Citat:
Ursprungligen postat av
Smutz
Jag kan också tänka mig att det finns en viss överlappning av "naschizzter" och konspiraionsteoretiker så det kan ju också vara att även senare kontakter helt enkelt är jobbrelaterade. Någon som är patron får gärna berätta om det uppenbarligen rör sig om mer än vanligt kontaktknytande inför research.
Vad de nu spelar för roll. Hålet i vraket finns ju där helt oavsett om filmaren är nazist, folkpartist eller laestadian.
Jag tycker att den här debattartikeln belyser problemet med den typen av dokumentärer rätt bra:
https://www.dn.se/debatt/stora-journalistpriset-ger-tyngd-at-konspirationsteorier/
TL;DR, den är emotionellt manipulativ med suggestiv klippning, undanhållande av information och ensidig. Det är förvisso inget nytt - Loose Change måste ju varit en av de första "virala" konspirationsvideorna som till och med visades i det dåtida TV4+ och Making a Murderer framställde en kronisk barn- och kvinnomisshandlare som en teddybjörn som haft lite otur i livet.
Sedan så blir det svårt att bedöma om Evertsson är en konspirationsteoretiker själv eller en cyniker som helt enkelt insåg att det fanns en säljbar vinkel på det hela. Jag tror, som sagt, många journalister i sig har rätt udda kontakter, så det blir varken bu eller bä i det här fallet.