2020-12-10, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Mitt sätt, att se just det där med splittrings-skadorna eller sårskadorna i trädets stam är att det inte har rört sig om ett slag med tillhygget mot trädets stam eller någon form av ett så kallat svingslag. Det ser ut att ha handlat om en så kallad stötskada, det vill säga, att en av tillhyggets ena ytterändar har hastigt stötts in i trädets stam, likt en stöt-stansning, det vill säga, något som stöter med kraft.

Det mycket intressanta i just detta fallet beträffande splittrings-skadorna i trädstammen är att det fanns en diagonal kant-linje som av-vek från de övriga tre raka kant- och sido-linjerna och ännu mer intressant är att de bägge splittrings-skadorna inte hade den diagonala kant-linjen på samma ställe.
En smideshammare?
Citera
2020-12-10, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
SQUAMA var bara ett lågmält påpekande att det varit en alias med det namnet som varit aktiv i tråden. Bara att söka.

Du syftar på SD:s tredje försvarsadvokat ja.
Citera
2020-12-10, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, den kan ha fastnat på något sätt i hans hand eftersom den var en omlottring.
Eftersom vi inte vet hur fingerskadan ser ut, så blir det svårt att veta. Men det krävs nog rätt hårt våld för att bryta ett finger. Det kan ju ha varit skadat innan av våldet och skört när ringen skulle tas av.

Det är ju ur vänster ficka som mobilen tas ut. Kanske han kom åt ringen då när han vände henne? Den fastnade på något sätt eller kom åt honom? Han var rädd att den skulle lämna spår? Hennes händer borde dock vara både blodiga och svullna av allt våld och det kan inte ha varit lätt där i mörkret att varken se vad han gjorde eller att med kladdiga händer försöka ta av den. Blod är ganska halt, vilket underlättar å ena sidan men kan försvåra att få grepp om något. Plus risken att man besudlar sig ytterligare med blod. Huuu...

Men mest tror jag faktiskt att han tog den som minne.
Satt ringen fingret på samma sida som den arm som fastnat utsträckt?
Blir snurrig av allt.

Både Jelly och H nämner att de behöver byta däck, "mutterknackare"
Se efterfrågar det, båda två.
Jelly var noga med att rita in mutterknackaren som han skulle låna men "glömt" hos Stefan, när han var i huset för att låna med saker
Citera
2020-12-10, 22:43
Medlem
https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/handverktyg/slag-och-brytverktyg/hammare/dewalt-dwht51388-0-slagghammare-2310125

Tror på en slägghammare

Alternativt en ficklampa/batong

https://canary.contestimg.wish.com/api/webimage/5f854c7941ba5411ca8d1af1-large.jpg?cache_buster=c7627f515b86edafc8d38f26ffc da2f0
Citera
2020-12-10, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/handverktyg/slag-och-brytverktyg/hammare/dewalt-dwht51388-0-slagghammare-2310125

Tror på en slägghammare

Alternativt en ficklampa/batong

https://canary.contestimg.wish.com/api/webimage/5f854c7941ba5411ca8d1af1-large.jpg?cache_buster=c7627f515b86edafc8d38f26ffc da2f0

Den där senare (lek)saken är ju intressant. Lätt att få ner i ryggan. Slägga tror jag han är för klen för att svinga runt. Batonggrejen borde han ha haft med sig som försvar mot "gänget".
Citera
2020-12-10, 23:10
Medlem
En tanke: borde inte diskbråcken ha plågat SD ovanligt mycket 15/5? Det krävdes en del rörelser...
Citera
2020-12-10, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Undrar varför enbart den ena ringen saknades ?
Varför inte ta alla , inklusive tåringen osv. ?
Vet att hon enbart hade äkta silver eller guld i smyckeväg , så ??
Vad var det som gjorde att mördaren enbart intresserade sig för omlott-ringen ?
Kan det ha varit en tidigare gåva ifrån denne till LW ?

Som mördaren nu ångrade att den överhuvudtaget hade gett henne ?
Kan det vara därför örhängena med geoikonen också saknades på henne ?

LW vann ju inget på att hota om att förstöra mellan SD och HD genom att yppa deras hemliga kuttrasju ”!
Det enda som skulle ha hänt om det kom fram ,var ju just att SD vände henne ryggen helt .
Så det där med att skynda på är något som ej går som älskarinna överhuvudtaget utan där gäller ju djungelns lag att OM -mannen vill avsluta sitt äktenskap för en älskarinnas skull -SÅ ligger det på honom .
Allt som älskarinnan försöker påskynda, blir enbart hat ifrån den som är gift.
Särskilt när personen ej vill skiljas .
Det var nog något som LW själv ville manipulera fram ,eftersom det kändes så billigt att vara den 2:a kvinnan .
LW var en dominant person som avskydde att springa fäfot för en Karl
L hade deras hindersprövning framme Nu räknade hon ner dagarna till och med..men han ville ju inte ha henne oavsett?..
Citera
2020-12-10, 23:27
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
L hade deras hindersprövning framme Nu räknade hon ner dagarna till och med..men han ville ju inte ha henne oavsett?..

Ja det är ju där som allt blir så fel !
Klart att det blev ”röja-undan-tankar”hos de som inte ville att något skulle förändras åt LW:s håll.
Tror det hade varit bra om SD hade satt ner foten och sagt att :

-Nu är det slutlekt för oss två , det har varit härligt men nu är det seriöst slut på det hela.
Jag har ett äktenskap att sköta om och om du inte kan ta det så får du söka hjälp för det min sköna !
Polisanmäl mig gärna , men mitt ord står fast och så får det förbli!

Tror faktiskt inte LW hade tagit livet av sig då , för hon hade ett energikämpa som hette duga!

Antagligen hade hennes envishet riktats åt något annat håll och det hade ju antagligen räddat livhanken på henne !

Det han hade varit tvungen att göra , var att tala om allt för HD och berätta att LW kommer ringa och säga en hel del för att sära på oss ,

så snälla rara älskade HD ; låt dej inte beröras utav det LW hoppas på ;att hon skall lyckas knäcka vårt äktenskap ,utan låt oss helt enkelt stå emot det -då ger LW upp!
Det är dej jag vill leva mitt liv med .Det är du HD som är den betydelsefulla i mitt liv .
När hon märker att sanningen inte berör oss , och att vi står starka ihop .Då lägger hon av !

Något sådant hade fått alla i denna soppa att sluta ....

Sen tror jag att SD:s diffusa svar på framtida liv med LW gjorde det svårare för LW att förstå att bryta ,när det väl kom till kritan .
För LW byggde luftslott och om då SD lät henne tro på detta och inte sa Nej! varje gång det kom på tal -så hade det varit lättare att bli av med henne .

Tror jag ( spekulation givetvis)
Senast redigerad av landbandy 2020-12-10 kl. 23:56.
Citera
2020-12-10, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Har följt tråden sedan dag 1 och roats över de många dumheterna som skrivs. Är det enbart begåvningsreserven som skriver (och ger blanka fan i att läsa varandras inlägg) här kan man undra?, och svårt förfärats över det tragiska i händelserna. Kände mig sugen på att få bli en del av denna korkade massa och skaffade nu ett konto . Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående och flera andra sa han. I det helt frivilliga upplysningsvisa hörandet tidigt på tisdag eftermiddag visade han även den chatt han hade med LW på måndagkvällen för polisen. MVs ord om att han skulle senare på tisdagen förneka denna kontakt förefaller mig minst sagt tveksam. Han är inte korkad. Tror MV är korkad snarare. Ovanstående kan ni se som fakta. Nästa sak har kommit till mig på omvägar, men om SVARA SVARA SVARA tyder på en störning så kan det vara lämpligt att känna till att SD tillsammans med den unga tjejens familj hade en långvarig lek om att SD skulle vara ett syskon i familjen. Den kramen SD krävde svar om ska ha gällt när tjejens riktiga bror kom hem efter längre resa...

Nu tänkte jag inte ge er mer även om jag vet massor som är helt uppåt väggarna fel i era gissningar. Jag kommer inte att svara på följdfrågor, men fortsätta läsa nyfiket. Er ankdamm är för liten för mig att leka i. SD finns i min närhet och jag är mån om honom, även om vi inte har så mycket kontakt för tillfället. Jag tror att ni som försöker rentvå honom borde sluta då det knappast hjälper honom, utan det blir bara mer uppståndelse. Låt rättvisan komma fram utan att elda på flashback.

PS Jag finner det extremt oväntat om det visar sig att SD är gärningsman, men jag utesluter det inte.

Några ord av det här gamla inlägget har etsat sig fast. Nästan lite underhållande att läsa ord som att hen har Roats, Korkade massan och Begåvningsreserver.
Medinsyn är riktigt bra på att dryga sig och tyckte " Er ankdamm är för liten för mig att leka i ", men hen skulle ändå fortsätta läsa i tråden.

Hen har nog märkt att denna " korkade massa " inte är lika lättlurade som den flock änder S sträckte ut en tom hand åt häromdagen.
www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=4153b088-f07b-40ce-9729-1e2b566faa10&IID=9d98fc78-2f6b-4fd1-9c0c-6397b6d3ff37

Har Medinsyn fått veta något mer som påverkat hens tidigare inställning om att hen inte kunde utesluta att S kunde vara skyldig även om det vore extremt oväntat?
Citera
2020-12-11, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Han verkar bara haft dragningskraft på HD och LW. Vilka fler finns det? Han lyckas bara få kvinnor med psykisk ohälsa. De har ingen självrespekt och sätter inga gränser mot honom. Lena skulle aldrig accepterat att vara kvinna nr 2 från första början och HD skulle inte fortsatt vara gift med honom när han ville styra i äktenskapet. Sunda kvinnor vill bli väl behandlade annars drar vi en gräns och mannen får max en chans att bättra sig annars är det adjöss.

Första målet för en man som SD är att bryta ned sitt "offer" och förinta självkänslan. Han dras till mentalt starka kvinnor pga utmaningen att lyckas bryta ner dom ge honom njutning och potens, höjer hans egna bristfälliga självkänsla. Att bråka med LW gjorde honom sexuellt upphetsad, tror jag han själv uppgav.

SD är en avskyvärd och ynklig liten person. Och Farlig.
Citera
2020-12-11, 00:11
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är det inte med mig du pratar (tror jag?), men jag undrar vad du menar med "Förstå er egen roll i detta, någon gång, snälla."?

Att ha känslor är inte detsamma (=) som att låta känslorna ta överhand över förnuftet, lika lite som att ha avsaknad av känslor innebär att man enbart argumenterar sakligt och klokt. Känslor är ett viktigt instrument i ett samhälle. För att kunna förstå hur andra människor känner behövs de och för att ett samhälle ska fungera behövs känslor/empati. Utan känsloliv skulle hela samhället sluta att fungera som et samhälle och varje individ skulle enbart se till sitt eget bästa. Det finns oerhört intelligenta människor som inte alls fungerar tillsammans med andra. Det behövs många komponenter i en människas för att kunna fungera bra. Språk och intelligens är förstås viktiga, men det krävs andra bitar också. Personligen tycker jag att intelligens ibland är en överskattad egenskap. Vi har alla mycket att bidra med i vårt samhälle och egenskaper som värme och omtanke är viktiga sådana egenskaper som inte ofta lyfts fram.

Inte heller kan man klumpa ihop alla i en massa, vare sig det handlar om vilken sida man står på i frågan om vem som är skyldig/oskyldig eller om man är kvinna eller man. Vi är alla komplexa varelser och för egen del känner jag att jag har mina egna åsikter och min egen tro och vill inte bli ihopklumpad med andra. Jag kan också se att det skiljer sig stort mellan skribenterna, oavsett "sida".

Jag kanske tolkar din mening fel, men för mig känns den starkt oroväckande.

Vilken är den roll du syftar på och vilka personer handlar det om i ordet "er"?

Att "Offrets leverne är en central del i denna gåta", verkar väl inte ens försvaret luta sig mot? Det finns förstås olika uppfattningar i tråden om vem som är den skyldige till mordet, och därför kommer synen på offrets skuld till vad som hände (mordet) vara helt olika beroende på vad man tror har hänt.

Naturligtvis har offrets beteende betydelse för mordet oavsett vad man tror ha hänt. Vi har alla rätt att tro vad vi vill och att flera misstänker SD kan ju inte vara helt obegripligt för någon, eftersom åklagarna ändå har denna tro efter hela två långa år?

Vad i Lenas beteende som triggade mördaren, det är väl det som vi får utgå ifrån.

Om det är någon annan än SD, då kan det väl finnas olika skäl till vad i hennes beteende som triggade mördaren? Motivet kan ju variera? Det kan variera stort.

Även om man håller SD som skyldig, kan man ha olika teorier om vad som triggade honom till att ta steget.

Men i slutänden handlar det ändå om ett vridet perspektiv i mördarens huvud. Det är ju där man måste kolla.

T ex
- fanns det konflikter någonstans
- skulder
- någon "knäppgök" i hennes kretsar
- obesvarad kärlek, svek, avundsjuka, svartsjuk
- riskbeteende, såsom droger, prostitution, kriminellt leverne där man träffar många människor som man inte känner och som man lätt kan hamna i konflikt med.
- risker på annat sätt som att leva med/ha kontakt med/ har polisanmält/lämna person som är våldsam/hotfull/kränkande

Jag kan inte se att Lenas beteende innehåller ett mer riskabelt leverne än de flesta människor. Förutom en sak. Och det är att hon har ett mycket destruktivt förhållande med en man som tidigare har hotat både henne och ett av hennes barn.

Det finns många människor som har one night stands, är otrogna och som lever mycket farligare än Lena.

Att vara ute och festa var och varannan natt, att ha flera sexpartners, vara berusad, att gå ensam hem på natten berusad, att stå ensam på en busshållplats mitt i natten, umgås med människor som missbrukar osv är sådana situationer som kan vara riskabla.

Men vi kan inte låsa in oss, låta bli att träffa andra, låta bli sex och aldrig göra något som är lite riskabelt.

Du kan också snubbla på mattan hemma. Hemmet är en farlig plats att var på.

Jag ber om förlåtelse för sent svar på ett, som vanligt, bra inlägg. Jag kan se mitt misstag i en allt för vid generalisering. Kontentan är ändå att många skribenter, enligt mig - för typ tre månader sen - gjorde misstaget att tänka känslomässigt. Vi har ett starkt rättssamhälle i Sverige och det vilar på fakta, inte känslor. Var väl ungefär det jag försökte förmedla efter en sen kväll med middag och avec.

Nu har jag ungefär 3000 inlägg att försöka uppdatera mig i, men om någon vill skriva en sammanfattning över vad som framkommit sen augusti är då jag tacksam.
Citera
2020-12-11, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Bottom line: killen förstår inte allvaret i situationen. Oavsett om han är skyldig eller ej. Han kan inte ta till sig allvaret och när PS, förhörsledaren, går på honom hårt i förhören här, kanske den vettigaste insatsen i den här utredningen, med hur konstigt han beter sig så får han nästan SD ur balans.
Vet att det varit många turer där i utredningen ang personalen men hade man låtit PS och JR dunka på där i förhörsrummet så hade de visat ännu mer på hur vansinnigt han betedde sig. Inbillar mig även om att de kommit längre med att han skulle trassla in sig i motsägelser.
Full press på SD var det enda som funkade. Tycker det är olyckligt att PS som kanske klantade sig på nåt annat sätt i utrednigen fick kliva av förhörsdelen. SD var rädd för PS och var ur balans och det hade gynnat utredningen i fortsatta såna förhör.

En sån som SD måste ruskas om på det sättet. Inte med ”smarthet” utan med auktoritet.

Ungefär som ett barn som står och käftar tillbaka mot en vuxen som vet bättre och försöker komma med dumma försök till smarta svar.
Gång på gång får PS och JR läxa upp SD om situationen han är i. För han fattar det inte själv.
Fhl kan ”allesom” inte låta bli att skratta till ibland åt det absurda i att han ska spela så smart och ha svar på tal. Han sitter dessutom och drar skämt i och små one-liners här och där.

SD menar att han vet hur andra tänker eftersom han insinuerar hur han menar att fhl vill komma åt nån speciell info men det är ett genom åren inlärt beteende. Läsa mellan raderna har han lärt sig men inte hur andra männisor egentligen funkar.

I grunden har han väldigt svårt med empatin. Det blir jobbigt för honom när han inte är den smartaste och mest auktoritära i rummet. Därför borde förhören med PS ha fortsatt mangla på.

De är förvånansvärt få, om någon, av barndomsvänner, skol kompisar, simkompisar, dyk- eller flygkompisar eller arbetskamrater som yttrat sig om SD. Inte heller syskon, föräldrar eller annan släkt har närvarat i rättegång. JG och svärföräldrar däremot.

Jag tror SD alltid varit opålitlig. Då får man inga vänner.
Senast redigerad av Remark 2020-12-11 kl. 00:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in