Citat:
Ursprungligen postat av
liffen
Naturligtvis skall man lyssna på vad som sägs men man skall inte alltid tro på allt, Tänk på att för bara 150 år sedan var läkarvård livsfarlig. Georg Washington dog av åderlåtning, knappast av ont i halsen men man angrep det onda blod som man trodde var orsaken.
Jag trodde att vi hade lärt oss att alltid kolla det vi hör och läser mot egna erfarenheter men ibland undrar jag.
Man kan alltid, som du, dra fram enskilda exempel på brister och dumheter, men att dessa skulle vara bevis för att läkarvård generellt var livsfarligt för 150 år sedan är ju dumheter.
Du får komma ihåg att det är mer än tusentals människor med olika inriktningar, som har arbetat med klimatfrågan över hela världen och i flera årtionden. De har studerat, samarbetat och diskuterat.
Troligen har de fel på vissa punkter, men i det stora hela är sannolikheten att de har rätt och gör rätt betydligt större än det är för lekmän som du och jag. Du hade ju inte ens fattat att koldioxid är väldigt långlivad i atmosfären! Det är ju basfakta.
Man måste ha massor av kunskaper för att kunna analysera och värdera klimatforskningen och lösningarna på klimatkrisen.
För mig är det
självklart att vi skall sluta med det som påverkar klimatet. Det kan inte bli mer enkelt och mer självklart.
Ditt problem är att du överskattar fördelarna med den ökade koldioxidhalten och underskattar de enorma nackdelarna.
Märker du ens att miljoner människor tvingas lämna sina hem pga ökade väderkatastrofer?