• 1
  • 2
2015-10-21, 12:18
Bannlyst
Jag har varit runtom i varlden: frankrike, spanien, japan, indien, italien med mera, och nar allt kommer omkring sa skulle jag vilja pasta att det ar inget som slar den gamla hederliga svenska husmanskosten.

Ar jag ensam om detta?
Citera
2015-10-21, 12:26
Medlem
snabbmats avatar
Yep. Godast i världen. Det är ett under att inte fler restauranger profilerar sig som husmans
Citera
2015-10-21, 12:28
Medlem
Det finns god mat i hela världen, det är säkert något du upptäckt under dina resor. Det jag tycker mig ha upptäckt är att den mat var och en av oss tycker är allra, allra godast är nästan alltid den mat mat växt upp med.
För mig är det också svensk husmanskost det godaste som finns. Men fråga någon som växt upp i en annan matkultur, då blir det deras barndoms mat som de anser godast.
Citera
2015-10-21, 12:36
Medlem
Grevelings avatar
Nej den är mycket fin. Själv tänker jag förutom fisk förstås, gärna i större termer som nordgermansk eller västslavisk, dvs mycket kokt kött, säd och gryn. Mycket omtanke på metoderna i matlagningen framför att bumhunta provenienser på råvaran.
Senast redigerad av Greveling 2015-10-21 kl. 12:44.
Citera
2015-10-21, 15:25
Medlem
Svensk husman är det bästa som finns. Riktig ärtsoppa hörrni! http://www.vinochmatguiden.se/recept...oppa-med-flask
Citera
2015-10-21, 15:45
Medlem
Formsvackas avatar
Mja nu är det ju en fråga om tycke och smak, men att påstå att vår gråbruna husmanskost är världens bästa mat är ju lite att ta i.

Det växer ju för fan ingenting i det här landet jämfört med tex medelhavet vilket per automatik innebär att vi inte kan mäta oss med länder där mat växer och frodas i överflöd året om. Kolla på Italien och jämför deras husman med vår till exempel. Italien vinner överlägset. Mycket pga att de har överlägset bättre råvaror än vad vi har. Och har således större förutsättningar att utveckla ett enastående kök.
Citera
2015-10-21, 19:34
Medlem
MeanMEs avatar
Är ju själv en stor fantast av svensk husmanskost.

Vi har ju enormt fina råvaror att tillgå.
Fisk i alla dess former från insjö till bräck och saltvatten.
Skaldjur, musslor och ostron.
Jagar man har vi allt från hare till älg av yttersta kvalité.
Fågel från duva till fasan, ripa och tjäder.
Bär och frukt i mängder.
Rotfrukter och grönsaker i alla dess former.
En mängd olika fina spannmål att välja på.
Hårdostar som är bland de bästa i världen.

Det vi saknar är en variation av olika typer av svin, nöt och fjäderfä produktion.
Den nöt och svin vi producerar är av hög kvalité men tråkig i längden.
Fjäderfäproduktionen är kass, man måste till små uppfödare för att finna bra fågel.

Korv har vi tidigare haft en stor variation av med en mängd varianter.
Idag måste du oftast till mindre tillverkare för att hitta den eller göra den själv.
Scans korvar som är vanligast är i mångt och mycket bara skit imho.

Fiskinläggningar av sill och strömming till fermenterad dito.

Bröd av olika slag finns det en mängd att välja på.

Så det är svårt att inte kunna producera mat av yttersta världsklass av denna buffé av fantastiska ingredienser att välja från även genom att bara hålla sig till enklare matlagning dit husman får räknas. Det är bara att ha viljan att vilja göra det som skall till.

Sedan har du en mängd länder med fantastisk mat med men då jag är svensk är jag nog formad efter den mat jag ätit hela livet så nämner jag bara ett och det är Italien då.
Citera
2015-10-21, 20:17
Medlem
Snapcounts avatar
Tror nog att det är "patrioten" i er som pratar..
(men inget fel med det )

Handlar nog mycket om var man är född och uppvuxen med smaker, etc..
Citera
2015-10-21, 20:40
Medlem
Jag är född och uppvuxen i Sverige, men åt en väldigt blandad kost under min uppväxt, där svensk husmans bara var en liten del. Tycker personligen inte att svensk husmanskost är någon höjdare i sammanhanget, och till de flesta av rätterna tycker jag det finns liknande och lite godare alternativ från andra ställen. Men då lägger jag t.ex maten från södra europa i samma fack.
Citera
2015-10-21, 21:07
Medlem
2anRuless avatar
Kort och gott: ja. Fick jag välja på att äta en enda en "matstil" - låt gå för det ordet - för resten av mitt liv, hade det definitivt blivit svensk husmanskost.
Citera
2015-10-22, 04:37
Medlem
christerys avatar
Det är nog beroende på vad man är van vid, eller har vuxit upp med. Jag har dom sista åren tillbringat runt 6 månader per år i asien och jag börjar hata ris nu... Jag är uppvuxen på "mat och potatis" för att uttrycka det enkelt.

Finns jäkligt goda rätter här åxå, och variationer. Men det är nåt som jag saknar ibland, stekt fläsk med löksås och kokt potatis eller ärtsoppa med fläsk kan förgylla en dag här när suget sätter in.

Så godast, kanske inte --- men suget efter "riktig" mat sätter in ibland. Det är nog en vanesak.
Citera
2015-10-22, 07:50
Medlem
Bdonks avatar
Ja, svensk husmanskost är bäst, helt klart. Inte mycket annat som klår den. Sen är finsk och norsk husmanskost väldigt god också men så har den också stora likheter med våran svenska husmanskost.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in