2020-12-14, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är flera som säger sig ha hört att det är SD som monterat det. Det är väl bara SD själv som förnekar det?

Och han har ju haft en kod till hennes lås; samma som han själv har på sitt eget.

Jag undrar om låset ens nådde NFC jag. Får se om det flyter upp nånstans.
Citera
2020-12-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Och utan Springares klantigheter och misstag i början hade ju läget dessutom varit ett annat. Framförallt hade Lenas kropp antagligen hittats rätt omgående.
Men som sagt, hoppas det som redan finns i fup kan bära frukt.

Jag är inte så insatt i än vad som hände där i utredningen men både han och JR fick gå till säkert SD:s jubelrop för de hade honom på kornet. De hade behövt tio förhör till så hade de nog fått ur honom en hel del motsägelser och att han trasslat in sig i sin egen helgardering.

Så snart ersättarna förhörde SD så blev det inte mycket vettigt av det. Lite pejl hade de dock på HD mot slutet av förhören men i början när häktad så kom det inte mycket vettigt ur henne.
Citera
2020-12-14, 23:41
Medlem
Citat:
Ibland kanske han ser till att fixa till sig deras lösenord.
Någon granne tyckte att SD visste mer än han borde om henne, och några av hennes geocachingvänner hade misstankar om att han hade tillträde till information på geocahingsiten som han inte borde ha.

Hur han gör, det vet jag inte. Några av de mer IT- kunniga i tråden har gett förslag här tidigare. Själv är jag helt borta i de här frågorna, men jag tvivlar inte på att SD har både förmågan och viljan.

Jag tror ju t ex att det är SD som loggat in på Lenas Googlekonto 05:23 efter mordet. Det för han vet hennes lösen och vet hur han ska göra med både hennes mobil och radera det han vill radera.

Det finns fler inloggningar som inte har gått att spåra. Det är min övertygelse att det är SD.

149/421

FHL citerar det brev som LW skrivit men som HD är osäker på om hon fått. "Riggade chattar"...

"Han har gjort sig ärenden,
hittar olika lösningar för att kunna ge sig ut på kvällen, så vi kunnat ses. Även på dagtid. Åka
till jobbet, hämta cykeln, åka skidor. Hur många gånger har inte du frågat om han var själv i
spåret? Jag var antagligen med, vid dom flesta av gångerna och fick besök .. eller fick besök
på hemvägen. Handla, promenera, sträcka på ryggen, hämta pizza, tvätta bilen. Mycket stor
kreativitet
. Rapporterat hur läget är: nu duschar hon. Nu borstar hon tänder, går upp, nu
ligger hon och läser, nu stoppat om, nu sover. Då vet jag att vi snart kan chatta eller ses eller
vad det nu är. Riggat chattar och hittat på för att det ska gå så smidigt som, som möjligt att
få dig att gå med på till exempel en Teamtur som kanske sedan visar sig blir bara han och
jag. För dom andra kunde inte. Jag kommer snart att fråga dig såhär, du då ska du svara
såhär. Så han kan visa dig chatten
. Han har varit inne i din telefon, din Facebook, WhatsApp
och installerat samtalsinspelare i smyg, och så vidare.
"

Tillägg:
SD skickar skärmdumpar från Messenger till HD när han i själva verket chattar med LW på Telegram...
149/431

FL 2: Lite senare så skriver du till JS här. .. jag läser inte hela meddelandet men i mitten
av meddelandet, Han känner mig och vet vad jag tänker. Han förklarade vad han gjort och
skickade utdrag från Messengerkonversation med tid som visade att han inte ingicks med L
och lite senare rättar du dig umgåtts med LW. Han känner dig och vet hur du tänker så han
skickar en konversation för att visa att han har inte varit med LW.
Det här handlar ju om
LW!
Senast redigerad av Avel 2020-12-14 kl. 23:54.
Citera
2020-12-14, 23:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hittade HD:s förhör angående att SD EN minut efter att väninnan T lämnat HD:s hus skickar SMS till T:

"tg superglad ni setts. Bra ni kunde få till det"

Det är ju nåt skumt med detta...

149/425

FL 2: Mmh. Pratar om blodet, pratar om telefonen. Att det tas foton av misstag. Varför gör ni
det HD?
MT: För att jag tror att hon är intresserad. Precis som jag svarat varenda gång. Det är
verkligen min övertygelse om att jag trodde att han hon var genuint intresserad av allt, vad
gällde utredningen. Men uppenbarligen så, har det uppfattas annorlunda.
Tystnad
FL I: Den 8:e juni, eeh förra sommaren så var T hemma hos dig, eeh, under tre timmar.
Och det.. enligt henne då under det här samtalet som ni också pratar om det här blodet i
SD:s bostad och, aah hanteringen av telefonerna och, och städningen och det här.
Eeh, i
samma stund som .. som T lämnar, går därifrån. Så kommer ett meddelande från SD
på Messenger till henne. Och där står det, " tg superglad ni setts. Bra ni kunde få till det".

Och det här sker, precis när hon går därifrån och hon upplever det som jättekonstigt, att
SD vet om att T är hemma hos dig och att hon precis i det ögonblicket lämnar din
dörr. Har han haft nån liksom uppsikt över det här mötet? Hur kan han, SD, veta i det
ögonblicket att du var superglad över det här, att ni kunde ses?
MT: Det vet jag inte.

FL 1: Det förbryllar henne.
MT: Ja. Jag kan inte svara på det heller.
FL 1: Och hon kan säga exakt när hon går, för hon ser i sin telefon att hon har tagit emot och
svarat på ett sms från sin dotter.
MT:Mmh.
FL 1: Minuten efter så kommer det här. .. Visste Stefan om det här, att hon skulle komma?
MT: Oj. Det vet jag inte.

FL 1: Fanns han med i bakgrunden nånstans?
MT: Hemma hos mig?
FL 1: Aah?
MT: Nej! Det fanns han inte. Vad jag vet i alla fall?
FL I: Nej.
MT: Nej. Han var inte där, vad jag vet.
FL 1: Kan han ha uppehållit sig alldeles utanför?
MT: Det kan inte jag svara på.
FL 1: Hur kunde han veta att du var så supernöjd över det där mötet?
MT: Jag vet inte.
FL 2: Rapporterar du till SD efter samtal du har haft med personer?
MR: Vi pratar. Men rapporterar, nej inte på det sättet. Vi pratar. Eeh ...
Tystnad
FL 2: Hur kunde han veta?
MT: Ja, jag vet inte. Ni får fråga SD.
FL 2: ... Hade du märkt om SD varit inne i din bostad vid tid för det här samtalet?
MT: ... (suckar) Ne ... Nej det kan jag inte säga säkert. Han .. om han var på övervåningen det
har ju inte jag en aning .. alltså så. Men ..
FL 2: Var ni på nedervåningen?
MT: Aah.
FL 2: Minns du det här tillfället?
MT: Nej ... Men vi sitter .. alltså vi är .. på övervåningen .. nu lät det som att jag säger att jag
minns att vi är på nedervåningen men jag minns inte samtalet.
FL2: Mmh.
MT: På övervåningen finns bara tre sovrum och ett badrum. Det är liksom, det.. man är på
nedre botten .. antingen så sitter man i köket, vardagsrummet eller ute.
FL2: Mmh.
FL I: Men vad skulle SD ha för intresse av att du och T samtalar då egentligen?
MT: Har ingen aning.
FL I : Att han ens liksom, kommenterar det på det sättet?
MT: Ingen aning.
FL I: Innan T och du träffas här, så har SD själv försökt att få till en lunch med
T.
MT: Okej.
FL I: Vilket T tycker är jättekonstigt. För hon är ju kompis med dig.
MT:Mmh.

Jag har ju läst de där förhören förut, flera gånger.

Och nu kan jag faktiskt tänka att det gått till på det viset som förhörsledaren frågar; att SD varit där hemma hos HD och sett till att HD skötte sig och fick det sagt som skulle sägas. Kanske han hade en tanke att om det inte gick bra, då skulle han "rätta till det"?

Eller så har han satt in hemlig avlyssningsapparatur.

Det är inte konstigt att de började titta närmre på HD.
Citera
2020-12-14, 23:58
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ja, just omnämnandet av tvättmaskinen (som också är ett udda exempel på att ha sex vid, vilket gör att man fattar att det inte är slumpen; vem pratar om en sådan sak) reagerade jag på.

Har hittat ett förhör med SD som ligger före i tid än förhöret med T*herese där de båda omnämner tvättmaskinen/tvättstugan. Så SD verkar ha fått informationen i det läget:

A147/438

Förhör SD 13/6-18
"BF: Hur hanterar ni det här då? Gör ni några särskilda förberedelser innan, eller?
MT: Ja om vi ska vara i säng eller soffa så, brukar vi försöka förbereda för det.
BF: Hur?
MT: Ja en filt eller en handduk eller, ja så, för sådana möbler är ju svårare att få fräscha,
däremot om man är, i köket eller tvättstugan eller, badrummet där ni har hittat blod från nån i
alla fall, ehh då har det ju inte funnits nån anledning
.
F: Hur var det vid det här tillfället på arbetet då?
MT: Ja det minns jag att det var ju, ehh ganska, då var det ganska mycket blod, då fick jag på
tröjan, sekret.
F: Vilken tröja hade du då då?
MT: (Pustar) ingen aning (småskrattar) ingen aning!
F: Men du minns ju att du har fått på tröjan?
MT: Ja, det var hon som upptäckte det också.
BF: Var på tröjan?
MT: Häruppe vid kragen precis.
BF: Endast där?
MT: Det var det enda vi pratade om och noterade, vet inte, tröjan skulle ju uppenbart tvättas
så det var ju inte så att jag ställde mej med förstorings glas och tittade på, på andra ställen.
BF: Är tröjan tvättad?
MT: Ja det förutsätter jag, vet inte vilken det var men,jaa det, lär den vara.
BF: Vem ...
MT: Det...
BF: Tvätta den?
"
Vid den tidpunkten och i det förhöret blev han delgiven att man funnit indikation på blod i badrummet, så det är detta som åsyftas här. Först året därpå blir han konfronterad med blodet på tvättmaskinen.
29/8 -19:
FLI: Vi går vidare Stefan. Vi har ju..en tvätt.din tvättmaskin som står i källaren. Har ju undersökts av teknisk personal.. om man står då framför tvättmaskinen så blir det på tvättmaskinens västra frontsida så har ju teknisk personal topsat och det erhölls blodförekomst indikation på blodförekomst påvisas det en DNA och resultatet talar extremt starkt för att DNA:t kommer från Lena Wesström grad +4.

Ändå kan blodfläcken inte ha undgått honom efter att teknikerna gjort hembesök för att med ljus och lykta samt förstoringsglas söka efter avslöjande detaljer.
Upptäckten har förmodligen förmedlats till HD.
Citat:
A150/34
12/7- 18
Förhör med HDs vän T*herese:
"Det var som att Hanna kände att det var obekvämt att säga det och att det kändes konstigt. T*herese svarade Hanna något i stil med: jaha ja ok, men de hade väl inte sex på alla möjliga ställen i hans hem och då svarade Hanna: jo, men de kunde vara både utomhus och på tvättmaskinen och allt vad det var. Therese uppger att det var någonting där, Hanna var inte helt bekväm när hon berättade det."

Åklagarna har ju möjlighet att jobba lite mer med materialet, och som du säger här vässa sina knivar så att det blir tydligare vad SD pysslat med. Det kommer aldrig att gå att visa att SD planterat den här informationen till HD som för den vidare till T*herese eftersom HD så starkt försvarar SD. Men som du säger kan det här läggas fram tydligare. Ett beteende hos en misstänkt som är klart suspekt och visar att han försöker påverka vittnen! Inte ett beteende en oskyldig kör med!!

Lite "skojigt" att SD här pratar om förstoringsglas i samband med den blodiga tröjan. Det var ju den som var blodig efter det som verkade varit det blodigaste sex man någonsin har hört talas om, det såg ut som litervis med blod.

Såg också (parantes) att SD ska ha skickat bild till HD samtidigt som han påstår att LW var där på jobbet 11 maj. Hur troligt är det?

Nä, den här mannen beter sig sig exakt som man förväntar sig att en skyldig gör. Helt orimliga lögner, konstaterar att det är Lena som har hittats, medan andra säger/tänker att det måste/borde vara hon, ser till att folk "får" information genom att hänvisa till sig själv om de har frågor och prata med grannar så att de tycker att det känns obehagligt och kontaktar polisen.
Att HD kände sig obekväm kan tyda på att hon har blivit direkt uppmanad eller känt en förväntan på sig att hjälpa SD här.

Exakt; varför dilla om förstoringsglas när han med eufori berättar om blod som smetats ut i halva ansiktet och på halsen. Det är lätt att få intrycket att han njuter av att se blod, det väcker en form av lustkänsla hos honom, en perverterad sådan. - Visst var han blodgivare?
Citera
2020-12-15, 00:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
149/421

FHL citerar det brev som LW skrivit men som HD är osäker på om hon fått. "Riggade chattar"...

"Han har gjort sig ärenden,
hittar olika lösningar för att kunna ge sig ut på kvällen, så vi kunnat ses. Även på dagtid. Åka
till jobbet, hämta cykeln, åka skidor. Hur många gånger har inte du frågat om han var själv i
spåret? Jag var antagligen med, vid dom flesta av gångerna och fick besök .. eller fick besök
på hemvägen. Handla, promenera, sträcka på ryggen, hämta pizza, tvätta bilen. Mycket stor
kreativitet
. Rapporterat hur läget är: nu duschar hon. Nu borstar hon tänder, går upp, nu
ligger hon och läser, nu stoppat om, nu sover. Då vet jag att vi snart kan chatta eller ses eller
vad det nu är. Riggat chattar och hittat på för att det ska gå så smidigt som, som möjligt att
få dig att gå med på till exempel en Teamtur som kanske sedan visar sig blir bara han och
jag. För dom andra kunde inte. Jag kommer snart att fråga dig såhär, du då ska du svara
såhär. Så han kan visa dig chatten
. Han har varit inne i din telefon, din Facebook, WhatsApp
"

Tillägg:
SD skickar skärmdumpar från Messenger till HD när han i själva verket chattar med LW på Telegram...
149/431

FL 2: Lite senare så skriver du till JS här. .. jag läser inte hela meddelandet men i mitten
av meddelandet, Han känner mig och vet vad jag tänker. Han förklarade vad han gjort och
skickade utdrag från Messengerkonversation med tid som visade att han inte ingicks med L
och lite senare rättar du dig umgåtts med LW. Han känner dig och vet hur du tänker så han
skickar en konversation för att visa att han har inte varit med LW.
Det här handlar ju om
LW!

Jamen, herregud!

Så hemskt att göra mot HD är min första tanke.

Sedan tänker jag att det här visar ju vilken ful fisk han är! Så fruktansvärt lömskt.
Och Lena vet allt detta.

Så bortkollrade de är båda två. HD och Lena.

Ja, där ser man. Den här delen har jag missat, men det visar exakt hur han gör.
Och dessutom:
" Han har varit inne i din telefon, din Facebook, WhatsApp
"
Citera
2020-12-15, 00:14
Medlem
Citat:
Jag har ju läst de där förhören förut, flera gånger.

Och nu kan jag faktiskt tänka att det gått till på det viset som förhörsledaren frågar; att SD varit där hemma hos HD och sett till att HD skötte sig och fick det sagt som skulle sägas. Kanske han hade en tanke att om det inte gick bra, då skulle han "rätta till det"?

Eller så har han satt in hemlig avlyssningsapparatur.

Det är inte konstigt att de började titta närmre på HD.

Men allt det besväret för att sen bränna sig en minut efter. Den här killen fattar ju inte hur andra människor funkar.
Citera
2020-12-15, 00:25
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

Iofs kan man väl tänka att man som bedragen hustru kanske inte vill berätta varenda detalj som man fått höra. Kanske inte ens till bästa vännen?

Men det är konstigt om Lena skulle ha berättat det för HD överhuvudtaget. Och dessutom, HD som en duktig sjuksköterska inte skulle förstå att det var onormalt? Därför blir hennes statement om blodet jättekonstigt.

HD är en gåta för mig.
Hennes beteende kan jag inte förstå mig på riktigt.
Fetade ord: än mera obegripligt varför HD valde att berätta att hennes man och LW haft sex vid-ovanpå tvättmaskinen. Hon kände sig ju obekväm. Vad hon gör är att hon inleder med att tala om att SD och LW haft sex överallt, sedan övergår hon till att nämna exempel på platser.
Vad är då anledningen till denna plötsliga öppenhjärtlighet? - Kan bara konstatera att väninnan skulle in på förhör den 12 juli, fyra dagar senare.
HD har väl lärt sig av SD här; använder sina närmaste för egna syften.
Citera
2020-12-15, 00:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Men allt det besväret för att sen bränna sig en minut efter. Den här killen fattar ju inte hur andra människor funkar.

Nä, det gör han verklige inte.
Det är det som strular till det.

Alltså, när man läser vad han säger, utan att höra tonfall och se hur han agerar med kroppsspråk, då blir ju mycket av det han skriver till vänner och säger i förhör väldigt underliga. Nu har han blivit ställd i en pressad situation, som misstänkt och eftersom han förmodligen är den skyldige så är det ett speciellt arbete han har att föröka lirka sig ur det hela (med ansiktet och HD i behåll).

Nu kan man väl inte säga att det hela är hans förtjänst att han är fri.
Jag tror att om man hittat Lena redan dag ett, två, då hade han suttit häktad tidigare. Han hade inte kunnat raderar och fixa, och husrannsakan hade kunnat göras med avspärrningen på hela tiden tills allt var klart. Hur mycket material hade inte kunnat räddas, och det kanske inte hade varit för sent att försöka få ut det ena eller det andra.
Då hade han suttit i finkan idag.

Och vi hade sluppit att höra om att han försökte smörja T*herese genom läskiga konspirationer med HD och försök till att boka "hjärntvättningslunch" på stan.
Citera
2020-12-15, 00:42
Medlem
Citat:
Jamen, herregud!

Så hemskt att göra mot HD är min första tanke.

Sedan tänker jag att det här visar ju vilken ful fisk han är! Så fruktansvärt lömskt.
Och Lena vet allt detta.

Så bortkollrade de är båda två. HD och Lena.

Ja, där ser man. Den här delen har jag missat, men det visar exakt hur han gör.
Och dessutom:
" Han har varit inne i din telefon, din Facebook, WhatsApp
"

Det som kan ha lämnat spår är att de här spion-apparna till mobiler ofta är en betaltjänst.

Finns mycket att berätta om dem men några funktioner är att de kan radera sin ikon på skärmen efter installation och sen kan man även radera spion-appen från distans.

Lätt att installera:

https://youtu.be/05RPmR4t1xs

iPhone och iPad kan man spionera på utan att ha tillgång till den mobilen man vill hålla koll på. För den tjänsten jobbar via iCloud.

Samsung/Android behöver man för de flesta, om inte alla, spion-appar tillgång till mobilen några minuter för att ladda ner appen till den. Räcker att nån går på toa och lämnar mobilen på bordet.

Finns även appar med Keylogger. Alltså att det som skrivs på tangentbordet loggas.

Kan funka så här för att få tag i LW:s lösen:

Keylogger loggar att l**a@w******m.se skrivs.
Keylogger loggar att xxxxxxx skrivs strax därefter.

Alltså kan SD då se vilket lösen hon har.

Så här går det till med Keylogger:

https://youtu.be/HhCcAov9P-Y
Citera
2020-12-15, 00:48
Medlem
Citat:

Alltså, när man läser vad han säger, utan att höra tonfall och se hur han agerar med kroppsspråk, då blir ju mycket av det han skriver till vänner och säger i förhör väldigt underliga. Nu har han blivit ställd i en pressad situation, som misstänkt och eftersom han förmodligen är den skyldige så är det ett speciellt arbete han har att föröka lirka sig ur det hela (med ansiktet och HD i behåll).

Jag tror att om man hittat Lena redan dag ett, två, då hade han suttit häktad tidigare. Han hade inte kunnat raderar och fixa, och husrannsakan hade kunnat göras med avspärrningen på hela tiden tills allt var klart. Hur mycket material hade inte kunnat räddas, och det kanske inte hade varit för sent att försöka få ut det ena eller det andra.

Och vi hade sluppit att höra om att han försökte smörja T*herese genom läskiga konspirationer med HD och försök till att boka "hjärntvättningslunch" på stan.

Det hade varit intressant att studera SD anno 1995-2010 med samma noggrannhet som idag. Han har mognat nu men var säkert än mer utstuderad, spretig, klumpig, oempatisk, klavertrampig och verbalt grodig då. Flirtig kors och tvärs i internets gryning och levde high life när chattforum blev populära. Men med åren lär han sig lite mer hur folk funkar p g a hans sociala sida.
Citera
2020-12-15, 06:17
Medlem
Citat:

Det ligger mycket i det Du skriver ang om att mordet lättare kunde klaras upp om LW hittats tidigare.

SD är om sig och kring sig, försöker tänka ut några fiffiga steg för att fördröja att hon hittas och vill leda polisen åt fel håll.

Jag har funderat mycket på vad det kom sig att JG ringde till polisen sent på kvällen och tipsade om att söka hemma hos HD.
Antar att han visste vem som skulle vara hus/kattvakt hemma hos SD/HD (förutom SOA). Varför ringde han inte till den personen i stället för att kontakta polisen och rikta misstankar mot HD?

Planterade SD en tanke hos JG att HD skulle kunna vara inblandad? Skickade ett SMS till JG innan de satte sig på planet, typ... inte för att jag tror att hon är inblandad men polisen kanske ska kolla för säkerhets skull... och JG gick igång på alla cylindrar och ringde upprörd till polisen sena kvällen?

JG raderar och känner sig väldigt orolig. Säger till SD att han inte har berättat för polisen i förhör... gällde det bara SD:s tanke på att ta HD/barnen av daga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in