2022-08-29, 16:46
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Skapunk är den bästa genrekombinationen som gjorts.
Jag håller nog med om detta. Skapunk som genre tycker jag är väldigt förbisedd i sin helhet och förtjänar mer kärlek. Celtic punk är också rätt najs men där är guldkornen few and far between.

Några egna kontroversiella åsikter:
Svensk trallpunk är jämlik med eller överlägsen många andra former av punk, globalt sett.

80-talet var det bästa musikdecenniet.

The Clash är världens bästa band genom tiderna, tätt följt av The Smiths och The Pogues.

Jag tål inte band som Black Sabbath, Pink Floyd, Led Zeppelin, Grateful Dead, AC/DC mfl, men det har jag en fylleharang om i någon annan tråd så jag håller mig kort här.
Citera
2022-08-30, 21:21
Medlem
Adelaides avatar
För mig innebar 80-talet slutet på musiken. Äldre band släppte skitdåliga album (utom Sabbath :-)) och alla nya band levde på sina powerballader och musikvideos och inte minst imagen. Allt var cheesy. Musiken, albumomslagen, texterna, ja i princip allt. Sen alla fula frisyrer, fy fan. Jag tycker verkligen inte om 80-talet. Eller okej, vissa punkband släppte bra plattor då, men det är i princip allt.

Sedan går jag lite mot strömmen när jag säger att 90-talet är ett av de bättre musikdecennierna. Faktiskt ett mer jämnare decennium kvalitetsmässigt än 70-talet (första halvan av 70-talet var supergrymt, andra halvan var dock mest disco, goth och AOR-skit). Men 90-talet finns det hur mycket bra som helst att hämta ifrån. Pearl Jam, Melvins och Neutral Milk Hotel är några band som släppte skivor som kryllade av topplåtar. Även Foo Fighters släppte The Color And The Shape, också det en kanonplatta. The Essex Green och The Olivia Tremor Control släppte också en del bra.

Även metallen var bättre på 90-talet. Black metal-scenen var något speciellt.
Citera
2022-08-30, 21:24
Medlem
Satanistisk musik kan vara riktigt bra.
Out of character för mig att tycka så.
Det har förvånat folk
Citera
2022-08-30, 22:06
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Trots att jag överlag avskyr modern popmusik så tycker jag att Taylor Swift har gjort en del bra musik. Och det har inget att göra med att jag finner henne sjukt attraktiv.
Folklore och Evermore-skivorna från 2020 är båda två kanonbra, troligen för att de skiljer sig så enormt från vad hon gjort tidigare. Och ett fåtal låtar från de tidiga countrypop-åren funkar också att lyssna på.

Hennes Max Martin-producerade radiopop är dock ren skit.
Citera
2022-08-30, 22:46
Medlem
Irma Schulz, Jumper och Chris Isaak är jävligt bra musik att knarka till.
Citera
2022-08-30, 23:16
Medlem
Adelaides avatar
Musik utan attityd och personlighet är oftast jäkligt trist att lyssna på. Just därför kommer punken alltid vara bättre än gitarronanister som Van Halen, Malmsteen och det köret.
Citera
2022-08-30, 23:32
Medlem
När jag hör Ulf Lundell eller Winnerbäck då mår jag riktigt illa.
Citera
2022-08-31, 00:38
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
När jag hör Ulf Lundell eller Winnerbäck då mår jag riktigt illa.
Ja, de två och Håkan Hellström är de sämsta manliga sångarna i Sverige.
Citera
2022-08-31, 07:42
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Jämfört med den komplett tondöva Hellström så är Winnerbäck och Lundell världsklass, och då lyssnar jag inte på någon av dem.
Citera
2022-09-01, 02:58
Medlem
Adelaides avatar
Jag har försökt gilla Grateful Dead, men jag tycker helt enkelt att det är skit.
Citera
2022-09-01, 10:32
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Jag föredrar Dave Mustaines sångröst före James Hetfields, åtminstone efter 1990.

Många avskyr Mustaines röst, och mycket riktigt är han ingen skönsångare. Men hans röst bidrar starkt till den helhet som jag älskar hos Megadeth. Hetfields hillbilly/redneck-läten med alldeles för många "yeah" inblandade finner jag direkt motbjudande, men på 80-talet sjöng han bra.
Citera
2022-09-01, 13:29
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Och när jag ändå är inne på ämnet. Sex av rockvärldens mest motbjudande röster, samtliga från framgångsrika band…

Fred Durst
Blaze Bayley
Till Lindemann
Kurt Cobain
Michael Poulsen
Joakim Brodén
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem