2020-12-20, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg

Det finns inget i observation av polstjärnan som falsifierar varken platt eller rund jord.

Det vill jag nog påstå. Observationen passar som hand i handske med en sfärisk jord och den passar inte för fem öre på en platt jord. Du kan helt enkelt inte ge en trovärdig förklaring till observationen och det är därför en falsifiering av den platta jorden.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-12-20 kl. 23:10.
Citera
2020-12-20, 23:07
Medlem
Citat:
Gleasons är en projektion och fungerande karta.

Nej Gleasons är inte en fungerande karta över en platt jord. Den är trasig, kaputt och felaktig.

Citat:
G... det finns mängder av projektioner som är fungerande kartor. ...

På en platt jord behövs inga projektioner. Att det ens behövs olika projektioner borde får dig att fundera en stund.
Citera
2020-12-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det vill jag nog påstå. Observationen passar som hand i handske med en sfärisk jord och den passar inte för fem öre på en platt jord. Du kan helt enkelt inte ge en trovärdig förklaring till observationen och det är därför en falsifiering av den platta jorden.
Nu gav du ju ingen förklaring till varför den passar som hand i handske. Eftersom du menar att observationen passar med dina vantar kan du väl också förklara hur det går till! Eller blir det bara mer trollande?
Citera
2020-12-20, 23:18
Medlem
Citat:
Nej Gleasons är inte en fungerande karta över en platt jord. Den är trasig, kaputt och felaktig.
Jag påstod inte det heller, varför ljuger du så mycket? Måste kännas hemskt!

Förklara varför gleasons inte är en fungerande karta!

Citat:
På en platt jord behövs inga projektioner. Att det ens behövs olika projektioner borde får dig att fundera en stund.
Varför behövs en projektion på en rund jord?
Citera
2020-12-20, 23:19
Medlem
Citat:
Jag stöder ditt påstående om att ekvatorn är 4000 mil lång.

Så din tes är att det är 636 mil från nordpolen till ekvatorn? Att en sjömil i nord-sydlig riktning är 1200 meter och inte 1600 meter? Att avståndet mellan Stockholm och Malmö är 30% kortare än vad vi tror?

Det borde gå att leda i bevis kan man tycka. I väntat på det så lutar jag nog att jorden är en sfär.
Citera
2020-12-20, 23:22
Medlem
Citat:
Så din tes är att det är 636 mil från nordpolen till ekvatorn? Att en sjömil i nord-sydlig riktning är 1200 meter och inte 1600 meter? Att avståndet mellan Stockholm och Malmö är 30% kortare än vad vi tror?

Det borde gå att leda i bevis kan man tycka. I väntat på det så lutar jag nog att jorden är en sfär.
Du antar radien på den runda jorden. Ännu ett antagande.
Citera
2020-12-20, 23:27
Medlem
Citat:
Förklara varför gleasons inte är en fungerande karta!

En korrekt karta över en platt jord?
Avstånden i öst-västlig riktning stämmer inte. T.ex så stämmer inte avstånden i Australien.

Citat:
Varför behövs en projektion på en rund jord?

Av en rund jord menar du säkert?

Därför du inte kan återbilda ett tredimensionellt objekt i två dimensioner.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-12-20 kl. 23:36.
Citera
2020-12-20, 23:30
Medlem
Citat:
Du antar radien på den runda jorden. Ännu ett antagande.

Inte alls. Jag gjorde ett antagande om att jorden är platt och ekvatorn är 4000 mil.

Det ger att avståndet mellan Malmö och Stockholm är 45 mil och inte de observerade 60 milen.
Konstigt? Ja definitivt. På gränsen till absurt skulle jag vilja säga. Helt vansinnigt. Fullständigt befängt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-12-20 kl. 23:35.
Citera
2020-12-20, 23:38
Medlem
Citat:
En korrekt karta över en platt jord?
Avstånden i öst-västlig riktning stämmer inte. T.ex så stämmer inte avstånden i Australien.
Gleasons är en projektion, det är inte en karta över plattjord. det kan man utläsa på kartan.

Citat:
Av en rund jord menar du säkert?

Därför du inte kan återbilda en ett tredimensionellt objekt i två dimensioner.
Gnonomisk projektion avbildar den runda jorden.
Citera
2020-12-20, 23:39
Medlem
Citat:
Inte alls. Jag gjorde ett antagande om att jorden är platt och ekvatorn är 4000 mil.

Det ger att avståndet mellan Malmö och Stockholm är 45 mil och inte de observerade 60 milen.
Konstigt? Ja definitivt. På gränsen till absurt skulle jag vilja säga. Helt vansinnigt. Fullständigt befängt.
Ja, därför att du antar radien.
Citera
2020-12-20, 23:42
Avslutad
Citat:
Du observerar himlen, inte jorden. Ett antagande med andra ord.
Ju närmre ekvatorn du kommer, desto lägre står polstjärnan på himlen. Nedanför ekvatorn ser du inte längre polstjärnan. Detta fenomen kan förklaras jätteenkelt med att jorden är rund. Men det kan inte förklaras med en platt jord.
Citera
2020-12-20, 23:48
Medlem
Citat:
Ja, därför att du antar radien.

Radien? Du menar att jag antar avståndet mellan nordpolen och ekvatorn på en platt jord?

Nej det är inget antagande, det är en följd av att en cirkels omkrets är 6,28 ggr dess radie.
Om ekvatorn - på en platt jord - är 4000 mil så är avståndet från origo till ekvatorn 636 mil.

Citat:
Jag stöder ditt påstående om att ekvatorn är 4000 mil lång.

Om vi antar att jorden är platt så betyder det att avståndet mellan nordpolen och ekvatorn är 636 mil. Och det innebär i sin tur att det bara är 45 mil mellan Stockholm och Malmö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in