2021-01-14, 10:44
Medlem
HasseBanans avatar
Jag tycker Maja Gullstrand är lite som en ny Monica Zetterlund. Blev "frälst" i henne första gången jag hörde "La la la love". Så skönt jazzig och avkopplande låt.
Citera
2021-01-14, 18:41
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Det finns inte en enda metalskiva - i världshistorien - som ens kan konkurrera i kvalité med dom bästa produktionerna inom diverse andra genrer. Metal ligger i korpdivisionen när det gäller produktion. Varför det är så har jag några teorier om, men jag måste fundera lite till kring det.
Har inte metal (när det kommer till produktion) vanligtvis andra fokusområden än övrig musik? Det ska låta rått och lite brus ses bara som en bonus.
Citera
2021-01-15, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots
Har inte metal (när det kommer till produktion) vanligtvis andra fokusområden än övrig musik? Det ska låta rått och lite brus ses bara som en bonus.

Ja, så är det kanske. Det finns ju också bara så mycket man kan göra med trummor, bas, gitarr och sång, utan några större effekter direkt. Det kanske gjordes till perfektion redan på slutet av 60-talet, eller tidigt 70? På 2000-talet började ju Loudness wars ordentligt också. Det gör ju inte det hela bättre direkt.
Citera
2021-01-15, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Jo, det är väl rätt självklart att man ska ha Computer Love på 7 ½ ip. 7 ½ ips, ¼", 4-Track Stereo, 7" Cine Reel, Album, Dolby B.

Vad tror du dom tyckte själva. Inte kan dom velat ha vinyler som raspar sönder deras musik? Jag hade blitt galen själv om jag gjort så pass bra elektronisk musik som raspades bort.
Vadå raspar sönder rasp har man till att bearbeta trä med som exempel. Jag tycker att inställningen att man sliter upp en Lp skiva per automatik är dum. Jag kan förstå att det händer att man sliter ut nålen den blir trasig eller att man använder en skit skivspelare med skit pickup som har nåltryck på flera gram eller att skivorna behandlas illa då blir det inte så bra resultat.

Att band är bättre är bara snack de åldras också bandet av plast blir skört även metallpartiklarna på bandet tappar sin magnetism kanske råkar ut för magnetism då är det kasst bara kasta. Sedan skall du också ha en bandspelare som klarar av det en tandberg från skolans källare är inget att satsa på nä myter och hittepå lämnar vi därhän.
Nu behöver man ingen superdyr musikanläggning för att spela sin musik men man skall inte använda skit heller skitn in skit ut. Det blev visst en del OT men ut skulle det.
Citera
2021-01-15, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Se t.ex. https://www.discogs.com/Kraftwerk-Autobahn/release/7801579.
De är väldigt ovanliga för det var inget skivbutikerna hade på hyllan förmodligen är det så banden producerades för vissa marknader 8-track för amerikanska bilbandspelare som exempel till Sverige kom nog bara ett fåtal gissar jag. Då lärde jag mig något nytt.
Citera
2021-01-15, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots

Vi får gå tillbaka till början för att förstå varför hårdrock och dess efterföljande stilar låter har den ljudliga skillnaden. Enligt en polare som pysslar med musik var det så att ljudteknikerna inte fattade att man var tvungen att justera mer för när Black Sabbat drog på i studion så var vumätarna på fullt utslag så man bara sänkte alla reglar justerade inget. Så det är så man tror att det skall vara än i dag men det finns säker bra producerad tung musik man skall finna den också. Man får helt enkelt förstå att vanlig musik var dominerande då hårdare musik visste man inte att det fanns.
Citera
2021-01-15, 14:52
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elak-gubbe
Vi får gå tillbaka till början för att förstå varför hårdrock och dess efterföljande stilar låter har den ljudliga skillnaden. Enligt en polare som pysslar med musik var det så att ljudteknikerna inte fattade att man var tvungen att justera mer för när Black Sabbat drog på i studion så var vumätarna på fullt utslag så man bara sänkte alla reglar justerade inget. Så det är så man tror att det skall vara än i dag men det finns säker bra producerad tung musik man skall finna den också. Man får helt enkelt förstå att vanlig musik var dominerande då hårdare musik visste man inte att det fanns.
Låter som en rimlig förklaring.
Senast redigerad av LordOfTheIdiots 2021-01-15 kl. 14:55.
Citera
2021-01-15, 17:00
Medlem
Oakenshields avatar
Nej det låter som rent trams och hittepå, och det är det också. Ljudteknikerna som rattade åt Sabbath och Zeppelin etc skulle alltså inte ha vetat vad de gjorde? "Justerade inget"? Rent jävla nonsens.

Och det var dagens kontroversiella musikåsikt.
Citera
2021-01-15, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Nej det låter som rent trams och hittepå, och det är det också. Ljudteknikerna som rattade åt Sabbath och Zeppelin etc skulle alltså inte ha vetat vad de gjorde? "Justerade inget"? Rent jävla nonsens.

Du var med på den tiden så du vet?
Citera
2021-01-15, 19:19
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Du var med på den tiden så du vet?

Måste jag ha varit med för att veta att det är trams? Urless på alla dessa påståenden som kreti och pleti fabulerar ihop. Jag är tvärsäker på att en ljudtekniker som Tom Allom vet vad han gjorde. Det din polare hittat på är bullshit. God afton.
Citera
2021-01-15, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield

Hade inte dom mickar, kompressorer mm. som kostade en miljard? Italienska Lire åtmistone.
Citera
2021-01-15, 20:12
Bannlyst
Citat:
Vadå raspar sönder rasp har man till att bearbeta trä med som exempel. Jag tycker att inställningen att man sliter upp en Lp skiva per automatik är dum. Jag kan förstå att det händer att man sliter ut nålen den blir trasig eller att man använder en skit skivspelare med skit pickup som har nåltryck på flera gram eller att skivorna behandlas illa då blir det inte så bra resultat.

"Rasp", "sprak"?! Det är svårt att lyssna på för mig, och många andra. Jag tror dom som uppskattade CD mest är dom som lyssnar mest på klassiskt. Det är ju nästan omöjligt att lyssna på, på vinyl.

Citat:
Att band är bättre är bara snack de åldras också bandet av plast blir skört även metallpartiklarna på bandet tappar sin magnetism kanske råkar ut för magnetism då är det kasst bara kasta.

Kompressionen!

Frågan kvarstår väl: vad tror du Kraftwerk föredrog för format? Jag gissar på att dom, på 70-talet, ansåg att rullband var det bästa formatet för deras musik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in