Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
En tolkning utifrån förhöret: tops nr 1 rosa, dvs utspätt blod som med avancerad metod för mätning av koncentration kan avläsas. Resultat: når upp till grad +4 = fullträff.
Tops nr 2 gul, kan röra sig om övervägande mängd blodplasma som inte lämpar sig för vidare undersökning. Blod kan ej uteslutas enligt forensiker.
Blodet var LWs, det enda intressanta i sammanhanget.
Ja, det är så att det är säkert att det är Lena blod, så att man inte kollrar bort sig.
Och jag skulle tänka som du gör med färgen av topsen, tro att det var den rosa topsen som innehöll DNA, men om jag lyssnar på GS vittnesmål (som är på plats vid synen) uppfattar jag det som att det ändå är den gula. Lite stressad är jag, så jag kan ha läst slarvig nu, så kolla gärna själv. Och då tänker jag att även blodplasma kanske kan innehålla lite celler när det inte är avlägsnat på labb.
GS vittnesmål samt från FUP om blodet på tvättmaskinen:
https://www.flashback.org/sp72161480
https://www.flashback.org/sp72154252
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
7 juni: i förhör med PS (f.ö bästa förhörsledaren) delges MT att det finns förhandsbesked på blod på cykel, i duschutrymmet, i brunnen och i handfatet. PS frågar ifall han har nån konkret minnesbild av att det finns nån anledning för att LWs blod ska finnas i hans badrum.
MT: "ja, då är det från sex i såna fall".
MT anger att det förekommer blod i flera kalsonger, vilka han också får peka ut. MTs behjälpliga sida visar sig och han tycker att dessa bör prioriteras för undersökning.
Han påstår att hon ska ha blött alltsedan de började ha sex.
Ja, just det. Tack! Nu minns jag det där förhöret!
Då har vi ett ännu tidigare datum för när SD fick veta om blodet; 7 juni. Då har han all världens tid på sig att se till att de som ska på förhör fåt veta den "rätta" versionen. Ju fler, desto bättre. 12 juli är T*herese på förhör och berättar om det blodiga sexet vid bl a tvättmaskinen som hon fått höra om av HD.
Ja, SD är väldigt hjälpsam i förhören, särskilt om det skulle kunna hjälpa honom. Dvs han tror att det är på det viset det verkar som att han är oskyldig. Typ jag vet att hon blödde så det bör finnas blod i kallingarna. Liknar det sätt han "planterar" info till sin granne om att han var hemma ungefär när mordet skedde; du såg väl inte mig när jag satt i köket klockan xxxx och höll på med mobilen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
MT får frågan om L har lånat hans cykel nån gång. Svaret blir diffust: "det är ett tag sen, men nu under våren. Jag vet inte, det är ett tag sen, men inte nu i närtid".
Min kommentar: under tiden han utformar sitt svar påminns han om LWs benskador och att hon alldeles nyligen börjat kunna cykla igen. Därför blir svaret motsägelsefullt; under våren, men ändå inte i närtid.
Eh, brukar han säga medan han utformar sina svar som verkar tillverkade just i den stunden. Ja, det blir lite mycket att tänka på för honom och det gäller att inte glömma viktiga detaljer såsom benskadan. Men cykelsexet fick han inte till riktigt. Han glömde att hon är ganska kort för hans cykel. Hur skulle hon nå ner till golvet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Även besök i källaren förlägger han under våren. Min tolkning är att han blir osäker på huruvida man kan tidsbestämma avsatt blod eller ej.
Ja, det blir mycket som sagt att ta hänsyn till när man ljuger. Då blir svaren osäkra på ett sådant sätt att han inte ger trovärdigt intryck.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
13 juni: i nästa förhör som äger rum sex dagar senare uppfinner han cykelsadelsexet som förklaring till blodförekomst. Även denna händelse påstås ha ägt rum mot slutet på våren, han preciserar till en dryg månad innan. Vilket gör att vi hamnar runt månadsskiftet april-maj.
Hade hon inte just i maj precis börjat cykla och springa? Då är inte bara den historien om cykelsexet inte trovärdig ur höjdperspektiv, utan kanske även ur perspektivet hur benen var läkta? Äh, den historien är det ingen som tror på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
När börjar HD babbla om blod då? Den 8 juli får en väninna veta att LW nämnt blod under samtalet i våras. Nämnda väninna har under ett års tid haft vetskap om otroheten och HDs besök hos LW - hur kan det komma sig att HD först nu - efter mordet - öppnar sitt hjärta om blodet?
Är det någon som kan pressas i förhör till att avslöja sanningar så är det f.d hustrun. Problemet är att hon går all in för att skydda en trolig gärningsman till ett fruktansvärt brott, i kombination med ett starkt misstroende gentemot rättsväsendet.
Iofs kan man väl tänka att man som bedragen hustru kanske inte vill berätta varenda detalj som man fått höra. Kanske inte ens till bästa vännen?
Men det är konstigt om Lena skulle ha berättat det för HD överhuvudtaget. Och dessutom, HD som en duktig sjuksköterska inte skulle förstå att det var onormalt? Därför blir hennes statement om blodet jättekonstigt.
HD är en gåta för mig.
Hennes beteende kan jag inte förstå mig på riktigt.