2020-11-28, 23:33
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är du här nu igen?

Är månen alltid i söder i din värld? Söder är väl utåt periferin på din platta jord? Om månen alltid är vid omkretsen är det väl alltid i söder?

Hur kan månen ses i andra väderstreck?

Hur kan månen stå i zenit?

Säger inte att jag besitter facit, påtalar endast de svagheter som den officiella modellen har pgs observationer var och en kan göra själv.
Citera
2020-11-28, 23:34
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Bara en liten detalj...nedersta delen av bergen i bakgrunden skyms av jordens kurvatur

Notera det jag skrev om tvivalaktig optik. Majoriteten av de professionella observationer påvisar FR
Citera
2020-11-28, 23:34
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Visst är det så och är du minsta tveksam vänligen undersök de experiment som finns tillhands ex vis på YT. Solklar effekt med nedkylande fakor där månljuset träffar.
Jag har undersökt det på egen hand. I YT-klippen använder de en skuggkälla som inte håller samma temperatur som omgivningen. Det gjorde jag- Därför blev mitt resultat korrekt och visade inte någon skillnad.

Varför tror du att ett kylande månsken skulle vara ett bevis för att jorden är platt?
Citera
2020-11-28, 23:37
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag har undersäkt det på egen hand. I YT-klippen använder de en skuggkälla som inte håller samma temperatur som omgivningen. Det gjorde jag- Därför blev mitt resultat korrekt och visade inte någon skillnad.

Varför tror du att ett kylande månsken skulle vara ett bevis för att jorden är platt?

Eftersom du angav ditt "resultat" i hela gradantal utan decimaler är jag tveksam till din kalibrering.

Om jorden är rund så är den modellen att månljuset är reflektion av solljuset, någonting jag starkt ifrågasätter.
Citera
2020-11-28, 23:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Visst är det så och är du minsta tveksam vänligen undersök de experiment som finns tillhands ex vis på YT. Solklar effekt med nedkylande fakor där månljuset träffar.
Kommer du ge dig ut och mäta nu?
Citera
2020-11-28, 23:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Säger inte att jag besitter facit, påtalar endast de svagheter som den officiella modellen har pgs observationer var och en kan göra själv.

Fast den idé du föreslår är ju att månen skulle röra sig "längst ut i omkretsen", vilken du glatt häver ur dig utan att för en sekund reflektera över vad det skulle innebära. Inte ens det du vårdslöst lolar åt stämmer ju. Befinner sig en måne vid den platta jordens periferi skulle ju folk absolut inte se samma sida av den.

Citat:
Lol nej om månen färdas längst ut i omkretsen så ser alla samma sida. Värdelöst försök att försöka spela allan av den youtubern

Varför håller du på så?
Citera
2020-11-28, 23:42
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Eftersom du angav ditt "resultat" i hela gradantal utan decimaler är jag tveksam till din kalibrering.

Om jorden är rund så är den modellen att månljuset är reflektion av solljuset, någonting jag starkt ifrågasätter.
Jag använde mig av en digital termometer med två decimaler. Såg inte någon skillnad alls. Du kan själv genomföra detta experiment. Det är mycket viktigt att skuggkällan har smma temperatur som omgivningen. Du kommer inte heller att se nån skillnad.

Men hur som helst - varför tror du att kallt månsken skulle vara ett bevis för en platt jord? Hur kommer det sig att du tror att det finns strålning som kyler ner det strålarna träffar?

För övrigt - tror du det finns folk som lägger upp trollklipp på YT?
Citera
2020-11-29, 00:29
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Lol nej om månen färdas längst ut i omkretsen så ser alla samma sida.

Så, kan du visa detta med en bild/film?
Citera
2020-11-29, 00:46
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Visst kan vi undersöka dem och konstatera att de alla är felaktigt utförda, de har glömt att göra en kontrollmätning vid nymåne.
Citera
2020-11-29, 02:46
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej självklart ser inte olika betraktare på olika ställen på jorden samma sida av månen, det är en geometrisk omöjlighet om månen är nära.

Om du ska argumentera för en platt jord får du anstränga dig lite mer. Du borde ha dragit till med att månen inte är ett fysiskt objekt utan en personlig upplevelse. Eller kanske något om refraktion. Eller kanske att månen är fejk och CGI.

Enligt "The Mad Revisionist" så är månen fejk.

Citat:
It was then that I embarked on my research, which has led me to this day when I can confidently make the following assertion: The Moon does not exist. As I realize this revelation may appear shocking to the average reader, allow me to repeat it:

The Moon does not exist!

https://phdn.org/archives/revisionism.nl/Moon/The-Mad-Revisionist.htm

Citera
2020-11-29, 07:58
Medlem
Citat:
Fullmåne snart varför inte gå ut och mäta
temperaturen för skuggan vs månljuset. Ljuset är kallare vilket indirekt bevisar flat earth.
Det där är rent nonsens. Strålningsenergi mäter man med en STRÅLNINGSMÄTARE. Med en termometer mäter man temperatur.

Det går inte att mäta temperatur och uttala sig om strålningsenergi, eftersom så många andra faktorer påverkar temperaturen på den aktuella platsen.

Om temperaturen mäts korrekt, vilket YT-killen inte klarade av, så kommer båda termometrarna att visa samma temperatur. Månljuset är helt enkelt för svagt för höja temperaturen mätbart.
Citera
2020-11-29, 09:18
Medlem
Kenpos avatar
Den 16-25 december 2020 ska planeterna Jupiter och Saturnus stå i stor konjunktion, så att de på kvällshimlen syns som en enda stark ljuspunkt. Detta inträffade senast i mars år 1226 och kommer nu att kunna observeras över sydhorisonten om man bor i södra halvan av Sverige. Men ju längre norrut man befinner sig, desto kortare kommer observationstiden att bli, och norrom ca Sundsvall kommer fenomenet inte att synas alls. Vad beror det på? Om jorden är platt borde det ju inte förhålla sig så.
Senast redigerad av Kenpo 2020-11-29 kl. 09:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in