2020-12-14, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Kan han ha spelat ovetande?

Inte läst deras chattar än så lite osäker på hur de dividerade fram och tillbaka HD och SD den våren.

Nej, jag tror nog han inbillade sig vara den Ende för båda kvinnorna tills han fick läsa FUP.

Både H och L ljög för honom. Han visste om Mattan o då blev han ju vettlös. Några till visste han, men trodde nog inte att Speedlink*n eller Behold*rX var intima vänner.

I brevet till Store Björn säger han att hon haft 5-6 intima och 11-13 som uppvaktade henne. Han vill vara den som vet.

När han häktades första gången berättade advokaten för media att S hade en teori som var för tidigt att framlägga. Jag har inte sett den presenteras ännu. Om han är oskyldig borde han väl berättat sin teori? Istället indikerade han på Kocko, PN och nästan grannen P som var ute m hunden. Är dessa personer han inte fixar att manipulera tro?
Citera
2020-12-14, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Vet inte om det är enligt reglerna, men vill bara lämna kudos till dig och notknapparen och de andra som tagit sig tid att lusläsa fup och grävt upp och analyserat en massa relevant info, datatrafik osv.
Ni hedrar verkligen Lena.

Era analyser skänker ett tydligare ljus över MGM's mfl. förehavanden innan och efter mordet genom att ni följer upp trådar som möjligen inte ens utredarna nystat tillräckligt i.

Antar att vissa (vilka som HelSt, typ geocachare, sjuksyrror eller så...) sitter och svettas ju mer ni nystar upp...

Det är ju för en god sak så det är bara att köra på.

Just nu känns det märkligt att det finns bilder i tekniska undersökningen hur de monterat ner SD:s kodlås i molekyler för att kolla fingeravtryck men LW:s kodlås som är det ”heta” är bortmonterat från dörren och sen inte ett spår efter det i sakkunnighetsutlåtandet från NFC men eltandborstar och allt annat är med.

Så frågan är varför analysen av hennes kodlås inte är med i fupen. Om det alls analyserades?

Vidare lös tråd är utredningen vad som hände i SD:s dator 23:34 och i LW:s dator/mejl 05:23.

Jag tänker också på det 40 cm långa och 5 cm breda stödben till släpkärra man hittade vid bron långt efter mordet. Hade det legat där för länge och ansågs irrelevant?

Mera lösa trådar är varför sökningarna i Gmail m.m 7 oktober gjordes via Google Apps for Work (Google Workspace)?

Sen finns det massa smågrejer som hade behövts göras för att säkerställa vad som hänt i datorer och mobiler.

Samtidigt så tror jag nånstans att mycket av hans raderande har med HD och upptäckt av förlängda förhållandet med LW att göra.

Nog lite som har med dölja mord att göra.

HD har ju också raderat 14-16/5 i sina konversationer.

Hon menar att det är främst för att barnen inte ska läsa. Men kikar man i förhören med henne så framgår inte helt att barnen använt mobilen. De har påpekat när hon får meddelande-notiser och när de sett att hennes batteri tagit slut.
Det går ju såklart att se i mobilen om ett barn varit inne. Man kollar webbhistoriken och Youtube-historiken och annat.
Kanske att det gjordes men hennes förundersökningh lades ju ner så de handlingarna har vi inte tillgång till.

Sen så går det inte göra så mycket åt att massa tid hann gå innan vissa saker gjordes. Det var en massiv förundersökning och en helt klart stor arbetsbörda för många.
Hoppas deras arbete kan bära frukt i hovrätten äntligen och inte var förgäves.
Citera
2020-12-14, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kan han ens ha låtit bli att avstå chansen till full kontroll? Allt är möjligt i det här fallet.
Och Tingsrätten som ansåg det vara osannolikt att han skulle ha haft med sig sin bärbara dator utomhus.
De fick aldrig klart för sig hur pass tekniskt uppdaterad MGM egentligen är, inte heller att bärbara datorer är tänkta att med lätthet kunna transporteras. - Ja, vad säger man...

Han har nog inte ens haft med sig datorn ut men de måste fatta att bärbara apparater är bärbara. Men åklagarna borde ju ha viftat med kvadratmeterstora bilder från hans Geocaching-galleri på inplastad laptop i bilen via projektorn i rättsalen om de hade velat förstärka den bilden men det missades.

De måste vara väldigt pedagogiska med det tekniska i hovrätten så kan det gå bättre.
Citera
2020-12-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Nej, jag tror nog han inbillade sig vara den Ende för båda kvinnorna tills han fick läsa FUP.

Både H och L ljög för honom. Han visste om Mattan o då blev han ju vettlös. Några till visste han, men trodde nog inte att Speedlink*n eller Behold*rX var intima vänner.

I brevet till Store Björn säger han att hon haft 5-6 intima och 11-13 som uppvaktade henne. Han vill vara den som vet.

När han häktades första gången berättade advokaten för media att S hade en teori som var för tidigt att framlägga. Jag har inte sett den presenteras ännu. Om han är oskyldig borde han väl berättat sin teori? Istället indikerade han på Kocko, PN och nästan grannen P som var ute m hunden. Är dessa personer han inte fixar att manipulera tro?

Ja han var väldigt tidig att berätta att han trodde LW hade ätit middag med PN några dar innan va? Inspelningen hann knappt starta i rummet vid första förhöret...

Var det LW som berättade om middagen med PN för SD eller hur visste han om den infon som han inte kunde bärga sig att berätta för polisen?

Sen sitter man ju och suckar när HD menar att hon inte alls skulle känna svartsjuka om SD fortsatte med LW och att det hade varit helt ok om bara barnen var ok och mådde bra i det.
Njaaa det köper jag inte riktigt. Och det gjorde väl inte polisen heller.
Citera
2020-12-14, 19:56
Medlem
Två intressanta saker nedan.

1. HD är med på T-shirt-tvättar-tåget precis om blod-vid-samlag-tåget och många andra tåg?

2. Givetvis kan den här träningströjan legat minst en vecka i tvättkorgen enligt SD men han garderar med att han inte vet ifall det skulle komma fram att han använt den senare...

147/583

[i]FL I: Ah .. du skulle tvätta .. det vet vi ju .. vad var det du skulle tvätta för nått?
MT: Det enda som var viktigt.jag vet inte varför jag kommer ihåg det men det är en blå
t-shirt med nån silver bård på.
FL I: Jaha .. skulle du ha med den till USA?
MT: Mmm.
FL I: Ja .. men att du inte har tvättat den tidigare då vad kommer det sig?
MT: Ah det. .. (tystnad)saker blir gjorda .. i sista minuten ibland.
FLI : Ah när använde du den sist då?
MT: Ingen aning (viskar)
FLI: Nej var det samma dag eller, tänkte jag på?
MT: Det har jag svårt och tro .. nej det.. tror jag inte, nej .. för den skulle ha blivit tvättad
innan vet jag det var ett litet diskussionsämne med .. resekamraten ..
FLI: Med .. med HD?
MT: Ja .. ( ohörbart)
FL I: Jaha om den här tröjan?
MT: Ah .. precis.
FLI: Jaha! Okej .. hur då då?
MT: Ja det var förmodligen att vi räkna igenom hur många dagar vi ska vara borta och vilka
t-shirtar och .. eller vilka kläder och sådär och så .. ah men den där, den där, den där den ligger
i tvätten och så .. ah . . . den ligger där.. och nu ligger den där den ligger om vi åker i
övermorgon åker vi imorgon ( ohörbart) måste ..
FL I: Så hon var med och bestämde lite vilka kläder hon tyckte du ska ha med dig lite?
MT: Nja . . . ja jo det var hon säkert ..
FLI: Ah ..
MT: Det vet jag inte men ..
FL I: Ah .. näe .. men du säger att det var diskussionsämne?
MT: Ja jo men för det var .. (skrattar till) den var liksom en som skulle med.
FLI: Var det bara ..
MT: Det.. det är liksom en .. snygg t-shirt men i träningsmaterial så den är liksom bra när
man ska anstränga sig men man ändå inte vill se ut som luffare.
FLI: Mm .. ah precis så att hon var med och bestämde, hon visste om den här?
MT: Hon hade nog åsikter om att just den skulle med.
FL I : Hon hade åsikter?
MT: Ah det.. kan vi vara rätt förvissade om

FL 1: Ah vad minns du att hon hade ..
MT: Det kan jag spekulera ( ohörbart)
FLI: (skrattar) ja .. men vad ... vad visste du vad hon hade för åsikter då? Vad var det att?
MT: Nej men att den där .. den .. den ska liksom med i packningen och den låg där bara i
tvättkorgen och den kan ha legat där en vecka eller två eller
FLI: Ja ..
MT: Ja.
FL I: Hur länge .. vet du hur länge den har legat där?
MT: Nej det vet jag inte ..
FLI: Näe .. vet du när du hade den sist då?
MT: Nej (skrattar till)
FL I: Näe .. men den .. skulle du tvätta i alla fall..
MT: Mm.

Den var av märket SOC och togs i beslag 27/8 2019
Då var den väldigt ren...

Föremålspunkter
2019-5000-BG91998-1
T-shirt ( I st)

Hängde på torkställning i tvättstuga,
källarvåning.
Fabrikat: Soc Färg: Blå

Den skickades alltså inte till NFC.
Senast redigerad av Avel 2020-12-14 kl. 20:05.
Citera
2020-12-14, 20:09
Medlem
MGM hade, innan polisen gjorde det bekräftat inför vänner och bekanta (därefter allmänheten) att det var LW som hade hittats avliden bakom bullerplanket.

Det är också, till det ovan sagda, bevisat att MGM varit osannfärdig till vänner då MGM påstått att dennes före detta fru fick uppgiften direkt från polisen.
Citera
2020-12-14, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
MGM hade, innan polisen gjorde det bekräftat inför vänner och bekanta (därefter allmänheten) att det var LW som hade hittats avliden bakom bullerplanket.

Det är också, till det ovan sagda, bevisat att MGM varit osannfärdig till vänner då MGM påstått att dennes före detta fru fick uppgiften direkt från polisen.
Är det bevisat att Mgm ljugit för vännerna? Hur tänker du kring det?
Citera
2020-12-14, 20:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Är ju just detta med att HD nämner tvättmaskinen under samtalet, som är direkt avslöjande; det är uppenbart att hon här planterar info. - väninnan kan lita på sin magkänsla. Båda makar kan konsten att manipulera sin omgivning.

Den 13 juni (var det då?) när övriga prover togs upptäcks blodet på tvättmaskinen och topsas. I alla händelser pratar HD med väninnan om tvättmaskinssexet efter att prover har tagits.

Får se ifall Hovrätten kan gå hårdare åt och ställa de rätta frågorna. Fast det förutsätter ju att åklagarna presenterar rätt material.

Ja, just omnämnandet av tvättmaskinen (som också är ett udda exempel på att ha sex vid, vilket gör att man fattar att det inte är slumpen; vem pratar om en sådan sak) reagerade jag på.

Har hittat ett förhör med SD som ligger före i tid än förhöret med T*herese där de båda omnämner tvättmaskinen/tvättstugan. Så SD verkar ha fått informationen i det läget:

A147/438

Förhör SD 13/6-18
"BF: Hur hanterar ni det här då? Gör ni några särskilda förberedelser innan, eller?
MT: Ja om vi ska vara i säng eller soffa så, brukar vi försöka förbereda för det.
BF: Hur?
MT: Ja en filt eller en handduk eller, ja så, för sådana möbler är ju svårare att få fräscha,
däremot om man är, i köket eller tvättstugan eller, badrummet där ni har hittat blod från nån i
alla fall, ehh då har det ju inte funnits nån anledning
.
F: Hur var det vid det här tillfället på arbetet då?
MT: Ja det minns jag att det var ju, ehh ganska, då var det ganska mycket blod, då fick jag på
tröjan, sekret.
F: Vilken tröja hade du då då?
MT: (Pustar) ingen aning (småskrattar) ingen aning!
F: Men du minns ju att du har fått på tröjan?
MT: Ja, det var hon som upptäckte det också.
BF: Var på tröjan?
MT: Häruppe vid kragen precis.
BF: Endast där?
MT: Det var det enda vi pratade om och noterade, vet inte, tröjan skulle ju uppenbart tvättas
så det var ju inte så att jag ställde mej med förstorings glas och tittade på, på andra ställen.
BF: Är tröjan tvättad?
MT: Ja det förutsätter jag, vet inte vilken det var men,jaa det, lär den vara.
BF: Vem ...
MT: Det...
BF: Tvätta den?
"

A150/34
12/7- 18
Förhör med HDs vän T*herese:
"Det var som att Hanna kände att det var obekvämt att säga det och att det kändes konstigt. T*herese svarade Hanna något i stil med: jaha ja ok, men de hade väl inte sex på alla möjliga ställen i hans hem och då svarade Hanna: jo, men de kunde vara både utomhus och på tvättmaskinen och allt vad det var. Therese uppger att det var någonting där, Hanna var inte helt bekväm när hon berättade det."

Åklagarna har ju möjlighet att jobba lite mer med materialet, och som du säger här vässa sina knivar så att det blir tydligare vad SD pysslat med. Det kommer aldrig att gå att visa att SD planterat den här informationen till HD som för den vidare till T*herese eftersom HD så starkt försvarar SD. Men som du säger kan det här läggas fram tydligare. Ett beteende hos en misstänkt som är klart suspekt och visar att han försöker påverka vittnen! Inte ett beteende en oskyldig kör med!!

Lite "skojigt" att SD här pratar om förstoringsglas i samband med den blodiga tröjan. Det var ju den som var blodig efter det som verkade varit det blodigaste sex man någonsin har hört talas om, det såg ut som litervis med blod.

Såg också (parantes) att SD ska ha skickat bild till HD samtidigt som han påstår att LW var där på jobbet 11 maj. Hur troligt är det?

Nä, den här mannen beter sig sig exakt som man förväntar sig att en skyldig gör. Helt orimliga lögner, konstaterar att det är Lena som har hittats, medan andra säger/tänker att det måste/borde vara hon, ser till att folk "får" information genom att hänvisa till sig själv om de har frågor och prata med grannar så att de tycker att det känns obehagligt och kontaktar polisen.
Citera
2020-12-14, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Du tog ingen screenshot?
Ha ha Det kan jag inte🤩
Citera
2020-12-14, 20:54
Medlem
Hur bråttom var egentligen att tvätta den blå t-shirten med silverdetaljer natten innan avfärd till USA?

Varför inte bara slänga in den i maskinen och hänga på tork på morgonen? Han skulle ju jobba hela dagen typ? Det var ju så stressigt med jobbet då han satt på polisförhör osv. Då hade t-shirten kunnat torka järnet där hemma.

Han var ju uppe kl 05-06 ju och kunde ta den ur tvättmaskinen då.

Varför inte prioritera sömn på natten? Nej istället vattnade han som han i princip nedan erkänner inte behövdes. Och för tusende gången, var är vattenspridaren?

T-shirten då, den hade ju varit torr lagom till avfärd om den var av snabbtorkande "träningsmaterial" och om panik då hade den väl gått i torktumlaren om det var läggdags och vattenspridaren bara var ett tidsfördriv?

Var den av märket SOC så är det ju Stadiums lite lågbudgetmärke. De kostar nån hundring. Typ 79-199 kr. Kanske finns nån dyrare t-shirt också.

Förstår inte prion här.

147/584

[i]FL 1: Mm .. och sen så prata du om vattenspridaren då .... att du vattnade.
MT: Ja det var nog mera .. ja . . .
FLl: Mmm ..
MT: Ah det var nog mer tidsfördriv eller så ..
FLl: T idsfördriv, vadå inför tvättmaskinen eller?
MT: Ah för just nu sa jag nog att .. ja precis .. att göra nånting medans ..
FLl: Ja.
MT: För annars var det ju faktiskt sovdags den tiden.

FL 1: Ja precis .. och sen har vi ju även pratat om att .. en cykel där som du .. också greja med
lite har vi pratat om tidigare.
MT: Mm jag vet att jag höll på med det flera kvällar där ikring och .. och .. och jag vill minnas
att jag har sagt tidigare att jag höll på med den den kvällen också .. nu kan jag inte säga att jag
vet det men ..
FLl: Nej .. var det också tidsfördriv?
MT: Ja det var ju inte nått. . . måste-måste utan ..
FL 1: Ah .. allt var i väntan på tvättmaskin?
MT: Ja ..
och packningen men det tror jag inte var så mycket..
Senast redigerad av Avel 2020-12-14 kl. 21:12.
Citera
2020-12-14, 21:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Toppen, tack!
Snart klar med HD:s förhör men inte så mycket spännande där i andra hälften av dem.

Ja han kör damage control och krishantering big tajm där förstår jag.

Hittar säkert i förhör men passar på att fråga om de blev kloka på om HD hann kontakta SD innan han skickade till den här T*herese?

Jag har inte sett något svar på den frågan.
Om du hittar något i förhör är det spännande att höra (kanske har läst det, men minns inte aktivt) vad han har för svar på det.

Minns att någon granne kontaktade polisen om att SD sågs filma (var det med drönare???) mot HDs håll. Han har nog sina metoder att se till att hålla sig uppdaterad. Och T*herese är inte den enda som är misstänksam mot honom. Det är många som misstänker att SD tar sig friheter att skaffa sig information om andra på otillåtna sätt.

Det måste vara väldigt ovanligt att människor tänker så om andra.
Citera
2020-12-14, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, just omnämnandet av tvättmaskinen (som också är ett udda exempel på att ha sex vid, vilket gör att man fattar att det inte är slumpen; vem pratar om en sådan sak) reagerade jag på.

Har hittat ett förhör med SD som ligger före i tid än förhöret med T*herese där de båda omnämner tvättmaskinen/tvättstugan. Så SD verkar ha fått informationen i det läget:

A147/438

Förhör SD 13/6-18
"BF: Hur hanterar ni det här då? Gör ni några särskilda förberedelser innan, eller?
MT: Ja om vi ska vara i säng eller soffa så, brukar vi försöka förbereda för det.
BF: Hur?
MT: Ja en filt eller en handduk eller, ja så, för sådana möbler är ju svårare att få fräscha,
däremot om man är, i köket eller tvättstugan eller, badrummet där ni har hittat blod från nån i
alla fall, ehh då har det ju inte funnits nån anledning
.
F: Hur var det vid det här tillfället på arbetet då?
MT: Ja det minns jag att det var ju, ehh ganska, då var det ganska mycket blod, då fick jag på
tröjan, sekret.
F: Vilken tröja hade du då då?
MT: (Pustar) ingen aning (småskrattar) ingen aning!
F: Men du minns ju att du har fått på tröjan?
MT: Ja, det var hon som upptäckte det också.
BF: Var på tröjan?
MT: Häruppe vid kragen precis.
BF: Endast där?
MT: Det var det enda vi pratade om och noterade, vet inte, tröjan skulle ju uppenbart tvättas
så det var ju inte så att jag ställde mej med förstorings glas och tittade på, på andra ställen.
BF: Är tröjan tvättad?
MT: Ja det förutsätter jag, vet inte vilken det var men,jaa det, lär den vara.
BF: Vem ...
MT: Det...
BF: Tvätta den?
"

A150/34
12/7- 18
Förhör med HDs vän T*herese:
"Det var som att Hanna kände att det var obekvämt att säga det och att det kändes konstigt. T*herese svarade Hanna något i stil med: jaha ja ok, men de hade väl inte sex på alla möjliga ställen i hans hem och då svarade Hanna: jo, men de kunde vara både utomhus och på tvättmaskinen och allt vad det var. Therese uppger att det var någonting där, Hanna var inte helt bekväm när hon berättade det."

Åklagarna har ju möjlighet att jobba lite mer med materialet, och som du säger här vässa sina knivar så att det blir tydligare vad SD pysslat med. Det kommer aldrig att gå att visa att SD planterat den här informationen till HD som för den vidare till T*herese eftersom HD så starkt försvarar SD. Men som du säger kan det här läggas fram tydligare. Ett beteende hos en misstänkt som är klart suspekt och visar att han försöker påverka vittnen! Inte ett beteende en oskyldig kör med!!

Lite "skojigt" att SD här pratar om förstoringsglas i samband med den blodiga tröjan. Det var ju den som var blodig efter det som verkade varit det blodigaste sex man någonsin har hört talas om, det såg ut som litervis med blod.

Såg också (parantes) att SD ska ha skickat bild till HD samtidigt som han påstår att LW var där på jobbet 11 maj. Hur troligt är det?

Nä, den här mannen beter sig sig exakt som man förväntar sig att en skyldig gör. Helt orimliga lögner, konstaterar att det är Lena som har hittats, medan andra säger/tänker att det måste/borde vara hon, ser till att folk "får" information genom att hänvisa till sig själv om de har frågor och prata med grannar så att de tycker att det känns obehagligt och kontaktar polisen.

En tanke. Fasen om inte SD kommer på det här med blodet vid samlag i stunden mitt under brinnande förhör. Får en snilleblixt när PS säger "Okey. Har du märkt om hon har haft nån skada nån gång när hon har varit i ditt badrum
eller när ni har haft sex där då?"

Här är vi ännu tidigare i SD:s förhör. 2018-06-07.

PS: När LW brukar besöka dej, brukar hon vara i, i badrummet då, i duschen?
MT: Det är en vanlig plats till och med att ha sexet på, ja.
PS: Okey, var, och när, minns du att ni var där senast då?
MT: Nej jag minns inte, jag kan inte säga nåt datum när hon har varit hos mej ehh men det är
regelbundet.
PS: Okey. Har du märkt om hon har haft nån skada nån gång när hon har varit i ditt badrum
eller när ni har haft sex där då?

MT: Ehh ja hon precis som jag är ofta ute i naturen ehh ...
PS:Mm.
MT: Och repar sej ofta, hon blöder alltid när vi har sex (Där satt den! Bye bye livstidsstraff. Min anm.) ehh med det är ju inte en skada det är
bara, är ju ehh, nej ja hon har ju skadat knäna men det.

PS:Mm.
MT:Ja.
PS: Okey. Men har du nån konkret minnesbild av att det finns nån anledning för att LW:s
blod ska finnas i ditt badrum?
MT: Ja då är det, från sex i såna fall.

PS: Ja men du minns ju inte, men är det nånting du minns att hon har blödit?
(här har tanken mognat nån sekund och han satsar allt på det kortet. Min anm.)
MT: Ja det gör hon, alltså i princip varje gång, det gör hon varje gång vill jag nog säga.
PS: När ni har sex?
PS: Blöder hon då?
PS: Ifrån underlivet?
PS: Vad kommer det sej då?
MT: Det vet vi inte, men det kommer alltid när jag, när jag tar henne bakifrån så att säga så,
kommer det nästan alltid blod.

Sen planterar han detta hos HD som får ljuga lite angående samtalet hemma i LW:s soffa.
Senast redigerad av Avel 2020-12-14 kl. 21:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in