2015-08-30, 06:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jaha, du läser inte böcker av en anledning då menar du ?

Citat:
Det gör jag.

I efterrationaliserings-syfte t.ex.?
Citera
2015-08-30, 07:53
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Jaha, du läser inte böcker av en anledning då menar du ?

Det gör jag.
Naturligtvis läser jag böcker, men steget till att identifiera mig med vad jag läser och börja tillbe orden jag läser, är väldigt långt borta.
Citera
2015-08-30, 09:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Naturligtvis läser jag böcker, men steget till att identifiera mig med vad jag läser och börja tillbe orden jag läser, är väldigt långt borta.

Det blir väl i sista hand en fråga om till vilken grad eskapism är ett mål.
Citera
2015-08-30, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue

men kan du inte känna igen dig i orden ?

Om det tillex står " vänd andra kinden till " eller kör du en annan variant ?
Citera
2015-08-30, 15:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om det tillex står " vänd andra kinden till " eller kör du en annan variant ?

Vad med: "I'm not feeling masochistic today".
Citera
2015-09-03, 21:00
Medlem
Bibeln är sann:

http://www.jw.org/sv/bibelns-praktiska-v%C3%A4rde/fr%C3%A5gor/vetenskapen-och-bibeln-ihop/
Citera
2015-09-04, 06:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Bibeln är sann:

http://www.jw.org/sv/bibelns-praktiska-v%C3%A4rde/fr%C3%A5gor/vetenskapen-och-bibeln-ihop/

Bibeln blir inte sann av referenser till proxy-proganda.

Ta upp konkreta detaljer och diskutera dom själv ... forumet är inte ett klotterplank.
Citera
2015-09-21, 23:45
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Bibeln är sann:

Nej, det är den inte!

Vad får du för tanke när du sett klart denna lilla strip?

http://i.imgur.com/sq0H1JQ.webm
Citera
2015-09-26, 18:04
Medlem
speedcolas avatar
Förutom övernaturliga inslag, vad är det som är svårt att acceptera som sant i bibeln som ateist? Är allting sagor och påhitt eller finns det delar som är trovärdiga? Vad gäller karaktärerna? Hur stor del av dem har funnits och är det trovärdigt att deras handlingar har ägt rum som det står skrivet? Om vi exkluderar det övernaturliga nu då.
Citera
2015-09-26, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Förutom övernaturliga inslag, vad är det som är svårt att acceptera som sant i bibeln som ateist? Är allting sagor och påhitt eller finns det delar som är trovärdiga? Vad gäller karaktärerna? Hur stor del av dem har funnits och är det trovärdigt att deras handlingar har ägt rum som det står skrivet? Om vi exkluderar det övernaturliga nu då.
Karaktären "Gud" tror jag inte på. Några andra kanske har funnits. Men hur speciell är bibeln utan Gud och allt övernaturligt?
Citera
2015-09-26, 18:44
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Karaktären "Gud" tror jag inte på. Några andra kanske har funnits. Men hur speciell är bibeln utan Gud och allt övernaturligt?

Rätt väsentligt att räkna med människorna ändå tycker jag då de erbjuder ett brett spektrum av utsagor om det övernaturliga som inte sällan i detalj koordinerar med varandra trots motsättningar av bland annat samhällsklasser och olika tidsepoker.
Citera
2015-09-26, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Rätt väsentligt att räkna med människorna ändå tycker jag då de erbjuder ett brett spektrum av utsagor om det övernaturliga som inte sällan i detalj koordinerar med varandra trots motsättningar av bland annat samhällsklasser och olika tidsepoker.
Ja, men hur resonerar troende, om allt övernaturligt tas bort? Blir det något kvar att "tro" på?
Som ger svar på deras frågor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in