Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-03, 12:15
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Som vanligt. Svårt det där. Min enda lilla ödmjuka förfrågan:

Nämn en. En enda. Nämn den personens påstående, ett enda, så kan jag kolla upp om det stämmer.

Uppgiften klarade du förstås inte av att lösa. Lika skitdåligt som vanligt.
Jag nämnde några namn och hänvisar till länkar. Eftersom du inte förstår mina svar är det bättre att du söker info på egen hand.
Citera
2020-10-03, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag nämnde några namn och hänvisar till länkar. Eftersom du inte förstår mina svar är det bättre att du söker info på egen hand.

Du kunde inte lämna:

Ett enda namn
Ett enda påstående från den personen.

Gör det! Så ska jag kolla upp o det stämmer.

Klarar du inte av detta och det är tydligt att det är så, lägg av med vad du håller på med! Du får inga svar. Du är ju bara en fjolla.

Är ni såhär ni allihop, ni klimatlögnare/pack?
Citera
2020-10-03, 14:33
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Du kunde inte lämna:

Ett enda namn

Gör det! Så ska jag kolla upp o det stämmer.

Klarar du inte av detta och det är tydligt att det är så, lägg av med vad du håller på med! Du får inga svar. Du är ju bara en fjolla.

Är ni såhär ni allihop, ni klimatlögnare/pack?
Personer är som sagt underordnade de vetenskapliga resultaten och fakta. Men det vill du inte förstå. Enstaka citat kan inte säga allt när det handlar om detta komplexa ämne. Man måste faktiskt studera fakta och de vetenskapliga resultaten. Om man vill förstå, men det verkar du ointresserad av.
Citera
2020-10-03, 15:37
Medlem
liffens avatar
Jorden tar emot ungefär 250 W/m2 som instrålning från solen. Pär Holmgren anger i sin "Klimatskola"

https://klimataktion.se/utbildning/klimatskola/

att koldioxid kan påverka knappt 2 W/m2 alltså mindre än 1 % av instrålningen.

Jag vet inte hur han kommit fram till det men när jag ser på absorbtionsband, marktypers albedo och egna väderobservationer och temperaturmätningar finner jag att det är rimligt och kanske rent av troligt.

Koldioxidpåverkan är alltså inte det samma som klimatpåverkan. Pär Holmgren nämner aerosoler och att en minskad användning av fossila bränslen innebär att både koldioxid och aerosoler minskar vilket kan innebära att temperaturen stiger mer av minskande aerosoler än den sjunker av minskande koldioxid.

När man badar kan man sticka ner en tå mot språngskiktet mellan varmt ytvatten och underliggande kallt vatten. Instrålningen hamnar alltså till stor del i ett ungefär en och en halv meter tjockt ytskikt. I detta skikt finns många mikroorganismer som tar upp instrålningen. Ju mer mikroorganismer ju tätare, tunnare och varmare blir skiktet. När ytskiktet blir varmare blir jordytan varmare och strålar ut mer värme. Jorden i sin helhet blir alltså kallare genom att mindre instrålning når underliggande vatten som alltså blir kallare.

Vi fiskar och tar upp de stora rovfiskar som äter de mindre fiskar som äter mikroorganismer. Detta påverkar naturligtvis mängden mikroorganismer och därmed klimatet. Jag har inte gjort något försök att uppskatta hur mycket detta betyder men troligen är klimatpåverkan större är den från våra koldioxidutsläpp.

Det här är ju sådant som vilken femteklassare som helst inser. Det handlar ju bara om den typ av rimlighetsbedömningar som gemene man då och då gör över morgonkaffet. Om det bondförnuft som tog död på "Hoc est corpus". Men ibland undrar jag vad vi håller på med.
Citera
2020-10-03, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Enstaka citat kan inte säga allt när det handlar om detta komplexa ämne. Man måste faktiskt studera fakta och de vetenskapliga resultaten

Du är otroligt trög. Ge mig fakta då. En liten sträng temperaturdata och så lägger du till med egna ord varifrån detta kommer och vad det påvisar.

Fast har vi hållit på så här länge så tror ingen du klarar av det heller.

Ni klimatpropagandister är ju bara patetiska.
Citera
2020-10-03, 16:20
Medlem
Citat:
Ett enda namn
Jag har inte orkat följa ert gnabbande, men är det någon särskild fråga du vill ha ett citat om?

Annars kanske du kan börja med Per Holmgren sida som liffen just länkade till?
Citera
2020-10-03, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag har inte orkat följa ert gnabbande, men är det någon särskild fråga du vill ha ett citat om?

Annars kanske du kan börja med Per Holmgren sida som liffen just länkade till?

Hitta något där och återge det.

Så ska jag försöka invända mot det.
Citera
2020-10-03, 16:41
Medlem
Citat:
Hitta något där och återge det.

Så ska jag försöka invända mot det.
Det här är väl rätt centralt:
Citat:
FN:s klimatpanel slog 2007 fast att en fördubbling av koldioxidhalten bör leda till 2 – 4,5 graders uppvärmning. Högre eller lägre värden kan inte uteslutas, men den mest sannolika klimatkänsligheten anses vara kring 3 grader.

Den förindustriella CO2-halten låg på 280 ppm. Det skulle innebära att en halt på 560 ppm troligen leder till en ca 3 grader varmare värld – inte omedelbart, men när strålningsbalansen åter kommer i jämvikt.
Citera
2020-10-03, 17:04
Bannlyst
Citat:
Det här är väl rätt centralt:

Näe det där duger inte. Det utgår från modellering, eller hur? "Slår fast". Otroligt bestämt, som om det är en sanning men vad det är frågan om är ett antagande utifrån modellering, sannolikt.
Citera
2020-10-03, 17:09
Medlem
Citat:
Näe det där duger inte. Det utgår från modellering, eller hur? "Slår fast". Otroligt bestämt, som om det är en sanning men vad det är frågan om är ett antagande utifrån modellering, sannolikt.
Vad är det för fel på modellering? Det blir inte mycket till vetenskap kvar om du inte accepterar modeller.
Om du brydde dig om att kolla hos IPCC skulle du dessutom se att det baserar sig även på rekonstruktioner av tidigare klimatförändringar osv. Du har även en nyare artiklar som försöker sammanställa olika metoder för att bättre skatta klimatkänsligheten:
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2020/07/climate-sensitivity-a-new-assessment/

Din invändning duger inte.
Citera
2020-10-03, 18:19
Bannlyst
Citat:
Vad är det för fel på modellering? Det blir inte mycket till vetenskap kvar om du inte accepterar modeller

Du har aldrig läst statistik va? Problemet med modeller är att de gör skattningar av verkligheten, de vet inte och osäkerheten blir än större när man så som det heter extrapolerar in i framtiden.
Citera
2020-10-03, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du har aldrig läst statistik va? Problemet med modeller är att de gör skattningar av verkligheten, de vet inte och osäkerheten blir än större när man så som det heter extrapolerar in i framtiden.
Jodå, jag har läst statistik, osäkerheten beror naturligtvis på vilken modell vi talar om, att generellt avfärda modeller är löjligt. Räknar man ut elektronens magnetiska moment med QED så hamnar man rätt med sådär tio decimalers noggrannhet.

För klimatet är osäkerheten större vilket även framgår av mina länkar, men vad tycker du det visar förutom just en betydande osäkerhet? Skall vi låtsas att problemet inte existerar eftersom vi bara på ett ungefär kan säga hur stort det är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in