2020-12-29, 21:10
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo, demokratin var uppfunnen för 2000 år sedan. Antikens Grekland anses ofta vara den västerländska demokratins vagga 500 år f.Kr.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Demokrati

Bibliska och kristna principer är uppbyggda av teokrati, inte demokrati. Demokrati, kungar och alla slags mänskliga styren är i opposition med Guds kungarike:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)
Ja se där romarrikets kungar:
kungadöme 753 f.Kr. - 509 f.Kr. [Gamla Förbundet (GT)] Republik 509 f.Kr. - 27 f.Kr. [Nya Förbundet (NT)] Kejsardöme 27 f.Kr. - 476
Citera
2020-12-29, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Har du inget exempel på vad jag inte står för?

Nej, du är död för mig.

När det gäller kompisar försöker man hitta något som binder en ihop. Det har inte du försökt. Det har bara var dåliga inlägg från dig hela tiden.
Senast redigerad av Varsamt 2020-12-29 kl. 21:13.
Citera
2020-12-29, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Du tycker inte alls så speciellt många saker. Du tycks vara en jävla nolla utan några som helst åsikter om religion.

Vad tycker du om aborter, homosexualitet eller pedofili inom din egna kyrkokrets?

Har du någon egen uppfattning om det?

Med det sagt, inget illa. Bara en sann grej från dig om din tro.
Min kyrkokrets? Jag har ingen kyrkokrets.

Jag har heller ingen tro, i religiös mening.
Citera
2020-12-29, 21:53
Medlem
Citat:
Nej, du är död för mig.

När det gäller kompisar försöker man hitta något som binder en ihop. Det har inte du försökt. Det har bara var dåliga inlägg från dig hela tiden.
Ok, inga exempel alltså.
Jag antar att jag dog (för dig) när jag genomskådade dig.
Citera
2020-12-29, 22:18
Medlem
Citat:
Just att du inte vill säga vad du tycker respekterar jag dig för. Jag kan dock se det som en svaghet att inte stå för det du skriver. Men jag köper det.

Sen att bibeln inte förtäljer något om demokrati, är väl skit samma. För 2000-år sedan fanns var inte begreppet uppfunnit än. Det borde du själv veta, och att homosexualitet bland katolska präster varit ofta förekommande under lång tid.

Världens äldsta demokrati, grundad år 1776 i USA är grundad på kristna värderingar.

Elvis Presley spelade in en låt på 70-talet. Den heter "American Triology". Där han blandar Sydstaternas låt "Dixieland", med Nordstaternas "Battlehymn of the Republic. Skriven av Mickey Newberry. Fan vad jag vet.. men så är det!

Länk

Jag hoppas du gillar den. Jag orkar inte prata med folk som inte kan stå för sina åsikter.

Tror du på allvar att demokrati grundades först 1776?
I så fall känns det som att alla dina argument hädanefter inte är värda någonting...
För i helvete, om du är okunnig, använd internet innan du kläcker ur dig någonting - framförallt om du skall försöka vara en riddare av kristendomen som inte har ett skit med demokrati att göra..
Citera
2020-12-29, 22:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Nej, du ser väl i det jag citerade från Wikipedia att de flesta anser GT vara skrivet med början ungefär 500 år f.kr till år 160 f.kr. och inga originalskrifter finns heller bevarade för kol14. Du tycks vara en av de i minoritetsgruppen angående GTs ålder.

Jaså? Du litar på Wikipedia men tror ändå inte att Första Moseboken skrevs mellan 1250 och 950 f.Kr.?
Det är ju exakt vad som påstås i Wikipedia:
"Första Moseboken tros vara nedskriven någon gång mellan 1250 och 950 f.Kr."
Med källhänvisning till "Word Biblical Commentary, vol 1. Word Publishing, 1987"

GT är mer än bara moseböckerna. Förstod du inte det?
Datumet 500 f.Kr. behöver definitivt uppdateras. Det finns ju t.ex. rullarna från Ketef Hinnom (som är de äldsta hittills upptäckta Bibliska texterna) och de är från 600-talet f.Kr., så visst fanns Bibeltexterna nedtecknade innan 500-talet, dessa texter har helt enkelt bara upphört att existera av naturliga skäl. Det är snarare tursamt att det ens finns mer än 2500-åriga fragment som fortfarande är läsliga.

Du kan läsa om rullarna från Ketef Hinnom på Wikipedia här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ketef_Hinnom

Man lär så länge man lever, slutar man att lära sig något nytt så lever man inte längre ...
Senast redigerad av Smeso 2020-12-29 kl. 22:32.
Citera
2020-12-29, 23:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nja, nu hittar du på.
Det finns flera exempel på ändringar mellan olika fragment av Döda havs-rullarna och de befintliga texterna.
Enligt dr Donald Parry, utgör de identifierade Bibelttexterna till 35% av masoretiska bibeltexter, 5% av septuagintan och 5% av samaritansk tradition, medan övriga 55% (alltså majoriteten) av avvikande texter och dessa avvikande texter indelas i två grupper, varav den ena är texter som avviker något medan den andra gruppen är texter som avviker markant från andra kända texter. Dr Perry anger däremot inte någon separat procentsats för dessa två grupper var för sig, men alltså mer än hälften avviker på något sätt från dagens texter.

Här är ett annat citat från The Oxford Companion to Archaeology:
"While some of the Qumran biblical manuscripts are nearly identical to the Masoretic, or traditional, Hebrew text of the Old Testament, some manuscripts of the books of Exodus and Samuel found in Cave Four exhibit dramatic differences in both language and content."

Så, nej, att ditt påstående att bibeln inte har förändrats med tiden är en lögn. Troligen har du bara lurats att tro det och alltså inte ljög medvetet.
Den stora nyheten med upptäckten av Dödahavsrullarna ("Qumranskrifterna") var - och den stora behållningen av dem idag är -, när det gäller GT:s texthistoria, att den hebreiska texten till GT bevarades väl under de nästan tusen åren från vår tideräknings början till högmedeltiden, från vilken det bevarats kompletta hebreiska handskrifter.
Skillnader mellan olika handskrifter finns, men de är relativt små.
Citera
2020-12-29, 23:33
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igor-Mortis
I bibeln står Guds ord och det står i bibeln att Gud finns.
Cirkelresonemang är djävulens bländverk.
Ge ett exempel på resonemang i denna fråga som du skulle acceptera.
Citera
2020-12-29, 23:51
Bannlyst
I dag när jag sent på Coop köpte jag en dosa snus, men glömde bort dosan där i kassan. Jag gick sedan in i butiken, och fick en känsla av att jag hade glömt bort den någonstans.

När jag stod där i den stora kassan med mitt stora inköp, en chipspåse och en påse smågodis, kom tjejen springande med min dosa snus.

Jag blev så seriöst glad, kanske mest för jag fick min snusdosa. Det var inte mer än så! Jag trodde ju att jag hade slarvat bort den.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Min kyrkokrets? Jag har ingen kyrkokrets.

Jag har heller ingen tro, i religiös mening.
Citera
2020-12-29, 23:55
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jaså? Du litar på Wikipedia men tror ändå inte att Första Moseboken skrevs mellan 1250 och 950 f.Kr.?
Det är ju exakt vad som påstås i Wikipedia:
"Första Moseboken tros vara nedskriven någon gång mellan 1250 och 950 f.Kr."
Med källhänvisning till "Word Biblical Commentary, vol 1. Word Publishing, 1987"

GT är mer än bara moseböckerna. Förstod du inte det?
Datumet 500 f.Kr. behöver definitivt uppdateras. Det finns ju t.ex. rullarna från Ketef Hinnom (som är de äldsta hittills upptäckta Bibliska texterna) och de är från 600-talet f.Kr., så visst fanns Bibeltexterna nedtecknade innan 500-talet, dessa texter har helt enkelt bara upphört att existera av naturliga skäl. Det är snarare tursamt att det ens finns mer än 2500-åriga fragment som fortfarande är läsliga.

Du kan läsa om rullarna från Ketef Hinnom på Wikipedia här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ketef_Hinnom

Man lär så länge man lever, slutar man att lära sig något nytt så lever man inte längre ...
Följ då din devis som jag fetat åt dig!
Kanske är det din Wikipediatext som behöver uppdateras? 1987 ett tredjedels århundrade sen!

Jag klistrar in hela det speciella avsnittet angående (hela) GTs ålder så alla här ser vad som gäller från Wikipedia utan att behöva gå härifrån å jo du/ni ska få länken också för vidare läsning.
Tillkomsthistoria
Skrifternas ålder
Gamla testamentet är ingen enhetlig, sammanhängande bok utan en samling enskilda skrifter. Skrifterna har bevarats genom både muntlig tradition och genom att texten kopierades gång efter gång, till en början, först endast i form av bokrullar. Något original finns inte. De flesta anser att nedtecknandet har ägt rum i flera olika versioner under tiden från cirka mitten av första årtusendet och fram till cirka år 160 f.Kr. De muntliga traditionerna berättar om judiska folkets öden från tiden före bosättningen i Kanaans land och till återkomsten från babyloniska fångenskapen. Enligt judisk tradition inleds kanon, (Tanakh) med de fem Moseböckerna, i judisk tradition kallad Lagen (Torah). I denna samling finns berättelser, lagar och urkunder av olika slag. Sedan kommer i den judiska kanon Profeterna (Nevi'im), som är traditioner om och av heliga män (profeter) från olika tider. Den sista samlingen, Skrifterna (Kethuvim), slutligen innehåller poesi och vishetsdiktning. Denna ordningsföljd anses återspegla den turordning i vilken skrifterna fick sin fasta form och började betraktas som heliga skrifter. Lagen eller de fem Moseböckerna (grek Pentateuken), tillhör alltså den samling skrifter som man först började betrakta som en helig skrift. Att en skriftsamling började betraktas som helig skrift vid en viss tidpunkt betyder inte att innehållet inte skulle vara äldre. Tvärtom anses det att en del psalmer i Psaltaren, som tillhör Skrifterna kan vara från 900-talet.[9] Det betyder inte heller att skrifterna inte genomgått medveten eller omedveten förändring. En tydlig sådan bearbetning är den så kallade deuteronomiska historieskrivningen.[10]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gamla_testamentet
Senast redigerad av returx 2020-12-30 kl. 00:03.
Citera
2020-12-30, 00:00
Bannlyst
Det är uppenbart att du är helt okunnig. Den västerländska demokratin grundades 1776 i USA.

Men som Samuel L. Jackson sa i filmen "Pulp Fiction" I dare you motherfucker om du kan överglänsa det fakta som jag just nu presenterade?

Jag tror inte det. Inte för att du är dum som person enbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Upinsmoke
Tror du på allvar att demokrati grundades först 1776?
I så fall känns det som att alla dina argument hädanefter inte är värda någonting...
För i helvete, om du är okunnig, använd internet innan du kläcker ur dig någonting - framförallt om du skall försöka vara en riddare av kristendomen som inte har ett skit med demokrati att göra..
Citera
2020-12-30, 00:17
Medlem
Citat:
Det är uppenbart att du är helt okunnig. Den västerländska demokratin grundades 1776 i USA.

Men som Samuel L. Jackson sa i filmen "Pulp Fiction" I dare you motherfucker om du kan överglänsa det fakta som jag just nu presenterade?

Jag tror inte det. Inte för att du är dum som person enbart.

Oj, hejda dig själv en aning.. från den "första" demokratin till den första västerländska demokratin - du flyttar målstolparna i fart med din enfaldighet.. Igen, låt oss höra att demokrati (inte den västerländska) uppfanns 1776. Låt oss njuta av din visom - eller som Samuel L Jackson också sade "Hold on to your butts".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in