2021-01-17, 00:23
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Engström dyker upp på mordplatsen ca 30-45 sekunder efter skotten. Det är så pass lite folk på plats att han förleds att tro att mordet precis hänt. Han får situationen klar för sig, blickar in mot gränden och ser Jeppsson. Fler personer strömmar till. Engström tror att han har en framträdande roll när han kastar åt Hage och Glantz gubbviktiga kommentarer kring hur kroppen bör hanteras. Han försöker uppta nån sorts kontakt med Lisbeth. Polisen anländer och han tror att de springer in i gränden för att han anvisat dem dit. Han gör själv en halvhjärtad ansats att följa efter dem. Är tillbaka på mordplatsen ett par minuter senare. Misslyckas att tilldra sig polisernas intresse eftersom de är upptagna med folk som faktiskt sett något av värde. Ambulansen lämnar platsen. Avspärrningen sätts upp. Engström lommar därifrån.

Det här är den troligaste versionen som jag har läst hitintills.
Citera
2021-01-17, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Läste just 2 nya lögner om SE..

I sitt förhör i början så ljuger SE om att han lämnat Skandiahuset o kommit tillbaka runt 21..

En vakt vittnar om detta o släpper in SE..

Lögn nr 2..

När SE kommer ut på Sveavägen ska han eg gå åt andra hållet men väljer andra hållet mot Palme för att där är så mkt folk o uppståelse..

Jaha då är allt annat lögn då o du är 3-4 min sen...

Vad kommer då detta ifrån?
Citera
2021-01-17, 00:41
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Från Filter-artikeln:

"Detta brydde sig utredarna inte om, utan de valde att enbart ta fasta på en uppgift från Jan Andersson. Han var passagerare i Leif Ljungqvists Chevrolet-van och hade i maj 1986 kallats in extra för att titta på en fotosamling som inrymde en bild på Engström. Då menade han att Engström kunde vara den i flera förhör avhandlade person som kommit fram till Chevan efter mordet.

Den person Jan Andersson talade om var emellertid vittnet Jan-Åke Svensson. Han hade stannat framför Chevan med sin BMW och enligt sitt eget vittnesmål pratat med Ljungqvist och Andersson strax därefter. Han var tunnhårig, hade glasögon och bar en ljus rock, och hade på så sätt vissa drag gemensamt med Engström."

Varför envisas då JA med att i tingsrättens förhör, 1989, nämna en "litet mindre ... bastant karl", en äldre man med keps, i 50-årsåldern? Nyckelorden finns på s. 5 i förhöret: "ytterligare någon". Denna "ytterligare någon" är uppenbarligen JÅS, om man läser texterna. Det är alltså inte en person som omnämns, utan två. Utöver mannen i porten, förstås.

Så det finns alltså ett bild-utpekande av SE, också, i maj 1986? Samt detta 1989.

På vilka grunder bedöms två personer vara en? Filter-artikeln skyndar förbi detta.

P.S. JÅS är ju inte ett dugg lik SE, och dessutom mycket yngre. Hade den förre skägg den aktuella kvällen med?
Jag skrev ju ett tidigare inlägg om detta

https://www.flashback.org/sp74311936

Den personen du nämner står lugnt och diskuterar saker fram och tillbaka en bit från mordplatsen, så då verkar denne kolugn.

Men när SE kommer fram till Skandiahuset är han långt ifrån kolugn, vakten HO säger att när han bultar på dörren uttalar SE ord och meningar som inte riktigt hänger ihop och han är senare till och med orolig att SE inte ska kunna ta sig hem med nattbussen.

Det låter lite konstigt att det skulle vara samma person.

Men läs gärna resten av inlägget också ... när jag lyssnar på de två ställena i förhöret som jag länkar till i det inlägget framkommer det ju att polisen dök upp i rätten enkom för att han tyckte att SE:s vittnesuppgifter verkade HELT uppåt väggarna ...
Citera
2021-01-17, 00:41
Medlem
Citat:
Här får du en teori. Går att brodera ut i minst ett dussintal varianter. Lätta att omfamna om man inte är gravt autistisk eller sover med Den osannolika mördaren under huvudkudden.

Engström dyker upp på mordplatsen ca 30-45 sekunder efter skotten. Det är så pass lite folk på plats att han förleds att tro att mordet precis hänt. Han får situationen klar för sig, blickar in mot gränden och ser Jeppsson. Fler personer strömmar till. Engström tror att han har en framträdande roll när han kastar åt Hage och Glantz gubbviktiga kommentarer kring hur kroppen bör hanteras. Han försöker uppta nån sorts kontakt med Lisbeth. Polisen anländer och han tror att de springer in i gränden för att han anvisat dem dit. Han gör själv en halvhjärtad ansats att följa efter dem. Är tillbaka på mordplatsen ett par minuter senare. Misslyckas att tilldra sig polisernas intresse eftersom de är upptagna med folk som faktiskt sett något av värde. Ambulansen lämnar platsen. Avspärrningen sätts upp. Engström lommar därifrån.

Saknas dock en grej. Hur kunde han veta att LP hade sagt mörkblå täckjacka?
Citera
2021-01-17, 00:47
Medlem
Citat:
Vad kommer då detta ifrån?

https://www.expressen.se/nyheter/minut-for-minut-paret-palme-och-engstrom/

Kunde bara hitta denna men den täcker dessa lögner iallfall
Citera
2021-01-17, 00:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Här får du en teori. Går att brodera ut i minst ett dussintal varianter. Lätta att omfamna om man inte är gravt autistisk eller sover med Den osannolika mördaren under huvudkudden.

Det där är ju bara ditt eget svajiga utkast till saga, som du snart trasslar in dig i om du skulle försöka precisera den och anpassa den efter eventuella frågor och/eller invändningar. Det intressanta här är väl ändå SE:s berättelse.

Som jag sade, prova gärna att göra en lista över vilka saker du tror att SE ljuger om, resp. vad du tror att han talar sanning om. Jag tror inte att du kommer att fixa det.
Citera
2021-01-17, 00:51
Medlem
[quote=Barkarrow|74333383]
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det kan vara andra orsaker som gjorde att han gick ner sig.
Givetvis är det så.
Det var säkert så också.
Dålig ekonomi , problem i äktenskapet, avsomnas karriär följt av förtidspensionering.
Det var rimligtvis enkombination av många saker.
Likväl så började det rätt fort gå utför för honom efter mordet.Det kan vara en slump givetvis.
Även om jag tror att mordet också spelade en roll i det hela.
Citera
2021-01-17, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
Saknas dock en grej. Hur kunde han veta att LP hade sagt mörkblå täckjacka?

Elementärt. Han hör henne säga det.
Citera
2021-01-17, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där är ju bara ditt eget svajiga utkast till saga, som du snart trasslar in dig i om du skulle försöka precisera den och anpassa den efter eventuella frågor och/eller invändningar. Det intressanta här är väl ändå SE:s berättelse.

Som jag sade, prova gärna att göra en lista över vilka saker du tror att SE ljuger om, resp. vad du tror att han talar sanning om. Jag tror inte att du kommer att fixa det.

Sätt igång då. Vilka är dina invändningar? Förutom att den kullkastar din mödosamt tillrättalagda världsbild.
Citera
2021-01-17, 00:57
Medlem
[quote=Solveig70|74335712]
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag säger inte mot. Jag stör mig ändå på sannolikheten att SE har en magnum på jobbet, tar med dem ut på promenad just som statsminister spatserar förbi obevakad med fru, precis just där o då finns en mkt lämplig gränd, nu är väl det en tillfällighet då makarna P korsade vägen strax innan.
Visst saknade de bevakning ibland. Om nu SE var kapabel till detta var han redo att åka in i kurran, var hans hat så uttalat? Jag vet inte..
Jag tror inte att SE hatade Palme det finns egentligen inget som tyder på det.
Han gillade honom inte SE var moderat OP var en politisk motståndare men något känt Palmehat finns inte.
SE rörde sig i Palmefientliga kretsar dock.
Om du tänker dig att mordet skedde hastigt och impulsivt.Något kanske retade SE och triggade honom på ren impuls har han plötsligt skjutit ihjäl statsministern.
Det var nog först efteråt när adrenalinet lagt sig som han började inse vilka konskvenser det han nyss gjort kunde få.Ja mordet var isåfall slumpartat.
Å andra sidan krävs mycket mer slump och osannolikhet för att kunna förklara alla märkliga omständigheter och indicier kring SE.
Citera
2021-01-17, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
https://www.expressen.se/nyheter/minut-for-minut-paret-palme-och-engstrom/

Kunde bara hitta denna men den täcker dessa lögner iallfall

Första meningen lyder: "Två minuter före mordet lämnade Stig Engström Skandias entré."

Är du okej med att jag slutade läsa efter det?
Citera
2021-01-17, 01:00
Medlem
Citat:

Inte omöjligt, men ingen minns honom och polisen ignorerar ett vittne när statsministern blivit dödad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in