Citat:
Ursprungligen postat av
ZtaffanZtarBoy
Halloj där ute!
Jag har den senaste tiden hört väldigt mycket från bekanta som pluggat på Hermods, då framförallt naturvetenskapliga ämnen. Själv pluggar jag på universitetet vilket jag började direkt efter gymnasiet så jag har själv ingen erfarenhet av detta så därför undrar jag vad ni som har använt deras tjänster tycker?
Min ena bekanta som jag hjälpte läsa upp bl.a matematik gav upp på dem efter ett tag och gick över till komvux då läraren rättade extremt slarvigt och verkade underkänna personer för att de svarade med bråk istället för decimaler trots att frågan inte krävde att svaret formulerades på ett visst sätt. Likaså verkar min andra bekanta få matematikfrågor rättade bara genom att läraren kollar svaret, så en korrekt uträkning men med ett slarv i svaret gjorde att hen "misslyckades" med uppgiften enligt läraren. Som naturvetare som är extra intresserad av matte gör det mig extremt frustrerad över att ämnet som är så känsligt för dåliga lärare ska läras ut av klåpare som inte verkar ta sitt arbete på allvar.
Kanske bara är jag som har fått bilden av att åtminstone en del av undervisningen är slapphänt och förhoppningsvis bara omotiverad istället för inkompetent, eller vad säger ni?
Hermods finns över hela landet, och olika kommuner har olika upplägg med den här skolan. En del kommuner är mer sammantvinnade och har visst stöd på plats, där även din bedömande lärare finns att träffa öga mot öga. Andra kommuner är helt och hållet på distans.
Själva undervisningskvaliteten på de distansbaserade uppläggen är generaliserade och inte sällan otydliga.
Några exempel på detta är att det i en kemikurs kan stå att det är bra att lära sig kemiska sammansättningar utantill. Det står inte specifikt vilka, och då jag mejlade läraren i ämnet om detta så fick jag svaret "de vanligaste". Det är svårt för mig som student att googla fram, eller ha en uppfattning om vad de anser är "de vanligaste".
Ett annat exempel är att en svenskakurs som jag läste hade instruktioner gällande att jag skulle läsa och diskutera litteraturhistoria. De hade då bifogat en lista med litteratur, och i denna så var det 2 sidor med litteratur. Kanske 10 böcker ur antiken, 5 böcker från medeltiden osv osv hela vägen upp till 1900-talets början. Dessutom stod det bara "Iliaden" exempelvis. Det är liksom inte bara att sätta sig och läsa Iliaden på en dag, kan jag tala om. Då måste jag själv göra bedömningen (utan att kunna bläddra och se böckerna fysiskt) med vad jag behöver läsa och hur jag skall ta mig an detta projektet.
Det helt och hållet själv upp till studenten att studera skolverkets kunskapskrav och betygsskalor för att få en uppfattning av hur du skall möta ditt betygsmål. Det låter kanske självklart för gemene man, men som student kommer du att behöva lägga ganska mycket tid på att identifiera vad inlämningsuppgifterna avser att testa dig på och matcha dessa med ditt kursmaterial. Det gäller att själv filtrera och identifiera bland ditt material.
I jämförelse, då en lärare lägger upp en kurs och håller i lektioner så är detta alltså något som läraren har gjort åt dig. Då kan du även ställa frågor med vad just den här läraren kanske anser är "nyanserat".
Gällande bedömningen har jag upplevt att om jag inte svarat med liknande uträkningar eller resonemang (men ändå kommer fram till samma svar) så ges ett automatgenererat lösningsförslag i sin helhet. Då behöver jag ofta sitta och filtera även detta och identifiera vilka detaljer i mina svar som läraren ansåg skiljde sig från det som de var ute efter. Jag kan tillägga här att det kan vara mycket svårt att följa med i ett lösningsförslag på en fysik- och matematikuppgift och själv förstå lösningsgången och uträkningarna om du inte redan har en ganska bred och god uppfattning i matematiken. Dessutom är det ju viktigt att inse att det blir svårt att förstå precis var jag tänkte fel för två veckor sedan om jag inte har väldigt tydliga uträkningar själv.
Dina "lektioner" på distans består i mycket föråldrade små PM som en lärare har satt ihop en gång i tiden.
De kortare texterna introducerar svepande en så kallad modul, vilken i upplägget består av en läsvecka med en tillhörande inlämningsuppgift.
Inlämningsuppgiften är inte något som du arbetar med under själva inlärningen, utan den ligger utanför och fungerar mer som en kunskapskontroll på studenten.
I naturvetenskapliga ämnen så skall eleven inte sällan försöka ge sig på att laborera på egen hand och försöka att dels få tag på allt materiel som behövs och dels tänka ut hur de kan tänkas tycka att en labb-lapport kan vara upplagd och hur jag skall redovisa mina resultat i den. Det finns/fanns ingen slags mall för mig att följa.
I vissa fall läggs det in något 'testa dig själv' i modulen också.
Jag har inte stött på någon veckoplanering med exempelvis rekommenderade uppgifter i matematiken eller fysiken. Så i mitt fall blev det ju att jag gjorde precis allt, eftersom jag på förhand inte kan veta vad jag kanske kan lägga mer eller mindre tid på.
Summa sumarum så har jag upplevt att det mest tidskonsumerande med att läsa på Hermods distanskurser har varit att själv planera, filtera och tolka in vad jag förväntas presentera inför min muntliga examination och inför mina inlämningar.
Det finns således mindre tid att faktiskt ta till mig kunskapen och lära mig. Detta i kombination med att jag har filterat mycket sparsamt och inte sällan värderat allt mitt kursmaterial lika högt. Det blir som att lära sig en psalm utantill, ungefär (om vi tänker historia, svenska eller religion exempelvis).
Det gör också ganska snabbt att kurserna blir mindre intressanta också, tyvärr.