2021-01-13, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gronladan
Återigen, detta har ingenting med förbjudande att göra. Staten är inte ens inblandad här så jag fattar inte hur ni kan få det till det.

Posten är ett bra exempel men är inte riktigt samma sak. Posten postar fysiska ägodelar, däribland papper. De distributerar inte deras egen digitala information. Dessutom är jag nu inte ens säker på att de inte kan vägra att ta ens brev. Varför skulle de inte kunna göra det? Det kan ju vara så att de har någon specialställning i och med att det är en sådan gammal instans, men som sagt, det var den andra snubben som påstod att de har en sådan skyldighet, inte jag.

Är du för yttrandefrihet? Kan du svara ja eller nej på det?

Om nej är det inte lönt att diskutera.
Citera
2021-01-13, 13:32
Medlem
Gronladans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Är du för yttrandefrihet? Kan du svara ja eller nej på det?

Om nej är det inte lönt att diskutera.

Fattar inte vad det har med frågan att göra. Det är helt oväsentligt då vi inte snackar åsikter här, utan fakta. Men för att svara på din fråga, så ja. Jag är för.
Citera
2021-01-13, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det kan ju ha att göra med dig och några hundra personer till och vad ni skriver som gör att man blir kluven. Det räcker att titta på enbart dina senaste 20 inlägg så inser man dilemmat med yttrandefriheten och att vi tack vare dårar som dig håller på att bli av med den.

Älskar denna syntax-error

Pga dina åsikter, är vi på väg att bli av med yttrandefriheten....

Tur du får skriva dina egna skitinlägg i alla fall
Citera
2021-01-13, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gronladan
Fattar inte vad det har med frågan att göra. Det är helt oväsentligt då vi inte snackar åsikter här, utan fakta. Men för att svara på din fråga, så ja. Jag är för.

Då kan du väl ändå inte tycka om den press som våra politiker har satt på bland annat YouTube att ta bort material?
Citera
2021-01-13, 13:40
Medlem
Gronladans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Då kan du väl ändå inte tycka om den press som våra politiker har satt på bland annat YouTube att ta bort material?

Nej det är naturligtvis inte rätt. Måste ha tappat bort mig i fel tråd, ursäktar för det. Håller dock fast vid det jag har sagt innan.
Citera
2021-01-13, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TortyrMicke
Jag förstår inte hur svårt det är att förstå att yttrandefrihet inte är samma sak som att man har rätt att få denna yttrandefrihet på andras plattformar. Vår yttrandefrihet är inte samma sak som att vi kan kräva att någon annan ska distribuera/administrera vår yttrandefrihet/åsikt.

Tänk att du äger ett köpcentrum. Din politiska läggning är långt till höger. En dag kommer Vänsterpartiets Ungdomsförbund till ditt köpcentrum och vill att du ska vara med och dela ut flygblad med budskapet att vi ska ha fri invandring, 6 timmars arbetsdag och 80% skatt. Det råder yttrandefrihet så du måste ställa upp!

Eller att din politiska läggning lutar starkt åt vänster. Istället kommer SDU och vill dela ut flygblad med med budskapet att .... ja ni fattar.

Om inte YouTube, Twitter, Facebook, Flashback (ja dom har regler också), Expressen, Aftonbladet, Tv4, Svt eller DagensNyheter inte vill "distribuera" din yttrandefrihet så får du själv starta en plattform för detta. Det står alla fritt att starta ett webbhotell för att hosta din version av YT, Twitter, Facebook och sedan publicera dina åsikter.

Det är mer komplicerat. Ett företag som äger vattnet, luften, elen etc har större skyldigheter. En viss skillnad jämfört med företag som säljer lampor tror jag. Internet borde väl också tillhöra alla anser jag.
Senast redigerad av Shabhai17 2021-01-13 kl. 14:00. Anledning: Mat
Citera
2021-01-13, 14:16
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Det kan ju ha att göra med dig och några hundra personer till och vad ni skriver som gör att man blir kluven. Det räcker att titta på enbart dina senaste 20 inlägg så inser man dilemmat med yttrandefriheten och att vi tack vare dårar som dig håller på att bli av med den.

Det allra bästa vore kanske om endast "akademiker" fick uttrycka sig, eller vad tycker du?

Om du vill uttrycka dig kan du väl utbilda dig, så vad är problemet?
Citera
2021-01-13, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Älskar denna syntax-error

Pga dina åsikter, är vi på väg att bli av med yttrandefriheten....

Nu var det ju inte "Tompa81" och hans "åsikter" jag kritiserade i första hand. Men i princip har du rätt och det gäller inom dom flesta områden. Kan inte en del hantera fyrverkerier får till slut ingen skjuta. Kan man inte köra vattenskoter som folk och enligt dom regler som vårt demokratiska samhälle reglerar sjöfarten med kommer inskränkningar som ett brev på posten.

Vad är det du inte förstår med det, som gör att det blir "syntax-error" hos dig?

Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Tur du får skriva dina egna skitinlägg i alla fall

Du har fattat va att det inte är "kvalitén" på inläggen vi diskuterar?

Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Så om vi frivilligt håller käften så får vi mindre inskränkningar i yttrandefriheten? Är det så du menar?

Nja du har en viss förskjutning i hur du formulerar dig jämfört med vad jag skrev. Men i praktiken har du rätt. Yttrandefrihet innebär inte att man får stå och gapa rakt ut om vad som helst hur som helst.
Och en person som "Tompa81" (som jag svarade) anser jag bör ägna sig åt viss självrannsakan och fundera lite på en del formuleringar i vissa av hans inlägg i lika hög grad som han i sin tur kräver att vi andra ska reagera på att han känner sig hotad att inte få skriva vad han vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Om du vill uttrycka dig kan du väl utbilda dig, så vad är problemet?

Jag förstår inte alls vad du pratar om. Var har jag påstått att jag personligen har problem med att uttrycka mig så som det fungerar i dag? Jag ser inte heller något som helst behov av att utbilda mig för att bli bättre på att uttrycka mig. Jag tycker att jag som lågutbildad uttrycker mig minst lika bra som många högutbildade. Eller i alla fall på en nivå som är godtagbar. Förstår du inte vad jag skriver eller vad menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Det allra bästa vore kanske om endast "akademiker" fick uttrycka sig, eller vad tycker du?

Nja jag är av uppfattningen att vi sätter för stor tilltro till akademiker-kollektivet och deras tyckande och framförallt att dom har lite för lätt att nå positioner där dom blir lyssnade på medans andra övriga har lite för svårt att nå dit.

Det är alltså inte deras yttrandefrihet jag har problem med utan att snarare deras "yttrandemöjligheter".

Sen kan man väl tycka att många akademiker precis som "Tompa81" mfl också borde ta lite mer personligt ansvar och visa att man respekterar och värnar yttrandefriheten lite mer genom att inte sprida en grumlig diarré av lögner runt sig så fort man öppnar munnen.
Senast redigerad av rotebro-conny 2021-01-13 kl. 14:39.
Citera
2021-01-13, 14:23
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Vill bara inflika att staten aldrig förbjudit filmer, men de har klippt samt satt åldersgränser. Till slut var det bara en ensam tjänsteman kvar som inte haft klippt i några filmer på årtionden så han bad om att få verksamheten nedlagd vilket bifölls.

Jag tror det fortsatt kommer vara marknaden och inte staten som styr vad som visas på bio. Där kan man ana ett visst monopol och vi kan därför se fram emot Toy Story 10 och Pirates Of The Carribean 15. Man gör Star Wars-filmer för att kunna sälja leksaker på McDonald's, inga konstnärliga ambitioner finns.

...ja bröd och skådespel brukar ju fungera tyvärr. Tacomiddag och Mello.
Citera
2021-01-13, 14:27
Medlem
Citat:

Vad är fel med att makten räds folket? Ett tecken på en väl fungerande demokrati. Tvärtom är farligt.
Citera
2021-01-13, 14:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nu var det ju inte "Tompa81" och hans "åsikter" jag kritiserade i första hand. Men i princip har du rätt och det gäller inom dom flesta områden. Kan inte en del hantera fyrverkerier får till slut ingen skjuta. Kan man inte köra vattenskoter som folk och enligt dom regler som vårt demokratiska samhälle reglerar sjöfarten med kommer inskränkningar som ett brev på posten.

Vad är det du inte förstår med det, som gör att det blir "syntax-error" hos dig?

Du har fattat va att det inte är "kvalitén" på inläggen vi diskuterar?

Nja du har en viss förskjutning i hur du formulerar dig jämfört med vad jag skrev. Men i praktiken har du rätt. Yttrandefrihet innebär inte att man får stå och gapa rakt ut om vad som helst hur som helst.
Och en person som "Tompa81" (som jag svarade) anser jag bör ägna sig åt viss självrannsakan och fundera lite på en del formuleringar i vissa av hans inlägg i lika hög grad som han i sin tur kräver att vi andra ska reagera på att han känner sig hotad att inte få skriva vad han vill.
Ja, tänk att det ska vara så svårt för så många att begripa:
Yttrandefrihet är frihet att yttra det
Makten tillåter.

Frihet för alla att offentligt yttra sig har aldrig funnits. Vill du yttra det som tillåts yttras är du fri att yttra dig.
Vill du yttra det som är otillåtet har du yttrandeförbud.
Citera
2021-01-13, 14:38
Medlem
MyJustices avatar
Vi ska alla bara gå till jobbet och hålla käften
Mello och sport .. Får ni debattera ..
Den som öppnar käften blir avstängd från nätet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto