2020-12-18, 12:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det är väl inget konstigt med det. Om du trodde du skulle kunna köra i skogen på ett vettigt sätt med en cykel för typ 2.995:- var det väl bra att säljaren var ärlig och berättade att det inte är så det fungerar.

Bra att du har stenkoll på både vad cykeln kostade samt hur jag tänkt använda den.

Mvh
Macallan
Citera
2020-12-18, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkassoPierre
är inte xxl ett franskt skitföretag? fransmön är ju kända för att ha mycket låg intelligens precis som latinamerikaner. om xxl är franskt ska man bojkotta skiten. precis som man ska bojkotta alla som kommer från radioaktiva skitlandet japan.

Du kanske tänker på "Decathlon".

XXL är Norskt från början och inget vare sig i kundbemötande, prissättning, produktutbud etc tyder på att dom har låg IQ. Tvärtom.
Citera
2020-12-18, 12:36
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Hej!

Jag hoppas att jag skriver under rätt avdelning nu.
Jag har under en längre tid letat elcykel. Igår gick jag förbi XXL och hittade en cykel på rea för 12 000:- där exempelvis batteriet var inbyggt i ramen, något jag letat efter länge till det priset. När jag efter en längre väntan äntligen får prata med en säljare vilseleder han mig direkt och pekar på cyklar för 30 000:- till 40 000:- och förklarar att jag bör undvika cykeln på rea. Jag förklarar flera gånger för säljaren att jag enbart är intresserad av den för 12 000:-. Eftet ca 10 minuter gav jag upp och gick därifrån.

Vad är det som händer? Har någon mer än jag råkat ut för liknande? Det är ju helt sjukt.

Äh, standard ju. De får kick back enligt någon tabell per vara. Sälj mer och dyrare, mer kosing i slutet av månaden. Don't hate the player, hate the game typ. Jag tycker du gjorde rätt. Det enda jag skulle gjort annorlunda är vända mig till annan säljare alt beställa den i mobilen för avhämtning i butiken du var i.

Vill inte att säljare av denna typen ska ha kommission på sälj.

Den enda grejen i sammanhanget är väl om en rabatterad vara likt denna ger kick back för säljaren. Eller i vilken mån det finns en gentlemen's agreement att den nya säljaren jag hittar överför kick backen till den ursprungliga.

Annars gillar jag killar och tjejer som är trevliga, försöker hjälpa mig så gott det går och argumenterar utifrån fakta. Tycker t.ex. batteritid är viktigt, om säljaren föreslår lite dyrare produkt med bättre batteritid är jag beredd att lyssna. Om säljaren istället visar dyrare produkt med sämre batteritid blir det inget sälj.
Citera
2020-12-18, 12:38
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andymitchell
Skyltpriset är bara ett förslag till konsumenten, det är inget bindande att skriva ut ett pris på någon skylt. Hur skulle eventuella felskrivningar annars påverka utfallet? tänk en nolla för lite på exvis. en bil..
Nej!

När du annonserar ut något för ett pris och en konsument kommer och accepterar budet har du som säljare ingått ett avtal med accepten. Avtalsfrihet är det enda som kan hindra detta förutom att det är ett uppenbart fel som gjorts på prissättningen. I detta fallet är det ju inget uppenbart fel eftersom säljaren själv sa att den cykeln till det priset inte var bra.

Här är det isåfall ett klart exempel på Marknadsföringslagens tillämpning.

Principen är den samma om ett bensinbolag skulle annonsera ut 95-oktanig bensin för 5 kronor litern, och när konsumenterna kommer dit lurar man i dem 98-oktanig bensin för fullpris.
Citera
2020-12-18, 12:40
Medlem
CrillePilles avatar
Då jag jobbat flera år som säljare inom elektronikbranchen så är det såhär det funkar, butiker har lockvaror för att få dit kunderna till butiken, sen är det deras jobb att få kunden att välja en "bättre" vara (mao en vara butiken har högre marginal på)
Ni som tycker man ska prata med säljarens chefer har fel, då det är cheferna som tvingar säljarna att agera på detta sättet.
Har t.o.m varit med om tillfällen där man förlorat provision om man sålt "fel" varor. Sen hade vi även vissa krav om att viss % av försäljningen skulle ske på kredit och att en viss % av ens totala försäljning skulle bestå av extraförsäkringar.

Så även om jag kan hålla med om att det är ett tråkigt bemötande så skyll inte på säljaren, han gör bara som han är upplärd och tillsagd att göra.
Citera
2020-12-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macallan40
Bra att du har stenkoll på både vad cykeln kostade samt hur jag tänkt använda den.

Mvh
Macallan

Nej det vet jag inte exakt. Men säljaren visste ju uppenbarligen det och det var ju det vi diskuterade.

En billig mountainbike (eller elcykel) på rea är inte med automatik dålig. Allt handlar om vem som ska ha den och till vad. Ska du köra mountainbike på riktigt i skogen behöver du en helt annan cykel än om du bara vill att det ska se fränt ut när du åker till skolan på en asfalterad cykelbana.

Det är naturligtvis något liknande som inträffat med TS och hans el-cykel.

Enligt ditt och TS resonemang ska man aldrig kunna annonsera ut enklare/billigare modeller ur en varugrupp pga att kunder som dom produkterna inte är anpassade för känner sig lurade när dom blir upplysta om detta.
Citera
2020-12-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrillePille
Då jag jobbat flera år som säljare inom elektronikbranchen så är det såhär det funkar, butiker har lockvaror för att få dit kunderna till butiken, sen är det deras jobb att få kunden att välja en "bättre" vara (mao en vara butiken har högre marginal på)
Ni som tycker man ska prata med säljarens chefer har fel, då det är cheferna som tvingar säljarna att agera på detta sättet.
Har t.o.m varit med om tillfällen där man förlorat provision om man sålt "fel" varor. Sen hade vi även vissa krav om att viss % av försäljningen skulle ske på kredit och att en viss % av ens totala försäljning skulle bestå av extraförsäkringar.

Så även om jag kan hålla med om att det är ett tråkigt bemötande så skyll inte på säljaren, han gör bara som han är upplärd och tillsagd att göra.

Fast nu är det inte så det funkar på XXL. Dom marknadsför och har kampanjer på lika mycket dyra som billiga varor inom resp segment. Och det finns ingen generell vilja att sälja på dyrare produkter än kunden behöver.

Det som finns är en vilja att sälja på kunden en produkt som inte är sämre än det han behöver.
Citera
2020-12-18, 12:59
Medlem
Ja, råkade ut för exakt samma sak på XXL, med just en elcykel, för ett gäng år sedan.
Gick ditt för en annonserad billig en.

När jag sa att jag var intresserad sa han rakt ut. "Den tycker jag inte du ska köpa den är dålig."

Han försökte inte ens sälja upp mig. Antar att det var den sista på lager, och de behövde den som lockbete för kunder som verkade enklare att sälja upp mot.

Försökt hålla mig undan kedjan efter det. Bekräftat att det är en övergripande strategi och inte en ensam säljare ska jag pusha mig lite extra att undvika smutset.
Citera
2020-12-18, 13:05
Medlem
Tråkigt att du råkade ut för detta. Men däremot tror jag du behöver lära sig att sätta ner foten. Det är ju inte så att nån håller en pistol mot huvudet på dig
Citera
2020-12-18, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast nu är det inte så det funkar på XXL. Dom marknadsför och har kampanjer på lika mycket dyra som billiga varor inom resp segment. Och det finns ingen generell vilja att sälja på dyrare produkter än kunden behöver.

Det som finns är en vilja att sälja på kunden en produkt som inte är sämre än det han behöver.
Dom kanske säjer det på era kickoffs, men det är inte så.

För att bli en bra säljare krävs ett väl utvecklat dubbeltänk där man vill lura sig sig själv. Den bästa lögnaren är den som själv tror på lögnen.
Detta vet säljföretag som XXL sedan länge, så hela företagskulturen genomsyras av detta dubbeltänk. Nästan alla vet innerst inne, men de hakar på i lögnen köper den själva, så de kan fortsätta göra ett bra jobb åt företaget och tjäna mer pengar.

Management till säljarna "Det här är ingen bra cykel, det är därför den är så billig. Det är bara dom som verkligen inte har råd med något annat och verkligen måste ha en elcykel som borde köpa detta. Ge kunden det egentligen vill ha istället. Vi vill ha nöjda kunder här på XXL." Bara floskler.
Sen annonserar dom samma skitcykel stort, kanske ska skriva att det är en skitcykel i annonsen?
Management säger inte till säljarna "Det här är en skitcykel, vi har en svinstor annonskampanj på denna just nu för att lura in kunderna i butiken, då ska ni haffa dom, och sälja dom dyra cyklar dom inte behöver." För då skulle säljarna inte kunna applicera sitt dubbeltänk, och sälja lika bra.
Citera
2020-12-18, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Hej!

Jag hoppas att jag skriver under rätt avdelning nu.
Jag har under en längre tid letat elcykel. Igår gick jag förbi XXL och hittade en cykel på rea för 12 000:- där exempelvis batteriet var inbyggt i ramen, något jag letat efter länge till det priset. När jag efter en längre väntan äntligen får prata med en säljare vilseleder han mig direkt och pekar på cyklar för 30 000:- till 40 000:- och förklarar att jag bör undvika cykeln på rea. Jag förklarar flera gånger för säljaren att jag enbart är intresserad av den för 12 000:-. Eftet ca 10 minuter gav jag upp och gick därifrån.

Vad är det som händer? Har någon mer än jag råkat ut för liknande? Det är ju helt sjukt.
Du kunde inte bett han dra åt helvete och be få prata med chefen
Citera
2020-12-18, 13:22
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajens
Biltema har elcyklar under 10 och är erkända bra cyklar med reservdelsgaranti på 10 år samt billigt ersättningsbatteri när man väl behöver det. Oslagbart skulle jag säga. De flesta med integrerat batteri och cyklar som inte ser ut som mopeder.

Biltema har ingen reservdelsgaranti på 10 år. Man kan vara glad om det finns reservdelar till cyklar som är 3-4 år gamla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in