2020-12-09, 14:15
Medlem
Brilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedlite95
Någon som gjort näthandel 1 eller som rent ut bara kan hjälpa mig förstå den här frågan? Så jag har dom här två kvar:

Fråga 3

Tänk dig att du har en klädaffär i centrum i staden där du bor. Kläderna du säljer vänder sig till män och kvinnor som drar storlekar över 44. Nu har du bestämt dig för att skapa en hemsida för din affär.

1. Ta fram syftet med hemsidan.

2. Skapa en hemsida i valfritt program där du visar hur den ska se ut. Titta gärna på andra hemsidor för att få inspiration. Ta fram någon/ några artiklar, priser, logotyoch annat som finns på en hemsida. Exempel på program är Word, Powerpoint och Visma Avendo Website.

När dom säger ta fram syftet med hemsidan. Vill dom att jag faktist ska skriva ner vad syftet med hemsidan är? Eller menar dom att jag bara ska komma på ett syfte med hemsidan och sedan skapa en hemsida i ett program där jag visar hur den ska se ut?

Du ska skriva vad syftet med hemsidan är.
Te.x att du vill skapa ett komplement till din befintliga fysiska butik därför att.... osv.
Citera
2020-12-11, 03:40
Medlem
Hej!
Jag läser kursen biologi 1 på distans och fick uppdrag på att redovisa proteinsyntes. Det gjorde jag och fick återkoppling på att jag missade beskriva "veckning" och proteins "kvalitetkontroll". Jag gick igenom kurslitteratur(Biologi 1 av Janne Karlsson), ehinger, studieguiden och en bok till (Iris Biologi 1). Ingen av dessa talar om "veckning" eller "kvalitetkontroll". Proteinsyntes är ju mer komplicerad i verkligenheten än vad som beskrivas i boken men det behöver jag inte kunna i biologi 1. Får det krävs att jag ta med saker som inte finns med i kursinnehåll? Detta har gjort mig ganska oroligt eftersom om läraren förväntar att jag ta med saker som inte finns med i kurslitteratur så aldrig kommer jag kunna få A.
Det tycker jag är orättvist. Vad tycker ni?
Citera
2020-12-11, 10:55
Medlem
Är det möjligtvis någon här som har en kopia av boken Etnicitet och kulturmöten? Jag behöver verkligen ha den. Finns inte på bibblan
Citera
2020-12-11, 13:50
Medlem
Brilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pstrial123
Hej!
Jag läser kursen biologi 1 på distans och fick uppdrag på att redovisa proteinsyntes. Det gjorde jag och fick återkoppling på att jag missade beskriva "veckning" och proteins "kvalitetkontroll". Jag gick igenom kurslitteratur(Biologi 1 av Janne Karlsson), ehinger, studieguiden och en bok till (Iris Biologi 1). Ingen av dessa talar om "veckning" eller "kvalitetkontroll". Proteinsyntes är ju mer komplicerad i verkligenheten än vad som beskrivas i boken men det behöver jag inte kunna i biologi 1. Får det krävs att jag ta med saker som inte finns med i kursinnehåll? Detta har gjort mig ganska oroligt eftersom om läraren förväntar att jag ta med saker som inte finns med i kurslitteratur så aldrig kommer jag kunna få A.
Det tycker jag är orättvist. Vad tycker ni?

Jag tycker att du ska påtala just det du skrev till din lärare.
Citera
2020-12-12, 11:24
Medlem
Någon som läst Geografi 1, Information och Kommunikation 1 eller Film- och tv-kunskap och vet vad för typ av frågor som tas upp på den muntliga examinationen?
Citera
2020-12-12, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totaldel
Någon som läst Geografi 1, Information och Kommunikation 1 eller Film- och tv-kunskap och vet vad för typ av frågor som tas upp på den muntliga examinationen?

Inom Geografi 1 så är det lite blandat. En del om hållbar utveckling och om spridning/veckning etc. Frågorna lär skilja sig lite då och då men frågor som 100% dyker upp är om hållbar utveckling samt exogena & endogena processer och förklara lite om bergarter, kontinentaldriften tas också upp.
Citera
2020-12-14, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soeur.
Uppdrag 1:
För kunskapskravet E krävs det att du redogör översiktligt samt drar enkla slutsatser. Du ska även kunna använda några geografiska begrepp med viss säkerhet. I detta uppdrag ska du också kunna samla i data och med viss säkerhet kunna presentera denna.

För kunskapskravet C krävs det att du utförligt redogör samt diskuterar ditt svar. Du måste även analysera i ditt svar genom att peka på orsaker, konsekvenser och samband. Du ska även med säkerhet kunna använda geografiska begrepp. I detta uppdrag ska du också kunna samla in och presentera data och utifrån denna dra enklare slutsatser.

För kunskapskravet A krävs det att du utförligt redogör samt diskuterar ditt svar. Det är också viktigt att du med säkerhet kan använda dig utav flera geografiska begrepp. Tänk också på att belysa frågan utifrån flera perspektiv samt med säkerhet analysera ditt svar genom att peka på orsaker, konsekvenser och samband.

I detta uppdrag ska du också kunna samla in och presentera data och utifrån denna göra välgrundade slutsatser.

1. Redogör för begreppet migration. Förklara också varför människor flyttar med hjälp av begreppen push- och pullfaktorer. Redogör även för legala samt illegala flyttningar genom att ge olika exempel på sådana. Förklara även hur flyttningsmönster förändras när samhället förändras.

2. Gå in på följande länk https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/statistiknyhet/befolkningsstatistik-1a-halvaret-2016/ för att leta upp statistik över hur befolkningstillväxten i Sverige såg ut 2015 eller 2016 och redogör för denna i ditt svar. Det är också viktigt att du förklarar varför statistiken ser ut som den gör.

På SCB finner du mängder med statisitk. Leta upp någon annan statistik gällande befolkningstillväxt och presentera den här. Presentera vad statistiken visar och redogör för vilka slutsatser som kan dras utifrån statistiken.

3. Varför kan gränser och områden som inte ägs av stater vara ett hot mot den hållbara utvecklingen? Om du siktar på betyget A i denna fråga ska du även hitta en artikel som berör frågan och diskutera kring denna utifrån ovanstående kunskapskrav. (bifoga länk till denna)

4. Jämför hur internationalisering påverkar näringslivet i I-länder respektive U-länder? Ge minst ett konkret exempel på hur näringslivet i Sverige förändrats på grund av näringslivets internationalisering.

Jag kunde inte skicka PM till dig heller, vet ej varför. Detta är iallafall uppdrag 1.

Har du möjligen uppdrag 2 också ?
Citera
2020-12-14, 18:47
Medlem
Brilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Inom Geografi 1 så är det lite blandat. En del om hållbar utveckling och om spridning/veckning etc. Frågorna lär skilja sig lite då och då men frågor som 100% dyker upp är om hållbar utveckling samt exogena & endogena processer och förklara lite om bergarter, kontinentaldriften tas också upp.

Tänk också på att den muntliga examinationen baseras på vilket betyg du siktar på.
Citera
2020-12-14, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Du kommer få få frågor om If-satser och While-loopar till stor del. Du ska även förklara skillnaden mellan en Do-While och While loop. Du får bilder på skärmen på slutuppgiften som är programmera kod, den mycket välkända "Bussen". Och då ska du förklara din kod, vad vissa stycken i koden gör. Kan även tillägga att den muntliga vägs in emot dina koder, så det är koderna du bör ha lagt mest krut på och inte ME, du får inte betyg rakt av som i andra kurser heller utan efter ME så går läraren igenom dina koder och ser vilka kriterier dom når till och sätter betyget 2-4 dygn senare.

Här är det även väldigt bra att påpeka att fusk kommer uppenbara sig om du får svårt att förklara vad koden gör i din slutuppgift, du behöver inte veta vad varje punkt gör, utan se till att du har koll på dem olika satserna främst Do-While och While, vad som är skillnaden. Samt For-Each så kommer du klara ME utan problem.

//
Tack för ditt svar, uppskattas verkligen. Men vad menas med "Bussen"?
Citera
2020-12-14, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSmithFB
Tack för ditt svar, uppskattas verkligen. Men vad menas med "Bussen"?

Slutuppgiften av hela kursen är den välkända "bussen", det är där som du kommer få "krångla" med alla saker du lärt dig i kursen till att programmera kod (en buss som ska köra och ta emot antal personer och har antal sittplatser osv)

Du märker när du väl kommer till den punkten. Men det är som sagt det som kommer ligga i fokus på ME. Jag höll en sisådär nivå (enligt mig) och fick B som slutbetyg och då kunde jag förklara koden i stora drag. Det är många som kopierar koder på nätet och det är förmodligen därför ME är uppbyggd som den är och att du då kommer behöva förklara vad det är du gjort så följer du bara modulerna så ska det inte vara något att oroa sig för.
Citera
2020-12-15, 12:07
Medlem
-poke-s avatar
Hur fungerar det med nationella proven i matematik? De hålls vanligtvis December/Maj om jag förstått det rätt. Vad händer om man läser kursen mitt emellan dessa månader? Får man GÖRA ett gammalt prov eller måste man vänta till nytt NP provtillfälle?
Citera
2020-12-22, 20:14
Medlem
Pqps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -poke-
Hur fungerar det med nationella proven i matematik? De hålls vanligtvis December/Maj om jag förstått det rätt. Vad händer om man läser kursen mitt emellan dessa månader? Får man GÖRA ett gammalt prov eller måste man vänta till nytt NP provtillfälle?

Hej,

Man får dispens och behöver inte göra den nationella provet för att få ett slutbetyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in