2021-01-11, 22:23
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Konservativa är verkligen inte nyliberaler. Det är ju ett helt befängt påstående du gör. Sen vet jag förstås inte vad du lägger in i ”nyliberalism” men både Trump och Reagan införde betydande tulltariffer. Så någon blind tro på ”den fria marknaden” hade de inte.

Vad har konditorn och diskriminering med inskränkt yttrandefrihet att göra? Men återigen så funkar inte dina små försök till kålsuparresonemang vilket som. Konservativa har aldrig påstått sig stå för ”tolerans” i motsats till liberaler. Vi konservativa är tydliga med vad vi inte hyser tolerans mot. Liberaler är däremot hycklare som bara godtar yttrandefrihet för de egna åsikterna. Första tillägget i konstitutionen ska dessutom omfatta även big tech. Särskilt som de senare använder sig av infrastruktur som skattebetalarna finansierat. Det är ett konsekvent synsätt som konservativa har.

NY Posts artiklar om Hunter Biden var bara ett av oerhört många exempel på bisarr censur. Men hela problemet med ditt synsätt är att du inbillar dig att det finns någon eller några aktörer som alltid kan återspegla verkligheten på ett korrekt sätt. Så fungerar det inte. Framförallt är inslagen av bias, filter och subjektivt tyckande enormt inom alla mediala kanaler. Just därför är det viktigt att inga enskilda aktörer får åsiktsmonopol. För då blir det Orwell vet du.

Att ifrågasätta valresultatet och gräva bevis för valfusk är inget ”kuppförsök” utan helt och hållet lagligt. Var det ett ”kuppförsök” anser du när demokraterna och MSM maniskt anklagade Trump för ryssamarbete och hävdade att Putin stulit valet för 4 år sen? Det tillsattes dessutom en utredning om detta, Müllerutredningen, som förstås inte fann tillstymmelse av belägg för anklagelserna. I motsats då till det omfattande valfusket från demokraterna nu. Du verkar ju inte själv förstå vad en gest om ”försoning” skulle innebära och några exempel på sådana från Biden lyckades du ju följaktligen inte ge heller. Därför borde du själv inse att den vägen är stängd. Nu återstår bara ”andra metoder” och de riskerar att bli allt annat än fredliga.

Men ta du och kolla upp vad nyliberalism är innan du kommer och påstår saker om det. Här har du: https://en.wikipedia.org/wiki/Neoliberalism

Konservativa påstår sig stå på marknadens sida, en regering ska styra så lite som möjligt, man ska lita på att marknaden löser problemen. Det är vad Reagan hade sagt, Trump är antagligen inte tillräckligt smart för att säga det trots att han ju säger att han gillar Reagan (dessutom är han nog faktiskt inte liberal, till skillnad från nästan alla andra republikaner). Marknaden ska få styra så länge de som diskrimineras inte är de konservativa själva, för om det händer så är diskriminering plötsligt något hemskt som måste bekämpas. Förstår du vad jag menar är hyckleri med den inställningen?

Jag är lite trött på att du tillskriver mig en massa åsikter när det dessutom är sånt som jag uttryckligen har argumenterat emot, kan du inte ta och läsa igenom mina svar några gånger till innan du svarar nästa gång.

Gällande yttrandefrihet så tycker jag som Chomsky. Jag ser inte det här nödvändigtvis som en yttrandefrihetsfråga dock, trots dina hemsnickrade teorier om varför det borde vara det.

Så folkmassan gick till kongressen för att gräva efter tecken på valfusk? Jahaja, jag som litade på deras ord när de sa att det var en revolution, men de var bara grävande journalister? Ok. Jag får väl lita på dig, du har ju varit så bra på att ha rätt på allt annat...
Citera
2021-01-11, 23:34
Avslutad
Som den bästa presidenten i modern tid i USA! America First!
Citera
2021-01-12, 01:38
Medlem
Saltkatts avatar
Mycket intressant sammanställning med klipp av vad republikanerna själva sa om Trump innan han valdes till partiets kandidat. Här blir han totalsågad av bland andra Lindsey Graham, Kayleigh McEnany och Rand Paul:
https://www.youtube.com/watch?v=6FXuXqzUO9E

Sedan höll de käft och slickade röv i fyra år, de fega jävlarna, och om någon månad kommer de återigen att våga säga som det är. Det som kommer att bli hans eftermäle är väl något i stil med det Lindsey Graham säger här: "You know how you make America great again? Tell Donald Trump to go to hell." Eller Ted Cruz: "He can't tell the difference between truth and lies. He lies practically every word that comes out of his mouth."

Jag tvivlar inte en sekund på att de har tyckt så hela tiden, och att de känner sig lättade nu. Men deras makalösa hyckleri under de gångna fyra åren gör ju att deras eget eftermäle inte kommer att bli så lysande heller.
Senast redigerad av Saltkatt 2021-01-12 kl. 01:41.
Citera
2021-01-12, 02:07
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Jag tvivlar inte en sekund på att de har tyckt så hela tiden, och att de känner sig lättade nu. Men deras makalösa hyckleri under de gångna fyra åren gör ju att deras eget eftermäle inte kommer att bli så lysande heller.
GOP har hela tiden varit ett parti av amoraliska hycklare!
Det är själva naturen hos människor som medvetet utnyttjar rasism, lögnaktig propaganda och ren brottslighet för att ta ifrån den egna befolkningen deras rättigheter och välfärd, allt för att Wall Street ska kunna bli lite rikare:
https://publicseminar.org/essays/the-gops-anti-american-animus/
Citat:
The GOP’s Anti-American Animus
“Anti-American” might sound strange. This is, after all, the same president who vowed in 2016 to “Make America Great Again.” But if the incumbent has taught the majority nothing else, it’s the “America” of his famed campaign slogan is not the United States.

That “America” is a nation within a nation. It is an imagined community in which “real Americans” understand they are chosen by God to rule a country given by God. This birthright does not recognize the legitimacy of liberty and justice for all, because it cannot recognize them. The chosen do not have equals. The more you insist on equality, the more confederates insist your salvation comes only from submitting to their rule.
Och Donald får man nog säga är kronan på verket i denna utveckling. Han är verkligen partiets slutpunkt.
Citera
2021-01-12, 02:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
En person som snackade mycket och tog varken viruspandemi eller klimathot på allvar.

Presidenter brukar hålla låda fast när Trump gör det är det tydligen värt för dig att slå ned på. Trump kommer inte undan, inte jag heller, när man faktiskt inte blir pålurad vad skit som helst.

Det är lögn att Trump inte skyddat sitt land mot Corona-viruset. Bland annat stoppade han tidigt flyg från Kina. Din egen svenska skitregering lät istället massinvandringen fortsätta.

"Klimathot" är ett fantomhot men starka icke-demokratiska makthavare använder sig nu av det för att i princip skada industrin och välståndet i väst. De kan dra åt helvete, såklart. Eller så är man klimathysteriker och välkomnar det hela.
Citera
2021-01-12, 04:21
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
GOP har hela tiden varit ett parti av amoraliska hycklare!
Det är själva naturen hos människor som medvetet utnyttjar rasism, lögnaktig propaganda och ren brottslighet för att ta ifrån den egna befolkningen deras rättigheter och välfärd, allt för att Wall Street ska kunna bli lite rikare:
https://publicseminar.org/essays/the-gops-anti-american-animus/

Och Donald får man nog säga är kronan på verket i denna utveckling. Han är verkligen partiets slutpunkt.

Jag är definitivt ingen expert på USAs historia, men jag har en annan bild av GOP än du.

Lincoln var en republikansk nationalhjälte
Lincoln är en nyckelfigur i republikanernas och USAs historia. Han blev USAs president 1861, några månader innan inbördeskriget bröt ut. Sydstaterna ville ha kvar slaveriet, men nordstaterna, under ledning av Lincoln, ville inte ha slaveri. Lincoln var den första republikanske presidenten. Under hans ledning förbjöds slaveriet 1865. Ekonomisk och social modernisering var på programmet och höga skatter skulle finansiera detta. Partiet var liberalt.

Under 1900-talet blev republikanerna mer konservativa och demokraterna mer liberala
Genom Roosevelt och "the new deal" tog demokraterna över en hel del av rollen som liberaler som vill utveckla ekonomin. Under Kennedys tid, då mycket av återstående lagstadgad diskriminering av svarta avskaffades, inleddes en polarisering, då republikanerna samtidigt inledde en tydlig förskjutning åt höger i politiken. Dock förordades frihandel, och protektionism var en del av partiets och landets historia.

Trumps skadliga och farliga taktik – Att härska genom att söndra
Så kommer Trump. Han vill nedrusta allt som görs och gjorts på miljöområdet. I stället för att ta itu med dom brister på effektivitet som finns i landet och som förhindrat stora delar av inhemsk produktion från att kunna konkurrera på en internationell marknad, satsar han på protektionism. Med tullar och handelshinder kan inhelmsk industri på fallrepet klara sig ett tag till. Det ser bra ut, för ekonomin, på kort sikt. Men på lite längre sikt måste stora delar av landets industri och näringsliv moderniseras för att inte förlora alltför mycket på en internationell marknad. Där EU matchar USA och Kina är på väg att gå om.

Trump som hot mot demokratin och konstitutionen
Trump var omtvistad långt innan han blev republikanernas presidentkandidat till valet 2016. Många republikaner var rädda för att Trump, som politiskt okunnig narcissist och mytoman, skulle splittra både USA och det republikanska partiet. Vilket han också har gjort. Han har t.o.m. överträffat dom värsta farhågorna om vilka skador han kunde orsaka. Han försöker sätta demokratin ur spel. Han deklarerar att han bara accepterar valresultat om han vinner. Han försöker samla en lynchmobb som ska gå till angrepp mot Kapitolium för att förhindra att demokratin har sin gång och för att få honom själv kvar vid makten, trots att han förlorat valet och i enlighet med konstitutionen ska avgå den 20e januari.

Trump som brottsling
Det finns en rad åtal som kan tänkas väckas mot Trump när han inte längre åtnujter den immunitet som han har som president.
Hans brottslighet har nu tydligt eskalerat, sedan han förlorade presidentvalet 2020. Till att han nu också har blivit en kuppmakare och en landsförrädare. Kanske beror en del av den desperation som vi sett hos Trump efter att han förlorade valet på att han inser att han riskerar fängelse när han inte längre är president?

Kommer republianska partiet att kunna resa sig efter Trump eller blir USA nu en enpartistat?
Det är vad det ytterst kokar ner till nu. Republikanska partiet måste göra upp med Trump och mycket av det som han står för. En president som skickar en lynchmobb till Kapitolium för att störta demokratin och för att ta över makten med våld, går inte att ha som förebild och som ideal i ett demokratiskt (i ordets rätta mening) parti.
Om republikanska partiet inte förmår att göra upp med Trump och Trumpismen, myterna, konspirationsteorierna och narcissismen, så är jag rädd för att USA kan komma att bli en enpartistat för lång tid framåt. Ungefär som Kina och i viss mån Ryssland. Kan det verkligen vara vad republikanerna vill? Med demokratiska partiet som enda parti av betydelse i USA?

Tidigare republikanska presidenten George W. Bush om Trumps kuppförsök
Här uttalar sig Bush om Trumps försök att göra om USA till en "bananrepublik".
George W. Bush slams pro-Trump 'insurrection' at US Capitol: "This is how election results are disputed in a banana republic'
«This is how election results are disputed in a banana republic – not our democratic republic. I am appalled by the reckless behavior of some political leaders since the election and by the lack of respect shown today for our institutions, our traditions, and our law enforcement.»

https://www.businessinsider.com/george-w-bush-slams-pro-trump-insurrection-at-us-capitol-2021-1?r=US&IR=T
Citera
2021-01-12, 04:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Mycket intressant sammanställning med klipp av vad republikanerna själva sa om Trump innan han valdes till partiets kandidat. Här blir han totalsågad av bland andra Lindsey Graham, Kayleigh McEnany och Rand Paul:
https://www.youtube.com/watch?v=6FXuXqzUO9E

Sedan höll de käft och slickade röv i fyra år, de fega jävlarna, och om någon månad kommer de återigen att våga säga som det är. Det som kommer att bli hans eftermäle är väl något i stil med det Lindsey Graham säger här: "You know how you make America great again? Tell Donald Trump to go to hell." Eller Ted Cruz: "He can't tell the difference between truth and lies. He lies practically every word that comes out of his mouth."

Mycket bra video!
Det var en utmärkt sammanställd video!

En rad republikaner som tydligt varnade för att Donald Trump är ett allvarligt hot mot det republikanska partiet och mot demokratin i USA!

Hur kan det gå så illa?
Att Trump ändå lyckades nomineras och kanske farmför allt, fortfarande ser ut att ha stöd från många republikaner, kan jag bara förklara på ett sätt.

Sedan länge har det utvecklats två sätt att hantera "oliktänkande" inom politiska partier.

1. Acceptans. Som ofta leder till splittring och att partiet delas.
2. Blind lojalitet. Som i praktiken är ett absolut krav inom dom flesta partier. Ifrågasätt och diskutera gärna internt och bakom stängda dörrar, men visa alltid upp ett samlat och enigt parti utåt.

Delvis har media en skuld i att det andra alternativet blivit det helt dominerande. Dom sätter så mycket fokus på minsta oenighet inom ett parti att dom i praktiken "avrättar" ett parti som tillåter att något som ingår i en partilinje eller i ett partiprogram ifrågasätts.

Vi får se vad som händer med GOP. Kanske är det bara drygt en vecka till att vi tydligt träder in i "post-Trump-eran" och att vi kommer att få se ett "nytt" republikanskt parti resa sig ur dom spillror som Donald Trump förvandlat partiet och stora delar av USA till.

Citera
2021-01-12, 04:48
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Kan inte låta bli att skratta!!! Hahahaha..
Du kommer med så mycket teorier och hittepå så jag hoppas för guds skull att du inte är småskollärare..
Inte EN enda gång skriver du att något Trump bevisligen har utfört är bra!!
Det är en skam att vänsterfolk öht får starta en så onyanserad tråd!

Du listade 19 punkter som du hävdade pekade på bra saker som Trump gjort.
Flera av punkterna var upprepningar. Ingen av punkterna var övertygande.
Jag ifrågasatte i stort sett alla dina 19 punkter med sakargument.

Hade du några invändningar mot mina sakargument?

Det hade du uppenbarligen inte, för då skulle du ha framfört dina invändningar.

Om du tror att en argumentationsretorik som, helt med avsaknad av sakargument, går ut på att säga "jag har rätt och du har fel" verkar övertygande, så tror jag att du underskallar läsare och skribenter på Flashback.

Det kanske fungerar på dagis? Är du förskolelärare?

Citera
2021-01-12, 06:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Är Donald Trump den mest bisarra politikern i väst sedan Adolf Hitlers dagar...? Jag kan iallafall inte komma på nån större tokdåre - Berlusconi och Putin är småpotis i jämförelse..

Sådan är journalistkårens bild av honom.

Baserat på vad? Fatta vilka hans motståndare är och vad de vill se. De betalar sina politiker och äger massmedia.

Senaste utspelet. Goldman Sachs fortsätter korrumpera den som vill vara korrumperad och lojal till Goldman och inte till folket. Med Trump gick det inte. "Den galna" hade bankerna inte kontroll på.

Och du din idiot uppskattar vad som skett, det som förmodligen är en statskupp. Grattis. Nu tillträder Biden, som bankerna konstigt nog inte tar avstånd ifrån.
Senast redigerad av Mertillen 2021-01-12 kl. 06:39.
Citera
2021-01-12, 06:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag är definitivt ingen expert på USAs historia, men jag har en annan bild av GOP än du.

Lincoln var en republikansk nationalhjälte
Lincoln är en nyckelfigur i republikanernas och USAs historia. Han blev USAs president 1861, några månader innan inbördeskriget bröt ut. Sydstaterna ville ha kvar slaveriet, men nordstaterna, under ledning av Lincoln, ville inte ha slaveri. Lincoln var den första republikanske presidenten. Under hans ledning förbjöds slaveriet 1865. Ekonomisk och social modernisering var på programmet och höga skatter skulle finansiera detta. Partiet var liberalt.

Under 1900-talet blev republikanerna mer konservativa och demokraterna mer liberala
Genom Roosevelt och "the new deal" tog demokraterna över en hel del av rollen som liberaler som vill utveckla ekonomin. Under Kennedys tid, då mycket av återstående lagstadgad diskriminering av svarta avskaffades, inleddes en polarisering, då republikanerna samtidigt inledde en tydlig förskjutning åt höger i politiken. Dock förordades frihandel, och protektionism var en del av partiets och landets historia.

Trumps skadliga och farliga taktik – Att härska genom att söndra
Så kommer Trump. Han vill nedrusta allt som görs och gjorts på miljöområdet. I stället för att ta itu med dom brister på effektivitet som finns i landet och som förhindrat stora delar av inhemsk produktion från att kunna konkurrera på en internationell marknad, satsar han på protektionism. Med tullar och handelshinder kan inhelmsk industri på fallrepet klara sig ett tag till. Det ser bra ut, för ekonomin, på kort sikt. Men på lite längre sikt måste stora delar av landets industri och näringsliv moderniseras för att inte förlora alltför mycket på en internationell marknad. Där EU matchar USA och Kina är på väg att gå om.

Trump som hot mot demokratin och konstitutionen
Trump var omtvistad långt innan han blev republikanernas presidentkandidat till valet 2016. Många republikaner var rädda för att Trump, som politiskt okunnig narcissist och mytoman, skulle splittra både USA och det republikanska partiet. Vilket han också har gjort. Han har t.o.m. överträffat dom värsta farhågorna om vilka skador han kunde orsaka. Han försöker sätta demokratin ur spel. Han deklarerar att han bara accepterar valresultat om han vinner. Han försöker samla en lynchmobb som ska gå till angrepp mot Kapitolium för att förhindra att demokratin har sin gång och för att få honom själv kvar vid makten, trots att han förlorat valet och i enlighet med konstitutionen ska avgå den 20e januari.

Trump som brottsling
Det finns en rad åtal som kan tänkas väckas mot Trump när han inte längre åtnujter den immunitet som han har som president.
Hans brottslighet har nu tydligt eskalerat, sedan han förlorade presidentvalet 2020. Till att han nu också har blivit en kuppmakare och en landsförrädare. Kanske beror en del av den desperation som vi sett hos Trump efter att han förlorade valet på att han inser att han riskerar fängelse när han inte längre är president?

Kommer republianska partiet att kunna resa sig efter Trump eller blir USA nu en enpartistat?
Det är vad det ytterst kokar ner till nu. Republikanska partiet måste göra upp med Trump och mycket av det som han står för. En president som skickar en lynchmobb till Kapitolium för att störta demokratin och för att ta över makten med våld, går inte att ha som förebild och som ideal i ett demokratiskt (i ordets rätta mening) parti.
Om republikanska partiet inte förmår att göra upp med Trump och Trumpismen, myterna, konspirationsteorierna och narcissismen, så är jag rädd för att USA kan komma att bli en enpartistat för lång tid framåt. Ungefär som Kina och i viss mån Ryssland. Kan det verkligen vara vad republikanerna vill? Med demokratiska partiet som enda parti av betydelse i USA?

Tidigare republikanska presidenten George W. Bush om Trumps kuppförsök
Här uttalar sig Bush om Trumps försök att göra om USA till en "bananrepublik".
George W. Bush slams pro-Trump 'insurrection' at US Capitol: "This is how election results are disputed in a banana republic'
«This is how election results are disputed in a banana republic – not our democratic republic. I am appalled by the reckless behavior of some political leaders since the election and by the lack of respect shown today for our institutions, our traditions, and our law enforcement.»

https://www.businessinsider.com/george-w-bush-slams-pro-trump-insurrection-at-us-capitol-2021-1?r=US&IR=T

Jag delar zergrush syn på the GOP. Det är moraliskt bankrupt och har förvandlats till en kult där partiet inte längre har en valplattform, eller ideologi.
Allt handlar om makt, skattesänkningar för partiets finansiärer, och att sätta käppar i hjulet för motståndarna.

Det började med Newt Gingrich. Han kom in till Washington och förstörde alla normer. Alla kommittéer i kongressen. Alla traditioner. Han ska ha sagt till Bill Clinton att skillnaden mellan GOP och demokraterna är att the GOP gör allt för att vinna. Och har inga problem med att ljuga.
Tex
I djupa södern utanför Louisiana skedde ett distriktval nyligen där republikanska partiet påstod att demokraterna tänker ta ifrån vapen och göra väljarnas barn till gay.
Problemet är att demokraternas kandidat specifikt uttryckt motstånd i såna frågor. Det fick den lokala nyhetskanalen Att kräva att GOP slutar ljuga eller så sänder de inte längre deras reklamfilmer.
Före Donald Trump skulle det inte spela någon roll.
Det hade varit otänkbart att ens förmå ett parti att sluta ljuga. Men tack vare Donald så har vi peakat. Ingen vill längre försvara 40 år av lögner.
Citera
2021-01-12, 06:55
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Sådan är journalistkårens bild av honom.

Baserat på vad? Fatta vilka hans motståndare är och vad de vill se. De betalar sina politiker och äger massmedia.

Senaste utspelet. Goldman Sachs fortsätter korrumpera den som vill vara korrumperad och lojal till Goldman och inte till folket. Med Trump gick det inte. "Den galna" hade bankerna inte kontroll på.

Och du din idiot uppskattar vad som skett, det som förmodligen är en statskupp. Grattis. Nu tillträder Biden, som bankerna konstigt nog inte tar avstånd ifrån.

Hmm, så t ex Steve Mnuchin, Steve Bannon, Gary Cohn eller Anthony Scaramucci varken har eller har haft inflytande över Trump administrationen? De är ju samtliga Goldman Sachs-folk.

Tidigare var lobbyismen ett stort problem i Washington, Trump har till vis mån eliminerar mellanhanden där och gör lobbyisterna till ministrar direkt.
Citera
2021-01-12, 06:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Hmm, så t ex Steve Mnuchin, Steve Bannon, Gary Cohn eller Anthony Scaramucci varken har eller har haft inflytande över Trump administrationen? De är ju samtliga Goldman Sachs-folk.

Tidigare var lobbyismen ett stort problem i Washington, Trump har till vis mån eliminerar mellanhanden där och gör lobbyisterna till ministrar direkt.

Det är säkert Goldmanfolk. Insinuerar du att Trump lyfte in bankfolk in i regeringen direkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in