Nu är det inte med mig du pratar (tror jag?), men jag undrar vad du menar med "
Förstå er egen roll i detta, någon gång, snälla."?
Att ha känslor är inte detsamma (=) som att låta känslorna ta överhand över förnuftet, lika lite som att ha avsaknad av känslor innebär att man enbart argumenterar sakligt och klokt. Känslor är ett viktigt instrument i ett samhälle. För att kunna förstå hur andra människor känner behövs de och för att ett samhälle ska fungera behövs känslor/empati. Utan känsloliv skulle hela samhället sluta att fungera som et samhälle och varje individ skulle enbart se till sitt eget bästa. Det finns oerhört intelligenta människor som inte alls fungerar tillsammans med andra. Det behövs många komponenter i en människas för att kunna fungera bra. Språk och intelligens är förstås viktiga, men det krävs andra bitar också. Personligen tycker jag att intelligens ibland är en överskattad egenskap. Vi har alla mycket att bidra med i vårt samhälle och egenskaper som värme och omtanke är viktiga sådana egenskaper som inte ofta lyfts fram.
Inte heller kan man klumpa ihop alla i en massa, vare sig det handlar om vilken sida man står på i frågan om vem som är skyldig/oskyldig eller om man är kvinna eller man. Vi är alla komplexa varelser och för egen del känner jag att jag har mina egna åsikter och min egen tro och vill inte bli ihopklumpad med andra. Jag kan också se att det skiljer sig stort mellan skribenterna, oavsett "sida".
Jag kanske tolkar din mening fel, men för mig känns den starkt oroväckande.
Vilken är den roll du syftar på och vilka personer handlar det om i ordet "er"?
Att "
Offrets leverne är en central del i denna gåta", verkar väl inte ens försvaret luta sig mot? Det finns förstås olika uppfattningar i tråden om vem som är den skyldige till mordet, och därför kommer synen på offrets skuld till vad som hände (mordet) vara helt olika beroende på vad man tror har hänt.
Naturligtvis har offrets beteende betydelse för mordet oavsett vad man tror ha hänt. Vi har alla rätt att tro vad vi vill och att flera misstänker SD kan ju inte vara helt obegripligt för någon, eftersom åklagarna ändå har denna tro efter hela två långa år?
Vad i Lenas beteende som triggade mördaren, det är väl det som vi får utgå ifrån.
Om det är någon annan än SD, då kan det väl finnas olika skäl till vad i hennes beteende som triggade mördaren? Motivet kan ju variera? Det kan variera stort.
Även om man håller SD som skyldig, kan man ha olika teorier om vad som triggade honom till att ta steget.
Men i slutänden handlar det ändå om ett vridet perspektiv i mördarens huvud. Det är ju där man måste kolla.
T ex
- fanns det konflikter någonstans
- skulder
- någon "knäppgök" i hennes kretsar
- obesvarad kärlek, svek, avundsjuka, svartsjuk
- riskbeteende, såsom droger, prostitution, kriminellt leverne där man träffar många människor som man inte känner och som man lätt kan hamna i konflikt med.
- risker på annat sätt som att leva med/ha kontakt med/ har polisanmält/lämna person som är våldsam/hotfull/kränkande
Jag kan inte se att Lenas beteende innehåller ett mer riskabelt leverne än de flesta människor. Förutom en sak. Och det är att hon har ett mycket destruktivt förhållande med en man som tidigare har hotat både henne och ett av hennes barn.
Det finns många människor som har one night stands, är otrogna och som lever mycket farligare än Lena.
Att vara ute och festa var och varannan natt, att ha flera sexpartners, vara berusad, att gå ensam hem på natten berusad, att stå ensam på en busshållplats mitt i natten, umgås med människor som missbrukar osv är sådana situationer som kan vara riskabla.
Men vi kan inte låsa in oss, låta bli att träffa andra, låta bli sex och aldrig göra något som är lite riskabelt.
Du kan också snubbla på mattan hemma. Hemmet är en farlig plats att var på.