2020-10-01, 06:23
Medlem
Lever Evas föräldrar? Det är bara så jävla sorgligt att veta att folk vet men inte berättar.
Citera
2020-10-01, 18:40
Medlem
Majsargotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawaiiharald
Lever Evas föräldrar? Det är bara så jävla sorgligt att veta att folk vet men inte berättar.

Nej de gick bort båda två ca 3 år efter Evas död. Det sades i Svenska Fall för FBI - Mordet på Eva Söderström.
Var det går att hitta det avsnittet vet jag ej nu, den fanns på Youtube för några årsedan, men kan finnas på TV4 Play
Citera
2020-10-17, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Det har ju framförts teorier om att gärningsmannen är en s.k "kvinnohatare". Någon som har några tankar om det? Hur kan man veta något sånt, kan det inte lika gärna vara en som hatar både män och kvinnor? Går det att se på en person att de är kvinnohatare? Och vad beror det på isåfall?
Tänkte bara på att det kanske vore lättare att hitta gärningsmannen om man hade någon sådant att gå efter.

Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Aldrig hört det. Det troligaste är att det är ett passionsbrott.

Det var en teori som polisen torgförde så gott som direkt efter mordet (alltför snabbt) att mördaren var någon med svårt sjukliga drag. Det är möjligt att även kvinnohat nämndes i sammanhanget.
Onekligen kan man benämna det som ett kvinnohat i dess allra vidrigaste form på det sätt Eva mördades och skändades. Det känns likafullt en aning onyanserat och påstå att mordet ”ENBART” skulle ha sin grund i ett kvinnohat.
Man kan även konstatera att en gärningsmannaprofil ibland kan bli totalt fel – den man gjorde på den s.k. ”Hagamannen” är ett exempel, där det gick helt åt pipsvängen.
Citera
2020-10-18, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Expressen: ”Den pensionerade kriminalinspektören Seppo Penttinen jobbade också intensivt med Eva-utredningen under en tid. Han tror än i dag benhårt på ”cykelmannen” -spåret: Det var ju en person som hade kört förbi platsen och sett att det låg en cykel precis i anslutning till vägavsnittet där Eva anträffades. Så en cykelburen person bör det ha varit. Vi också hitta en cykel som vittnet beskrev, men vi lyckades inte spåra den […] I dag skulle utredningen ha skett på ett annat sätt. Man skulle både ha gjort en geografisk profil och en gärningsmannaprofil. Dessutom hade man kunnat kolla telefontrafiken. Man hade helt enkelt inte de spårningsmöjligheterna.”

Min fetning: det här uttalandet från Penttinen i Expressen 20-08-06 måste ifrågasättas.

Jag undrar om inte Penttinen ”pratar i nattmössan” när han påstår att det inte fanns några spårningsmöjligheter att kolla upp telefontrafiken? Frågan har varit uppe till diskussion tidigare i tråden om det fanns möjlighet 1987 att se om någon hade ringt från ett visst telefonnummer utan att någon svarade på det uppringda numret. En skribent kollade upp detta och enligt info var det visst möjligt, vilket också stämmer med den upplysning jag själv har fått. Det var säkerligen mycket krångligare jämfört med idag – men att kunna kontrollera om det gått ut en signal från ett visst telefonnummer vid ett specifikt klockslag förefaller likväl inte ha varit orimligt… ”Helt säker” på om det var genomförbart känns det som att man ändå inte kan vara.
Frågeställningen blir om viljan verkligen fanns hos polisen att försöka spåra telefontrafiken, eftersom man tidigt var säker på att ha hittat rätt man …?

När det gäller pratet om gärningsmannaprofil så kopplade man in GMP- gruppen någon gång under 2005, som enligt Öhman skulle granska gamla spår och förhör och ställa en gärningsmannaprofil. Det verkar som att resultatet blev varken ”hackat eller malet” – först hände INGET sen INGET!

Penttinen säger också att idag skulle utredningen ha skett på ett annat sätt – ja, lite självrannsakan kan gott vara på sin plats. Något som åklagaren (Kwasten) också borde ägna sig åt.
Citera
2020-10-18, 09:54
Medlem
Till den eller dom som har information om mordet på Eva: gör inte misstaget att själv värdera den informationen med att tro att den inte kan tillföra något – överlåt den bedömningen till utredarna för Kalla - fall som har helheten. Även dom som tidigare har lämnat in tips gör det än en gång – det finns en viss risk att tidigare tips kan ha hamnat mellan stolarna i den förra utredningen.

Mattias Lundmark Kalla fall: ”En person som under alla år känt till vem som begick mordet, men inte har det berättat för polisen, riskerar inte att bli dömd för skyddande av brottsling, betonar Mattias Lundmark. Rubriceringen skyddande av brottsling omfattas inte av det här med ej preskription, så de går fria.”

Tips om mordet på Eva Söderström kan skickas direkt till kriminalinspektör
Mattias Lundmark på mejl: mattias.lundmark@polisen.se
Citera
2020-12-07, 19:33
Medlem
Citat:
Till den eller dom som har information om mordet på Eva: gör inte misstaget att själv värdera den informationen med att tro att den inte kan tillföra något – överlåt den bedömningen till utredarna för Kalla - fall som har helheten. Även dom som tidigare har lämnat in tips gör det än en gång – det finns en viss risk att tidigare tips kan ha hamnat mellan stolarna i den förra utredningen.

Mattias Lundmark Kalla fall: ”En person som under alla år känt till vem som begick mordet, men inte har det berättat för polisen, riskerar inte att bli dömd för skyddande av brottsling, betonar Mattias Lundmark. Rubriceringen skyddande av brottsling omfattas inte av det här med ej preskription, så de går fria.”

Tips om mordet på Eva Söderström kan skickas direkt till kriminalinspektör
Mattias Lundmark på mejl: mattias.lundmark@polisen.se

Det enda jag hört i andra hand är att någon sa till mig (på slutet av 80-talet) att den förste misstänkte, "cykelstyret" ska ha varit hos sin kompis och velat lämna sin cykel där (tror det var i Brunne som kompisen bodde). Den h är kompisen skulle ha talat om detta för en person men sedan tagit tillbaka det. Sedan var det någon annan som sett den förste misstänkte sitta och skaka i hela kroppen dagen efter mordet, för att han var rädd alltså. Men allt detta är ju på sin höjd andrahandsuppgifter, inget som jag vet själv.. I min inbillning tror jag att den här personen var den som slängde cykeln i diket vid mordplatsen men knappast att han är skyldig till mordet själv
Citera
2020-12-09, 23:21
Medlem
Citat:
Det enda jag hört i andra hand är att någon sa till mig (på slutet av 80-talet) att den förste misstänkte, "cykelstyret" ska ha varit hos sin kompis och velat lämna sin cykel där (tror det var i Brunne som kompisen bodde). Den h är kompisen skulle ha talat om detta för en person men sedan tagit tillbaka det. Sedan var det någon annan som sett den förste misstänkte sitta och skaka i hela kroppen dagen efter mordet, för att han var rädd alltså. Men allt detta är ju på sin höjd andrahandsuppgifter, inget som jag vet själv.. I min inbillning tror jag att den här personen var den som slängde cykeln i diket vid mordplatsen men knappast att han är skyldig till mordet själv

Varför tror du att ”cykelsture” skulle välja att slänga cykeln i diket intill mordplatsen och sedan sannolikt måste behöva ta sig därifrån till fots ? Sedan har vi cyklisten som i ”hög fart” passerade ”mannen med hunden” för att därefter vika av in mot Kontorsvägen … hur tänker du där?

För övrigt kan sägas att den damcykel som låg i diket inte alls liknade den cykel som ”cykelsture” enligt uppgift brukade använda. Dock finns en uppgift i någon tidning att han skulle ha haft tillgång till en liknande … Hur säker den infon är går inte att säga. Om nu polisen fick uppgift om att han skulle ha haft tillgång till en sådan borde det i så fall inte ha varit så svårt att utreda vart den tog vägen, eller om den bara försvann …
Citera
2020-12-14, 17:35
Medlem
Citat:
Varför tror du att ”cykelsture” skulle välja att slänga cykeln i diket intill mordplatsen och sedan sannolikt måste behöva ta sig därifrån till fots ? Sedan har vi cyklisten som i ”hög fart” passerade ”mannen med hunden” för att därefter vika av in mot Kontorsvägen … hur tänker du där?

För övrigt kan sägas att den damcykel som låg i diket inte alls liknade den cykel som ”cykelsture” enligt uppgift brukade använda. Dock finns en uppgift i någon tidning att han skulle ha haft tillgång till en liknande … Hur säker den infon är går inte att säga. Om nu polisen fick uppgift om att han skulle ha haft tillgång till en sådan borde det i så fall inte ha varit så svårt att utreda vart den tog vägen, eller om den bara försvann …

I min inbillning kanske kompisen hjälpte personen att göra sig av med cykeln när han insåg att personen skulle bli oskyldigt anklagad? Det skulle inte förvåna mig om S råkade vara i närheten när mordet skedde eftersom polisen från början verkade så övertygad om att det var han som var skyldig,
Kan det inte vara så att cykelstyret hörde något skrik i skogen, slängde cykeln och gömde sig I skogen? Nej, ingen aning. Jag hoppas alla fattar att detta är spekulationer och inte några påståenden
Citera
2020-12-14, 23:06
Medlem
Citat:
I min inbillning kanske kompisen hjälpte personen att göra sig av med cykeln när han insåg att personen skulle bli oskyldigt anklagad? Det skulle inte förvåna mig om S råkade vara i närheten när mordet skedde eftersom polisen från början verkade så övertygad om att det var han som var skyldig,
Kan det inte vara så att cykelstyret hörde något skrik i skogen, slängde cykeln och gömde sig I skogen? Nej, ingen aning. Jag hoppas alla fattar att detta är spekulationer och inte några påståenden

Man kunde väl konstatera att S varit ute under fredag kvällen trots att han uppgav motsatsen. Han uppgav sedan att han ändå kunde ha varit ute … Det var väl så det löpte på skulle jag tro – hans svårighet att uttrycka sig gjorde nog att han vimsade till det mesta och snärjde in sig allt eftersom, allt medan Kwasten vädrade morgon luft. Vilken tid under kvällen S skulle ha varit ute vet jag inte?

OM han nu skulle ha varit ute vid tiden Eva mördades och dessutom befunnit sig i närheten av Långbacken är det väl inte omöjligt att han hört eller sett något. Man vet inte, det finns inget konkret att ta på vilket får till följd att det öppnas för olika tolkningsmöjligheter och hypoteser. Det enda konkreta är den damcykel som ligger slarvigt slängd i diket intill mordplatsen …
Citera
2020-12-28, 17:24
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ja, släpp på lojaliteten. Det måste ju vara fruktansvärt för dom anhöriga att inte få något avslut. Och det smutsiga rykte som Kramfors fått på grund av det här. Personen som gjorde detta måste få sitt straff. Så är det bara.

Personligen så tror jag starkt på att den här lojaliteten som polisen ibland pratar om är den mellan BÅ och Mr. P. Man är på det klara att hon vet mer än hon har sagt men BÅ har i alla år fortsätt att blåneka och vägrat berätta sanningen. Allt tyder på att hon kommer ta med sig sanningen i graven eftesom hon tigit som muren i över 33 år nu, inget annat är att vänta. Det enda hoppet som jag ser det i dagsläget är att det finns DNA säkrat och att man, OM det är användbart gör som man gjorde i fallet med dubbelmördaren i Linköping, dvs. att man söker mördaren via släktforskningsregister.
Citera
2020-12-28, 19:14
Medlem
Pudelfrillans avatar
En annan tanke:
Enligt uppgift från 'boanchga' så anlände inte Eva och Laban till P's lägenhet med bil, dom ska ha promenerat eller möjligtvis haft cykel vilket är intressant. För om det nu var sånt oväder när man lämnade lägenheten vid 21:40-tiden kan det ju tänkas att man lastade in Eva's cykel i bilen när hon skulle få skjuts en bit på vägen. I sådant fall ledde troligtvis Eva cykeln efter hon släppts av och Laban sprang framför henne eftersom han skulle rastas och få en liten kvällspromenad. Enligt uppgift var det BÅ ensam som skjutsade Eva, men kan man utesluta att P var med? - Nej det kan man givetvis inte, det här är det endast BÅ och P som har kännedom om eftersom Eva blev mördad och inte kan berätta. Så kanske även P var med i bilen? I sådant fall kan paret utan problem först ha släppt av Eva i korsningen och därefter kört bakvägen, dvs. via Kontorsvägen för att vara först på plats vid Långbacken när Eva kommer gåendes.
P. har då haft tid på sig att lämna bilen och ställa sig nere vid Långbackens början för att invänta Eva, dessutom blir det stora problemet med cykeln och vart den kom ifrån löst på detta sätt, det är alltså inga konstigheter alls. Cykeln påträffades där Eva blev attackerad, hon släppte cykeln och där blev den liggandes, därefter släpades hon in i skogsdungen och mördades.
Den ytterst märkliga historien om en tokcyklande man ensam ute i ovädret, som endast sågs av ett vittne har ju aldrig gått att få ihop riktigt, tidsintervallet blir minst sagt problematiskt och extremt tight om man ska lyckas få in cyklisten. Dessutom verkar vittnet ha gått under jorden, likt BÅ med tanke på att Mark o Bosse inte lyckades hitta hundföraren när man skulle spela in avsnittet om Eva-mordet. Är det någon som ens blir förvånad att nycketvittnet som styrde hela utredningen i totalt fel riktning inte var med i programmet, att han inte intervjuades? Det är en hund begraven här! det är det enda som är logiskt.
Historien om den stressade cyklisten som sågs svänga in mot Bruket just vid tidpunkten för mordet skulle m.a.o. kunna vara fabricerad, påhittad just med syftet att vilseleda polisen. Mördaren VISSTE att grannpojkarna som passerade mordplatsen med bil vid 23:15 hade sett damcykeln ligga slängd vid vägkanten. Att bilen plötsligt uppenbarade sig så oerhört nära inpå mordet störde och stressade givetvis mördaren eftersom han inte hann sopa bort spåren i tid, dvs ta bort cykeln direkt m.m.. Men detta gjordes ju ändå ett par timmar senare för säkerhets skull. Glöm heller inte att hundförarens vittnesmål kom in långt senare, nästan en hel vecka efter mordet. Därför går det heller inte att utesluta att vittnet kan ha köpts/mutats av GM. Och då lämpligtvis med en större summa pengar, t.ex. dom 10.000 kr som omnämns i skrönan att det var ett beställningsmord - ingen rök utan eld.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2020-12-28 kl. 20:13.
Citera
2020-12-31, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
En annan tanke:
Enligt uppgift från 'boanchga' så anlände inte Eva och Laban till P's lägenhet med bil, dom ska ha promenerat eller möjligtvis haft cykel vilket är intressant. För om det nu var sånt oväder när man lämnade lägenheten vid 21:40-tiden kan det ju tänkas att man lastade in Eva's cykel i bilen när hon skulle få skjuts en bit på vägen. I sådant fall ledde troligtvis Eva cykeln efter hon släppts av och Laban sprang framför henne eftersom han skulle rastas och få en liten kvällspromenad. Enligt uppgift var det BÅ ensam som skjutsade Eva, men kan man utesluta att P var med? - Nej det kan man givetvis inte, det här är det endast BÅ och P som har kännedom om eftersom Eva blev mördad och inte kan berätta. Så kanske även P var med i bilen? I sådant fall kan paret utan problem först ha släppt av Eva i korsningen och därefter kört bakvägen, dvs. via Kontorsvägen för att vara först på plats vid Långbacken när Eva kommer gåendes.
P. har då haft tid på sig att lämna bilen och ställa sig nere vid Långbackens början för att invänta Eva, dessutom blir det stora problemet med cykeln och vart den kom ifrån löst på detta sätt, det är alltså inga konstigheter alls. Cykeln påträffades där Eva blev attackerad, hon släppte cykeln och där blev den liggandes, därefter släpades hon in i skogsdungen och mördades.
Den ytterst märkliga historien om en tokcyklande man ensam ute i ovädret, som endast sågs av ett vittne har ju aldrig gått att få ihop riktigt, tidsintervallet blir minst sagt problematiskt och extremt tight om man ska lyckas få in cyklisten. Dessutom verkar vittnet ha gått under jorden, likt BÅ med tanke på att Mark o Bosse inte lyckades hitta hundföraren när man skulle spela in avsnittet om Eva-mordet. Är det någon som ens blir förvånad att nycketvittnet som styrde hela utredningen i totalt fel riktning inte var med i programmet, att han inte intervjuades? Det är en hund begraven här! det är det enda som är logiskt.
Historien om den stressade cyklisten som sågs svänga in mot Bruket just vid tidpunkten för mordet skulle m.a.o. kunna vara fabricerad, påhittad just med syftet att vilseleda polisen. Mördaren VISSTE att grannpojkarna som passerade mordplatsen med bil vid 23:15 hade sett damcykeln ligga slängd vid vägkanten. Att bilen plötsligt uppenbarade sig så oerhört nära inpå mordet störde och stressade givetvis mördaren eftersom han inte hann sopa bort spåren i tid, dvs ta bort cykeln direkt m.m.. Men detta gjordes ju ändå ett par timmar senare för säkerhets skull. Glöm heller inte att hundförarens vittnesmål kom in långt senare, nästan en hel vecka efter mordet. Därför går det heller inte att utesluta att vittnet kan ha köpts/mutats av GM. Och då lämpligtvis med en större summa pengar, t.ex. dom 10.000 kr som omnämns i skrönan att det var ett beställningsmord - ingen rök utan eld.

Det här med cykel vittnets iakttagelser är knepigt och det vore bra att en gång för alla försöka komma så nära sanningen som det bara går, vad gäller trovärdigheten. Det skulle vara fullt möjligt att komma en bra bit på vägen bara folk kunde berätta vad man vet. Det råder en tysthetskultur kring fallet som är osund …

Vittnet påstår att han passeras av en cyklist som forsar fram i HÖG FART. Om man tänker sig att cyklisten VET eller har SETT att Eva klivit av vid korsningen och har som avsikt att genskjuta henne så låter det logiskt och trovärdigt att cyklisten passerar vittnet i hög fart. Är cyklisten mördaren måste han ”hinna fram” innan Eva har hunnit gå uppför Långbacken – knappast att GM skulle riskera att mörda Eva alldeles intill hemmet. GM visste att den ”bästa platsen” var nere vid Långbackens början, med dungen alldeles intill. Vittnet beskriver även sin hunds reaktion som logisk och trovärdig. Tidsmässigt stämmer iakttagelsen också väl in i bilden mot när Eva mördades. Bevisligen ligger också en cykel alldeles intill mordplatsen.

Vittnet gör några andra anmärkningsvärda iakttagelser: där han anger längd på cyklisten, färgen på ränderna på mössan, typ av jacka och byxor, samt att han inte hörde ljudet från någon växlingsmekanism, samt att det fanns någon typ av väska på pakethållaren. Vittnet påstod också (enl. tidningsuppgift) att han skulle kunna känna igen cyklisten. Det kan säkert finnas fler detaljer, men det är vad jag minns …
Det blir bara för MYCKET för att det ska kännas helt trovärdigt att någon ska kunna göra denna detaljbeskrivning under så kort tid som det måste ha varit frågan om. Det kan förvisso finnas människor som har en särdeles förmåga att se och komma ihåg detaljer, men jag känner personligen en viss skepsis … Även om man kan ifrågasätta detaljuppgifterna behöver INTE det betyda att mannen inte verkligen observerade en cyklist som passerade i hög fart, det måste man ändå komma ihåg …

Det är också rätt märkligt att vittnet hörde av sig till polisen efter 6 dagar, då efter uppmaning från arbetskamraterna. Här går uppgifterna isär något: antingen hörde vittnet av sig till polisen efter uppmaning, eller så upplyste arbetskamraterna polisen att det fanns ett vittne, och att polisen i sin tur tog kontakt med mannen.
Här blir det viktigt att veta något om vittnets karaktär: är (var) personen känd för att vara ”ärlig”? eller handlar det om någon som är (var) känd för att fabulera och fantisera ihop uppgifter? någon som vill (ville) framstå som märkvärdig? kan han måhända ha känt press från arbetskamraterna när han väl hade börjat berätta sin historia att löpa linan ut, genom att fortsätta och hålla fast vid sin ursprungsberättelse, även om iakttagelserna inte var sanningsenliga? Det är berättigade frågor …

Polisen gjorde enligt vittnet en rad omfattade rekonstruktioner, där man bland annat använde klocka för att få fram så exakta tidsuppgifter som möjligt. Det har aldrig kommit ut (vad jag vet) vad man kom fram till, när det gäller hur tillförlitliga uppgifterna ansågs vara. Vittnet tyckte också (enl. tidning) att det var konstigt att han inte fick att delta i en vittneskonfrontation. Av vilken anledning har det tidigare spekulerats om: antingen var polisen rädd att vittnet skulle peka ut någon annan än cykelsture, eller så ansåg polisen att iakttagelserna var alltför osäkra …? Det är svårt att ha någon riktig klar uppfattning här, när det har (är) varit knäpptyst från polisen …

En annan sak: ”Såvida” cyklisten nu verkligen kom via Kontorsvägen kan han mycket väl ha MÖTT Laban, eftersom hunden sprang före Eva. I det läget är det märkligt att inte Laban sprang efter cyklisten, i synnerhet om han hade känt igen personen. Skulle han ha sprungit efter tror jag aldrig att han skulle ha vänt om och sprungit tillbaks upp mot Bruket efter att Eva attackerades. Laban sprang i ett senare skede efter bilen med ungdomarna Långbacken ner. Nu är det väl möjligt att Laban hunnit upp till huset och aldrig uppmärksammade att det kom någon cyklist. Det finns säkert dom som vet hur det såg ut där uppe 1987 …

Frågan är: kom det överhuvudtaget någon cyklist efter Kontorsvägen …?
Personligen känner jag mig kluven. Det finns saker som talar både för och emot att vittnets uppgifter är korrekta …

Frågan har ställts tidigare, men jag gör ytterligare ett försök: Finns det någon som vet vem vittnet är och vet något om personen? Mannen bör vara runt 75 års åldern idag. Allt det som mannen har berättat kan mycket väl vara sant och jag vill absolut inte förringa uppgifterna, men trovärdigheten skulle definitivt öka om någon känner till vittnet och anser personen som trovärdig och seriös.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in