2020-12-30, 00:24
Bannlyst
Det kan inte vara så komplicerat. 1776 instiftades den första demokratin i förenta staterna.

Hur jävla svårt är det för dig att förstå?

Jag skickade tidigare en låt med Elvis Presley. Den heter American Triology, och är en kombination mellan sydstaternas krigslåt, dixie, och nordstaternas "Battle hymn of the republic".

Oavsett vad vi gillar slaveri i vår tid, är det en bra låt utan tvekan!

Och med det kan du dra åt helvete, om du inte förstår vanligt språk och förstånd.

https://www.youtube.com/watch?v=0FT3SmZ_zx0

Citat:
Ursprungligen postat av Upinsmoke
Oj, hejda dig själv en aning.. från den "första" demokratin till den första västerländska demokratin - du flyttar målstolparna i fart med din enfaldighet.. Igen, låt oss höra att demokrati (inte den västerländska) uppfanns 1776. Låt oss njuta av din visom - eller som Samuel L Jackson också sade "Hold on to your butts".
Senast redigerad av Varsamt 2020-12-30 kl. 00:28.
Citera
2020-12-30, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Det kan inte vara så komplicerat. 1776 instiftades den första demokratin i förenta staterna.

Jag skickade tidigare en låt med Elvis Presley. Den heter American Triology, och är en kombination mellan sydstaternas krigslåt, dixie, och nordstaternas "Battle hymn of the republic".

Oavsett vad vi gillar om slaveri i vår tid, är det en bra låt utan tvekan!

Jag undrar om du kanske har en förmyndare som bör ta över?
Den första formen av demokrati finner man ca 500 år före Jesus.
Citera
2020-12-30, 00:35
Bannlyst
Vag hette den demokratiska folkstammen?

Herregud, du vet att du kommer förlora! Ge mig vara ett namn?

Ähh. Glöm det. I bland nojjar man lite för mycket. Glöm vad jag sa.

https://www.youtube.com/watch?v=u-pP_dCenJA

Förutom en låt av Elvis, If I can Dream. Den handlar i stor mån om rasmotsättningarna i USA på 60-talet, och han vlle ha en låt som .. mja. En bra låt är det!

Citat:
Citera
2020-12-30, 00:39
Medlem
Citat:
Vag hette den demokratiska folkstammen?

Herregud, du vet att du kommer förlora! Ge mig vara ett namn?

Ähh. Glöm det. I bland nojjar man lite för mycket. Glöm vad jag sa.

https://www.youtube.com/watch?v=u-pP_dCenJA

Förutom en låt av Elvis, If I can Dream. Den handlar i stor mån om rasmotsättningarna i USA på 60-talet, och han vlle ha en låt som .. mja. En bra låt är det!

Cleisthenes
Your move bitch.
Citera
2020-12-30, 00:41
Bannlyst
500 hundra år före jesu födelse? En demokrati? Det borde ha varit innan Herodes var kejsare?

Berätta mer om dina enorma upptäckter långt tillbaka till kristi födelse, typ 2000-3000 år tillbaka och dina nya upptäkter som du gjort även om du inte varit på plats.

Citat:
Citera
2020-12-30, 00:43
Bannlyst
[quote=Upinsmoke|74119952]

Cleisthenes

Det är inte ett seriöst svar.

Hade du sagt Maya indianderna i sydamerika kunde jag respektera dig, men ett påhittat ord som Cleisthenes som ingen kan uttala. Även om jag gillar att gagga med folk här, tycker jag att människor ska köra med rena fakta, och inte med korkade hitte-på-ord.
Senast redigerad av Varsamt 2020-12-30 kl. 00:47.
Citera
2020-12-30, 00:50
Medlem
[quote=Varsamt|74120000]
Citat:

Cleisthenes

Det är inte ett seriöst svar.

Hade du sagt Maya indianderna i sydamerika kunde jag respektera dig, men ett påhittat ord som Cleisthenes som ingen kan uttala. Även om jag gillar att gagga med folk här, tycker jag att människor ska köra med rena fakta, och inte med korkade hitte-på-ord.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cleisthenes

Jag var inte där, och du var definivt inte närvarande 1776, så att påstå att något inte är relevant för att man inte var närvarande känns som att du kanske tror jorden är platt också?
Citera
2020-12-30, 08:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har inte förnekat att det finns skillnader, det finns t.o.m. skillnader i dagens olika översättningar, och framförallt mellan olika språk, men budskapet från Gud finns i alla översättningar, det omkullkastar inte människors möjlighet att förstå budskapet från Gud.

Därför har jag alltid rekommenderat människor att läsa den översättning som dom själva föredrar, och därför citerar jag alltid (i princip) andra översättningar än Jehovas vittnens översättning. Jag har förtroende för att Guds ord kommer fram i alla slags biblar, det går inte att förfalska Guds ord. Det har skett försök till att förfalska bibeln/gjorts felaktiga förändringar, men eftersom bibeln är så utbredd, så blir sådana försök avslöjade.

Ja, kom tillbaks när du kan ge ditt bästa och värsta exempel som omkullkastar hela bibeln som tillförlitlig källa.

När det gäller ”Dödahavsrullarna” och Bibeltexterna så är det lätt att påstå att de visar att Bibeltexterna inte har förändrats nämnvärt under 2000 år, men det är egentligen lite anakronistiskt att säga så eftersom det på den tid då dessa texter skrevs egentligen inte fanns någon Bibel och texterna hade vissa olika formuleringar, men innehållet var i stort sett detsamma. Överlag är skillnaderna mest grammatiska eller stilistiska, men det finns undantag. T.ex. ger olika texter olika namn på det berg där Abraham påstås ha försökt att offra Isak och i några texter har förtydligande meningar lagts till, till och med hela stycken.

Men vi kanske ska ta det från början. Inte ens judarna hade en riktigt etablerad uppsättning texter på den tiden. Enligt Josefus hade judarna 22 officiellt accepterade gudomligt inspirerade texter, medan en text från grottorna i Qumran säger att Gud beordrade Ezra att ”att offentliggöra de 24 böcker som du skrev först”. Enligt Jusefus var de 22 böckerna Lagen (de 5 Moseböckerna), Profeterna (13 böcker) och ”de övriga 4”, vilket inkluderade Psaltaren, Ordspråken, Job och Predikaren. Vilka de ytterligare två texterna var enligt Qumran är inte klarlagt, men en av dem kan ha varit den så kallade ”Tempelrullen”.
Tempelrullen är en intressant text som finns på en 8 meter lång rulle och texten är skriven i form av instruktioner från Gud till Moses. Det står visserligen inte direkt i texten att den är riktad till Moses, men hänvisningar görs till ”din broder Aaron” och texten handlar om förbundet, byggandet av tempel, altaret, fester och offer, tempelgården, platsens helighet, renhetslagar, vanliga lagar och rättsliga procedurer och lite annat, så visst, den måste vara riktad till Moses.
Många av de regler som ges är däremot inte upptagna i Bibeln över huvud taget, även om tempelrullen ofta citerar från de andra texterna. I tempelrullen förekommer rikligt med citat från 2:a Moseboken, 3:e Moseboken, 4:e Moseboken, 5:e Moseboken, 1–2 Samuelsboken, 1–2 Kungaboken, 1–2 Krönikeboken, Esra, Nehemja, Jesaja, Hesekiel, Joel och Psaltaren.
Men trots att texten huvudsakligen citerar ur Moseböckerna är det inte alls någon sammanfattning av tempelreglerna från ökenvandringen eller något liknande. De regler som ges i denna tempelrulle avviker ganska mycket från de regler som ges i Bibeln. När det gäller templets helighet så skulle det t.ex. enligt denna text avsättas en hel stad till templet (det omnämns som ”Tempelstaden” och det var förbjudet att skita inom tempelstadens gränser, utan ”Du ska göra en särskild plats för det utanför staden, till vilken de ska gå nordväst om staden – bygg hus med tak och gropar, i vilka avföringen kommer att fall ner så att den inte kommer att kunna ses från staden, på minst tre tusen alnars avstånd”.
Ganska långt att gå för att gå på toaletten. Det gäller att inte ha diarré …
Intressant är också att denna text riktad till Moses påstår att mannen är oren i tre dagar efter att ha legat med sin hustru och kunde alltså inte träda in i ”tempelstaden” förrän 3 dagar efter att han spillt sin säd i sin hustru.
Också de arkitektoniska anvisningarna som skisseras upp för templet skiljer sig från de bibliska berättelserna både gällande det första och det andra templet, och de skiljer sig också från de beskrivningar av det andra templet som skrevs av Josefus.
Kalendern över fester och offer för varje skiljer sig också från den bibliska traditionen, med t.ex. festivaler efter årets vinskörd och efter årets olivskörd.
De rättsliga reglerna inkluderar intressant nog ett förbud mot polygami för kungen och att kungen skulle lyda högsteprästen om det blev krig (det skulle ju vara Gud som skulle leda härarna i kriget i så fall).
Denna tempelrulle verkar man ha ansett vara viktig eftersom den sparats i tre exemplar i samma grotta och även i två exemplar i en annan grotta.

Det finns sedan också vad som kallas för Jubileerboken, som är en omfattande omarbetning av 1:a Moseboken och 2:a Moseboken och som hittades i femton exemplar i fem olika grottor. Denna text var också ganska utbredd på Jesu tid och de första kristna kände till dess innehåll (berättelserna om hur "nefilim" uppkom kommer härifrån).

Sedan finns det också exempel på omarbetningar av Moseböckerna. Manuskript som bevarar delar av Moseböckerna som en grundtext och sedan har man bearbetat texterna på olika sätt, framför allt genom att omgruppera avsnitten efter ett gemensamt tema och genom att lägga till tidigare okänt material i texterna.
Mer om det någon annan gång, det är långt nog nu som det är …
Citera
2020-12-30, 11:47
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Så du menar att den ursprunglige "vite mannen" är arab.
Intressant.
Har du också en bra mormonliknande berättelse om hur färgade personer uppstod?
Vilka Bibelcitat baserar du det på?

Lingvisten, du som är så påläst borde ju veta att "arab" på Biblisk Hebreiska betyder "blandad" som i blandras men även "att mörkas";

6153 `ereb eh'-reb from 6150; dusk:--+ day, even(-ing, tide), night.
6154 `ereb ay'-reb or mereb (1Kings 10:15), (with the article prefix), {eh'-reb}; from 6148; the web (or transverse threads of cloth); also a mixture, (or mongrel race):--Arabia, mingled people, mixed (multitude), woof.

Vilket är tvärtemot vad det Bibliskt Hebreiska ordet Adam beskriver;

119 'adam aw-dam' to show blood (in the face), i.e. flush or turn rosy:--be (dyed, made) red (ruddy).

Att rodna.. ett väldigt arabiskt/judisk karaktärsdrag, tycker du inte, Lingvisten?

För du vet ju, påläst som du är att araber/judar är nära besläktade, eller hur?;

https://www.nationalgeographic.com/history/2020/05/dna-from-biblical-canaanites-lives-modern-arabs-jews/

"DNA from the Bible's Canaanites lives on in modern Arabs and Jews"

https://www.biblicalarchaeology.org/daily/ancient-cultures/ancient-near-eastern-world/jews-and-arabs-descended-from-canaanites/

"Jews and Arabs Descended from Canaanites"

https://www.haaretz.com/israel-news/.premium-jews-and-arabs-share-genetic-link-to-ancient-canaanites-1.8871073

"Jews and Arabs Share Genetic Link to Ancient Canaanites, Study Finds"

https://www.haaretz.com/science-and-health/palestinians-and-jews-share-genetic-roots-1.5411201

"Blood Brothers: Palestinians and Jews Share Genetic Roots"

Och du, Lingvisten.. du som är så påläst vet ju vad Bibelns gud säger om rasblandning;

5 Mosebok 23
2 Ingen som är född i äktenskapsbrott eller blodskam skall komma in i Herrens församling. Inte ens efterkommande i tionde led skall komma in i Herrens församling.

Bibeln är implicit Vit, Vita har förstått detta genom årtusenden, den skrevs inte för icke-Vita så således är icke-Vitas begynnelse inte beskriven i Bibeln, profeten Jeremia ger oss dock en vision om vad som hände innan Adam, den förste Vita mannen skapades;

Jeremia 4
23 Jag såg på jorden, och se, den var öde och tom,
upp mot himlen och där fanns inget ljus.
24 Jag såg på bergen, och se, de bävade
och alla höjder vacklade.
25 Jag såg mig om, och se, där fanns ingen människa
och alla himlens fåglar hade flytt.
26 Jag såg mig om, och se, det bördiga landet var en öken,
alla dess städer ödelagda inför Herrens ansikte,
för hans brinnande vrede
.

Vems städer var ödelagda innan Adam skapades, Lingvisten?

Varför hittade inte Gud någon värdig fru bland alla "människor" som bevisligen fanns samtidigt som Adam (samma folk som Kain byggde städer med)?

Nå Lingvisten? Du ljuger väl inte igen?
Senast redigerad av Daniel501 2020-12-30 kl. 11:51.
Citera
2020-12-30, 13:43
Medlem
Citat:

Oavsett vad vi gillar slaveri i vår tid, är det en bra låt utan tvekan!

Och med det kan du dra åt helvete, om du inte förstår vanligt språk och förstånd.

Du måste nu leda in detta på Bibeln, annars är allt svammel om demokrati irrelevant.
Citera
2020-12-30, 14:08
Bannlyst
Det handlar inte om bibeln eller ens jesus. De mest framstående västerländska länderna har sprungit från en liberal tolkning från jesu trosats.

Bortsett från de katolska länderna. Där höga präster gång på gång har avslöjats som sexualförbrytare, och där aborter är förbjudna enligt religonen.

Jag ångrar att jag tog upp ordet demokrati i diskussionen, eftersom många av er väljer att tolka mig fel.

Min enda poäng var att alla demokratiska länder i västvärlden har kristendom som moralisk grund.

Sen får ni givetvis kritisera mig om det jag har skrivit. Men håll er till fakta i så fall.

Och säg inte för 57-gången om var i bibeln det talas om demokrati...

Tack för ditt svar också!

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du måste nu leda in detta på Bibeln, annars är allt svammel om demokrati irrelevant.
Citera
2020-12-30, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Lingvisten, du som är så påläst borde ju veta att "arab" på Biblisk Hebreiska betyder "blandad" som i blandras men även "att mörkas";

6153 `ereb eh'-reb from 6150; dusk:--+ day, even(-ing, tide), night.
6154 `ereb ay'-reb or mereb (1Kings 10:15), (with the article prefix), {eh'-reb}; from 6148; the web (or transverse threads of cloth); also a mixture, (or mongrel race):--Arabia, mingled people, mixed (multitude), woof.

Vilket är tvärtemot vad det Bibliskt Hebreiska ordet Adam beskriver;

119 'adam aw-dam' to show blood (in the face), i.e. flush or turn rosy:--be (dyed, made) red (ruddy).

Att rodna.. ett väldigt arabiskt/judisk karaktärsdrag, tycker du inte, Lingvisten?

För du vet ju, påläst som du är att araber/judar är nära besläktade, eller hur?;

https://www.nationalgeographic.com/history/2020/05/dna-from-biblical-canaanites-lives-modern-arabs-jews/

"DNA from the Bible's Canaanites lives on in modern Arabs and Jews"

https://www.biblicalarchaeology.org/daily/ancient-cultures/ancient-near-eastern-world/jews-and-arabs-descended-from-canaanites/

"Jews and Arabs Descended from Canaanites"

https://www.haaretz.com/israel-news/.premium-jews-and-arabs-share-genetic-link-to-ancient-canaanites-1.8871073

"Jews and Arabs Share Genetic Link to Ancient Canaanites, Study Finds"

https://www.haaretz.com/science-and-health/palestinians-and-jews-share-genetic-roots-1.5411201

"Blood Brothers: Palestinians and Jews Share Genetic Roots"

Och du, Lingvisten.. du som är så påläst vet ju vad Bibelns gud säger om rasblandning;

5 Mosebok 23
2 Ingen som är född i äktenskapsbrott eller blodskam skall komma in i Herrens församling. Inte ens efterkommande i tionde led skall komma in i Herrens församling.

Bibeln är implicit Vit, Vita har förstått detta genom årtusenden, den skrevs inte för icke-Vita så således är icke-Vitas begynnelse inte beskriven i Bibeln, profeten Jeremia ger oss dock en vision om vad som hände innan Adam, den förste Vita mannen skapades;

Jeremia 4
23 Jag såg på jorden, och se, den var öde och tom,
upp mot himlen och där fanns inget ljus.
24 Jag såg på bergen, och se, de bävade
och alla höjder vacklade.
25 Jag såg mig om, och se, där fanns ingen människa
och alla himlens fåglar hade flytt.
26 Jag såg mig om, och se, det bördiga landet var en öken,
alla dess städer ödelagda inför Herrens ansikte,
för hans brinnande vrede
.

Vems städer var ödelagda innan Adam skapades, Lingvisten?

Varför hittade inte Gud någon värdig fru bland alla "människor" som bevisligen fanns samtidigt som Adam (samma folk som Kain byggde städer med)?

Nå Lingvisten? Du ljuger väl inte igen?
Din nazist tolkning av bibeln håller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in