2023-07-09, 20:27
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Kanske jag idiotförklarar dig? :-)

Du måste väl för fan veta om det är rimmat eller färskt?!

Förlåt.
Haha, ingen aning. Hur ser man det? Jag bad bara om ett jäkla lägg av killen bakom disken och fick det. Tyckte det såg ut som det brukar men det kanske det inte alls gjorde >.< Var längesen jag åt det sist.
Citera
2023-07-09, 20:28
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Haha, ingen aning. Hur ser man det? Jag bad bara om ett jäkla lägg av killen bakom disken och fick det. Tyckte det såg ut som det brukar men det kanske det inte alls gjorde >.< Var längesen jag åt det sist.
Man använder färsk lägg på annat sätt än rimmad. Nästa gång du handlar, fråga om den är rimmad.
Citera
2023-07-25, 22:18
Medlem
johanponkens avatar
Snabb-mörat kött: Velveting? Nån som vet nåt?
Såg denna där man ska hälla på bikarbonat på wok-strimlat kött för att göra det mört:
https://www.youtube.com/shorts/lHMh3hOxl98
Men https://en.wikipedia.org/wiki/Velveting nämner inget om bikarbonat.Artikeln finns på kinesiska också, men det hjälper ju inte.
Citera
2023-07-26, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Såg denna där man ska hälla på bikarbonat på wok-strimlat kött för att göra det mört:
Men https://en.wikipedia.org/wiki/Velveting nämner inget om bikarbonat.Artikeln finns på kinesiska också, men det hjälper ju inte.

Så har kineser gjort sedan urminnes (nåja) tider.
Om du har ätit en rätt med biff på kinakrog så har du ätit bikarbonatmörat kött.

Velveting är inte samma sak.
Velveting är det som gör kött eller kyckling ’sticky’ i många kinesiska rätter.
Lite som en lätt panering.
Citera
2023-07-26, 15:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Mörning är inte samma sak som Velveting.
Velveting är an slags korsning mellan panering och redning där man pudrar majsstärkelse över köttet innan tillagning.
Processen ger det där lite halvslimiga köttet man ofta ser på div asiatiska ställen.
Citera
2023-08-09, 15:04
Medlem
Gosifs avatar
Hur länge ska jag ha i marinad i fläskfilé? 1.171 kg

2 påsar vitlöksmarinerad av märket Santa Maria á 75 gram påsen

Är det också en bra idé att dela upp fläskfilén eller marinera hela stycket?
Citera
2023-08-09, 16:43
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Hur länge ska jag ha i marinad i fläskfilé? 1.171 kg

2 påsar vitlöksmarinerad av märket Santa Maria á 75 gram påsen

Är det också en bra idé att dela upp fläskfilén eller marinera hela stycket?

Det här är nog en fråga som lämpar sig väl för googling. Det mesta tyder på hel filé. Man kan tydligen steka före marinering. Bäst koll på att den inte blir torr tänker jag blir om man sen skivar den och eftersteker i ugn, Kanske ta ut de smalare ändbitarna lite före de andra (just det har jag inte läst om, men min googling var ganska snabb). För grillning får du väl anpassa rådet. Men marinera ganska länge iallafall ("över natten", eller morgon till kväll, då).

Ifall du nästa gång vill göra utan påsmix: ½dl farin (eller smakrikt råsocker), ½dl whisky, ½dl soja, 1½tsk salt, 1 hackad lök. Det är gott med salt & sött, och whiskyn mörar och kanske ger lite röksmak.
Citera
2023-08-09, 17:08
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Det här är nog en fråga som lämpar sig väl för googling. Det mesta tyder på hel filé. Man kan tydligen steka före marinering. Bäst koll på att den inte blir torr tänker jag blir om man sen skivar den och eftersteker i ugn, Kanske ta ut de smalare ändbitarna lite före de andra (just det har jag inte läst om, men min googling var ganska snabb). För grillning får du väl anpassa rådet. Men marinera ganska länge iallafall ("över natten", eller morgon till kväll, då).

Ifall du nästa gång vill göra utan påsmix: ½dl farin (eller smakrikt råsocker), ½dl whisky, ½dl soja, 1½tsk salt, 1 hackad lök. Det är gott med salt & sött, och whiskyn mörar och kanske ger lite röksmak.

Tack! googling gav för många svar.. steka innan marinering? Aldrig hört talats om, kanske är bra…
Citera
2023-08-09, 20:13
Medlem
Marabouoreos avatar
Hade ni ätit av en gryta gjord på OÖPPNAD creme fraice som gick ut för en månad sedan?
Citera
2023-08-09, 22:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marabouoreo
Hade ni ätit av en gryta gjord på OÖPPNAD creme fraice som gick ut för en månad sedan?

Ja, iaf så länge kocken kollat att den var okej först, oöppnade syrade mjölkprodukter har väldigt bra hållbarhet om dom förvarats rätt.
Citera
2023-08-11, 16:41
Medlem
Gosifs avatar
Kan jag tillaga fläskfilé i ugn utan att bryna först?

Blir så geggigt när den är marinerad… hittar ingenstans där man tillagar endast i ugnen
Citera
2023-08-12, 15:41
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marabouoreo

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Ja, iaf så länge kocken kollat att den var okej först, oöppnade syrade mjölkprodukter har väldigt bra hållbarhet om dom förvarats rätt.

Jodå. Vill minnas 2 månader (och äldre som jag inte använde). Kollen man gör är för att känna om den blivit bitter; vilket betyder att den oxiderat (plastbutten är inte helt syretät). Den blir innan dess surare och surare också, vilket bara ökar hållbarheten, men det är ju också till dels för syran man väljer 'fraîche'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in