Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-11, 11:16
Medlem
Mittpunkts avatar
Har de lättat på antagningsreglerna nu eller har det alltid varit så att du endast behöver:

Svenska/Svenska som andra språk A + B
Engelska A*
Matematik A
Samhällskunskap A
Samt tre års arbetslivserfarenhet på minst halvtid efter 19 års ålder.

samt:
Engelska B
Historia B
Citera
2021-01-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WannaBeCopBoy
Ska du inte köpa några böcker personligen på termin 2 eller menar du att det inte finns obligatoriska böcker på termin 2? Själv fick jag skaffa fram 5 böcker som de nämnde att man ska ha.

Vapen lektion 1 gång per vecka samt fysiska moment redan vid första terminen!!! låter ju spännande, trodde verkligen första terminen skulle bara vara det akademiska delen.

Det har varit full rulle sedan dag 1! Redan första dagen fick vi hålla vapen så dom kan beställa ett för oss. Andra veckan fick vi pröva uniformen för beställning som vi kommer ha nu i T2. Första terminen fick vi vårat bälte, handfängsel och fake oc spray. Vi har haft greppteknik, vapen, IT, kriminalteknik, akutsjukvård, hälsa och bilkörning under T1 som är praktiska på campus.

Jag kommer köpa 0 böcker i T2, oavsett om vissa böcker är obligatoriska. Den enda som jag använt under T1 var Polislagen-en kommentar (bra bok som jag rekommenderar). ALLA andra böcker jag köpte var slös på mina pengar..... Personligen lär jag mig inget av att läsa, alla obligatoriska böcker bläddrade jag i på bibblan eller om någon i basgruppen hade den. MEN hände bara 2 ggr att man var TVUNGEN att referera till en viss bok.

Annars har det mer varit att man ska läsa ex antal kapitel innan lektionen. Men som sagt, lär mig inget av att lösa 60 sidor plus att jag aldrig hade tid för det för pluggtempot ligger på max genom hela terminen

Jag trivs väldigt bra med utbildningen och hoppas ni kommer känna samma
Citera
2021-01-11, 19:39
Medlem
Lamperouges avatar
Vad brukar man hamna på i lön som färdigutbildad polis sen?
Citera
2021-01-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Har de lättat på antagningsreglerna nu eller har det alltid varit så att du endast behöver:

Engelska A*
Matematik A
Samhällskunskap A
Samt tre års arbetslivserfarenhet på minst halvtid efter 19 års ålder.

samt:
Engelska B
Historia B

Tre års arbetslivserfarenhet behöver du bara om du inte har grundläggande behörighet och ska ha "behörighet på annat sätt"
men såklart blir chansen mer att komma in om du har arbetslivserfarenhet.
Citera
2021-01-11, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oreaaand
Det har varit full rulle sedan dag 1! Redan första dagen fick vi hålla vapen så dom kan beställa ett för oss. Andra veckan fick vi pröva uniformen för beställning som vi kommer ha nu i T2. Första terminen fick vi vårat bälte, handfängsel och fake oc spray. Vi har haft greppteknik, vapen, IT, kriminalteknik, akutsjukvård, hälsa och bilkörning under T1 som är praktiska på campus.

Jag kommer köpa 0 böcker i T2, oavsett om vissa böcker är obligatoriska. Den enda som jag använt under T1 var Polislagen-en kommentar (bra bok som jag rekommenderar). ALLA andra böcker jag köpte var slös på mina pengar..... Personligen lär jag mig inget av att läsa, alla obligatoriska böcker bläddrade jag i på bibblan eller om någon i basgruppen hade den. MEN hände bara 2 ggr att man var TVUNGEN att referera till en viss bok.

Annars har det mer varit att man ska läsa ex antal kapitel innan lektionen. Men som sagt, lär mig inget av att lösa 60 sidor plus att jag aldrig hade tid för det för pluggtempot ligger på max genom hela terminen

Jag trivs väldigt bra med utbildningen och hoppas ni kommer känna samma

Wow det är verkligen fullfart redan vid första terminen. men det verkar vara många intressanta ämnen. hade inte ens tänkt att man kommer få hålla på med vapen samt bilkörning redan vid T1.

Okej då vet jag att böcker kommer inte användas för fullt,
Tack så mycket för dina information, nu ser jag mer inför utbildningen och kommer garanterat trivas bra då detta är något jag har satsat för ett tag nu
Citera
2021-01-12, 10:32
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Tre års arbetslivserfarenhet behöver du bara om du inte har grundläggande behörighet och ska ha "behörighet på annat sätt" men såklart blir chansen mer att komma in om du har arbetslivserfarenhet.

Då räcker det för mig att läsa upp följande ämnen till G och efter det ansöka till Polishögskolan eftersom jag har tolv års arbetslivserfarenhet.

Engelska A
Matematik A
Samhällskunskap A

Har det alltid varit så att, om man inte har grundläggande behörighet så kan man söka på arbetslivserfarenhet och ämnena ovan eller är det något nytt som kommit?
Citera
2021-01-12, 13:32
Medlem
imaloser107s avatar
Nyfiken på att ansöka till Polishögskolan men vill vill veta några saker, gärna av någon som själv är polis eller känner någon som är det.

1. Får man till viss mån välja vilka pass man vill jobba? T.ex jobba oftast kväll/natt eller så.

2. Hur många 'extra pass' får man ta per månad?

3. Hur mycket kan man tjäna som en vanlig patrullerande polis om man tar så många möjliga OB/nattpass per månad?

Har varit intresserad av att bli polis sen jag var liten. Men vill samtidigt ha möjlighet att tjäna lite extra så jag kan investera/spara undan bättre. Hade lätt kunnat ta en massa 'jobbiga pass' om det lönar sig.

Vet att man inte tjänar mycket som polis, så mest nyfiken ifall man kan dryga ut kassan via OB/nattpass osv.
Citera
2021-01-12, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imaloser107
Nyfiken på att ansöka till Polishögskolan men vill vill veta några saker, gärna av någon som själv är polis eller känner någon som är det.

1. Får man till viss mån välja vilka pass man vill jobba? T.ex jobba oftast kväll/natt eller så.

2. Hur många 'extra pass' får man ta per månad?

3. Hur mycket kan man tjäna som en vanlig patrullerande polis om man tar så många möjliga OB/nattpass per månad?

Har varit intresserad av att bli polis sen jag var liten. Men vill samtidigt ha möjlighet att tjäna lite extra så jag kan investera/spara undan bättre. Hade lätt kunnat ta en massa 'jobbiga pass' om det lönar sig.

Vet att man inte tjänar mycket som polis, så mest nyfiken ifall man kan dryga ut kassan via OB/nattpass osv.
1. IGV jobbar enligt rullande 3 skifts schema. Utredare osv jobbar oftast kontorstider.
Citera
2021-01-13, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Då räcker det för mig att läsa upp följande ämnen till G och efter det ansöka till Polishögskolan eftersom jag har tolv års arbetslivserfarenhet.

Engelska A
Matematik A
Samhällskunskap A

Har det alltid varit så att, om man inte har grundläggande behörighet så kan man söka på arbetslivserfarenhet och ämnena ovan eller är det något nytt som kommit?

Ja exakt, så länge du har det obligatoriska kurserna + Intyg på arbetslivserfarenhet då kan man söka!
Om det alltid varit så vet jag inte, men sen 2014 har jag sett att man kan göra det så något super nytt är det väl inte.
Citera
2021-01-14, 01:06
Medlem
Citat:
Du kan testa och söka hos rekryteringsmyndigheterna och se om du uppfyller dem, du behöver inte göra prövning direkt men du kan ha kontot för att se om du får söka prövning tid, du har inget att förlora så skaffa ett konto där
Redan gjort det och redan bokat tid för prövning. Så antar att jag e behörig så som jag läste ifall man har slutbetyg innan år 2010 så behövs inte godkänt i svenska A.
Citera
2021-01-14, 02:47
Medlem
Vad tittar dom på i den medicinska undersökningen? Har opererat tummen i vänster hand några år sen och har litet ärr där. Är det något de lär märka eller bry sig om ?
Citera
2021-01-14, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Vad tittar dom på i den medicinska undersökningen? Har opererat tummen i vänster hand några år sen och har litet ärr där. Är det något de lär märka eller bry sig om ?

Tänk till nu.

Om dom ser där lär dom fråga såklart men annars är det inga problem.

Dom tittar på rumphålet och undrar om du har majs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in