2020-09-25, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockholm223
Hej,
Jag har precis varit på prövning och vi kom fram till en befattning som sjuktransportman i Kungsängen som första val. Jag undrar om någon här gjort en inriktning på sjukvård och skulle vilja dela med sig lite av sin upplevelse och vad jag har att förvänta mig
Aldrig hört talas om den befattningen faktiskt. Men jag skulle gissa att du är förare(?) på en sjukvårdsgrupp eller möjligen sjukvårdare på en transportgrupp.

Oavsett är du knuten till ett fordon av samma typ som bataljonen du tjänstgör med. I ditt fall en patria (troligen 360) i ambulansutförande. I din grupp ingår en förare, en vagnchef(gruppchef) som inte är sjukvårdare utan får fordonet till rätt plats i rätt tid. Utöver detta ingår det 1-2 sjukvårdssoldater med 10-15 veckors utbildning inom just sjukvård samt en sjuksköterska som är medicinskt ansvarig.
Citera
2020-09-26, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Aldrig hört talas om den befattningen faktiskt. Men jag skulle gissa att du är förare(?) på en sjukvårdsgrupp eller möjligen sjukvårdare på en transportgrupp.

Oavsett är du knuten till ett fordon av samma typ som bataljonen du tjänstgör med. I ditt fall en patria (troligen 360) i ambulansutförande. I din grupp ingår en förare, en vagnchef(gruppchef) som inte är sjukvårdare utan får fordonet till rätt plats i rätt tid. Utöver detta ingår det 1-2 sjukvårdssoldater med 10-15 veckors utbildning inom just sjukvård samt en sjuksköterska som är medicinskt ansvarig.

Ja okej, hur är det med sjukvårdsutbildningen man får? Är den likvärdig så att säga för att sedan civilt arbeta som sjukvårdare i ambulans?
VÄldigt ny på detta men att sedan arbeta inom militären i denna befattning, innebär det att man hela tiden tränar och utbildar sig under jobb eller hjälper dom till med skadade på riktigt under tiden så att säga?
Citera
2020-10-01, 17:12
Medlem
Hallå där! Min mönstring närmar nu sig och nu när kompisar har mönstrat så börjar man att fundera lite. Har varit lite osäker på om jag velat eller inte, men nu när kompisar snackar om det och får sina befattningar så blir man ganska sugen faktiskt.

Jag är inte så insatt i detta, men känner att om jag ska göra det så vill jag satsa på något högre eller något tuffare. Jag är lite sugen på befäl av något slag. Jag har dock ingen aning hur väl man måste prestera på de olika testerna. Dessutom så har jag lite allergier, t.ex pollen. Kan detta hindra mig eller begränsa mig?

Vad krävs för att t.ex kunna bli befäl?
Citera
2020-10-04, 01:57
Medlem
Vad kan man bli med tjänstbarhet D? Fick den läkarbedömningen p.g.a att jag är väldigt plattfotad.
Citera
2020-10-07, 01:36
Medlem
Fråga till er som varit på prövning, hur fastställer läkaren er kondition? Eftersom cykeltesterna inte görs just nu och några i tråden sagt att man max kan få 6. Ställer läkaren bara frågor och ger dig ett resultat baserat på det? Vilka frågor är det som ställs?
Citera
2020-10-07, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fancasesweater
Fråga till er som varit på prövning, hur fastställer läkaren er kondition? Eftersom cykeltesterna inte görs just nu och några i tråden sagt att man max kan få 6. Ställer läkaren bara frågor och ger dig ett resultat baserat på det? Vilka frågor är det som ställs?
Sjuksköterskan frågade mig hur mycket jag tränade och vad jag tränade, typ hur långt jag sprang och sådär. Sen frågade hon mig hur min kondition är jämfört med jämnåriga. Jag sa att jag låg över medel och att jag är föredetta elitsimmare vilket gav mig en bra grundkondition men trots det fick jag bara en ynklig 4a. De ger dock bara ut max 6or nu så det är väl kanske någorlunda förståeligt. Sen fick jag en 7/9 på BMI men har ingen aning vad det värdet spelar för roll.
Citera
2020-10-08, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpa999
Sjuksköterskan frågade mig hur mycket jag tränade och vad jag tränade, typ hur långt jag sprang och sådär. Sen frågade hon mig hur min kondition är jämfört med jämnåriga. Jag sa att jag låg över medel och att jag är föredetta elitsimmare vilket gav mig en bra grundkondition men trots det fick jag bara en ynklig 4a. De ger dock bara ut max 6or nu så det är väl kanske någorlunda förståeligt. Sen fick jag en 7/9 på BMI men har ingen aning vad det värdet spelar för roll.

Oj, konstigt att du fick så lågt resultat om du sa att du hade bakgrund som elitsimmare och hade överv medel kondition. Vad svarade du på de andra frågorna? Hur ofta tränar du/hur långt springer du?
Citera
2020-10-08, 12:32
Medlem
Storakoppens avatar
Citat:

Jag antar att de är ganska återhållsamma med de höga poängen då bedömningen blir väldigt osäker. Många överdriver/ljuger nog om sina träningsvanor osv. så det är nog jädrigt svårt att få en 6:a. Synd om dem som verkligen tränar hårt. Jag tycker att de som uppger att de tränar hårt och verkar trovärdiga borde få höga poäng och sedan sättas på befattningar som kräver UM. På så sätt kan man se vilka som klarar sig eller inte. De som klarar sig blir antagna, de som inte klarar sig får ett omdöme/recension som skickas till rekmynd som därefter får besluta om deras framtid.
Citera
2020-10-08, 16:01
Medlem
Citat:
Oj, konstigt att du fick så lågt resultat om du sa att du hade bakgrund som elitsimmare och hade överv medel kondition. Vad svarade du på de andra frågorna? Hur ofta tränar du/hur långt springer du?
Det var förvisso ett tag sen jag slutade simma, ungefär 2 år sedan. Men jag sa att sedan dess har jag försökt hålla uppe formen genom att springa 4-5 km 2ggr/vecka och gymma 1-2 ggr/vecka. Men visst, jag är inte bland de med bäst kondition längre men jag tror definitivt att jag hade cyklat bättre än en 4a...
Citera
2020-10-08, 16:54
Medlem
Citat:
Det var förvisso ett tag sen jag slutade simma, ungefär 2 år sedan. Men jag sa att sedan dess har jag försökt hålla uppe formen genom att springa 4-5 km 2ggr/vecka och gymma 1-2 ggr/vecka. Men visst, jag är inte bland de med bäst kondition längre men jag tror definitivt att jag hade cyklat bättre än en 4a...
Okej, tack för svaren. Vilka tjänster kunde du välja med en 4a? Kunde du söka till marksstridsoldat?
Citera
2020-10-08, 18:03
Medlem
Citat:
Okej, tack för svaren. Vilka tjänster kunde du välja med en 4a? Kunde du söka till marksstridsoldat?
Typ inget för jag fick en 4a hos psykologen... Tyvärr så var jag dum nog att ljuga mig igenom mönstringsunderlaget när jag var 17 och det har följt med mig i alla antagningar på Rekryteringsmyndigheten, både polis och militärt. För mig så började det militära intresset i år och jag började med att göra deras pilottester och fick godkänt på dem men blev sedan nobbad av psykologen på HR-centrum p.g.a brist på energi och drivkraft. Antar att en 4a på plikttjänstförmåga inte klingade så bra. Jag önskar att man kunde ha en "clean sheet" istället för att bli dissad för vad man fyllde i under tvåan på gymnasiet.

Men lycka till med din mönstring! Är du pliktkallad eller söker du frivilligt?
Citera
2020-10-08, 18:39
Medlem
Citat:
Typ inget för jag fick en 4a hos psykologen... Tyvärr så var jag dum nog att ljuga mig igenom mönstringsunderlaget när jag var 17 och det har följt med mig i alla antagningar på Rekryteringsmyndigheten, både polis och militärt. För mig så började det militära intresset i år och jag började med att göra deras pilottester och fick godkänt på dem men blev sedan nobbad av psykologen på HR-centrum p.g.a brist på energi och drivkraft. Antar att en 4a på plikttjänstförmåga inte klingade så bra. Jag önskar att man kunde ha en "clean sheet" istället för att bli dissad för vad man fyllde i under tvåan på gymnasiet.

Men lycka till med din mönstring! Är du pliktkallad eller söker du frivilligt?

Ah okej, tack för svaren igen. Jag söker frivilligt, hoppas på beriden högvakt! Men är lite osäker på hur svårt det är att komma in på de utbildningar man vill. Mitt andra alternativ hade varit markstridsoldat på LG tror jag.
Hade varit intressant med cybersoldat men den utbildningen börjar i sommar och jag har inget annat för mig just nu så är inte så sugen på att göra ingenting fram tills i sommar när det börjar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in