2020-12-24, 20:06
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Ja, men det är fortfarande en utbildning mot en reell kompetens.

Har en känsla av att det gått inflation i begreppen högskola och universitet och att vissa teoretiska utbildningar övervärderas i förhållande till vad som lärs ut. Samtidigt ses det ner på många andra utbildningsformer och yrken.

Det kan jag hålla med om. För att förtydliga krävs det avsevärt mer krävande kurser för att få allmän behörighet som elektriker. Något som krävs för att kunna starta eget.
Citera
2020-12-24, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Det kan jag hålla med om. För att förtydliga krävs det avsevärt mer krävande kurser för att få allmän behörighet som elektriker. Något som krävs för att kunna starta eget.

Exakt. Med andra ord ett yrke med ganska höga kompetenskrav och olika behörigheter.
Citera
2020-12-24, 20:33
Medlem
Generellt är det väl som så att praktiska arbeten ger bättre betalt men att det är enormt enformigt och tråkigt och man fastnar bland personer livet ut som. Dan Ekborgs roll i Tomten är far till alla barnen

Kollar den filmen nu och Dans attityd är en typisk byggare som gillar att trycka ner folk.

Teoretiska yrken garanterar tak över huvudet och krävs mer tänkande på ett speciellt sätt. Kanske dålig ingångslön men däremot på sikt större chans att få enormt stor lön inom 10-20 år.
Citera
2020-12-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Generellt är det väl som så att praktiska arbeten ger bättre betalt men att det är enormt enformigt och tråkigt och man fastnar bland personer livet ut som. Dan Ekborgs roll i Tomten är far till alla barnen

Kollar den filmen nu och Dans attityd är en typisk byggare som gillar att trycka ner folk.

Teoretiska yrken garanterar tak över huvudet och krävs mer tänkande på ett speciellt sätt. Kanske dålig ingångslön men däremot på sikt större chans att få enormt stor lön inom 10-20 år.

Vet inte om praktiska arbeten är mer enformiga än teoretiska. Då får man nog skilja mellan olika praktiska och teoretiska arbeten.

Sen vet jag inte om byggyrken är särskilt enformiga överlag - tvärtom många gånger, t.ex. om man jobbar som träarbetare på mindre företag där det förekommer renoveringsjobb, småskalig nyproduktion och mängder med problemlösning - ovanligt varierande skulle jag säga.

Finns samtidigt mängder av yrken med teoretiskt fokus som är enormt enformiga.
Citera
2020-12-25, 19:27
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:

Hantverksyrket är väldigt varierande. Det är nog på många sett mindre repetativt än att sitta på kontor.
Citera
2020-12-25, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Hantverksyrket är väldigt varierande. Det är nog på många sett mindre repetativt än att sitta på kontor.

Jag tänkte mer att i ett kontor kan man få olika typer av ärenden via mail bland annat som kan skapa en ny variation. Handlar om vad man jobbar med, är det kundtjänst kan det handla om att hantera fler och olika ärenden för varje månad som går.
Citera
2020-12-25, 20:30
Medlem
Citat:
Jag tänkte mer att i ett kontor kan man få olika typer av ärenden via mail bland annat som kan skapa en ny variation. Handlar om vad man jobbar med, är det kundtjänst kan det handla om att hantera fler och olika ärenden för varje månad som går.

Vi har alla olika referensramar. I mina öron låter det enormt enformigt jämfört med att jobba som byggnadsträarbetare och ena veckan lägga tak, nästa bygga en altan eller resa en väggstomme. Eller att dagligen distribuera varor till butiker på olika orter och dagliga fysiska möten med många olika människor.
Citera
2020-12-26, 19:07
Medlem
För det första tjänar alla ”praktiska” arbetare inte mycket, men de som faktiskt tjänar mycket gör det av en väldigt enkel anledning, nämligen att många helt frivilligt vill betala för deras arbetskraft, något som står i motsättning till kommunkäringarna som ingen vill betala ett öre till.

Ett undantag är väl ställningsbyggare som kan tjäna mycket, inte tack vare deras kvalifikationer eller avancerade arbetsuppgifter, utan tack vare deras maffiametoder, (det är välkänt att de pillar ner ställningar uppsatta av nya konkurrenter i branschen samt att de inte drar sig för att utdela ett rejält kok stryk om någon vill ge sig in i ”deras” område).

Grundläggande finns det en väldigt enkel regel som visar om ett jobb behövs eller inte, nämligen, vill folk betala svart för jobbet eller ej? Vill folk betala svart finns en efterfrågan, vill de inte så kan jobbet bara existera tack vare statligt tvång. Praktiska arbetare hör till i den första kategorin, kommunala kommunikatörer i den andra.
Citera
2020-12-30, 06:20
Medlem
Citat:
Du menar att alla EU projekt är bara ett slöseri?
Nej, varför tror du det. Men jag är säker på att det 'jobbet' du gör är slöseri.
Citera
2020-12-30, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stukas
Nej, varför tror du det. Men jag är säker på att det 'jobbet' du gör är slöseri.

Alla EU projekt tillför samhällsnytta, ett krav på det också att det måste ge en samhällsnytta om det så är en satsning på att ge invandrare jobb
Citera
2021-01-01, 02:53
Medlem
Varför inte ta in hantverkare från Indien om det är brist?
Citera
2021-01-01, 14:05
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanstake
Varför inte ta in hantverkare från Indien om det är brist?
Skulle du vilja ha en indier hemma hos dig som inte kan språket och inte är införstådd i det Svenska regelverket och säkerhetskrav?

Exempelvis låta personen installera ett elskåp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in