2021-01-12, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asien
Nu när jag tänker efter var det nog 8 år sen, jag var minderårig runt 16 när det skedde. Jag fick böter och samhällstjänst som jag aldrig hörde något mer om och aldrig därav aldrig genomförde.

Då är uppgifterna gallrade. Jag skulle inte nämna något om tidigare brottslighet eftersom de inte kommer kunna se den gallrade uppgiften. Du kommer säkert få en hel del svar som säger att de kan se gallrade uppgifter men hittills har det inte presenterats något bevis för att det stämmer.
Citera
2021-01-12, 12:41
Medlem
Asiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Då är uppgifterna gallrade. Jag skulle inte nämna något om tidigare brottslighet eftersom de inte kommer kunna se den gallrade uppgiften. Du kommer säkert få en hel del svar som säger att de kan se gallrade uppgifter men hittills har det inte presenterats något bevis för att det stämmer.

Okej tack så mycket!
Citera
2021-01-12, 12:46
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asien
Der finns en fråga på testet som lyder
”Har du blivit dömd för brott?”

Jag gjorde en dum sak för 6-7 år sen och blev dömd då för olagahot. Är jag då i dagsläget fortfarande dömd för det? Mer än 5 år har har gått så jag finns ju inte med i något belastningsregister längre? Eller är det så enkelt att om man har blivit dömd för brott oavsett om det var 1 år sen eller 10 år sen så blir man nekad?

Frågan är ju ”Har du blivit dömd för brott?” Svaret är ja på den frågan. Har du en gång blivit dömd kommer du alltid ha varit dömd(tiden spelar ingen roll). Sen kan du ljuga på den frågan, och det kan man sannolikt inte se i register om det verkligen stämmer.

Läs här:

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/grundutbildning/behorighetskrav/

”Kan jag bli antagen till grundutbildningen trots att jag har blivit dömd för brott?

Nej, har du blivit dömd för brott kommer du att få avslag på din ansökan i samband med rekryttestet. Alla som går vidare efter rekryttest och antagningsprövning kontrolleras i polisens misstanke- och belastningsregister.”
Citera
2021-01-12, 20:07
Medlem
Booiis avatar
Hallå!
Ska mönstra nu snart men har bara mina originalbetyg att ta med (ingen kopia). Tar psykologen betygen så det måste vara en kopia eller kollar de bara på betygen?
Tacksam för snabba svar

Edit: Grannen hade en kopiator så det löste sig...
Senast redigerad av Booii 2021-01-12 kl. 20:57.
Citera
2021-01-13, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Booii
Hallå!
Ska mönstra nu snart men har bara mina originalbetyg att ta med (ingen kopia). Tar psykologen betygen så det måste vara en kopia eller kollar de bara på betygen?
Tacksam för snabba svar

Jag hade med original när jag prövade för polis och dom frågade aldrig något om det. Kom ihåg att vidimera om du har kopia.
Citera
2021-01-13, 18:42
Medlem
Citat:
Hallå!
Tacksam för snabba svar

Citat:
Ursprungligen postat av Glaynewensky
Jag hade med original när jag prövade för polis och dom frågade aldrig något om det. Kom ihåg att vidimera om du har kopia.

Nu är ju problemet iofs löst men jag skrev bara ut mina betyg från antagning.se. Det blev således en ful A4 sida direkt från webbläsaren. Inga konstigheter, inskrivningshandläggaren kollade bara och skrev in alla betyg på datorn. Men för att vara på den säkra sidan så gör man som föregående talare.
Citera
2021-01-14, 09:38
Medlem
Om min preliminära inskrivning bekräftas så kommer jag och övriga pb-tjänster att rycka in 2 månader innan 'resten'. Nån som har en teori kring ifall vi som rycker in tidigare och ska föra befäl över de som rycker in senare kommer att börja vår grundutbildning tidigare? Eller vi kommer börja med ledarskapsutbildning eller dylikt och sen göra samma grundutbildning tillsammans med alla andra när de ryckt in?

Se länk:
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/utbildningsstarter/gmu/#/trainingLocation/S%C3%B6dra%20Sandby
Citera
2021-01-14, 19:55
Medlem
Booiis avatar
Tack för tidigare svar! Förstahandsvalet blev MP och andrahandsvalet bestämde handläggaren skulle vara säkerhetskompaniet (eller liknande) i Göteborg. Nu kommer dock frågan, handläggaren sa att jag skulle få besked om ett tag på mailen vilket jag blir antagen som, men inte hur länge det skulle ta. Har ni visa flashbackare någon gissning hur länge det kommer ta?
Mvh

Edit: Är säkerhetsbataljonen i Göteborg det som kallas för säkerhetskompani sjö?
Senast redigerad av Booii 2021-01-14 kl. 20:12.
Citera
2021-01-14, 21:21
Medlem
DamnSons avatar
Citat:
Tack för tidigare svar! Förstahandsvalet blev MP och andrahandsvalet bestämde handläggaren skulle vara säkerhetskompaniet (eller liknande) i Göteborg. Nu kommer dock frågan, handläggaren sa att jag skulle få besked om ett tag på mailen vilket jag blir antagen som, men inte hur länge det skulle ta. Har ni visa flashbackare någon gissning hur länge det kommer ta?
Mvh

Edit: Är säkerhetsbataljonen i Göteborg det som kallas för säkerhetskompani sjö?

Grattis! Jag mönstrade förra veckan och då sa handläggaren att beskedet kommer i mars via Min Sida på Rekryteringsmyndigheten.
Citera
2021-01-15, 16:26
Medlem
Kommer man någonsin få läsa psykologens rapport om en själv? Fick vänta i 10 minuter tills hon hade skrivit färdigt den... skulle vara intresant att få veta vad som står i den. Jag fick bara en 6a hos psykologen men blev ändå inskriven (preliminärt) till jägarsoldat, hur är det möjligt? Läser handläggaren igenom psykologens rapport? För det var han som pushade mig till jägarsoldat och mina poäng överlag var inte jättebra...
Senast redigerad av tjenaremannen25 2021-01-15 kl. 16:39.
Citera
2021-01-15, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaremannen25
Kommer man någonsin få läsa psykologens rapport om en själv? Fick vänta i 10 minuter tills hon hade skrivit färdigt den... skulle vara intresant att få veta vad som står i den. Jag fick bara en 6a hos psykologen men blev ändå inskriven (preliminärt) till jägarsoldat, hur är det möjligt? Läser handläggaren igenom psykologens rapport? För det var han som pushade mig till jägarsoldat och mina poäng överlag var inte jättebra...

Bara och bara... tycker fan en 6a är rätt bra med tanke på hur märklig psykologen var och frågorna man fick. Jag hade en psykolog som snackade norska. Hur fan är det möjligt? Dubbla medborgarskap? Visst vi är ett brödrafolk men kändes spontant som en sketch från något "humor"program på Svt.

Men bra fråga, trodde det var en 7a som gällde. Psykologens rapport är sekretess och inget du kan läsa igenom. Bara att glömma.
Citera
2021-01-15, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacrebleuuu
Bara och bara... tycker fan en 6a är rätt bra med tanke på hur märklig psykologen var och frågorna man fick. Jag hade en psykolog som snackade norska. Hur fan är det möjligt? Dubbla medborgarskap? Visst vi är ett brödrafolk men kändes spontant som en sketch från något "humor"program på Svt.

Men bra fråga, trodde det var en 7a som gällde. Psykologens rapport är sekretess och inget du kan läsa igenom. Bara att glömma.

Trodde jag med. Min spontana tanke var om handläggaren läser igenom rapporten och att det på något sätt i den stod att man hade "potential" eller liknande... Kanske mitt ego som talar nu dock...
Någon annan som har någon tanke om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in