Citat:
Ursprungligen postat av
workinman
Då kan de skriva det i annonsen. "Dålig billig cykel.
Det är väl i princip också vad dom gör fast med ordval som tex "budget variant" "instegs modell" "för motionären" etc som är mer relevanta.
Jag kan hålla med dig om mycket av cynismen och kritiken generellt mot säljare men jag tycker det är lite trist att du ger dig på ett av dom bättre och ärligare företagen och jag förstår inte vad du grundar det på. Du skriver ju klart och tydligt att du undviker xxl och har klart begränsad erfarenhet där i från.
Du har avfärdat flera av oss som lovordat xxl med att vi jobbar där, hur ligger det till själv jobbar du då enligt samma slutledning hos en konkurrerande kedja?
I sak är det väldigt lätt att avfärda hela din idé om att det är en genomgripande strategi att locka in kunden med lågprisprodukter för att på plats alltid sälja in dyrare alternativ.
I det aktuella kampanjandet hittar du allt från pannlampor för 1400:- till skor för 1200:- dvs resp segments dyraste alternativ.
Dessutom är det vinstmarginalen och inte totalpriset som avgör vinsten. Dvs en produkt med högt pris kan ge lägre vinst än en billig produkt med hög vinstmarginal.
Alla människor har olika behov och olika nivå av intresse osv. Enligt ditt resonemang ska man helt förbise kunder med lägre ambitionsnivå och med begränsad ekonomi och bara tillhanda hålla och marknadsföra det bästa /dyraste till alla kunder.
Det om något vore väl att luras.
Mycket kan man lasta företag för men att du i en mogen marknadsekonomi inte kan räkna ut att en cykel för 12000:- är dålig/mindre bra än en för 25000:- är knappast xxls fel.
Personligen har jag gjort över 100 inköp på XXL, tillsammans med vänner och familj säkerligen uppåt 500 och aldrig hört ett ont ord om företaget.
Snarare precis rakt motsatt idel lovord.
Och jag har nog oftare råkat ut för det motsatta mot vad du hävdar, att säljaren ägnat sig åt "nerförsäljning" men det bygger på ärlighet/tydlighet från min sida.
Att man kommunicerar att man bara ska ha tex ett tält till en övernattning en sommarnatt i juli och frågat om ett billigt alternativ inte duger för det.
Ger man sig utför att vara bergsbestigare eller elitcyklist är det väl självklart att säljaren inte rekommenderar dig billiga produkter framtagna för enklaste hobbynivå. Det måste du väl förstå!?
Nu har ju TS undvikit alla frågor om vilken cykel det var, vilken butik, mer i detalj vad som sas etc och i stället gått över till att svärta ner XXL på div andra sätt så man får väl anta att inte han heller hade seriösa avsikter med sin tråd.