by steep rises in losses from the polar ice sheets in Antarctica and Greenland.»

http://www.leeds.ac.uk/news/article/4756/global_ice_loss_increases_at_record_rate
Citera
2021-01-25, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hastigheten som isen smälter med ökar
Prognoser om hur havsnivån kommer att öka baseras ofta på extrapolation av den smältning som vi har sett. Kanske det är dags att börja räkna med att smälthastigheten ökar?
Global ice loss increases at record rate
«Scientists led by the University found that the rate of ice loss from the Earth has increased markedly within the past three decades, from 0.8 trillion tonnes per year in the 1990s to 1.3 trillion tonnes per year by 2017.»

«Funded by the UK Natural Environment Research Council, the research shows that overall, there has been a 65% increase in the rate of ice loss over the 23-year survey. This has been mainly driven by steep rises in losses from the polar ice sheets in Antarctica and Greenland.»

http://www.leeds.ac.uk/news/article/4756/global_ice_loss_increases_at_record_rate

Kan vara fejk-nyheter. Hela "klimatkrisen" kan mycket väl bara vara konspirationsteorier, som gagnar kommunist-egon och skänker dem en mening med livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in