2022-06-09, 20:32
Medlem
Buskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pooke
Jag har konsumerat en hel del alkohol under åren. "Ensamdrickare". Börjar inse att detta är ohållbart om jag ska klara av att sköta mitt liv långsiktigt. Bestämde mig för att först ta en vit månad, det har gått hyfsat. Föll tillbaka tre gånger på folköl under den månaden (ett 6-pack varje gång). Tänker dock inte se det som ett totalt nederlag, jag höll mig i alla fall borta från starkare saker och drack mycket mindre frekvent.

Jag har insett att min största svaghet är suget efter en tids avhållsamhet. Gärna när helgen närmar sig och man tycker att man förtjänar att "koppla av" (dricka). Känner någon igen sig? Hur hanterar ni andra detta fenomen?

Ni som har klarat av att hålla er borta i flera år, upplevde ni också en slags nedstämdhet när ni slutade? I så fall, när började denna nedstämdhet försvinna?

Många frågor, tackar på förhand för svar. Önskar er alla ett varmt lycka till med att sluta samt hålla er borta från den här drogen.
Med risk för att låta negativ men vill bara vara ärlig jag är själv alkoholist ! Är inne på mitt tredje 100%nyktra år tyvärr så kan jag inte ärligt säga att tristessen och nedstämdheten verkar att ge med sig! Däremot så har jag blivit en mästare på att uthärda detta jag tror att det är detta en del menar med att det kommer att bli enklare med tiden att stå emot suget . Alla dessa hurtfriska människor som säger sig ha lika roligt utan alkohol tror jag inte på stämmer inte på mig i alla fall. Men att det är nödvändigt att ta tag i sitt alkoholproblem råder det ingen tvekan om.
MVH. Buskalle
PS du får gärna skicka pm om du vill höra mer om hur jag tänker kring alkoholen.
Citera
2022-06-09, 21:08
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagunder
Vänder mig till er som gått länge utan att dricka; och känner er klara på den fronten. Hur gick ni tillväga? Vad fick er att göra det? Har ni tagit hjälp eller gjort det helt på egen hand?

Läst Allen carrs bok samt rannsakat mig över mitt drickande. Har förändrat mitt liv rätt mycket på sistone (samt ändrat inställning till saker och ting) men något som ligger kvar och gnager mig är mitt supande som jag inte upphävt ännu. Är inte varje dag-drickare men kan supa till det rätt hårt typ mellan 1-3 gånger i veckan. Har väll alltid gjort det. Och i princip blir det alltid för mycket och man gör saker man inte är direkt stolt över, super bort sin ekonomi (något som drabbar andra eftersom man alltid måste låna pengar), hemska bakfyllor och rejäla minnesluckor.

Man kan undra om man haft en skyddande ängel vid sin sida emellanåt.

Läste igenom Allen carrs bok "quit drinking without willpower be a happy non-drinker och man inser ju vilket jäkla gift det är egentligen. Samt hur onödigt det är. Dricker/drack många gånger för att ta bort stress - men egentligen adderade det stress tio gånger. Dricker för att ha kul - inbillar jag mig - men oftast är det inte kul alls. Enda roliga är att man stillar begäret av alkoholsug (som blir värre ju mer man dricker) och det är väll där glädjen kommer ifrån.

Tror alla människor och miljöer jag rör mig i förtillfället på något sätt är kopplat till alkohol - insåg jag igår. Och det är ju fasiken rätt tragiskt.

Baksmällorna är hemska. Och perioder när jag supit tre gånger i veckan har jag börjat vakna upp på nätterna när jag är nykter förvirrad (vilket jag tror är kopplat till alkoholen) - vilket bekräftar än mer att skiten ska läggas ner.

Nej. Vagunder är klar med giftet. Det finns annat att lägga tid på.

Jag tror inte du kan ta till dig Allen´s bok fullt ut när du fortfarande är i drickandet! det tar flera månader, minst tre, innan du är ute ur dimman och kan tänka klart och "fatta" boken ... jag mådde bättre än någonsin när jag läst och "levde" bokens innehåll nykter i 8 månader....sen började jag dricka igen av nån anledning ... men det går att hitta tillbaks ... Jag minns tiden som var då ungefär som att se tillbaks på barnåren, när allt var omgärdat av ett skimmer och man va nyfiken på ALLT !!
Citera
2022-06-11, 12:51
Medlem
Kaninbebiss avatar
32 år. Akademiker. Nytt jobb. Chef. Krävande. Bra lön. Äger fastigheter och värdepapper. Pengar och stöttande familj. Fin flickvän. Problem med brutal ångest sedan 10 år som kommer och går. Alltså mycket ångest. Så att jag kräks. En dag i taget. Folköl och hash på vardagarna. En låda vin och hash under helgen. Inväntar kraft och stabilitet att klara en nykter period.
Citera
2022-06-14, 14:25
Medlem
Jag behöver hjälp med att sluta med alkoholen. Druckit nästan varje dag i ett års tid nu. Hade så mycket skakningar imorse så nu har jag trappat ner med folköl. Druckit 4 folköl idag och ska inte dricka något mer.
Citera
2022-06-14, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabbi
Jag behöver hjälp med att sluta med alkoholen. Druckit nästan varje dag i ett års tid nu. Hade så mycket skakningar imorse så nu har jag trappat ner med folköl. Druckit 4 folköl idag och ska inte dricka något mer.

Finns hjälp att få så länge du är villig att ta emot den. Trappa ner hjälper inte utan alkoholen påverkar fortfarande dina receptorer - även fast det är folköl.

Du kommer få oxascand som dödar din AT på sjukan och bli gullad med av snälla sjuksköterskor samt mat.
Citera
2022-06-14, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Finns hjälp att få så länge du är villig att ta emot den. Trappa ner hjälper inte utan alkoholen påverkar fortfarande dina receptorer - även fast det är folköl.

Du kommer få oxascand som dödar din AT på sjukan och bli gullad med av snälla sjuksköterskor samt mat.

Jag tänkte undvika DT genom att trappa ner. Vill inte till sjukan.
Citera
2022-06-14, 16:10
Medlem
Kaninbebiss avatar
Citat:

Hur mycket har du druckit per dag?
Citera
2022-06-14, 16:33
Medlem
Citat:
Jag tänkte undvika DT genom att trappa ner. Vill inte till sjukan.

Ja, men det kommer inte hjälpa. Folköl eller inte, du behöver benso för att undvika DT.

Du måste till sjukan, du behöver benso men kom ihåg att vara ärlig med hur mycket du druckit.
Citera
2022-06-14, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninbebis
Hur mycket har du druckit per dag?

En flaska vin typ
Citera
2022-06-14, 17:22
Medlem
Citat:
En flaska vin typ

Vissa dagar två flaskor, andra dagar ingenting
Citera
2022-06-14, 20:54
Medlem
Citat:
En flaska vin typ

Citat:
Vissa dagar två flaskor, andra dagar ingenting

Längd/vikt?

Och vadå typ? Vill du ha hjälp får du tala klarspråk.
Citera
2022-06-14, 21:04
Medlem
Citat:

Du far med osanning efter man läser dina trådar du skapat, 2019 beskrev du alkoholabstinens. Du kommer få hjälp på sjukhuset och lämna din sambo när du styrt upp ditt alkoholproblem.

Ni är uppenbart inte gjorda för varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in