[quote=Xenonen|75563855]
Citat:
Ursprungligen postat av
temasverige
Du ville visa något med denna artikel, eller bara visa allmänt? 8/quote]
Jag ville visa ett absorptionsspektrum för CO2 där det syns att gasen absorberar i IR men inte i synligt ljus.
"Det finns ingen kungsväg till geometrin" som Euklides lär ha sagt. Vill du förstå får du allt lägga ned den möda som det krävs för att förstå, och om du inte vill det får du vara tacksam för att det finns forskare villiga att göra det.
Dinosaurerna finns än idag eftersom fåglar är dinosaurer. Var det något annat du syftade på?
Om så vore, absorberas IR som kommer in från solen också, och sen sprids det åt alla håll, så netto blir det 0 med mellanlandning/reflektion i koldioxid.
Genvägen är att i det här fallet behövs inte mätningar på atomer när man har en termometer redan, men forskare får inte bidrag för det enkla. Om de verkligen ville påvisa något, varför används inte då medeltemperaturen över åren? Därför att den inte visar något speciellt. Ungefär som när du vill veta din vikt och ser att den står stilla över åren, börjar du mäta lufttryck, avvikelser i vågens metaller, din omkrets och längd på håret? Nej, du ställer dig på vågen som vanligt.
Jag menade de dinosaurier som fanns först i så fall. Om du letar hittar du själv exemplet, jag är lat.