2022-03-14, 07:22
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobban89
Hej, har du möjligtvis någon mer information du kan ge om examinationen i Tyska 2? Min examinator är Carina Cassten, hade du henne också?

Information som jag har fått om examinationen:
"Inför examinationen i TY2 kan du förbereda dig på att berätta lite mer om dig själv. Vidare kommer jag att ta upp det jag kommenterat i uppdragen och en del grammatik som perfekt och kasus. Var beredd att visa legitimation och ha läroboken till hands"

Stämmer detta bra? Kommer du ihåg några specifika detaljer om vad som gicks igenom? All hjälp uppskattas.

Ja men precis! Ja, jag hade Carina Cassten och var mycket nöjd med henne.

Allt som står i beskrivningen stämmer bra. Jag hade förberett en mindre text innan, som berättade lite om mig. Om jag minns rätt så finns det något kapitel i början och en tillhörande övning i boken som gör liknande sak och jag följde de svars-mallarna något.

Berätta hur gammal du är, om din familj och husdjur kanske, dina framtida drömmar, hobbys som du har. Lite sådant. Om du har möjlighet att få maila den där extraläraren eller så, så gör det och dubbelkolla att din presentation är korrekt. Har för mig det står om någon sådan i någon av deras moduler. Lena kanske de hette?

Sedan kommer du att få några meningar skrivna i chatten, där ett substantiv eller verb utelämnas som du grammatiskt skall böja på rätt sätt. Så öva på detta.

Du kommer också att bli ombedd att läsa ett stycke ur en text i boken.

Det är ungefär det som jag minns ur de muntliga examinationerna, och jag minns specifikt en gång när jag fick hjärnsläpp på verbet 'att få' (bekommen) och Carina sa till mig 'Kom igen, jag vet att du kan det här' och så lossnade det och kom till mig så jag upplevde henne som förstående och motiverande!
Citera
2022-03-15, 10:36
Medlem
Hejsan!
Är det någon som läst italienska 1, och kan berätta hur uppdragen är?
Svår kurs?
Citera
2022-03-23, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honeyhoneyna
Hej!
Jag har prövning i biologi 1, har du haft ett slutprov på biologi 1? Tänker att det kan vara likt en prövning med liknande frågor?

Eller Samhällskunskap 2 samt 3.
Citera
2022-03-27, 20:06
Medlem
Bonnatorps avatar
Är det någon som har studerat spanska 1?

Jag har den som sista kurs innan sommaren, och jag är nyfiken på ungefär hur många studietimmar som går åt för någon som inte kan ett dugg spanska innan.
Citera
2022-03-29, 20:32
Medlem
Hej!
Hur gick det med kursen?
Jag ska börja om ett tag och undrar om man ska läsa en bok på engelska under kursen. Vilken typ av bok ska det vara och finns det några andra begränsningar? Jag tänkte börja redan nu.
Citera
2022-04-01, 15:05
Medlem
pandamoss avatar
Jag ser att flera ställt samma fråga tidigare, men provar i alla fall. Är det någon som har det första uppdraget i Företagsekonomi 1?
Citera
2022-04-04, 18:45
Medlem
ZtaffanZtarBoys avatar
Ärliga åsikter om erfarenheter av Hermods?

Halloj där ute!

Jag har den senaste tiden hört väldigt mycket från bekanta som pluggat på Hermods, då framförallt naturvetenskapliga ämnen. Själv pluggar jag på universitetet vilket jag började direkt efter gymnasiet så jag har själv ingen erfarenhet av detta så därför undrar jag vad ni som har använt deras tjänster tycker?

Min ena bekanta som jag hjälpte läsa upp bl.a matematik gav upp på dem efter ett tag och gick över till komvux då läraren rättade extremt slarvigt och verkade underkänna personer för att de svarade med bråk istället för decimaler trots att frågan inte krävde att svaret formulerades på ett visst sätt. Likaså verkar min andra bekanta få matematikfrågor rättade bara genom att läraren kollar svaret, så en korrekt uträkning men med ett slarv i svaret gjorde att hen "misslyckades" med uppgiften enligt läraren. Som naturvetare som är extra intresserad av matte gör det mig extremt frustrerad över att ämnet som är så känsligt för dåliga lärare ska läras ut av klåpare som inte verkar ta sitt arbete på allvar.

Kanske bara är jag som har fått bilden av att åtminstone en del av undervisningen är slapphänt och förhoppningsvis bara omotiverad istället för inkompetent, eller vad säger ni?
Citera
2022-04-04, 20:13
Medlem
Nykulas avatar
Hermods är under all kritik. Gjorde ett par kurser där då kommunen jag bodde i enbart hade kurser i klassrum för grundkurser och svenska i andraspråk. Fick bli hermods då det var det enda jag kunde välja på.

Oengagerade lärare som bara hjälper en i 10min om man bokar in sig på deras kalender "youcanbookme.com". Vissa prov var på skype också varpå en lärare hade problem med sin uppkoppling så man fick göra om ett par gånger.

Nej, har du annat att välja så välj något annat. Hermods duger i krig, knappt det.
Citera
2022-04-06, 08:09
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZtaffanZtarBoy
Halloj där ute!

Jag har den senaste tiden hört väldigt mycket från bekanta som pluggat på Hermods, då framförallt naturvetenskapliga ämnen. Själv pluggar jag på universitetet vilket jag började direkt efter gymnasiet så jag har själv ingen erfarenhet av detta så därför undrar jag vad ni som har använt deras tjänster tycker?

Min ena bekanta som jag hjälpte läsa upp bl.a matematik gav upp på dem efter ett tag och gick över till komvux då läraren rättade extremt slarvigt och verkade underkänna personer för att de svarade med bråk istället för decimaler trots att frågan inte krävde att svaret formulerades på ett visst sätt. Likaså verkar min andra bekanta få matematikfrågor rättade bara genom att läraren kollar svaret, så en korrekt uträkning men med ett slarv i svaret gjorde att hen "misslyckades" med uppgiften enligt läraren. Som naturvetare som är extra intresserad av matte gör det mig extremt frustrerad över att ämnet som är så känsligt för dåliga lärare ska läras ut av klåpare som inte verkar ta sitt arbete på allvar.

Kanske bara är jag som har fått bilden av att åtminstone en del av undervisningen är slapphänt och förhoppningsvis bara omotiverad istället för inkompetent, eller vad säger ni?

Hermods finns över hela landet, och olika kommuner har olika upplägg med den här skolan. En del kommuner är mer sammantvinnade och har visst stöd på plats, där även din bedömande lärare finns att träffa öga mot öga. Andra kommuner är helt och hållet på distans.

Själva undervisningskvaliteten på de distansbaserade uppläggen är generaliserade och inte sällan otydliga.

Några exempel på detta är att det i en kemikurs kan stå att det är bra att lära sig kemiska sammansättningar utantill. Det står inte specifikt vilka, och då jag mejlade läraren i ämnet om detta så fick jag svaret "de vanligaste". Det är svårt för mig som student att googla fram, eller ha en uppfattning om vad de anser är "de vanligaste".

Ett annat exempel är att en svenskakurs som jag läste hade instruktioner gällande att jag skulle läsa och diskutera litteraturhistoria. De hade då bifogat en lista med litteratur, och i denna så var det 2 sidor med litteratur. Kanske 10 böcker ur antiken, 5 böcker från medeltiden osv osv hela vägen upp till 1900-talets början. Dessutom stod det bara "Iliaden" exempelvis. Det är liksom inte bara att sätta sig och läsa Iliaden på en dag, kan jag tala om. Då måste jag själv göra bedömningen (utan att kunna bläddra och se böckerna fysiskt) med vad jag behöver läsa och hur jag skall ta mig an detta projektet.

Det helt och hållet själv upp till studenten att studera skolverkets kunskapskrav och betygsskalor för att få en uppfattning av hur du skall möta ditt betygsmål. Det låter kanske självklart för gemene man, men som student kommer du att behöva lägga ganska mycket tid på att identifiera vad inlämningsuppgifterna avser att testa dig på och matcha dessa med ditt kursmaterial. Det gäller att själv filtrera och identifiera bland ditt material.

I jämförelse, då en lärare lägger upp en kurs och håller i lektioner så är detta alltså något som läraren har gjort åt dig. Då kan du även ställa frågor med vad just den här läraren kanske anser är "nyanserat".

Gällande bedömningen har jag upplevt att om jag inte svarat med liknande uträkningar eller resonemang (men ändå kommer fram till samma svar) så ges ett automatgenererat lösningsförslag i sin helhet. Då behöver jag ofta sitta och filtera även detta och identifiera vilka detaljer i mina svar som läraren ansåg skiljde sig från det som de var ute efter. Jag kan tillägga här att det kan vara mycket svårt att följa med i ett lösningsförslag på en fysik- och matematikuppgift och själv förstå lösningsgången och uträkningarna om du inte redan har en ganska bred och god uppfattning i matematiken. Dessutom är det ju viktigt att inse att det blir svårt att förstå precis var jag tänkte fel för två veckor sedan om jag inte har väldigt tydliga uträkningar själv.

Dina "lektioner" på distans består i mycket föråldrade små PM som en lärare har satt ihop en gång i tiden.

De kortare texterna introducerar svepande en så kallad modul, vilken i upplägget består av en läsvecka med en tillhörande inlämningsuppgift.

Inlämningsuppgiften är inte något som du arbetar med under själva inlärningen, utan den ligger utanför och fungerar mer som en kunskapskontroll på studenten.

I naturvetenskapliga ämnen så skall eleven inte sällan försöka ge sig på att laborera på egen hand och försöka att dels få tag på allt materiel som behövs och dels tänka ut hur de kan tänkas tycka att en labb-lapport kan vara upplagd och hur jag skall redovisa mina resultat i den. Det finns/fanns ingen slags mall för mig att följa.

I vissa fall läggs det in något 'testa dig själv' i modulen också.

Jag har inte stött på någon veckoplanering med exempelvis rekommenderade uppgifter i matematiken eller fysiken. Så i mitt fall blev det ju att jag gjorde precis allt, eftersom jag på förhand inte kan veta vad jag kanske kan lägga mer eller mindre tid på.

Summa sumarum så har jag upplevt att det mest tidskonsumerande med att läsa på Hermods distanskurser har varit att själv planera, filtera och tolka in vad jag förväntas presentera inför min muntliga examination och inför mina inlämningar.

Det finns således mindre tid att faktiskt ta till mig kunskapen och lära mig. Detta i kombination med att jag har filterat mycket sparsamt och inte sällan värderat allt mitt kursmaterial lika högt. Det blir som att lära sig en psalm utantill, ungefär (om vi tänker historia, svenska eller religion exempelvis).

Det gör också ganska snabbt att kurserna blir mindre intressanta också, tyvärr.
Senast redigerad av Marimu 2022-04-06 kl. 08:22.
Citera
2022-04-08, 10:04
Medlem
Hipp0s avatar
Hej,

Någon här som har läst kursen Dator- och Nätverksteknik?
Sitter fast på modul 3 uppdrag 2: Intern kommunikation
Senast redigerad av Hipp0 2022-04-08 kl. 10:10.
Citera
2022-04-09, 22:53
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Halloj där ute!

Såvitt jag har märkt särskilt inom programmering så kan lärarna vara dödsnitiska på fel områden.

Inom programmering 1 så skrev jag så gott som perfekta och väldokumenterade program, som aldrig kraschade. Jag fick E på dem, för att jag använt fel funktion, eller inte gjort en egen metod istället för att använda något som var inbyggt och hade en färdig funktion i C#.
Muntliga gick dock jättebra, och läraren var ganska schysst där. Dessutom var han hjälpsam genom hela kursen genom att komma med konstruktiv input på saker jag kunde åtgärda rent praktiskt.

Men programmering 2 var mycket värre.
Läraren där hade ingen som helst undervisande funktion, så jag kunde inte fråga henne ett dugg om hur jag skulle göra. Hon bara utgick från vad som stod i kunskapskraven, och min upplevelse var att hon kunde läsa kod men inte programmera själv för fem öre.
Och det var ett gigantiskt problem eftersom studieguiden kring sista momentet inte riktigt var tillfredsställande. Enda orsaken till att jag ens klarade det var att jag fick tag i en privatlärare.
Dessutom är hon dödsnitisk på grejer som inte ens står att de skulle uppfyllas. En uppgift stor explicit att två klasser med vissa variabler och metoder skulle skrivas. Inget i uppgiften eller kunskapskraven antydde på att det faktiskt skulle vara ett användbart program, utan bara klasserna med sina metoder som kunde åberopas.
Min uppgift godkändes inte, med hänvisning till att kunskapskraven angav att det skulle vara ett fungerande program mot en användare. Jag kollade där, och absolut ingenting angav det.
Så då fick jag plottra ihop 200 rader kod till. Inget svårt alls då det var grejer från programmering 1, men det var frustrerande då det ändå tog 2 timmar eller så.

Däremot har jag också läst andra ämnen via Hermods. Bland annat datorkunskap, och det gick riktigt bra. Pluggade kanske en halvtimme i studieboken på den kursen, men jag är uppväxt med datorer i näven sedan jag var liten pilt och kunde det grundläggande om OS, nätverk och skrivare, och den kursen fick jag A i genom att bara ordbajsa om saker som är allmänkunskap om man är familjens hemmapulare med datorer.

Så de har ett väldigt varierat utbud av lärare.
Allt går om man anstränger sig och läser det man ska, men hur mycket man kan fråga läraren kan variera stort. De har dessutom flera lärare för varje kurs, och jag antar att det är slumpmässigt vilken man blir tilldelad.

Rent överlag så känner jag att Hermods har ett lite intensivare studietempo än t.ex. Arena Utbildning, fast där har jag bara läst vårdkurser (Medicin, psykiatri och omvårdnad), och det kan hända att det är mycket slappare kurser rent generellt.
Men där kunde man läsa innantill i deras onlinematerial och ha precis allt man behövde för inlämningen/provet för varje moment. Så enkelt är det inte riktigt på Hermods, utan det krävs mycket bättre studievana. Uppskattningvis det dubbla vad gäller tidsåtgången för studierna.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-04-09 kl. 23:10.
Citera
2022-04-14, 03:59
Medlem
Citat:
Halloj där ute!

'
Vad gäller just matte kurserna så har många fått helt skeva lärare. Många har blivit underkända och fått krav på sig att göra uträkningar som man annars inte gör osv. Så inom matte kmr alla få det jobbigt om man inte är redo och kan det hyffsat bra sen tidigare. Är det några kurser som faktiskt har bra lärare på Hermods så är det datorkurserna inkl inköp, logistik, näthandel. Dem tre sista kurserna har 2 mycket bra lärare. Vad gäller supporten på Hermods så är den också hemsk, har hänt mig nu flera gånger att jag kontaktat dem 1v i förväg för olika saker, senast handlade om att förlänga en kurs innan den stängdes av, fick inte ens ett svar tillbaka av dem.

Många av lärarna missar eller kringgår helt att detta är gymnaise kurser!! Inte högskole nivå som många lärare kan tycka, Biologi kurserna med exempelvis Ingert Krook, där har du förmodligen skolans värsta lärare genom tiderna. Finns 50+ klagomål på den tanten och det är fan ett under att hon ens får arbeta kvar där. Så kort och gott vad gäller hermods: Allt beror helt på vilken lärare du får, en del kurser är simpla och har mycket duktiga lärare medan andra är helt värdelösa.

Allt beror även på hur mkt tid man lägger ner i studierna. Överlag så är Hermods ganska så tunga kan jag tycka, vissa kurser ska man ju på heltid läsa igenom 400 sidor på bara 4 veckor inkl uppdrag och prov på det som kan vara omfattande. Ett problem jag hade när jag började på Hermods för 2 år sedan var att jag inte alls var bekant med upplägget och takten så jag fick förlänga mina 6 första kurser gång på gång, en av kurserna tog hela 4 månader att slutföra haha numera är jag mycket van i detta och vet exakt hur jag ska plugga för att hinna med allt samt vad som är viktigt vilket resulterat i bara höga betyg. Studerat på andra skolor än Hermods och då är takten och upplägget så mycket bättre och både enklare samt effektivare för att lära sig saker. I vissa kurser på hermods kommer man sitta och läsa oändliga sidor om skit som inte ens är nödvändigt eller som ens kommer komma upp på examinationen sen, du läser det en gång och hör förmodligen aldrig om det ämnet igen.
Senast redigerad av whatifgodseesyou 2022-04-14 kl. 04:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in