2020-12-06, 07:03
Medlem
generalconcretes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedlite95
Någon som gjort Etnicitet och Kulturmöten som kan säga hur svår kursen är? Och vad som tas upp under samtalet?

Jag har nyligen haft muntliga på den och enligt mig var kursen svårare än vad jag hade kunnat förvänta mig. Eller så var det jag som gick in med inställningen att detta fixar jag lätt men var nog inte realistisk. Fick ett D i vilket fall som helst utan större ansträngning. Muntliga hade jag med en vikarie som gick igenom uppdragen och vi diskuterade i stora drag hela kursen och att hon bad mig berätta om ett av de lyckade integrationsprojekten jag skrev om och varför jag valde just en av de flera jag skrev om.

Jag låg på ett E igenom hela kursen men fick ett D efter muntliga.
Citera
2020-12-06, 07:04
Medlem
generalconcretes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soeur.
Jag har läst geografi 2, vill du ha uppdragen skickade till dig?

Jag tar gärna uppdragen till Geografi 2, ska påbörja kursen i januari.
Citera
2020-12-06, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalconcrete
Jag har nyligen haft muntliga på den och enligt mig var kursen svårare än vad jag hade kunnat förvänta mig. Eller så var det jag som gick in med inställningen att detta fixar jag lätt men var nog inte realistisk. Fick ett D i vilket fall som helst utan större ansträngning. Muntliga hade jag med en vikarie som gick igenom uppdragen och vi diskuterade i stora drag hela kursen och att hon bad mig berätta om ett av de lyckade integrationsprojekten jag skrev om och varför jag valde just en av de flera jag skrev om.

Jag låg på ett E igenom hela kursen men fick ett D efter muntliga.

Tror du möjligtvis att du har boken eller möjligtvis uppdrag 1 svaren, som jag kanske skulle kunna skriva om? Kommer inte kopiera eller något, men behöver ha något och gå ifrån, då jag inte har boken. Den finns tyvärr inte på något bibliotek här just nu, och jag betalar gärna inte 400kr för något som jag behöver ha i 3 uppdrag.

Jag hade verkligen uppskattat detta. Om jag kan ta mig igenom första uppdraget, så betyder det att jag har tillräckligt lång tid på mig att få tag på boken via bibblan.
Citera
2020-12-06, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarioRemix0000
Hade den för några månader sen, vill minnas att det var med honom, som jag minns så skärmdelade han ett dokument med lite frågor, x antal e, c och a uppgifter. Det var några räkneuppgifter men inget för avancerat, iaf inte för e nivån, du får ju ha både formelsamling och miniräknare, och även papper/penna om så behövs, men jag tror inte jag behövde använda något (för e-nivån, vilket jag satsade på).

Var också orolig över att kugga muntan men blev godkänd, har du gjort klart boken, fått minst godkänt på alla uppdrag och förstår grunderna lär det gå bra ska du se!

Jag har fått D på uppdragen som jag har förstått det på och tack för ett snabbt svar!

Otroligt skönt att en få ha med både papper/penna, formelsamling samt miniräknare.
Citera
2020-12-07, 14:09
Medlem
Kan skicka svar på frågorna om ni behöver hjälp, har gått vård och omsorg på hermods
Citera
2020-12-08, 01:37
Medlem
Hej! Har nån haft muntan med Sanna Chen biologi 1 eller kemi 2? Vad brukar hon frågar i muntan? Tack i förhand!
Citera
2020-12-08, 06:32
Medlem
generalconcretes avatar
Ingen som läst Naturkunskap 1B? Jag hade behövt uppdragen, dvs frågorna inte svaren.
Citera
2020-12-08, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Någon som gjort Geografi 2, tänker på uppdragen, hur dom är upplagda?
Jag vet bara att det är fortsättningen på Geo1 men mer djupgående.
Är det i övrigt någon som behöver hjälp med nedanstående så är det bara att hojta till.

Programmering 1
Datorteknik 1a
Datorteknik 1b
Nätverksteknik
Dator & Nätverksteknik
Geografi 1
Historia 1a
Historia 1b
Svenska 1
Jag behöver hjälp med geografi 1 och historia 1b.
Citera
2020-12-08, 07:08
Medlem
Nån som har uppdragen för samhällskunskap 1b?
Citera
2020-12-08, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodonit
Jag behöver hjälp med geografi 1 och historia 1b.

Något specifikt uppdrag i Geografi 1 du behöver hjälp med? Det skiljer sig lite i Geografi 1 eftersom ett par stycken delar i uppdragen är mer "personliga" så vissa av dem kommer du kunna besvara utan problem, där av min fråga.
Citera
2020-12-09, 02:32
Medlem
Soeur.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Tar gärna emot det. Dock har jag försökt att PM'a dig men det står att man inte kan kontakta användare som är mindre än 1mån gamla av någon märklig anledning. Men du kanske kan skicka PM till mig ?

Uppdrag 1:
För kunskapskravet E krävs det att du redogör översiktligt samt drar enkla slutsatser. Du ska även kunna använda några geografiska begrepp med viss säkerhet. I detta uppdrag ska du också kunna samla i data och med viss säkerhet kunna presentera denna.

För kunskapskravet C krävs det att du utförligt redogör samt diskuterar ditt svar. Du måste även analysera i ditt svar genom att peka på orsaker, konsekvenser och samband. Du ska även med säkerhet kunna använda geografiska begrepp. I detta uppdrag ska du också kunna samla in och presentera data och utifrån denna dra enklare slutsatser.

För kunskapskravet A krävs det att du utförligt redogör samt diskuterar ditt svar. Det är också viktigt att du med säkerhet kan använda dig utav flera geografiska begrepp. Tänk också på att belysa frågan utifrån flera perspektiv samt med säkerhet analysera ditt svar genom att peka på orsaker, konsekvenser och samband.

I detta uppdrag ska du också kunna samla in och presentera data och utifrån denna göra välgrundade slutsatser.

1. Redogör för begreppet migration. Förklara också varför människor flyttar med hjälp av begreppen push- och pullfaktorer. Redogör även för legala samt illegala flyttningar genom att ge olika exempel på sådana. Förklara även hur flyttningsmönster förändras när samhället förändras.

2. Gå in på följande länk https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/statistiknyhet/befolkningsstatistik-1a-halvaret-2016/ för att leta upp statistik över hur befolkningstillväxten i Sverige såg ut 2015 eller 2016 och redogör för denna i ditt svar. Det är också viktigt att du förklarar varför statistiken ser ut som den gör.

På SCB finner du mängder med statisitk. Leta upp någon annan statistik gällande befolkningstillväxt och presentera den här. Presentera vad statistiken visar och redogör för vilka slutsatser som kan dras utifrån statistiken.

3. Varför kan gränser och områden som inte ägs av stater vara ett hot mot den hållbara utvecklingen? Om du siktar på betyget A i denna fråga ska du även hitta en artikel som berör frågan och diskutera kring denna utifrån ovanstående kunskapskrav. (bifoga länk till denna)

4. Jämför hur internationalisering påverkar näringslivet i I-länder respektive U-länder? Ge minst ett konkret exempel på hur näringslivet i Sverige förändrats på grund av näringslivets internationalisering.

Jag kunde inte skicka PM till dig heller, vet ej varför. Detta är iallafall uppdrag 1.
Citera
2020-12-09, 08:15
Medlem
Någon som gjort näthandel 1 eller som rent ut bara kan hjälpa mig förstå den här frågan? Så jag har dom här två kvar:

Fråga 3

Tänk dig att du har en klädaffär i centrum i staden där du bor. Kläderna du säljer vänder sig till män och kvinnor som drar storlekar över 44. Nu har du bestämt dig för att skapa en hemsida för din affär.

1. Ta fram syftet med hemsidan.

2. Skapa en hemsida i valfritt program där du visar hur den ska se ut. Titta gärna på andra hemsidor för att få inspiration. Ta fram någon/ några artiklar, priser, logotyoch annat som finns på en hemsida. Exempel på program är Word, Powerpoint och Visma Avendo Website.

När dom säger ta fram syftet med hemsidan. Vill dom att jag faktist ska skriva ner vad syftet med hemsidan är? Eller menar dom att jag bara ska komma på ett syfte med hemsidan och sedan skapa en hemsida i ett program där jag visar hur den ska se ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in