2019-01-07, 23:01
Medlem
När är nästa inryck? När ska man söka?
Citera
2019-01-08, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civvare
En vän gjorde KP för MP förra våren. Förebered dig på det värsta. Det lär börja runt åtta nån dag och ta slut runt lunch-middag, tror det var dagen därpå men kan missminna mig. De började med att åka ut till LSS uppsala. Väl där sprang de en mil, därefter var det vattenfys, (lite livräddning, hoppa ifrån femman, samt vattenfys=trampa vatten och hålla armarna över huvudet i ett oändligt antal minuter), därefter va det liten lunch på bussen påväg tillbaka till Livgardet. Sedan var det marsch har jag för mig i cirkus 3-5 timmar. Sedan satte vi upp tält, orienterade i mörker, blev väckta och marscherade tillbaka (typ 4-5 km). Då var det BIP-test och multitest. Begränsat med mat och sömn, tuffaste han gjort innan AGU men va fett värt i efterhand att kötta sig igenom. Jävligt rolig utb hittills tycker h*n . Tveka inte att ställa frågor om du har några. Lycka till

En vän eller du? :P

Men hur som helst låter det som ett jävla hårt test!
Kul som fan!
Citera
2019-01-08, 20:14
Medlem
moderndators avatar
Citat:
En vän gjorde KP för MP förra våren. Förebered dig på det värsta. Det lär börja runt åtta nån dag och ta slut runt lunch-middag, tror det var dagen därpå men kan missminna mig. De började med att åka ut till LSS uppsala. Väl där sprang de en mil, därefter var det vattenfys, (lite livräddning, hoppa ifrån femman, samt vattenfys=trampa vatten och hålla armarna över huvudet i ett oändligt antal minuter), därefter va det liten lunch på bussen påväg tillbaka till Livgardet. Sedan var det marsch har jag för mig i cirkus 3-5 timmar. Sedan satte vi upp tält, orienterade i mörker, blev väckta och marscherade tillbaka (typ 4-5 km). Då var det BIP-test och multitest. Begränsat med mat och sömn, tuffaste han gjort innan AGU men va fett värt i efterhand att kötta sig igenom. Jävligt rolig utb hittills tycker h*n . Tveka inte att ställa frågor om du har några. Lycka till
Du råkar inte veta ifall militärpoliserna har KP tillsammans med de som ska till säkbat?
Citera
2019-01-10, 12:47
Medlem
Citat:
Du råkar inte veta tidskravet på milen?
Citera
2019-01-10, 21:50
Medlem
Civvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderndator
Du råkar inte veta ifall militärpoliserna har KP tillsammans med de som ska till säkbat?

Nej, säkbat har egen KP. Lite mer marsch typ men i stort sett samma
Citera
2019-01-10, 21:51
Medlem
Civvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurbi
Du råkar inte veta tidskravet på milen?

Tror inte det fanns nåt riktigt tidskrav men sikta på under 1 timme. Gör du bra på de andra testerna borde det va sak samma
Citera
2019-01-13, 05:04
Medlem
Mounotos avatar
Är grundutbildningen likadan för hela FM? Tänker på marinen och armen om det är någon skillnad där, har ingen lust egentligen att springa omkring i en skog i 3 månader innan befattningsutbildningen...

Mvh
Citera
2019-01-14, 09:23
Medlem
Hejsan.
Jag vill bolla tankar med er som gjort eller ska göra GU frivilligt och som också har familj, dvs barn och fru/flickvän eller man/pojkvän.

Själv är jag 27 år gammal och är extremt motiverad att göra GU och efteråt fortsätta att jobba inom FM.

Det enda som tar i är att jag har en familj som jag kommer vara borta ifrån. Min son är snart 6 år gammal och jag och min fru pratar också om ett till barn.

Så hur har du, som sitter eller har suttit i samma sits tagit beslutet och hur gick/går tankarna för er?
Citera
2019-01-14, 18:02
Medlem
Går det att genomföra endast den grundläggande utbildningen (3 månader) över ett sommarlov och sedan avbryta för att fortsätta studera? Vad tycker FM om detta? Går det bra att senare söka sig vidare till specifika befattningsutbildningar utan en massa administrativt strul?

Finns det någon student som gjort GMU över sommaren och tyckt det var värt det? Tycker ni att det ser fint ut & har hjälpt er i att ha det på CV:et?

Är det bättre att ta ett års studieuppehåll istället och satsa på att bli helt färdig soldat?

EDIT: Gjorde en enkel googlesökning och kom fram till att det inte går att endast göra 3 månader. Vänligen rätta mig om detta råkar vara fel. Uppskattar dock svar på mina andra frågor!
Senast redigerad av komigengrabben 2019-01-14 kl. 18:05.
Citera
2019-01-16, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komigengrabben
Går det att genomföra endast den grundläggande utbildningen (3 månader) över ett sommarlov och sedan avbryta för att fortsätta studera? Vad tycker FM om detta? Går det bra att senare söka sig vidare till specifika befattningsutbildningar utan en massa administrativt strul?

Finns det någon student som gjort GMU över sommaren och tyckt det var värt det? Tycker ni att det ser fint ut & har hjälpt er i att ha det på CV:et?

Är det bättre att ta ett års studieuppehåll istället och satsa på att bli helt färdig soldat?

EDIT: Gjorde en enkel googlesökning och kom fram till att det inte går att endast göra 3 månader. Vänligen rätta mig om detta råkar vara fel. Uppskattar dock svar på mina andra frågor!

Det är numer värnplikt och du är skyldig att slutföra din utbildning. Om du inte blir kallad via plikten spelar det ingen roll när du gör värnplikten. Du kan plugga klart högskola eller jobba några år efter gymnasiet och sen köra, eller så gör du det direkt efter gymnasiet. Eller så väntar du till du fyllt 30. Gör det som känns bäst för dig ;)
Men ett tips är ju att göra det innan du börjar jobba, köpt boende, skaffat familj osv. Det är oändligt mkt krångligare att få till det när man kommit en bit i livet :)
Citera
2019-01-18, 13:07
Medlem
HighKingOfNoldors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mounoto
Är grundutbildningen likadan för hela FM? Tänker på marinen och armen om det är någon skillnad där, har ingen lust egentligen att springa omkring i en skog i 3 månader innan befattningsutbildningen...

Mvh

Alla gör ca 3 månaders gröntjänst. Finns inget sätt att komma runt det.
Citera
2019-01-19, 14:40
Medlem
Civvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komigengrabben

Svar nej. Du är skyldig enligt lag att slutföra din grundutbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in