Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Nu får du fan ge dig
Har följt tråden ett tag och har hittills bara skakat på huvudet när jag läst. En del korkade inlägg från båda sidor men du har faktiskt fått många bra inlägg som du helt misstolkat. Av någon anledning.
Din tolkning av liknelsen vet jag inte om jag borde ta på allvar, men anyway...
Att inte skaffa bil pga risk för bilstöld vore som att ta sitt liv pga risk för våldtäkt.
Att vara försiktig med vilka man går till ett hotellrum med är som att vara försiktig med vart man ställer sin bil.
En biltjuv blir inte mindre skyldig för att han snor en Audi R8 i Tensta än om han snor den i innerstan. Men ägaren till R8an kanske kan anses korkad om han lämnar den utan uppsyn i Tensta. Det har inget med skuldfrågan beträffande stölden i sig att göra. Även om det inom vissa rättsfall kan läggas ansvar på kärande om denne ansetts varit vårdslös.
Vårdslöshet är såklart en känslig fråga när man talar om våldtäkt och vad jag vet inget som tillämpas. Däremot är det vanligt när det gäller olika former av stöld och kontraktsbrott.
Det är viktigt att skilja på dessa äpplen och päron. Annars framstår man lätt som lite.. annorlunda. Speciellt efter 646 inlägg med mer eller mindre samma skit om och om igen.
Det är fler än Molson som visat mindre imponerande sidor, men du får ta det den här gången
Träffa killen i miljöer där man inte är så utsatt..? Eller så skaffar man bra tjuvlarm och hoppas på det bästa.
Att inte skaffa bil pga risken för att den blir stulen är jämförbart med att inte existera för att inte riskera att bli våldtagen. Att lämna bilen olåst kan möjligen jämföras med att samtycka till sex, men med samtycke är det förstås inte våldtäkt. Att lämna sin bil låst alldeles oavsett område är inte att jämföra med vårdslöshet.
Inte heller du lyckas applicera ditt resonemang i praktiken. I vilka miljöer är man inte så utsatt?
Att "hoppas på det bästa" är uppenbarligen inte någon godtagbar inställning eftersom man blir beskylld för att ha blivit våldtagen med en sådan inställning.
Om jag träffar Pelle tillsammans med andra pga att risken finns att han är våldtäktsmän, och vid någon tidpunkt umgås med honom utan andra och blir våldtagen, så borde jag inte ha umgåtts med honom utan andra vilket leder till att jag blir beskylld för att ha blivit våldtagen.
Ännu har ingen förklarat vid vilken tidpunkt jag inte längre riskerar att bli beskylld för att ha blivit våldtagen. Svaret på hur man rent praktiskt ska lära känna någon utan att bli beskylld för att bli våldtagen om så sker i lära känna-processen lyser också med sin frånvaro.
Ett alternativ är förstås att man slutar att beskylla våldtäktsoffer för att de blivit våldtagna. Det tycks dock svida lite för mycket av någon outgrundlig anledning.