Citat:
Ursprungligen postat av
Smutz
För oss som inte är frilansare och har noll koll på hur sådant fungerar. Kan du uppskatta vad det blir i reda pengar som månadslön om vi utgår från att han jobbar 40h per vecka? Då avräknat att han sparar motsvarande en vanlig tjänstepension. För mig som vanlig anställd säger den siffran mig ingenting.
Tack på förhand!
Om han är smart tar han inte ut mer i månadslön än att han betalar så låg inkomstskatt som möjligt och helt undviker statlig skatt. Gränsen här går på runt 35 000 i månaden brutto. När året sedan är slut tar han istället ut en klumpsumma som utdelning, då betalar han 20-30% skatt på den summan om jag inte missminner. Å andra sidan hävdar han ju att han älskar att betala skatt så kanske är han osmart ändå.
En arbetsmånad brukar man räkna som cirka 160 timmar. Med en timlön på 500 brutto blir det 80 000. Snabbräknat kan han i runda slängar plocka ut 50 000 i lön på det, men det beror på vilka utgifter han har för försäkringar, semester, sociala avgifter, tjänstepension, skattetabell, och så vidare, samt om det är AB eller EF. Sen är det alltid bra att ha en liten buffert med i beräkningen för dagar då han sitter utan gig.
Någon annan får gärna rätta mig eller fylla i om jag missade något väsentligt.