2008-05-02, 16:47
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thetawave
Nej, det går inte att säga att jag bär ansvar för att ha blivit våldtagen, men det går att säga att jag har ansvar att försöka undvika farliga situationer, och ansvar (åtminstone till viss del) för vad som händer om jag ändå sätter mig i dessa situationer.
*applåderar artigt*
Väl skrivet!
Citera
2008-05-02, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thetawave
Nej, det går inte att säga att jag bär ansvar för att ha blivit våldtagen, men det går att säga att jag har ansvar att försöka undvika farliga situationer, och ansvar (åtminstone till viss del) för vad som händer om jag ändå sätter mig i dessa situationer.

Japp håller med, du bär ju ansvar för allt (du) gör. Dock inte för det våldtäcksmannen gör
Citera
2008-05-02, 16:58
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
Japp håller med, du bär ju ansvar för allt (du) gör. Dock inte för det våldtäcksmannen gör
Hej Bunnyman!
Jag frågar dig som jag frågade Terrieterrie: har du sett någon i denna megatråd hävda att de somaliska herrar som olovligen slank in i de två unga damerna borde få lägre straff eller att deras skuld minskat p g a att offren betett sig som en påse nötter?

Påvisa gärna det isåfall.
Citera
2008-05-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Hej Bunnyman!
Jag frågar dig som jag frågade Terrieterrie: har du sett någon i denna megatråd hävda att de somaliska herrar som olovligen slank in i de två unga damerna borde få lägre straff eller att deras skuld minskat p g a att offren betett sig som en påse nötter?

Påvisa gärna det isåfall.

Har tyvärr inte orkat läsa igenom hela tråden, men jag tror/hoppas ingen vill att dessa men skall ha lägre straff. Har jag sagt att ni vill det? :S mina inlägg handlar om den moral, att man skall lägga någon typ av skuld eller inte på kvinnorna, eller att kvinnorna bär ansvar av själva våldtäkten eller inte.
Citera
2008-05-02, 19:12
Medlem
filofaxs avatar
Våldtäkt utan ck. För övrigt ger den här tråden mig en gruvlig huvudvärk.
Edit: Men go Molson Canadian
Citera
2008-05-02, 22:50
Medlem
ubersantas avatar
Mina inlägg går fortfarande obesvarade. Är dom svåra att slå hål på?
Citera
2008-05-02, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Mina inlägg går fortfarande obesvarade. Är dom svåra att slå hål på?

Din analys var korrekt, finns det något mer att tillägga?
Citera
2008-05-03, 11:18
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Jag vågar påstå att det är du

(som inte kan erkänna att en person som lämnat en ferrari med nycklarna i tändningslåset och dörrarna vidöppna någonstans i Ryssland och åkt därifrån en månad, och fått ferrarin stulen, har en egen skuld i det hela)

som är kriminellt korkad.

Jag menar att den som antar kriminellas synvinkel är den som implicit eller explicit bekräftar våldtäktsmäns agerande; "hon hade kort kjol", "hon följde ju med hem", "hon är ju en slampa" osv.
Citera
2008-05-03, 17:49
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Jag menar att den som antar kriminellas synvinkel är den som implicit eller explicit bekräftar våldtäktsmäns agerande; "hon hade kort kjol", "hon följde ju med hem", "hon är ju en slampa" osv.
Vad implicit och explicit betyder har jag ingen aning om, men jag kan inte se att någon i tråden menat att våldtäktsmännens agerande var korrekt, och att deras eventuella straffbarhet har ifrågasatts. Har du?

Förresten - tycker du överhuvudtaget att det finns något kvinnor kan göra själva för att undvika våldtäkter?
Citera
2008-05-03, 21:58
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Vad implicit och explicit betyder har jag ingen aning om, men jag kan inte se att någon i tråden menat att våldtäktsmännens agerande var korrekt, och att deras eventuella straffbarhet har ifrågasatts. Har du?

Förresten - tycker du överhuvudtaget att det finns något kvinnor kan göra själva för att undvika våldtäkter?

När man säger att det är ju hemskt att en tjej blivit våldtagen MEN hon var ju full, eller följde med killen hem, eller hade flörtat, osv. så inskränker man samtidigt det första uttalandet. Det är men:ets själva funktion.

Ja, de kan förstås upphöra att existera.
Citera
2008-05-03, 22:12
Bannlyst
Citat:
När man säger att det är ju hemskt att en tjej blivit våldtagen MEN hon var ju full, eller följde med killen hem, eller hade flörtat, osv. så inskränker man samtidigt det första uttalandet. Det är men:ets själva funktion.

Det är väl ganska självklart att det uppfattas som mindre hemskt om personen i fråga själv utsatte sig för risk genom dumt beteende. Det är samma fenomen som Darwin awards där folk skrattar åt idiotiskt beteende som ledde till döden.
Citera
2008-05-03, 22:17
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
När man säger att det är ju hemskt att en tjej blivit våldtagen MEN hon var ju full, eller följde med killen hem, eller hade flörtat, osv. så inskränker man samtidigt det första uttalandet. Det är men:ets själva funktion. .

Visa mig gärna ett sådant inlägg här inne, som inskränker våldtäktsmännens skuld med ett "men hon bla bla bla".

Men jag tror vi närmar oss pudelns kärna! Jag känner igen det här litegrann från tråden "kvinnligt språk".

Saken är denna:
Skulle jag tycka att brudarna med sitt uppförande ursäktar, om än aldrig så lite, sandtrollen som betäckte dem, så skulle jag för fan skriva det rakt ut. Jag skulle inte linda in det i en massa floskler och halvkvädningar som ditt exempel ovan. Detta är ändå ett anonymt forum så jag har ju faktiskt inget rykte eller liknande att tänka på.

Och det tror jag gäller för de alla flesta skribenter här inne.

Citat:
Det där är skitsnack, det vet både du och jag. Eller förresten ... kan inte jag få din adress så kan jag skicka ett ton nigeriabrev till dig, ska du vara konsekvent så ska du ju svara med kontonummer på vartenda ett, det är ju bra erbjudanden, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in