2020-12-29, 19:40
Bannlyst
Det spelar egentligen ingen roll vad bibeln säger i sin ursprungliga uttolkning.

Vad som spelar roll, i det samhälle vid lever i dag, är hur du som kristen är redo att följa den tolkning av bibeln som de högsta företrädarna gör. Inte för dom gör det så bra alla gånger!

Men visst, om du använder en bibel anno. 1643, och tycker att homosexualitet bör leda till dödsstraff.

Det är upp till dig, men då för du leva med att bli kallad en galning och fanatiker.

I den västvärld vi lever i dag funkar det inte på det sättet.

För dig kan jag rekommendera en landsflykt till Armenien. En av de forna sovjetrepublikens fattigaste länder, men där enligt legenden Jesus hade sitt ursprung ifrån.

Nåväl, jag vill inte verka taskig, även om bara en landsflykt till Armenien kan varka så.

Jag önskar er ett gott nytt år, om jag inte kommer tillbaka hit innan dess.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nämner Bibeln ens demokrati?
Och vad säger Bibeln om homosexualitet ?
Senast redigerad av Varsamt 2020-12-29 kl. 19:46.
Citera
2020-12-29, 19:48
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?
Vi vet redan med 100% säkerhet att bibeln är rent nonsens. Vi vet att det inte existerar några gudar i vårt universum.
Citera
2020-12-29, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Det spelar egentligen ingen roll vad bibeln säger i sin ursprungliga uttolkning.

Vad som spelar roll, i det samhälle vid lever i dag, är hur du som kristen är redo att följa den tolkning av bibeln som de högsta företrädarna gör. Inte för dom gör det så bra alla gånger!

Men visst, om du använder en bibel anno. 1643, och tycker att homosexualitet bör leda till dödsstraff.

Det är upp till dig, men då för du leva med att bli kallad en galning och fanatiker.

I den västvärld vi lever i dag funkar det inte på det sättet.

För dig kan jag rekommendera en landsflykt till Armenien. En av de forna sovjetrepublikens fattigaste länder, men där enligt legenden Jesus hade sitt ursprung ifrån.

Nåväl, jag vill inte verka taskig, även om bara en landsflykt till Armenien kan varka så.

Jag önskar er ett gott nytt år, om jag inte kommer tillbaka hit innan dess.
Blanda inte in mig. Jag har inte ens sagt vad jag tycker.
Faktum kvarstår, Bibeln säger inget om demokrati, så vitt jag vet. Och vad den säger om homosexualitet vet vi.
Citera
2020-12-29, 20:17
Bannlyst
Just att du inte vill säga vad du tycker respekterar jag dig för. Jag kan dock se det som en svaghet att inte stå för det du skriver. Men jag köper det.

Sen att bibeln inte förtäljer något om demokrati, är väl skit samma. För 2000-år sedan fanns var inte begreppet uppfunnit än. Det borde du själv veta, och att homosexualitet bland katolska präster varit ofta förekommande under lång tid.

Världens äldsta demokrati, grundad år 1776 i USA är grundad på kristna värderingar.

Elvis Presley spelade in en låt på 70-talet. Den heter "American Triology". Där han blandar Sydstaternas låt "Dixieland", med Nordstaternas "Battlehymn of the Republic. Skriven av Mickey Newberry. Fan vad jag vet.. men så är det!

Länk

Jag hoppas du gillar den. Jag orkar inte prata med folk som inte kan stå för sina åsikter.

Citat:
Blanda inte in mig. Jag har inte ens sagt vad jag tycker.
Faktum kvarstår, Bibeln säger inget om demokrati, så vitt jag vet. Och vad den säger om homosexualitet vet vi.
Senast redigerad av Varsamt 2020-12-29 kl. 20:19.
Citera
2020-12-29, 20:31
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, Bibeln som helhet, ja. Profetiorna är ju helt tydligt skrivna ganska nära Jesu tid, men nu var det ju Första Moseboken det handlade om (Adam och Eva, Kain och Abel).
Första Moseboken tros vara nedskriven någon gång mellan 1250 och 950 f.Kr. Det är omkring 200 år äldre än vad man anser att romarriket är.
Nej, du ser väl i det jag citerade från Wikipedia att de flesta anser GT vara skrivet med början ungefär 500 år f.kr till år 160 f.kr. och inga originalskrifter finns heller bevarade för kol14. Du tycks vara en av de i minoritetsgruppen angående GTs ålder.
Citera
2020-12-29, 20:46
Medlem
Citat:
Sen att bibeln inte förtäljer något om demokrati, är väl skit samma. För 2000-år sedan fanns var inte begreppet uppfunnit än.

Jo, demokratin var uppfunnen för 2000 år sedan. Antikens Grekland anses ofta vara den västerländska demokratins vagga 500 år f.Kr.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Demokrati

Citat:
Världens äldsta demokrati, grundad år 1776 i USA är grundad på kristna värderingar.

Världens äldsta demokrati grundades alltså 500 f.Kr. och USA påverkades av bibeln, men det var inte sanna kristna som grundade USA. Sanna kristna vänder andra kinden till och älskar sina fiender, USA grundades av människor som dödade sina fiender.

Bibliska och kristna principer är uppbyggda av teokrati, inte demokrati. Demokrati, kungar och alla slags mänskliga styren är i opposition med Guds kungarike:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)
Citera
2020-12-29, 20:55
Medlem
Citat:
Just att du inte vill säga vad du tycker respekterar jag dig för. Jag kan dock se det som en svaghet att inte stå för det du skriver. Men jag köper det.

Sen att bibeln inte förtäljer något om demokrati, är väl skit samma. För 2000-år sedan fanns var inte begreppet uppfunnit än. Det borde du själv veta, och att homosexualitet bland katolska präster varit ofta förekommande under lång tid.

Elvis Presley spelade in en låt på 70-talet. Den heter "American Triology". Där han blandar Sydstaternas låt "Dixieland", med Nordstaternas "Battlehymn of the Republic. Skriven av Mickey Newberry. Fan vad jag vet.. men så är det!

Länk

Jag hoppas du gillar den. Jag orkar inte prata med folk som inte kan stå för sina åsikter.
Vad är det jag inte står för?

Är USA grundat på kristna värderingar? Berätta gärna var i Bibeln det står om religionsfrihet,t.ex?

Jag orkar inte med folk som drar slutsatser och sedan påstår att andra tycker så.
Citera
2020-12-29, 20:57
Bannlyst
Du behöver inte tycka någonting. Egentligen vill jag att du håller käften från ock med nu.

Citat:

Är USA grundat på kristna värderingar? Berätta gärna var i Bibeln det står om religionsfrihet,t.ex?

Jag orkar inte med folk som drar slutsatser och sedan påstår att andra tycker så.
Citera
2020-12-29, 21:00
Medlem
Citat:
Du behöver inte tycka någonting. Egentligen vill jag att du håller käften från ock med nu.
Vad du vill tar jag inte hänsyn till. Och jag tycker ganska många saker.
Men nu vill jag veta vad jag inte står för, i våran diskussion. Ge några exempel.
Citera
2020-12-29, 21:02
Bannlyst
Det är uppenbart att du är en idiot som inte vill lyssna på fakta.

Hej då! Kontakta inte mig igen!

Citat:

Citera
2020-12-29, 21:04
Medlem
Citat:
Det är uppenbart att du är en idiot som inte vill lyssna på fakta.

Hej då! Kontakta inte mig igen!
Har du inget exempel på vad jag inte står för?
Citera
2020-12-29, 21:08
Bannlyst
Du tycker inte alls så speciellt många saker. Du tycks vara en jävla nolla utan några som helst åsikter om religion.

Vad tycker du om aborter, homosexualitet eller pedofili inom din egna kyrkokrets?

Har du någon egen uppfattning om det?

Med det sagt, inget illa. Bara en sann grej från dig om din tro.

Citat:
Vad du vill tar jag inte hänsyn till. Och jag tycker ganska många saker.
Men nu vill jag veta vad jag inte står för, i våran diskussion. Ge några exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in