2020-12-21, 00:03
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag citerar dig:
"Låt mig gissa, nu kommer du svara att du pratar inte om jordglober, bara om jorden. Eller att det inte finns någon mening med att jämföra jorden med en jordglob. Eller så kommer du upprepa att allt bygger på en klotformad jord och jag ska komma med bevis om det. "
Slut citat.

För att bevisa att jorden är rund antar du att jorden är rund, sedan erkänner du i det citerade att man inte kan göra så. Sedan går du direkt in i ditt resonemang om att man måste anta att jorden sfärisk för att bevisa att jorden är sfärisk. Ser du inte konflikten i detta resonemang?

Det är ju med detta svar du ger mig som visar att du inte på något sätt tror på en platt jord och att du är fullt medveten att jorden är ett klot.

Allt handlar om att du ska undvika svara eller diskutera dom frågor du får. Du är ju helt medveten om att det sjävklart kommer bli samma resultat på jordgloben i labbmiljön som det vi observerar med våra egna ögon.
Och lika mycket är du helt medvetet om att vi inte under några omständigheter kommer kunna få fram en enda liknande situation av det vi observerar i verkligheten om vi i samma labbmiljö har en platt skiva som jord istället.

Det är ju därför du (och exakt ”alla” som påstår dom tror/vet att jorden är platt u den här tråden) hela tiden vägrar svara på frågor och vägrar förklara varför allt är fel på den platta modellen gentemot hur vi observerar verkligheten.

Och så fort du märket att du inte kan dribbla undan frågor/påståenden då svarar du att du inte vet, att resonemanget ”utgår” från en klotformad jord eller så svarar du att det är ställda frågor.

Nä, det är inte ens intressant lägre att försöka dividera mer et ”alla” plattskallar för ni försöker ju inte ens längre att komma med några finurliga påhittande motargument. Det blir liksom tråkigt när ”era” motargument är så extremt motsägelsefulla att ett barn i många fall förstår hur korkade dom är.
Citera
2020-12-21, 01:43
Medlem
Citat:
Du utgår ifrån att jorden är en glob och allt du observerar påstår du sedan bero på att jorden är rund.

Förut var ditt trumfkort att formeln för en cirkel och det inte kunde stämma med ekvatorn men när jag påpekade för dig att radien var ett antagande.
Som vanligt från dig så är det där skitprat.
Även om du inte inser det så har faktiskt mänskligheten skaffat sig en hel del kunskaper under de årdet har funnits människor. Kunskaper som vi nu kan tillämpa.
Vi VET att avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 mil. Samlad mänsklig kunskap som det är rent trams att försöka förneka.
Vi VET också att omkretsen på en cirkel med 1000 mils radie är 6283 mil. Matematik, känd åtminstone sedan 3000 år, ingen idé att du försöker förneka det.
Slutligen VET vi att ekvatorn är 4008 mil lång. Alltså omöjligt att jorden är platt. Nog om detta, vill du tramsa vidare så varsågod..

Men nu något där vi faktiskt utgår från att jorden och planeterna är klot. I morgon ska två planeter synas på himlen alldeles intill varandra. Förutsägelsen bygger på att solsystemet är uppbyggt som vetenskapen säger. Hur förklarar en plattjordare att den förutsägelsen stämmer?
Citera
2020-12-21, 10:06
Medlem
Helarenskyddardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Som vanligt från dig så är det där skitprat.
Även om du inte inser det så har faktiskt mänskligheten skaffat sig en hel del kunskaper under de årdet har funnits människor. Kunskaper som vi nu kan tillämpa.
Vi VET att avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 mil. Samlad mänsklig kunskap som det är rent trams att försöka förneka.
Vi VET också att omkretsen på en cirkel med 1000 mils radie är 6283 mil. Matematik, känd åtminstone sedan 3000 år, ingen idé att du försöker förneka det.
Slutligen VET vi att ekvatorn är 4008 mil lång. Alltså omöjligt att jorden är platt. Nog om detta, vill du tramsa vidare så varsågod..

Men nu något där vi faktiskt utgår från att jorden och planeterna är klot. I morgon ska två planeter synas på himlen alldeles intill varandra. Förutsägelsen bygger på att solsystemet är uppbyggt som vetenskapen säger. Hur förklarar en plattjordare att den förutsägelsen stämmer?

Du antar att informationen som staten har matat dig med sen du var liten fram till nu är sanning, det är väldigt likt hur en muslim-isis krigare föds upp. Enligt honom så är allt han gör rätt och rättfärdigat.

Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Alla andra planeter är ju runda då är ju inte jorden platt.
Finns hur mycket som helst bevis att jorden är rund.
Alla foton tagna från astronauter och satelliter
alla beräkningar från ca 3000 år tillbaka.
Alla resor som man gör med flygplan båt eller bil jorden runt och kommer tillbaka till samma plats.
Alla fysiska bevis
Plattjordare har inte lagt upp ett enda fysiskt bevis på en platt jord som inte finns.
Tänk lite.

CGI och photoshop är inga bevis. Du antar att astronauter och sateliter existerar.
Resorna du snackar om kan överföras till Flat Earth modellen (Norr innåt, syd utåt från cirkeln)
Ni religiösa har fortfarande inte bevisat att vi lever på en rund jord.

Kom med något istället för att försöka förolämpa och förlöjliga (Inte riktat specifict till dig Eagle) Jag är ute efter sanningen, jag säger hellre "Jag vet inte" än att blint fästa mig vid något. Teorier är kul men inget man ska leva efter. Flat Earth är intressant då mycket av det stämmer med mina upplevelser i naturen och observationer; men det betyder inte att jag ska tro blint på det. Jag har också varit hjärntvättad en period och kollade mycket på videos angående astronomi, svarta hål, Stephen Hawking osv. När man väl är i det hålet så känns det väldigt verkligt men sen inser man att man är väldigt religiös då man blint tror på saker som visas för en utan att ifrågasätta det.

Citat:
Du antar radien på den runda jorden. Ännu ett antagande.

De antar att X är sant så då måste Y automatiskt vara sant men Z är i grunt och botten en lögn som X och Y är baserat på.

Allegory of the cave (Platons grottliknelse) beskriver reaktionen från de religiösa i den här tråden mycket väl. Man märker väldigt uppenbart att er världsbild är hotad då ni kommer med aggressiva/förlöjligande/förolämpande inlägg.
https://www.youtube.com/watch?v=d2afuTvUzBQ

"Truth fears no investigation, But lies always do"

Flat Earth information:
Citera
2020-12-21, 10:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Inget i din lista bevisar att jorden är sfärisk. Försök bättre!
Tala för dig själv, bevisen talar emot din tro, därför väljer du att avfärda dem.
Citera
2020-12-21, 10:50
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
... I morgon ska två planeter synas på himlen alldeles intill varandra. Förutsägelsen bygger på att solsystemet är uppbyggt som vetenskapen säger. Hur förklarar en plattjordare att den förutsägelsen stämmer?

Ställde i princip samma fråga för några sidor sedan, men ingen plattskalle har dristat sig att svara.

(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Om det kommer stt svar blir det väl i stil med att "Det är ljus på himlen, det är allt jag vet".
Senast redigerad av Kenpo 2020-12-21 kl. 10:55.
Citera
2020-12-21, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helarenskyddardig
Du antar att informationen som staten har matat dig med sen du var liten fram till nu är sanning, det är väldigt likt hur en muslim-isis krigare föds upp. Enligt honom så är allt han gör rätt och rättfärdigat.

CGI och photoshop är inga bevis. Du antar att astronauter och sateliter existerar.
Resorna du snackar om kan överföras till Flat Earth modellen (Norr innåt, syd utåt från cirkeln)

Kom med något istället för att försöka förolämpa och förlöjliga (Inte riktat specifict till dig Eagle) Jag är ute efter sanningen, jag säger hellre "Jag vet inte" än att blint fästa mig vid något. Teorier är kul men inget man ska leva efter. Flat Earth är intressant då mycket av det stämmer med mina upplevelser i naturen och observationer; men det betyder inte att jag ska tro blint på det. Jag har också varit hjärntvättad en period och kollade mycket på videos angående astronomi, svarta hål, Stephen Hawking osv. När man väl är i det hålet så känns det väldigt verkligt men sen inser man att man är väldigt religiös då man blint tror på saker som visas för en utan att ifrågasätta det.

De antar att X är sant så då måste Y automatiskt vara sant men Z är i grunt och botten en lögn som X och Y är baserat på.

Allegory of the cave (Platons grottliknelse) beskriver reaktionen från de religiösa i den här tråden mycket väl. Man märker väldigt uppenbart att er världsbild är hotad då ni kommer med aggressiva/förlöjligande/förolämpande inlägg.

Flat Earth information:
Förklara flygrutten mellan Sydney och Santiago med Qantas!
Citera
Medlem
Citat:

Flat Earth information:
Existerar inte våra två svenska astronauter fugelsang och den kvinnliga.🤑🙄
Dem har ju varit där och tagit bilder på våran runda glob.
Varför frågar ni inte dem men det vågar ni inte gör upp en debatt
Väx upp.
Du har inga bilder på en platt jord.
Citera
Medlem
Citat:
Du antar att informationen som staten har matat dig med sen du var liten fram till nu är sanning, ...

Nej absolut inte. Jag och många andra har verifierat att de teoretiska modellerna stämmer. Har du aldrig varit med på en fysiklaboration? På en vanlig simpel labb i grundskolan verifierar du att teorierna stämmer. Och ju mer fysik du läser desto mer avancerade laborationer gör du.

Citat:
. ... Du antar att astronauter och sateliter existerar...

När det gäller satelliter så har jag genom laborationer verifierat deras existens. Jag har mätt både riktning och avstånd till satelliter så jag behöver inte anta ett skit utan kan luta mig mot empirisk kunskap.

Citat:
. ...
... Resorna du snackar om kan överföras till Flat Earth modellen...

Nej det är just det de inte kan. Om du tar den samlade kunskapen om riktningar och avstånd på jorden så passar de bara in på en sfärisk jord. Avstånd och riktningar passar inte in på en platt jord.

Citat:
... Kom med något istället för att försöka förolämpa och förlöjliga ...

Tråden är full med evidens för jordens form. Antingen har du inte läst tråden eller så förstår du helt enkelt inte evidensen.

Hur ser du t.ex på våra observationer av polstjärnan? För mig är det ett väldigt tydligt evidens för att jorden inte är platt. Observationerna av polstjärnan är inte förenliga med en platt jord.

Eller det här med resor, du påstår att de kan överföras till "Flat Earth modellen" vilket helt enkelt inte är sant. Avstånd och riktningar kan antingen passa på en platt jord eller på en sfärisk jord, de kan inte passa på båda modellerna. Avstånd och riktningar kan inte vara samma på en glob som på en platt yta, det är en geometrisk omöjlighet.

När vi dagligen navigerar kors och tvärs på jorden använder vi oss av kartor som bygger på en sfärisk jord. Vi lyckas navigera och hitta fram, våra kartor fungerar och vi känner till avstånd och riktning mellan olika punkter på jorden. Och detta är, oavsett om du förstår det eller inte, ett mycket starkt evidens för jorden form.
Citera
2020-12-21, 10:53
Medlem
Helarenskyddardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Ställde i princip samma fråga för några sidor sedan, men ingen plattskalle har vågat svara.

(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Det enda du kommer se är 2 ljus. Du antar att det är "planeter". Föredrar att kalla dem för luminary/luminaries
"A celestial body, as the sun or moon. A body, object, etc., that gives light."
Något är det i alla fall, men en fysisk planet med densitet? Religiöst svammel

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej absolut inte. Jag och många andra har verifierat att de teoretiska modellerna stämmer. Har du aldrig varit med på en fysiklaboration? På en vanlig simpel labb i grundskolan verifierar du att teorierna stämmer. Och ju mer fysik du läser desto mer avancerade laborationer gör du.
Grundskolan = indoktrination camp. Du tror på en modell som är baserad på en lögn. Vilken labb snackar du om?

Citat:
När det gäller satelliter så har jag genom laborationer verifierat deras existens. Jag har mätt både riktning och avstånd till satelliter så jag behöver inte anta ett skit utan kan luta mig mot empirisk kunskap.
DU har mätt. Du har bekräftat det för dig själv. Liksom har jag mätt och bekräftat hur Flat Earth är mer troligt än rund jord.

Citat:
Nej det är just det de inte kan. Om du tar den samlade kunskapen om riktningar och avstånd på jorden så passar de bara in på en sfärisk jord. Avstånd och riktningar passar inte in på en platt jord.
Det är din åsikt, finns mycket information på nätet som beskriver onödiga flygplansresor som är mer logiska på Flat Earth. Även hur man kan se landskap som inte bör kunna ses om det nu funnits en böj (som inte finns)

Citat:
Tråden är full med evidens för jordens form. Antingen har du inte läst tråden eller så förstår du helt enkelt inte evidensen.
Den är fylld med teorier från båda hållen, jag har läst den och det är mycket svammel och förlöjligande mot Flat Earth. Det är uppenbart att detta finns där för att få viktig Flat Earth information att försvinner bland posterna/sidorna.

Citat:
Hur ser du t.ex på våra observationer av polstjärnan? För mig är det ett väldigt tydligt evidens för att jorden inte är platt. Observationerna av polstjärnan är inte förenliga med en platt jord.
Här har du https://lbry.tv/@waykiwayki:f/flat-earth-advanced-the-luminaries:f

Citat:
Eller det här med resor, du påstår att de kan överföras till "Flat Earth modellen" vilket helt enkelt inte är sant. Avstånd och riktningar kan antingen passa på en platt jord eller på en sfärisk jord, de kan inte passa på båda modellerna. Avstånd och riktningar kan inte vara samma på en glob som på en platt yta, det är en geometrisk omöjlighet.
Man kan alltid anpassa och forma en lögn så att den ser väldigt sann ut. Jag har gjort min forskning och rund jord riktningarna/siffrorna stämmer inte samt saker man kan uppleva IRL.

Citat:
När vi dagligen navigerar kors och tvärs på jorden använder vi oss av kartor som bygger på en sfärisk jord. Vi lyckas navigera och hitta fram, våra kartor fungerar och vi känner till avstånd och riktning mellan olika punkter på jorden. Och detta är, oavsett om du förstår det eller inte, ett mycket starkt evidens för jorden form.
Du kan navigera med en Flat Earth karta, ännu mer effektivt dessutom.

Flat Earth information:
Senast redigerad av Helarenskyddardig 2020-12-21 kl. 11:05.
Citera
2020-12-21, 10:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Flat Earth information:

Som vanligt tror en sån som du att det inte går att kontrollera det som ’staten’ (antar du menar den kommunala grund- och gymnasieskolan, för ett universitet lär du aldrig studerat vid). Det finns ju åtskilliga källor som inte är kopplade till staten och mycket går att se själv.

Varför kan man se längre ut över havet från ett fyrtorn ön nere ifrån stranden?

Varför är jordens skugga på månen rund vid månförmörkelse?

Vart tar solen vägen på natten? Ner under horisonten i väster, och några timmar senare kommer den upp över horisonten i öster. Var befann den sig när den inte syntes?

Stjärnhimlen ser ut att rotera åt olika håll på södra resp norra halvklotet. (Jo, det går att resa till södra halvklotet. Många i tråden inkl jag själv har gjort det) Hur kan det vara så på en platt jord?

Varför finns det förresten stjärnbilder som bara kan ses från södra halvklotet men inte t ex härifrån?
Citera
2020-12-21, 11:03
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
Det enda du kommer se är 2 ljus. Du antar att det är "planeter". Föredrar att kalla dem för luminary/luminaries

"A celestial body, as the sun or moon. A body, object, etc., that gives light."

Något är det i alla fall, men en fysisk planet med densitet? Religiöst svammel

Hur förklarar du att denna konjunktion kunde beräknas och förutsägas? Svammel hade inte gjort det möjligt. Om du inte är totalt bortom all upplysning inser du förstås att rymdsonder faktiskt har sänts till dessa "ljus" och bl.a. skaffat oss bilder tagna på relativt närhåll. Är vyerna från planeten Mars enligt din mening CGI?
Senast redigerad av Kenpo 2020-12-21 kl. 11:08.
Citera
2020-12-21, 11:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Resorna du snackar om kan överföras till Flat Earth modellen (Norr innåt, syd utåt från cirkeln)...
Hur vet du det när det inte ens finns en platt-jords-karta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in