Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-15, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Med det resonemanget är kan man kalla pannbiff för råbiff innan man steker den.
Också sant!
Citera
2021-01-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej!

När jag gör pizza så vill jag ibland lägga på allt möjligt ätbart och gott. Jag har haft länge tankar på att lägga råa kycklingbitar eller fläskkött bitar eller så på själva pizzan och sedan får det gärna bli klart tillsammans med pizzan i ugnen. Men frågan är om det verkligen skulle bli färdigt och klart tillsammans med pizzan eller kommer råa köttbitarna fortsätta vara råa?

Jag vill inte undersöka saken och se om pizzan blir bränt. Skulle vara tråkigt..

Inte heller vill jag riskera äta rått kött.

Så jag frågar här och hoppas på trevliga svar

Ja, det går bra. Tänk på att krydda det du använder före du lägger på det så smakar det bättre än om du kryddar det efteråt.
Har du en baksten eller bakstål? Om inte, värm en plåt samtidigt som ugnen blir varm.
Gör pizzan på ett bakplåtspapper och för sedan över den på den varma plåten.
Sätt ugnen på 275 grader och över/undervärme.

Bygg pizzan på följande sätt -> deg - tomatsås - ost - lök - kött/fisk/färs.

Baka den i ca tio minuter, eller tills kanterna känns knapriga.
Citera
2021-01-15, 19:39
Medlem
Enklast är ju att steka påläggen separat och lägga på dem i efterhand, när pizzan är färdiggräddad.
Citera
2021-01-15, 19:46
Medlem
neuron-drones avatar
Skulle aldrig våga lägga på bitar av kött då pizzan oftast gräddas kort tid. Små bollar av nötfärs eller bacon ingen fara. Men annat kött tänker jag inte slänga på rått, det gör inte pizzeriorna heller.
Citera
2021-01-15, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Helst lövtunna skivor av valfritt kött. Kallas carpaccio.

Nej.
Carpaccio är en klassisk maträtt bestående av tunt skivad oxfilé, olivolja, parmesan, basilika och havssalt.
Citera
2021-01-15, 21:10
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Skulle aldrig våga lägga på bitar av kött då pizzan oftast gräddas kort tid. Små bollar av nötfärs eller bacon ingen fara. Men annat kött tänker jag inte slänga på rått, det gör inte pizzeriorna heller.

Brukar jag göra. Tunna skivor nötkött går jättebra i ugnen och tillagas, typ oxfilepizza. Det är ju ändå minst 200 grader i ugnen. Blir gott!
Citera
2021-01-15, 21:12
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Brukar jag göra. Tunna skivor nötkött går jättebra i ugnen och tillagas, typ oxfilepizza. Det är ju ändå minst 200 grader i ugnen. Blir gott!

Det skulle jag också tycka var OK, men för att det är nöt och tunt.
Citera
2021-01-15, 21:55
Medlem
Sereenas avatar
Tunt skivad tex fläskfilé överst funkar fint då den hinner tillagas tillräckligt (och nöt funkar självklart då det utan problem kan ätas rått), men kyckling brukar vara tillagad innan man lägger den på pizzan.

Riktigt bacon funkar också bra då det är rökt (kolla bara att det faktiskt är riktigt bacon och inte fulbacon då det senare inte är rökt utan bara smaksatt med rökarom).
Citera
2021-01-15, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone

Så du menar att tex tunt skuren kyckling inte hinner tillagas på tio minuter i 275 grader?
Det blir ju dessutom så mycket godare då man slipper ha den förstekt och därmed blir torr och tråkig när den "dubbelbakas".
Laxtärningar blir fantastiskt gott på pizzan.
Kanske att en vanlig pizzeria inte gör så men jag vågar nästan lova att alla som serverar pizzor med lite klass gör på det sättet för att servera en bättre produkt till gästen.
Citera
2021-01-16, 03:19
Medlem
Bertil85s avatar
Vet ni ens hur carpaccio skärs ut ur en oxfilé ?
Det är en riktg manöver att få den stor så den täcker hela tallriken.
Citera
2021-01-16, 04:02
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Så du menar att tex tunt skuren kyckling inte hinner tillagas på tio minuter i 275 grader?

Varför tillverkar du grillkol i ugnen? Kostar mycket mindre med färdig kol i närmsta butik.
Citera
2021-01-16, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Varför tillverkar du grillkol i ugnen? Kostar mycket mindre med färdig kol i närmsta butik.

Bränd blir den inte, iaf inte på de pizzor jag gjort så. Du får ju ha i åtanke att det inte bara är en tunn skiva kycklingfilé som ligger i en ugnsfast form utan det är ju deg, tomatsås, ost mm som ska bli varmt också.
Om du inte tror att det funkar, prova vettja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in