Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Kan man alls förstå något på djupet eller handlar förståelse alltid om ytliga förklaringsmodeller där man förklarar något man inte vet genom andra saker man inte heller vet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bara-Robin
Min fråga berör vad "förståelse" innebär rent fundamentalt. Vad innebär dess tekniska betydelse?
Jag har nämligen inte lyckats identifiera skillnaden mellan "förståelse" och "beskrivning" eller möjligen stegvis genomförande av någon process.
Min fråga är alltså vad det betyder eller innebär att "förstå"?
Jag har tänkt mer på den teori som jag förklarade tidigare i tråden, alltså den här:
Citat:
Ursprungligen postat av
eoku
Min teori
Jag är osäker på vissa delar av den. Jag tror fortfarande att det är så att allt som vi människor vill göra, det vill vi göra för att vi vill uppleva njutning. Och eftersom vi vill förstå saker, så måste det vara så att vi upplever en slags njutning av att förstå saker.
Och vi måste förstås uppleva upplevelser för att kunna minnas dem och kunna bekräfta sanningsenligt att vi har upplevt dem, tex smaken av kaka.
Men det här jag skrev att man måste äta en kaka för att förstå vad en kaka är, det är fel. För man kan ju förstå saker som inte är sant, tex att visarna på en klocka snurrar runt för att osynliga och okännbara människor snurrar runt dem och dessutom säger "tick" en gång i sekunden. Barn kan iallafall förstå en sån sak.
Så vad är det som gör att man förstår en sån sak, och vad gör att man vill förstå det?
Först och främst så måste man ha en vilja att förstå saker. Och man kan säga att alla våra viljor kommer från ett behov, tex att viljan att äta mat kommer från behovet av att äta mat.
Men jag tror istället att viljan och behovet är samma sak. Och med "behov" menar jag då det upplevda eller "själsliga" behovet, alltså inte det faktum att vi tex dör om vi inte äter mat.
Och det upplevda behovet av mat, det är ju det som får oss att säga tex "jag behöver mat" när vi är hungriga. Och det är då samma sak som att säga "jag vill ha mat".
Och eftersom hungern är den upplevelse/känsla som får oss att säga att vi vill/behöver ha mat, så måste hungern och viljan/behovet av mat vara samma sak. För vi säger ju vad vi känner då, och det vi känner är då förstås hunger. Och ibland säger vi ju också "jag är hungrig" eller "jag känner hunger". Och det är då alltså samma sak som att säga "jag vill/behöver ha mat".
Men när vi känner hunger/vilja/behov av mat, vad är det då som gör att vi förstår att vi hungrar/vill/behöver just mat, och därför också förstår att vi ska säga "jag är hungrig/vill/behöver mat"?
Jag tror att det kan vara så att när vi känner en smärta, tex hunger, då söker vi i vårat minne efter den smärtan, för att hitta information om hur vi kan bli av med den och alltså uppnå njutning.
Men ibland har vi inte någon information som säger oss direkt hur vi ska bli av med smärtan, så då måste vi tänka ut ett sätt själva och pröva oss fram tills vi blir av med den.
Och när vi har lyckats bli av med smärtan, då har vi lärt oss hur vi kan göra för att bli av med den.
Och då kommer vi minnas det och därför göra om samma sak nästa gång vi känner samma smärta.
Här är ett exempel på hur vi lär oss hur vi blir av med hunger:
När vi är hungriga, då söker vi i vårat minne efter den upplevelse vi har då, alltså ungefär "hungrig och letar efter hungerns försvinnande". Och det vi då hittar i vårat minne, det är ett minne av en upplevelse, eftersom alla minnen är minnen av upplevelser. Och just den upplevelsen som finns i minnet, det är en upplevelse där vi först var hungriga, och sen försvann hungern och det blev då en njutning för oss.
Och eftersom detta hände när vi åt mat, så finns det andra minnen i det minnet, alltså andra upplevelser som vi upplevde samtidigt, tex synen av mat och ljudet "mat". Och därför provar vi att säga ordet "mat", och antagligen provar vi också att tänka på det ordet, i förhoppning om att det ska ge oss upplevelsen av att hungern försvinner igen.
Vi försöker då alltså återskapa den upplevelse av njutning som vi upplevde tidigare när hungern försvann, med hjälp av våra minnen av den upplevelsen, tex minnet av ljudet "mat".
Men om det inte fungerar att säga eller tänka på ordet "mat" för att få bort hungern, då kan vi titta i minnet igen, och vi hittar kanske då bilder av matbordet i köket. Och om vi då är i vårat rum, då tittar vi oss omkring i rummet och försöker hitta matbordet, alltså vi försöker se något i vårat rum som stämmer överens med bilden av matbordet som vi har i vårat minne av upplevelsen att hungern försvann. Och om vi då ser matbordet, då går vi dit i förhoppning om att det ska få våran hunger att försvinna.
Men om vi inte kan se matbordet från vårat rum, då tittar vi vidare i minnet, och hittar då kanske en stol som står i hallen, eftersom man kan se den stolen från matbordet i köket. Och därför tittar vi oss omkring i vårat rum igen, och försöker se den stolen. Och vi ser den eftersom man kan se den från vårat rum, och därför går vi fram till den i förhoppning om att det ska få våran hunger att försvinna.
Men det fungerar inte, så därför tittar vi oss omkring igen för att hitta matbordet. Och eftersom vi nu står i hallen, så ser vi matbordet i köket och går fram till det, i förhoppning om att det ska få våran hunger att försvinna.
Och när vi kommer dit så ser vi en macka, som också finns med i vårat minne av när hungern försvann, och därför äter vi den och vi får då samma njutning som vi fick förra gången vi åt en macka.
Så vi söker alltså efter njutning med hjälp av vårat minne, och förstås med hjälp av våra sinnen och våran kropp. Och när vi hittar en njutning, då har vi lärt oss/förstått hur vi kan hitta den njutningen.
Alltså vi har då sparat den lärdomen/upplevelsen i vårat minne, innehållande inte bara tex upplevelsen att hungern försvinner, utan också upplevelsen att vi letar efter hungerns försvinnande och hittar den.
Och därför nästa gång vi blir hungriga, och vi söker i vårat minne efter upplevelsen "hungrig och letar efter hungerns försvinnande", då hittar vi upplevelsen av att vi går till matbordet och hittar hungerns försvinnande. Och vi kan då återskapa upplevelsen av hungerns försvinnande på ett mer effektivt sätt, än att bara säga "mat" eller titta oss omkring i vårat rum efter matbordet.
Men om hunger är upplevelsen som gör att vi söker efter den njutning som vi får när hungern försvinner, vad är då upplevelsen som gör att vi söker efter den njutning som vi får när vi förstår något?
Om vi tänker igen på det jag skrev ovan, att vi först var hungriga och sökte i vårat minne efter information om hur vi kan bli av med hungern. Vi måste ju då ha undrat hur vi ska göra för att bli av med hungern, men också undrat en massa andra saker. Tex så undrade vi ju var matbordet var. Så att hitta matbordet var alltså då ett delmål på vägen till njutningen vi får av hungerns försvinnande. Och vi fick också en känsla av njutning när vi hittade matbordet, eftersom vi då kände att vi kom närmare den upplevelse vi försökte återskapa, alltså upplevelsen av hungerns försvinnande.
Och man kan då säga att vi förstod var matbordet fanns.
Och därför kan man också säga att upplevelsen som gör att vi söker efter den njutning som vi får när vi hittar matbordet (alltså när vi förstår något som vi vill förstå), det är upplevelsen av smärta över att vi inte hittar matbordet (alltså när vi inte förstår något som vi vill förstå).
Och att vi känner smärta av att inte hitta matbordet, det är som sagt för att det har blivit en slags njutning för oss, pga att det finns med i vårat minne av upplevelsen av hungerns försvinnande, och därför behövs för att återskapa den upplevelsen och alltså ge oss njutning.
Så att förstå något, det är alltså detsamma som att uppleva en njutning som man har letat efter. Till skillnad från de njutningar som man upplever utan att man har letat efter dem, tex väldoftande parfym som någon i ens närhet har på sig.
Så när man tex försöker förstå hur en klocka fungerar, då letar man alltså efter en njutning. Och den njutningen kan vara tex att man får beröm om man kan säga korrekt hur en klocka fungerar. Och den njutningen kan man hitta på tex det här sättet:
Man undersöker klockan för att på det sättet bygga upp en tanke om hur klockan fungerar, en tanke som ska stämma överens med det som man ser framför sig eller minns av hur en klocka fungerar.
Och när man söker i sitt minne efter det som man ser eller minns av hur en klocka fungerar, då hittar man en bild av att någon vrider runt visarna med fingrarna. Och man inkluderar den bilden i tanken.
Men den tanken stämmer inte överens med hur man ser eller minns att en klocka fungerar, eftersom klockans visare vrids runt även när inga fingrar syns vrida runt dem.
Men tanken på att inga fingrar syns vrida runt visarna, påminner en om att människor kan vara osynliga, för det har man sett på film. Och då blir tanken om hur klockan fungerar, istället att en osynlig människa vrider runt visarna med fingrarna. Och den tanken är helt och hållet så som man ser eller minns att en klocka fungerar.
Och alltså kan man då genom att säga sin tanke, säga korrekt hur en klocka fungerar. Och man har då hittat njutningen som man letade efter, och man har därför förstått hur klockan fungerar. Enligt ens egen uppfattning alltså.
Och det innebär att man kan förstå tex hur en klocka fungerar, trots att det inte är så en klocka fungerar annat än i ens egna tankar.