2020-12-10, 21:06
Medlem
Corona-Chans avatar
Svensk mat är riktigt bra ny som gammal.
Jag vet inte om den är bäst av alla men den är i topp 3.

Visste ni att Tacos är en svensk maträtt uppfunnen i Sverige?
Då menar jag Tacos på det sätt vi äter den, nästan alla Santa Maria produkterna är uppfunna här, Tacos i nord och sydamerika är en helt annan sak än Svensk Tacos.

Likaså Kebabpizzan och många andra kebabrätter är gjorda av invandrare som inspirerats av det svenska köket och har slagit ihop det med sina egna klassiker.
I utlandet äter dom kebab med bröd, såser och grönsaker till är Svenskt.
Senast redigerad av Corona-Chan 2020-12-10 kl. 21:15.
Citera
2020-12-10, 21:13
Avstängd
Odagans avatar
Kalops, dillkött, (Dansk) sjömansbiff, stekt fläsk med löksås, plommonspäckad fläskkarre, köttfärslimpa med gräddsås, stekt strömming med skirat smör, Janssons frestelse....
Tungan krullar sig i gommen.
Citera
2020-12-10, 21:16
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Snarare förstört smak och luktsinne av skräp mat.

Sen förstår jag inte folk som hyllar italiensk mat , lite pasta tomater och på sin höjd lite lök ?
Ne finns massor av svenska smakrika rätter, långkok osv .
Italiensk mat kan vara sjukt gott, MEN då krävs det sälta (som svenne är dålig på) och mycket vitlök. Glöm för guds skull inte parmesanen!

Att bara äta svensk mat blir ju görtrist i längden. Man blandar lite svenskt, italienskt och asiatiskt och livet leker
Citera
2020-12-10, 21:19
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Förlåt, men det var väldigt obegåvat uttryckt. Man kan absolut laga asiatisk mat "utan att dränka det i superstarka kryddor". Det reglerar du ju själv.
Om det finns något som är smakrikt så är det ju ändå asiatisk mat
Nja...naturligtvis kan man säkert göra det men så brukar jag aldrig få det, finns det alternativ mellan mild och stark sås så väljer jag alltid mild variant men även dessa är alldeles för starka för mig och det som asiaterna själva och de svenskar som gillar den maten väljer är ju horribelt starkt!

Kan ju inte finnas någon smak annat än svidande eld 😱

Själv skulle jag aldrig resa till Thailand till exempel på grund av att jag inte skulle stå ut med maten.
Citera
2020-12-10, 21:22
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Kalops, dillkött, (Dansk) sjömansbiff, stekt fläsk med löksås, plommonspäckad fläskkarre, köttfärslimpa med gräddsås, stekt strömming med skirat smör, Janssons frestelse....
Tungan krullar sig i gommen.
Oj, oj, oj! Vilken fest att läsa 😋
Citera
2020-12-10, 21:28
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Nja...naturligtvis kan man säkert göra det men så brukar jag aldrig få det, finns det alternativ mellan mild och stark sås så väljer jag alltid mild variant men även dessa är alldeles för starka för mig och det som asiaterna själva och de svenskar som gillar den maten väljer är ju horribelt starkt!

Kan ju inte finnas någon smak annat än svidande eld 😱

Själv skulle jag aldrig resa till Thailand till exempel på grund av att jag inte skulle stå ut med maten.
Nu menade jag hemlagad asiatisk mat. Men även bättre asiatiska restauranger kan reglera styrkan om du ber om det. Håller med; överdjävulskt stark mat smakar ingenting.
Citera
2020-12-10, 21:35
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Nu menade jag hemlagad asiatisk mat. Men även bättre asiatiska restauranger kan reglera styrkan om du ber om det. Håller med; överdjävulskt stark mat smakar ingenting.
Men tycker du inte att asiaterna förstör råvarorna? Allt kött ser ju så grått och trist ut och allting ser bara överkokt ut och det går inte att se vad något är för någonting ens.

Edit: Fast friterad anka på någon billig kinakrog kan ju vara gott ibland förstås 🙂
Citera
2020-12-10, 21:41
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Men tycker du inte att asiaterna förstör råvarorna? Allt kött ser ju så grått och trist ut och allting ser bara överkokt ut och det går inte att se vad något är för någonting ens.

Edit: Fast friterad anka på någon billig kinakrog kan ju vara gott ibland förstås 🙂

Kinakrog är väl inte direkt asiatisk mat, gillar främst thaikäk men Kina mat inte försvenskad kan smaka fint
Citera
2020-12-10, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Du måste skämta.

Jag vill höra mer om skillnaden mellan dansk och svensk mat.

Vill du utveckla?😊
Citera
2020-12-10, 21:49
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:

Näe, inte på de ställen jag ätit på, men samtidigt betvivlar jag inte din erfarenhet av att det kan se ut så.
Numera finns det lite dyrare asiatiska restauranger också, i alla fall här i Stockholm, och dom kan definitivt sin grej utan att sabba varken råvaror eller smaker med för mycket drag.

Jag lagar dessutom mycket av det asiatiska hemmavid, för då får jag det så som JAG vill ha det. Och det blir nästan aldrig för starkt , men framför allt blir det absolut inga förstörda råvaror.
Citera
2020-12-10, 21:52
Medlem
Dimaks avatar
Oja håller med helt, käkar bara husmanskost, köttbullar och potatis, potatis och fisk, biffar med potatis, sil och potatis, fan vad mycket potatis vi äter i detta landet .
Citera
2020-12-10, 21:54
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Jag vill höra mer om skillnaden mellan dansk och svensk mat.

Vill du utveckla?😊
Dom har mycket fet, salt och grisig mat som man gärna stoppar i sig alldeles för mycket av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in