Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Om jag fick en extra arbetsdag i veckan (låter iof. som det skulle innebära arbete? Men jag tror du menar en extra dag i veckan?) så skulle jag ägna den dagen åt mina barn, det hade varit ren och skär lyx! Vi hade tagit sovmorgon. Sedan gett oss ut i skogen (om vädret tillät) och haft en extra mysdag med varandra.
Njaaa, du kan få lägga en extra timme eller två på barnen (sovmorgon är helt ok oxo).
Det var hursom en blinkning till att kvinnor i snitt förvärsarbetar ca 20% mindre än män. Så de har tid att disponera som du inte har pga jobbet, men sen sover de ju mer och har mer egentid , så de hinner säkert endå.
Citat:
Det där handlar nog mer om en kompromiss. Ett slags nödvändigt ont. Det forna paret vill inte vara tillsammans med varandra, men båda vill "ha barnen". Och barnen har ju rätt till båda sina föräldrar. Så utifrån det kompromissar det forna paret om barnen och får "ha" dem varannan vecka. Och barnen får ha både mamma och pappa, fast varannan vecka mamma och varannan vecka pappa. För att denna "varannan vecka" lösningen ska kunna vara bra för barn krävs det ett extremt bra samarbete mellan föräldrarna, enligt forskning. Jag försvarar inte konceptet, bara beskriver hur det verkar vara tänkt. Vad jag tänker om konceptet håller jag för mig själv. Men kan avslöja att det inte är så positiva tankar.
Jag tänkte mer på ur barnets perspektivt, om kvinnan tagit ut skillmässa för att åka kukarusell så gör hon ju det på barnens bekostnad.