2021-01-12, 20:11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndreKarlsson
Den här frågan kanske har behandlats innan i tråden men:

När ni kokar pasta, slänger ni in pastan först eller väntar ni på kokning? Jag kör allt direkt. Tycker det blir godast!

Vattnet ska självklart koka innan man häller i pastan annars får man ju äckligt degigt skit.

Pastavatten ska vara ganska salt (tänk havsvatten) och ska stormkoka.
Citera
2021-01-12, 21:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndreKarlsson
Den här frågan kanske har behandlats innan i tråden men:

När ni kokar pasta, slänger ni in pastan först eller väntar ni på kokning? Jag kör allt direkt. Tycker det blir godast!
Om man vill ha en degig pasta så är det okej. Antar du har Kungsörnens gammaldags? Det gjorde min mormor också.

Dock perfekt till stuvade.
Citera
2021-01-12, 21:15
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vattnet ska självklart koka innan man häller i pastan annars får man ju äckligt degigt skit.

Pastavatten ska vara ganska salt (tänk havsvatten) och ska stormkoka.

Nja, faktiskt inte. Jag har kokat pasta som du i 40 år. Sen såg jag en italiensk matlagningsvideo där dom la i pastan i iskallt vatten samtidigt som dom satte på plattan, alltså "metodo pasta acqua fredda". Saltat vatten med olivolja. Grytan var av typen plattare, som en traktörpanna ungefär.

Fördelen är att börja med pastan i kallt vatten är att pastan inte stormar ner i kokande vatten utan värms upp långsamt, vilket italienarna tycker ger bättre smak och bättre al dente-känsla. Dessutom sparar man in några minuter.

Metoden att börja med kallt vatten bygger på att man har bra känsla för koktiden. Lämpar sig också bättre med korta pasta, för spaghetti måste man vara mer observant på koktiden.
Citera
2021-01-12, 22:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Nja, faktiskt inte. Jag har kokat pasta som du i 40 år. Sen såg jag en italiensk matlagningsvideo där dom la i pastan i iskallt vatten samtidigt som dom satte på plattan, alltså "metodo pasta acqua fredda". Saltat vatten med olivolja. Grytan var av typen plattare, som en traktörpanna ungefär.

Fördelen är att börja med pastan i kallt vatten är att pastan inte stormar ner i kokande vatten utan värms upp långsamt, vilket italienarna tycker ger bättre smak och bättre al dente-känsla. Dessutom sparar man in några minuter.

Metoden att börja med kallt vatten bygger på att man har bra känsla för koktiden. Lämpar sig också bättre med korta pasta, för spaghetti måste man vara mer observant på koktiden.

Kan möjligtvis funka på en gasspis, men på en seg gammal elspis så hinner pastan bli deg innan vattnet kokar.
Citera
2021-01-12, 23:05
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Kan möjligtvis funka på en gasspis, men på en seg gammal elspis så hinner pastan bli deg innan vattnet kokar.

Det är alltså den långsamma uppvärmningen som är själva grejen. Jag har testad, funkar utmärkt med vanlig elspis. Lite bör man ju röra om i pastan, men det gör man ju också när man slänger ner allt i kokande vatten. Kallvattenpastan klibbar mycket mindre än på vanliga sättet.
Citera
2021-01-15, 15:36
Medlem
Lägga råa köttbitar tillsammans med pizzadegen och sedan in i ugnen - Blir det ojämnt

Hej!

När jag gör pizza så vill jag ibland lägga på allt möjligt ätbart och gott. Jag har haft länge tankar på att lägga råa kycklingbitar eller fläskkött bitar eller så på själva pizzan och sedan får det gärna bli klart tillsammans med pizzan i ugnen. Men frågan är om det verkligen skulle bli färdigt och klart tillsammans med pizzan eller kommer råa köttbitarna fortsätta vara råa?

Jag vill inte undersöka saken och se om pizzan blir bränt. Skulle vara tråkigt..

Inte heller vill jag riskera äta rått kött.

Så jag frågar här och hoppas på trevliga svar
Citera
2021-01-15, 15:37
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Så länge du inte har för stora bitar så går det hur bra som helst!
Citera
2021-01-15, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej!

När jag gör pizza så vill jag ibland lägga på allt möjligt ätbart och gott. Jag har haft länge tankar på att lägga råa kycklingbitar eller fläskkött bitar eller så på själva pizzan och sedan får det gärna bli klart tillsammans med pizzan i ugnen. Men frågan är om det verkligen skulle bli färdigt och klart tillsammans med pizzan eller kommer råa köttbitarna fortsätta vara råa?

Jag vill inte undersöka saken och se om pizzan blir bränt. Skulle vara tråkigt..

Inte heller vill jag riskera äta rått kött.

Så jag frågar här och hoppas på trevliga svar
Helst lövtunna skivor av valfritt kött. Kallas carpaccio.
Citera
2021-01-15, 15:53
Avslutad
brukar krydda o steka på mitt kött på hög värme en kort stund så det får lite yta sen lägger jag det på pizzan. Då pratar jag om fläsk och kyckling.
Citera
2021-01-15, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Helst lövtunna skivor av valfritt kött. Kallas carpaccio.
Är ju knappast carpaccio om du tjoffar in köttskivorna i ugnen
Citera
2021-01-15, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Är ju knappast carpaccio om du tjoffar in köttskivorna i ugnen
Det är det innan ugnen. Kalla det vad du vill efteråt.
Citera
2021-01-15, 16:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Det är det innan ugnen. Kalla det vad du vill efteråt.
Med det resonemanget är kan man kalla pannbiff för råbiff innan man steker den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in