2020-12-22, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
• S använde kondom?. • L bekräftar själv i telefonsamtalet med sin väninna att hon sitter på toaletten och rinner av. • S gav L Bl. a oralt sex, därav nedsmetat ansilkte, hals och krage. • L brukade sig av trosskydd regelbundet. • Slutsats: L hade blödningar.

L hade blödningar från Huvudet för att hon slogs ihjäl med hårt tillhygge. Slutsats: S tänker på blod hela tiden, får blodsmak i munnen, minns sin spegelbild med blod i hela ansiktet och på halsen?

L hade inget blod i sina trosskydd. Hon hade sex m 3 män veckorna innan hon mördas. Det hittas sperma från dem i hennes trosskydd, varav S var en av dem. Slutsats: Han använde inte kondom.
Citera
2020-12-22, 11:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja en teori så gott som någon annan men vissa saker passar lite för bra med den.

Diametern 25mm eller 32mm.

Tillgången på byggen.

Greppvänligt.

Väldigt vasst:

https://www.bildtagg.se/bild/opshxtm4a7m3uwrpaixjbfsk

(Nu vet man inte exakt hur ”taggiga” märken är i hans sår men såret kan vara från nåt annat)

Det är rispor i skallbenet.

Hon har frakturer efter avvärjning. Även sårskador.

Slår man med änden så får man ”hammarliknande” träffmärken.

Slår man med sidan får man cylinderformade träffmärken.
(En modern hammare har mera smalt ellipsformat skaft.

https://www.bildtagg.se/bild/m209fhqw1gwsfpzef2j4k6z5 )

Lustigt, just den bilden du länkade till, med de avklippta armeringsstängerna tittade jag på igår kväll.
Jag gick in på en företagssite där man beskriver produkterna och vad som kan beställas och hur man som kund kan arbeta med materialet. T ex finns produkterna i bestämda dimensioner och längder, men kan kapas och böjas av leverantören på begäran. De kan även kapas/böjas på byggarbetsplatsen.

Detta borde innebära att det på vissa byggarbetsplatser kan det finns olika längder och dimensioner på armeringsjärn, kanske spill i en lämplig längd, som kan vara både lätt att ta med, gömma, och göra sig av med. Ett sådant tillhygge behöver inte ha en avsevärd längd, utan kan ha haft en längd på 40 -50cm.

Ett avklippt sådant järn verkar ha väldigt vassa kanter, oavsett om det är avklippt hos företaget eller om det har gjorts på byggarbetsplatsen.

Citat:
https://www.bildtagg.se/bild/jzdo8ityes4s9ms9yt7i5z[/url]

Vad sitter under pakethållaren? Jo ”växlarna” som SD sade sig lagt sådan omsorg vid den natten.

Det verkar ju som att SDs chef inte hade fått tillbaka väskan i sept- 18:

A 148/56
"Efter det att han hade pratat med polisen i fredags den 13/9 frågade SR om SD hade lagt
tillbaka lådan med stövlar, armeringsjärn mm som SD sa att han hade plockat ur tjänstebilen
tidigare under våren. SD svarade då att han hade kvar sakerna i sitt garage men att han skulle
se till att dessa kom tillbaka till jobbet.
"

Väskan ska ha varit i plast, men när man inte vet mer om den är det svårt att se om den står i SDs garage som han har påstått att den gjort. Jag kan inte hitta något i beslagtagna föremål. Har SD fått någon fråga om väskan i förhör (har ej kollat).

Den väskan kan ha haft dimensionerna som passar att ha tillhygget i. Om Lena sagt att hon velat ha hjälp/SD lovat hjälpa Lena med att sätta fast något bakom planket, kan han tagit med sig en verktygsväska, liknade den som Tyréns tillhandhöll i tjänstebilen. Den kan man ju fästa på en pakethållare.
Jag tänker på de olika tussar och den röda tråden som hittades på Lenas ben. @reviews har haft som ett bra scenario att Lena hade med sig material för att fixa med en cache, som skulle kunna innehålla just röda garner7tussar för att göra "Home Soft Home" cahen.
Vad gäller den tidigare cahen "My Real Six String" satt den fast på en stam (möjligen samma som hade skadorna och som sedan sågades ned) med något som jag minns (?) var stålvajer/tråd (?) runt stammen. Kanske förklarade SD att han skulle ta med sig lämpliga "verktyg" för detta?

Citat:
F1: Det finns en uppgift i utredningen, som säger att SD ska ha kommit hem till dig, natten mellan 14:e och 15:e.
H: Okej.
F 1: Är det någonting som du kan kommentera?
H:Nej.
F 1: Den uppgiften säger också att du ska ha varit mycket lättad över att Polisen inte gjorde husrannsakan i din bostad.
H: (Fnissar till) okej.
F2: Du skrattar?
H:Nej jag skrattar inte jag (suckar) suckade ut.
F2: Okej.
H:Mm.
F2: Vad betyder det då den reaktionen vad tänker du?
H: Jag blir chockad jag blir, jag blir väldigt fundersam och tänker, oj! Ja, vart kom det här ifrån?
F 1: Ja men vi har ju frågat dig nu, ett antal gånger om det, kan det vara så att han har kommit dit, och du säger att det är en hypotetisk fråga.
F2:Mm.
H:Alltså jag,jag känner så här mm,det här kan jag svara,jag kan svara vad jag tycker på, men det går och vända och vrida så jag är ju livrädd för och svara på,på frågorna som ni ställer, äh en del av frågorna är jag livrädd för att svara på, äh.
Fl:Vad tänker du vad kan hända?
H:Ja att ni vänder och vrider till att få mig delaktig i det här äh. FI:Vår avsikt är ju att,att få fram sanningen.
FI:Ja, i det här.
F2: Och Maria sitter ju med under hela tiden.
FI: Självklart om du,är du osäker så, så... H:Mm.
FI:Kan du ju inte svara.
H:Nej och jag sov ju på...
Fl:Mm.
H:Natten ...
Fl:Mm.
H: Det är ju därför jag inte kan svara liksom... Fl: Mm mm.
H:Jag sov. Fl:Ja.
H:Äh, om han var där eller inte det kan ju,alltså, det vet inte jag, men jag sov,jag var hemma med barnen och sov liksom, äh,om han har varit där eller inte det, det vet ju inte jag.
FI: Det är i vilket fall ingenting som du känner till du har fått veta efteråt,är det så vi ska tolka det?
H:Ja.[/spoiler]

Jag tolkar det som att frågan om SD var i hennes bostad den här natten är särskilt svår för henne att hantera.
Det måste vara något stort hon döljer som gör att hon svarar så undvikande på alla frågor. Hon kan ha satt sig i en situation av skyddande av brottsling eller liknande och är ”livrädd” att det ska uppdagas.

När jag läser de förhören som är i samband med hennes gripande, tänker jag att HD under ett helt år har blivit matad med SDs (bort)förklaringar på varför han blivit misstänkt, hur han ska ha blivit förhörd på ett sätt så att han har blivit lurad att svara på ett visst sätt, eller inte haft möjlighet att svara eftersom förhörsledarna lagt orden i hans mun. Att an är oskyldig, men lurad så att han blir oskyldigt misstänkt.

Det här kan förklara (oavsett om HD är inblandad eller inte) att HD är oerhört försiktig med vad hon säger. Är hon helt oskyldig (och enbart manipulerad av SD) verifieras hennes tankar (som hon blivit matad med av SD) eftersom hon nu blivit gripen och häktad, misstänkt hon också. Med hennes psykiska status och den medicinering hon står på, är det kanske inte så konstigt att hon reagerar som hon gör.

Själv känner jag att HD minst anar mer än hon tillkännager, kanske hon vet. Men tänk den hemska situation är är i. Om SD inte fälls för mordet, men är skyldig, då vet hon vad han är kapabel till. Hemska tanke. Hon kanske inte ens pallar att tänka på det. Vem vet hur man själv skulle reagera i den situationen? Deras barn håller dom samman för alltid.
Citera
2020-12-22, 11:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Är det inte sagt att det ska bli i april?

7 april skulle rättegången börja, hålla på i 4 veckor, och avslutas i början av maj.
Citera
2020-12-22, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lustigt, just den bilden du länkade till, med de avklippta armeringsstängerna tittade jag på igår kväll.
Jag gick in på en företagssite där man beskriver produkterna och vad som kan beställas och hur man som kund kan arbeta med materialet. T ex finns produkterna i bestämda dimensioner och längder, men kan kapas och böjas av leverantören på begäran. De kan även kapas/böjas på byggarbetsplatsen.

Detta borde innebära att det på vissa byggarbetsplatser kan det finns olika längder och dimensioner på armeringsjärn, kanske spill i en lämplig längd, som kan vara både lätt att ta med, gömma, och göra sig av med. Ett sådant tillhygge behöver inte ha en avsevärd längd, utan kan ha haft en längd på 40 -50cm.

Ett avklippt sådant järn verkar ha väldigt vassa kanter, oavsett om det är avklippt hos företaget eller om det har gjorts på byggarbetsplatsen.

A 148/56
"Efter det att han hade pratat med polisen i fredags den 13/9 frågade SR om SD hade lagt
tillbaka lådan med stövlar, armeringsjärn mm som SD sa att han hade plockat ur tjänstebilen
tidigare under våren. SD svarade då att han hade kvar sakerna i sitt garage men att han skulle
"

Väskan ska ha varit i plast, men när man inte vet mer om den är det svårt att se om den står i SDs garage som han har påstått att den gjort. Jag kan inte hitta något i beslagtagna föremål. Har SD fått någon fråga om väskan i förhör (har ej kollat).

Den väskan kan ha haft dimensionerna som passar att ha tillhygget i. Om Lena sagt att hon velat ha hjälp/SD lovat hjälpa Lena med att sätta fast något bakom planket, kan han tagit med sig en verktygsväska, liknade den som Tyréns tillhandhöll i tjänstebilen. Den kan man ju fästa på en pakethållare.
Jag tänker på de olika tussar och den röda tråden som hittades på Lenas ben. @reviews har haft som ett bra scenario att Lena hade med sig material för att fixa med en cache, som skulle kunna innehålla just röda garner7tussar för att göra "Home Soft Home" cahen.
Vad gäller den tidigare cahen "My Real Six String" satt den fast på en stam (möjligen samma som hade skadorna och som sedan sågades ned) med något som jag minns (?) var stålvajer/tråd (?) runt stammen. Kanske förklarade SD att han skulle ta med sig lämpliga "verktyg" för detta?

När jag läser de förhören som är i samband med hennes gripande, tänker jag att HD under ett helt år har blivit matad med SDs (bort)förklaringar på varför han blivit misstänkt, hur han ska ha blivit förhörd på ett sätt så att han har blivit lurad att svara på ett visst sätt, eller inte haft möjlighet att svara eftersom förhörsledarna lagt orden i hans mun. Att an är oskyldig, men lurad så att han blir oskyldigt misstänkt.

Det här kan förklara (oavsett om HD är inblandad eller inte) att HD är oerhört försiktig med vad hon säger. Är hon helt oskyldig (och enbart manipulerad av SD) verifieras hennes tankar (som hon blivit matad med av SD) eftersom hon nu blivit gripen och häktad, misstänkt hon också. Med hennes psykiska status och den medicinering hon står på, är det kanske inte så konstigt att hon reagerar som hon gör.

Själv känner jag att HD minst anar mer än hon tillkännager, kanske hon vet. Men tänk den hemska situation är är i. Om SD inte fälls för mordet, men är skyldig, då vet hon vad han är kapabel till. Hemska tanke. Hon kanske inte ens pallar att tänka på det. Vem vet hur man själv skulle reagera i den situationen? Deras barn håller dom samman för alltid.

Väl resonerat. Tänkte jag ska kika närmare i SD:s skrivelse till tingsrätten efter huvudförhandlingen var klar. Där framgår ju hur han vill styra vissa delar i detta.

Så här ser ett 32mm armeringsjärn ut förresten när man håller det i handen.

https://www.bildtagg.se/bild/xqbsa0w5g984iqhlt5htk1w

Snacka om tillhygge. Undrar om de där räfflorna lämnar märken i huden? Kanske inte om man slår tokhårt och kroppen ligger några dagar.
Men räfflorna kanske också kan orsaka de rispor som rättsläkarna gjutit av.

Och en bit bort låg en vinkelslip kastad. Ja vad ska man tro.

Det är nästan bättre att googla på engelska när man ska kika på dessa järn. De heter ”rebar” eller ”reinforcing bar”.

Bara att inventera vilka byggen som använt såna här som SD varit kopplad till.

Tillägg: Finns också stödrör till pallar och containers. De har lite olika standardlängd. Bl.a 500 mm. Diameter 32mm och ”tjocklek” 2 mm.

”Stödrör till stålpallar. Stödrören gör det möjligt att stapla pallar på varandra. Lätta att montera och ta loss.”

https://www.ajprodukter.se/transport-lyft/tillbehor-transport-och-lyft/stodror/61819-27034119.wf

https://www.runelandhs.se/lager-och-industri/lastpallar-palltillbehör/pallkragar-pallstöd/stödrör-höjd-500-mm-32x2-mm
Senast redigerad av Avel 2020-12-22 kl. 11:44.
Citera
2020-12-22, 11:34
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

A 148/56
"

Ett 32mm armeringsjärn på ca 40 cm blir ett utmärkt mordvapen eftersom armeringsjärn är helgjutna.
Citera
2020-12-22, 11:43
Medlem
Anledningen till att S inte anmälde L för ofredande m.m. kan vara enkel. Förmodligen lekte de lekar som Underkastelse/Dominans. Vilket uppskattades av båda. De levde ut deras drömmar med varandra.S var heller inte tråkig utan gav henne spänning. Statistiken visar även att man inte blir tagen på allvar vid anmälan.När L medvetet gick in för att göra H illa på olika vis var det tvunget att hon måste bort. Det ingick ej i spelet att förstöra en familj så som L gjorde i kvinnlig list. Ett säkert kort att få slut på det och skydda frun var att se till att eliminera problemet på egen hand för gott. Tala är silver, men tiga är guld.
Citera
2020-12-22, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Om jag inte missminner mig, så ska SD ha haft ett par byxor som dom aldrig hittade. Också trekvarts-jeans?

Jaså. Hypotetiskt; vart skulle han kunna ha gjort av dem då om det var dessa trekvartsjeans han bar vid mordet?
Citera
2020-12-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ett 32mm armeringsjärn på ca 40 cm blir ett utmärkt mordvapen eftersom armeringsjärn är helgjutna.

Är man stark och motiverad så hanterar man ett sånt med lätthet.
Man ska tänka lite öppet såklart men sånt här järn är en bra kandidat.

32mm armeringsjärn väger 6,31 kg per meter.

Här är en till bra illustrationsbild för att jämföra storleken mot andra armeringsjärn:

https://www.bildtagg.se/bild/x4fheygv2blejuxujpt49v0

25mm funkar väl också men beror på om de matchar märken i träd och de ”hammarliknande” träffmärken rättsläkarna verkar ha idenrifierat då de letat efter hammare som matchar i bygghandeln.

Ska forska vidare här:

https://www.begroup.se/fileadmin/user_upload/images_and_files/Sweden/Documents_and_files_BE_Group_Sweden/Broschures_and_product_info/Broschyrer/BE_Armeringshandboken_2017_webb.pdf

28 mm kan offereras på begäran”. Kanske också möjlig dimension.

”Arminox rostfria armeringsstål skall användas i de kritiska delarna av betongkonstruktionen där det av erfarenhet gärna uppstår korrosions- problem.”
Senast redigerad av Avel 2020-12-22 kl. 12:03.
Citera
2020-12-22, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Anledningen till att S inte anmälde L för ofredande m.m. kan vara enkel. Förmodligen lekte de lekar som Underkastelse/Dominans. Vilket uppskattades av båda. De levde ut deras drömmar med varandra.S var heller inte tråkig utan gav henne spänning. Statistiken visar även att man inte blir tagen på allvar vid anmälan.När L medvetet gick in för att göra H illa på olika vis var det tvunget att hon måste bort. Det ingick ej i spelet att förstöra en familj så som L gjorde i kvinnlig list. Ett säkert kort att få slut på det och skydda frun var att se till att eliminera problemet på egen hand för gott. Tala är silver, men tiga är guld.

Det där är ju dina egna fria fantasier och spekulationer.

Finns flera kända män som haft kvinnliga stalkers dessutom. Sven Bertil Taube exempelvis. Hade LW utvecklat stalkerbeteende så hade polisen absolut kunnat bistå.

Fast nu var det ju inte LW som fotade genom fönstret och smög in och tände ljus i sängen...

Keep in mind. Inget av det SD gjorde mot LW gjorde han av kärlek till HD eller deras barn. Hade kärleken till HD varit så stark så hade han aldrig valt att fortsätta relationen med LW efter att den avslöjades.

Dessutom så otroligt barnslig med sitt "radiotystnad". En medelålders villapappa som lekte hemlig agent på hemliga uppdrag 🙄 Att smyga bakom ryggen på HD och svika henne var en del av hans lek. En lek som LW började tröttna på. Då tog sig leken andra uttryck för SD.

Kanske såg han förberedelserna, mordet och förhören som ytterligare en del i hans Hemlige Arne-lek. Han var fortfarande i en roll. Superagenten Hemlige SD var tvungen att göra sig av med Agent LW. A man's gotta do... osv.
Senast redigerad av Firesnake 2020-12-22 kl. 12:11.
Citera
2020-12-22, 12:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
1.
Har någon i förhör pekat ut det exakta trädet som LW:s gitarr-cache satt på vid brottsplatsen innan den sabbades och behövde flyttas?

2.
Finns det någon information om hur hennes nya tänkta cache Home Soft Home skulle utformas?
(nåt spår av plan borde man hittat i hennes bostad/dator/Google kan man tänka sig).

1. Inget jag har sett. Lena har däremot tagit många bilder, men jag har haft svårt att se vilket träd det har handlat om. Jag tyckte mig kunna se att stammen såg annorlunda ut på nya platsen.

2. Har inte kunnat hitta något om det i hennes konversationer. Hon höll mest på med en annan cache på slutet enligt den reviewer JD som var den som hon pratade mycket med om/och som vanligen var den som bedömde hennes cacher inför godkännande och publicerande.

Det fanns en låda i Lenas bil (i en väska i bagaget, som konstigt nog inte undersöktes närmre, utan fotades utvändigt och bara kollades i. UW skickad bilder på innehållet vid senare tillfälle till polisen)) med lite grejor i som skulle kunna ha använts, men inget som kunnat kopplas till de garntrådar/tussar som har hittats på platsen, så vitt jag vet.
(A 157B/438ff)

Det har ju även hittats andra fibrer på mordplatsen, en vit fibertuss på en trädgren (K- makering inom brottsplatsen) och en ljus fibertuss vid F-markeringen på en avbruten trädstam.
Citera
2020-12-22, 12:08
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Väl resonerat. Tänkte jag ska kika närmare i SD:s skrivelse till tingsrätten efter huvudförhandlingen var klar. Där framgår ju hur han vill styra vissa delar i detta.

Så här ser ett 32mm armeringsjärn ut förresten när man håller det i handen.

https://www.bildtagg.se/bild/xqbsa0w5g984iqhlt5htk1w

Snacka om tillhygge. Undrar om de där räfflorna lämnar märken i huden? Kanske inte om man slår tokhårt och kroppen ligger några dagar.
Men räfflorna kanske också kan orsaka de rispor som rättsläkarna gjutit av.

Och en bit bort låg en vinkelslip kastad. Ja vad ska man tro.

Det är nästan bättre att googla på engelska när man ska kika på dessa järn. De heter ”rebar” eller ”reinforcing bar”.

Bara att inventera vilka byggen som använt såna här som SD varit kopplad till.

32 mm armeringsjärn dödar sannolikt snabbt och effektivt. I det här fallet verkar mordet ha skett plågsamt utdraget. Kanske antalet slag är kopplat till att tillhygget inte hade den effekt mördaren förväntade sig och då talar det för att ett järn med dimension 32 inte använts till att börja med. Kanske hen börjar med att slå till med något taktiskt verktyg, skadar sig själv och trädet? Det fungerade inte som väntat och dödsmisshandeln avslutas med något mer verkningsfullt tillhygge som det du föreslår?

---

Det tunnare 90 gradersvinklade järn som tillhörde jobbet, påstod SD fanns hemma hos honom. Kanske det är översta delen av järnet som syns lutat mot väggen nedanför det vänstra fönstret i garaget?
Förstoringsglas, originalbild och falkögon krävs: www.bildtagg.se/bild/4j3mglahsy9mmai06e6cppjb
Citera
2020-12-22, 12:22
Medlem
Citat:
1. Inget jag har sett. Lena har däremot tagit många bilder, men jag har haft svårt att se vilket träd det har handlat om. Jag tyckte mig kunna se att stammen såg annorlunda ut på nya platsen.

2. Har inte kunnat hitta något om det i hennes konversationer. Hon höll mest på med en annan cache på slutet enligt den reviewer JD som var den som hon pratade mycket med om/och som vanligen var den som bedömde hennes cacher inför godkännande och publicerande.

Det fanns en låda i Lenas bil (i en väska i bagaget, som konstigt nog inte undersöktes närmre, utan fotades utvändigt och bara kollades i. UW skickad bilder på innehållet vid senare tillfälle till polisen)) med lite grejor i som skulle kunna ha använts, men inget som kunnat kopplas till de garntrådar/tussar som har hittats på platsen, så vitt jag vet.
(A 157B/438ff)

Det har ju även hittats andra fibrer på mordplatsen, en vit fibertuss på en trädgren (K- makering inom brottsplatsen) och en ljus fibertuss vid F-markeringen på en avbruten trädstam.

1. Tanken väcktes hos mig när HD i förhör ska peka ut det träd den satt på. Två ggr var hon där. Först att logga den med SD och sen med några vänner kort innan den sabbades. (Det är vän hon som sabbade den väl eller...).

Hon sätter då ett kryss där trädet borde stå men inte gör det längre typ. Finns några träd där men hon sättet alltså krysset på en yta där inget träd står.

Är trädet borta? Gropen i marken är det resterna av att ha grävt upp ett mindre träd? Långsökt men att HD är så här detaljerad i sitt utpekande av ett träd som borde stå där hon markerar är rätt så ovanlig tydlighet i hennes förhör.

Enligt hennes förhör så har hon inte diskuterat platsen med SD mer än att de tagit en burk där. Han är alltså misstänkt för mord på hans älskarinna och det är i samma kvarter som HD bor och de båda har besökt platsen och känner alltså till den, HD har åkt förbi avspärrningarna på motorvägen och den har synts i media.
Men HD och SD har INTE diskuterat denna plats menar hon. Det är väl klart som korvspad att de har diskuterat den efter mordet?
Lojala pappsen och världens mest storsinte svärfar SOA verkar ju ha haft en två timmar lång monolog på väg hem från Arlanda med uppdatering av fallet. Mig övertygar hon inte att de inte diskuterat allt det hon förnekar de inte diskuterat.
Senast redigerad av Avel 2020-12-22 kl. 12:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in